Göran Nilsson Posted October 11, 2019 Posted October 11, 2019 (edited) 10 timmar sedan, longen sade: Nya framlysen på plats, alla rätta märkningar och lyser helt OK. 3D skrivaren fick fixa lite nya infästningar. Är dessa framljusen ifrån Biltema ? Om inte var har du köpt dem och vad är det för märkning? Edited October 11, 2019 by Göran Nilsson Quote
longen Posted October 11, 2019 Author Posted October 11, 2019 4 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Är dessa framljusen ifrån Biltema ? Om inte var har du köpt dem och vad är det för märkning? Helt riktigt, Biltema special 😁 Quote
longen Posted October 17, 2019 Author Posted October 17, 2019 (edited) Fick koden T12BF inskriven i regbeviset idag😁 Fick 2 anmärkningar som gick att lösa, sen ett återbesök idag och sen var det klart. Edited October 17, 2019 by longen 1 1 Quote
Göran Nilsson Posted October 17, 2019 Posted October 17, 2019 16 minuter sedan, longen sade: Fick koden T12BF inskriven i regbeviset idag😁 Fick 2 anmärkningar som gick att lösa, sen ett återbesök idag och sen var det klart. Inte på framljusen hoppas jag !? Quote
longen Posted October 17, 2019 Author Posted October 17, 2019 18 minuter sedan, Mikael Nordin sade: Grattis! Vad anmärkte de på? Saknade reflex bak och saknade sido blinkers. Blev en ny vägning tackvare intypning av buren. Vikt utan chafför 550kg 🙂 Quote
Mikael Nordin Posted October 17, 2019 Posted October 17, 2019 Ok. Gött att det inte va några större grejer. 550kg e en bra vikt. Finns lite potential för bantning oxå;) Quote
longen Posted October 17, 2019 Author Posted October 17, 2019 6 minuter sedan, Mikael Nordin sade: Ok. Gött att det inte va några större grejer. 550kg e en bra vikt. Finns lite potential för bantning oxå;) Om du syftar på mig kan jag inte annat än hålla med 😋😂 20kg ska nog gå att ordna 🙄😋 Quote
Mikael Nordin Posted October 17, 2019 Posted October 17, 2019 Ha ha...va faktiskt inte dig jag tänkte på men du känner dig själv bäst;) Tänkte mest på fälgar och däck. Finns nog en hel del vikt att kapa där om du går ner till 13”. Quote
longen Posted October 17, 2019 Author Posted October 17, 2019 Vägde bilen innan montering av kaross, bur och passagerar stol, 460kg. Kaross, en stol och bur ca 90kg Quote
fege Posted October 17, 2019 Posted October 17, 2019 1 timme sedan, Mikael Nordin sade: Ha ha...va faktiskt inte dig jag tänkte på men du känner dig själv bäst;) Tänkte mest på fälgar och däck. Finns nog en hel del vikt att kapa där om du går ner till 13”. Däck och fälg gör stor skillnad och på rätt ställe också (ofjädrad vikt). Bara ett byte till smalare fälgar och däck (slicks) på min gjorde 7,5 kg och då var det 13" både för och efter bytet. Var nere på 446 kg utan förare och soppa innan jag sålde den vidare. Men passa dig för viktträsket! Det är väldigt lätt att fastna där.... 🙂 Quote
longen Posted October 17, 2019 Author Posted October 17, 2019 (edited) 10 timmar sedan, fege sade: Däck och fälg gör stor skillnad och på rätt ställe också (ofjädrad vikt). Bara ett byte till smalare fälgar och däck (slicks) på min gjorde 7,5 kg och då var det 13" både för och efter bytet. Var nere på 446 kg utan förare och soppa innan jag sålde den vidare. Men passa dig för viktträsket! Det är väldigt lätt att fastna där.... 🙂 Det kan jag tänka mig 😄 är ju så otroligt kul att köpa nya saker och montera. Är grymt nöjd ändå hur bilen presterade senast på kullen, får man bara öva mera på bana så tror jag det kommer att bli riktigt bra. Sen är jag av den typen att det borde vara lättare och roligare att öka effekten istället för att sänka vikten 😀 Man får se vad Jultomten kommer med i år ................ Har och är mer sugen på att montera lite prylar som ökar downforcen, man blev ju lite taggad efter kullen med han som hade vinge både bak och fram 😁 Edited October 18, 2019 by longen Quote
