Klubbsson Posted November 18, 2018 Share Posted November 18, 2018 Har en styrväxel från en Sierra och en styrknut från samma bil. Jag får inte i hop det med styrkolonnen från sierran så jag har två frågor som någon kanske kan hjälpa mig med. Hur stor vinkel förändring kan man ha på en styrknut? skulle gärna undvika att ha två om det går. Har ni några tips på hur man bygger en kolapsbar rattstång? som kan gillas av SFRO? Har ett rattnav beställt från Rally design men just kolapsbara rattstänger verkar det vara brist på då det ej verkar vara krav på det i England. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 18, 2018 Share Posted November 18, 2018 Kör med två eller tre knutar så har du löst problemet med kolapsbarhet och slipper stora vinklar. Jag hade tre knutar för att komma runt turbon, funkade kanon och inga SFRO problem alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 19, 2018 Share Posted November 19, 2018 Det finns massor med sätt att lösa kollapsbarheten, beroende på budget, utrymme och liknande. Jag brukar tipsa om att en teleskopisk dubbel D rattaxel kan vara en mycket smidig lösning, speciellt eftersom teleskopfunktionen också gör den enkel att montera. Flera leverantörer säljer sådana axlar, till exempel Dalhems och Moon