XTR Posted October 18, 2019 Posted October 18, 2019 En sån vinge vill jag oxå ha på min. Magnus berättade för mig att den är en avgjutning från någon Porsche cup bil gjord av HJCC. Meen med den på så behöver man mycket motorpulver så där sket det sig för mig:-) hahaha. På min förra BEC hade jag vinge både fram o bak och man märker verkligen vilken downforce det ger och detta äter hk. Magnus får rätta mig men jag tippar på runt 350-400hk i hans SAAB motor. Quote
longen Posted October 18, 2019 Author Posted October 18, 2019 4 timmar sedan, XTR sade: En sån vinge vill jag oxå ha på min. Magnus berättade för mig att den är en avgjutning från någon Porsche cup bil gjord av HJCC. Meen med den på så behöver man mycket motorpulver så där sket det sig för mig:-) hahaha. På min förra BEC hade jag vinge både fram o bak och man märker verkligen vilken downforce det ger och detta äter hk. Magnus får rätta mig men jag tippar på runt 350-400hk i hans SAAB motor. Hmmm, den var större än vad jag mindes 😋 Funderar på en lite mindre modell, sen får man väll anpassa lutningen efter motoreffekten så man får en bra balans på bilen. Quote
Göran Nilsson Posted October 18, 2019 Posted October 18, 2019 Hur stor vinge, bredd och höjd över karossen, vågar man ha utan att bli stoppad av polisen ? Quote
longen Posted October 19, 2019 Author Posted October 19, 2019 13 timmar sedan, Göran Nilsson sade: Hur stor vinge, bredd och höjd över karossen, vågar man ha utan att bli stoppad av polisen ? Bra fråga, men utåt stickande föremål brukar aldrig vara populärt 😛 Quote
longen Posted October 19, 2019 Author Posted October 19, 2019 Hittade några vingar som jag tyckte såg intressant ut, prislapp mellan 2-8000:- 1 Quote
longen Posted October 19, 2019 Author Posted October 19, 2019 (edited) Vet inte om jag förstått det rätt, men generellt så finns det typ 2 olika ving sorter, En vinge som som är bockad upp för att trycka luftströmmen som kommer framifrån mot vingen och sen rikta luftströmmen uppåt för att trycka ner bilen. Den ändra modellen är konstruerad som en flygplans vinge men upp och ner, vore ju dumt ifall bilen blir lättare bak. Nu är man ingen ingenjör men den upp och nedvända flygplans vingen känns spontant som en bättre lösning ifall man har en motor svag bil, som jag förstår det så bromsar den vingtypen inte luftströmmen lika mycket som det första allternativet som jag pratade om. Edited October 19, 2019 by longen Quote
longen Posted October 19, 2019 Author Posted October 19, 2019 https://rejsa.nu/info/aerodynamik.pdf 1 Quote
longen Posted January 25, 2020 Author Posted January 25, 2020 Nu så, rullat in bilen i garaget igen och taggad för kommande sessong. Har några punkter som måste fixas innan sommaren. Huvud prioritering nu är att se till att motorn alltid har oljetryck oavsett vad. Min plan är att bygga en sorts torrsump men med egen påhittad lösning, gillar inte att vara som alla andra 😛 Kommer att Cad rita fram ett nytt torr sumps olje tråg men min fråga till alla ni proffs här på Forumet. Kan man använda sig av en elektrisk vakkum pump som gör att det blir ett litet undertryck i oljetanken som i sin tur suger oljan från torrsumpen. Den interna original olje pumpen i R1 motorn kommer att skälv att skapa ett litet undertryck i oljetanken men tänkte att den elektriska skulle få hjälpa till, + att den får suga ett tag innan man startat upp motorn. R1 motorn har ju inte i närheten av samma oljeflöde som en vanlig bilmotor har. Tänker jag helt galet? Hela tanken med den här lösningen är att slippa montera en mekanisk oljepump på vevaxeln som ska suga ur olja från torrsumpen in till olje tanken. Quote
longen Posted January 26, 2020 Author Posted January 26, 2020 En olje tank med en nåvåglas med sensor, tänkte jag att den kanske kan styra vacuum pumpen via tändningen. Quote
daromer Posted January 26, 2020 Posted January 26, 2020 Vart hittade du dom? Jag skulle vilja göra alu tankar till kylar och bromsvätskan men visuell insikt behövs om man inte har elektronisk visning. Nu hade jag tänkt det ändå men ovan såg ju lite snygg aut om det finns mindre. Quote
Morty Posted January 26, 2020 Posted January 26, 2020 För torrsump är grundregeln att sugstegen behöver dubbla kapaciteten gentemot trycksteget. Säger inte att vakuumpump inte skulle fungera, men den kommer att jobba emot sugsidan på tryckpumpen också. Pumpa vätska är enkelt men vakuum är svårare. Quote
Mikael Nordin Posted January 27, 2020 Posted January 27, 2020 On 2020-01-26 at 00:53, longen sade: Nu så, rullat in bilen i garaget igen och taggad för kommande sessong. Har några punkter som måste fixas innan sommaren. Huvud prioritering nu är att se till att motorn alltid har oljetryck oavsett vad. Min plan är att bygga en sorts torrsump men med egen påhittad lösning, gillar inte att vara som alla andra 😛 Kommer att Cad rita fram ett nytt torr sumps olje tråg men min fråga till alla ni proffs här på Forumet. Kan man använda sig av en elektrisk vakkum pump som gör att det blir ett litet undertryck i oljetanken som i sin tur suger oljan från torrsumpen. Den interna original olje pumpen i R1 motorn kommer att skälv att skapa ett litet undertryck i oljetanken men tänkte att den elektriska skulle få hjälpa till, + att den får suga ett tag innan man startat upp motorn. R1 motorn har ju inte i närheten av samma oljeflöde som en vanlig bilmotor har. Tänker jag helt galet? Hela tanken med den här lösningen är att slippa montera en mekanisk oljepump på vevaxeln som ska suga ur olja från torrsumpen in till olje tanken. Jag googlade lite och hittar nästan inga torrsumpar till R1:an alls. Hittade ett som passade de tidiga fram till -03. Tror faktiskt inte du behöver torrsump nu när du gjort de moddar du redan gjort (typ Torkels). Är nog större risk att den nya motorn får problem med oljan när du skall testa fram ditt egenbyggda torrsumpssystem än med våtsumpsvarianten du redan har. Med vänlig hälsning Mikael Quote
longen Posted January 31, 2020 Author Posted January 31, 2020 On 2020-01-26 at 11:33, daromer sade: Vart hittade du dom? Jag skulle vilja göra alu tankar till kylar och bromsvätskan men visuell insikt behövs om man inte har elektronisk visning. Nu hade jag tänkt det ändå men ovan såg ju lite snygg aut om det finns mindre. https://www.norelem.se/se/sv/Produkter/Produktöversikt/System-och-komponenter-för-maskin-och-anläggningskonstruktion/Oljenivåindikatorer-Pluggar-Gängade-pluggar-Luftningsskruvar-Oljemätstickor-Påfyllningsrör/Oljenivåindikatorer-med-elektrisk-temperaturövervakning-långt-utförande.html Här har du ett exempel. Quote
longen Posted January 31, 2020 Author Posted January 31, 2020 On 2020-01-26 at 19:21, Morty sade: För torrsump är grundregeln att sugstegen behöver dubbla kapaciteten gentemot trycksteget. Säger inte att vakuumpump inte skulle fungera, men den kommer att jobba emot sugsidan på tryckpumpen också. Pumpa vätska är enkelt men vakuum är svårare. Kommer nog att skippa torrsump modellen helt, kommer nog att satsa mer på oljekylning, avluftning av vevhus och topplock mot catchtank som retunerar olja tillbaka till motorn. Efter träffen på kullen så var det en olje film under hela bilen. Motorn läckte inget dock så har vevhus ventilationen andas ut olja rätt så bra. Ska in med en kombo mätare som mäter oljetemp och oljetryck. Om tempen skenar iväg så blir det att byta ut original olje värmeväxlaren som kyls med kylvatten mot en egen luftolje kylare. Ska beställa lite delar, återkommer med bilder på vevhus ventileringen och olje kylningen. Quote
Morty Posted January 31, 2020 Posted January 31, 2020 En MSCC-klubbkompis kör väldigt framgångsrikt med R1:a i sin bil utan torrsump. Vet att han får tömma sin catchtank till vevhusventilationen ofta om den inte ska överfyllas. En catchtank som returnerar oljan till sumpen av sig själv låter som en bra investering. Om du kör med sluten vevhusventilation kommer ev olja som inte stannar i catchen förbrännas och du slipper oljesölet i motorutrymme och på banan. Quote
longen Posted February 1, 2020 Author Posted February 1, 2020 Visst borde man kunna göra typ så här eller? Quote
Mikael Nordin Posted February 1, 2020 Posted February 1, 2020 Kan kanske fungera men jag hade kopierat Torkels variant rakt av då det faktiskt fungerar. Systemet finns bra beskrivet i hans Westfield Aerorace tråd på Rejsa. Är på sida 15 som de sista och fungerande systemet gås igenom. Quote
fege Posted February 1, 2020 Posted February 1, 2020 Ja, kör på Torkels variant! Motorn kan pumpa ur sig ganska mycket olja genom vevhusevakueringen och den vill man gärna ha tillbaka till sumpen. Med systemet ovan riskerar du att mycket av motorns olja hamnar i catchtanken och där gör den inte så stor nytta för motorn. 😉 Quote
longen Posted February 9, 2020 Author Posted February 9, 2020 (edited) Kommer att köra på Torkels variant. Följande saker är på börjat men väntar på att några delar skall tig svetsas: Catch tank ombyggd med 2st AN8 & 3st AN10 anslutningar. AN10 anslutning på oljetråg är monterat. AN10 anslutning på original vevhus evakuering på växellådan. 2st AN8 anslutningar på ventilkåpan. 2st AN10 anslutningar på en oljefilter adapter är monterat, inkoppling mot luft oljekylare. Ny adapter för att montera in separat oljetryck och oljetemps mätare. Pluggat original EGR kanaler i ventilkåpan. Borrat upp nya hål in mot kammarna så att ventilering kommer att ske där. Fronten på bilen är borttagen och jag har påbörjat att mäta in för att hitta en lämplig oljekylare. Har hittat en 16 raders oljekylare med dubbelfläkt som jag var intresserad på. Kommer att lägga upp en hel del bilder när allt kommit tillbaka från dom som skulle hjälpa mig att Tig svetsa. Edited February 10, 2020 by longen Quote
daromer Posted February 9, 2020 Posted February 9, 2020 Jo det funkar. Går ju också köra en vanlig PWM styrning med termistor. Finns ganska billiga från Ebay och liknande så slipper du flertalet mekaniska relän. Quote
longen Posted February 9, 2020 Author Posted February 9, 2020 12 minuter sedan, daromer sade: Jo det funkar. Går ju också köra en vanlig PWM styrning med termistor. Finns ganska billiga från Ebay och liknande så slipper du flertalet mekaniska relän. https://se.grandado.com/products/30a-dc-6-60-v-pwm-motor-speed-controller-board-dimmer-current-regulator-display?variant=18806992240697¤cy=SEK&gclid=CjwKCAiA-P7xBRAvEiwAow-VadnoTHQRH6WKwExwbxCvpTiOHhUkgCs4vAeZ1alVJhJCQQF9mArZ4RoCxWoQAvD_BwE Quote
longen Posted February 10, 2020 Author Posted February 10, 2020 (edited) Anlände lite delar från svets idag, passade på att lacka delarna på lunchen. Edited February 10, 2020 by longen Quote
longen Posted February 10, 2020 Author Posted February 10, 2020 (edited) Har kom lite modifieringar på ventilkåpan. Röd pil = original hål för EGR kanal från avgasporten, den är pluggad med 8mm insexts skruv. Blå pil = 2 nya hål som är upptagna för att topplocket skall kunna andas bättre mot catch tanken. Behåller flamskydds plåtarna för att få mer olja att rinna ner i motorn igen. Tog bort readventilerna men behöll plattan för att ha kvar tätningen mot locket. Edited February 10, 2020 by longen Quote
longen Posted February 10, 2020 Author Posted February 10, 2020 Är små taggad nu, för ovanligheten så har man tillbringat nästa varje kväll i garaget senaste veckan 🙂 Monterat allt till vevhus evakueringen. Kvar att göra just nu är Byta oljetråg. Montera oljekylare Montera temp och oljetrycks mätare. 2 Quote
longen Posted February 11, 2020 Author Posted February 11, 2020 Oljetråg utbytt till det nya med oljeretur från catch tanken. Skvalp plåt inmonterad innanför tråget. Original oljekylare borttagen och den nya adaptern som skall kopplas till oljekylaren är monterad. 4 Quote
Mikael Nordin Posted February 12, 2020 Posted February 12, 2020 (edited) Hej Snyggt som vanligt, en liten fråga dock. Kommer det ett filter på catch-tanken eller vart blir avluftningen? Torkel hade väl ytterligare en Catch tank med filter om jag minns rätt. Edited February 12, 2020 by Mikael Nordin 1 Quote
longen Posted February 12, 2020 Author Posted February 12, 2020 27 minuter sedan, Mikael Nordin sade: Hej Snyggt som vanligt, en liten fråga dock. Kommer det ett filter på catch-tanken eller vart blir avluftningen? Torkel hade väl ytterligare en Catch tank med filter om jag minns rätt. Tackar, kul med lite finish på det man bygger. Dom röda pilarna är samma slang, tanken var att den slangen skall gå ner i en 1.5 L petflaska till att börja med, bara för att hålla kolla på vad som händer. Hur mycket olja som kommer ut ur catch tanken. Ifall det inte kommer ut någon olja alls så finns möjligheten att ha den slangen rakt ut under bilen. Alternativt är att köra in den slangen in i insuget. Eller ett tredje alternativ är att ha en till tank som den samlar upp oljan i. Funderar även på att tillverka en kassett eller baffel som man sätter in i catch tanken för att styra om olje dimman ifall den skickar ut för mycket olja utåt. Quote
longen Posted February 12, 2020 Author Posted February 12, 2020 Har verkligen beslutsångest när det kommer till olje kylaren. Finns så sjukt mycket att välja mellan. Funderar på ifall man ska dedikerat hålen längst ner i nosen för oljekylaren och sedan göra en kanal som styr den varma luften ner under vatten kylaren. Någon som har någon erfarenheter kring placering av oljekylare. Just nu runt vatten kylaren är det väldigt mycket luft som kan passera förbi kylaren, ska försöka göra en pappmall för att se ifall man kan tillverka en plåt som luft sköld. Dock har jag aldrig haft problem med varmgång i motorn. Quote
longen Posted February 12, 2020 Author Posted February 12, 2020 Har försökt lära mig hur man ska montera AN kopplingar ALU mot ALU, det som jag hittat är att man ska lägga på monteringsfett på anslutningarna. Det jag inte förstår är om det är mot konan eller om det bara är gängorna som måste fettas in eller om det är båda två. Quote
Mikael Nordin Posted February 12, 2020 Posted February 12, 2020 Ok, då fattar jag. Skull nog se till att ha något filter så du säkerställer att det inte kommer in någon skit bakvägen. Oljan från catchen går ju ner till sumpen direkt så där vill du ju inte få in skräp. Vilka banträffar har du tänkt köra i sommar? Quote
longen Posted February 13, 2020 Author Posted February 13, 2020 On 2020-02-12 at 18:44, Mikael Nordin sade: Ok, då fattar jag. Skull nog se till att ha något filter så du säkerställer att det inte kommer in någon skit bakvägen. Oljan från catchen går ju ner till sumpen direkt så där vill du ju inte få in skräp. Vilka banträffar har du tänkt köra i sommar? Kommer att köra på vår nya bana här i Norr https://drivecenter.se/midnattssolsloppet/banan/ Sen blir det väl att fara till Kullen med klubben. Sugen på att åka på en hel del bilträffar söder ut också. Men helt klart så vill man nog köra så mycket man kan, och i den mån bilen håller ihop 🙂 Quote
longen Posted February 16, 2020 Author Posted February 16, 2020 Nu får man koll på oljetryck och oljetemp, ska bli intresant att se vad trycket och tempen blir när man börjar köra lite hårdare. Satte temp givaren på oljan som kommer från oljekylaren och som sedan går in i motorn. Quote
longen Posted February 23, 2020 Author Posted February 23, 2020 Gjorde lite mallar för några täckplåtar för oljekylaren, missade att ta kort när alla plåtar var färdiga och monterade. Har provstartat och oljetryck fick man till slut. 5kg vid 5000rpm, ca 1kg på tomgång. Quote
longen Posted February 23, 2020 Author Posted February 23, 2020 Har påbörjat ett nytt projekt, se om någon kan lista ut vad det skall bli 😋😁 Quote
longen Posted February 24, 2020 Author Posted February 24, 2020 (edited) . Edited February 24, 2020 by longen Quote
Mikael Nordin Posted February 24, 2020 Posted February 24, 2020 12 timmar sedan, longen sade: Har påbörjat ett nytt projekt, se om någon kan lista ut vad det skall bli 😋😁 Kan det vara ett världsrekordförsök i "diveplanes" måntro 🙂? Quote
Fredrik Svedjefält Posted February 24, 2020 Posted February 24, 2020 17 timmar sedan, longen sade: Gjorde lite mallar för några täckplåtar för oljekylaren, missade att ta kort när alla plåtar var färdiga och monterade. Har provstartat och oljetryck fick man till slut. 5kg vid 5000rpm, ca 1kg på tomgång. Blir inte noskonen väldigt tung med alla lednycklar på?🤣🤣 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.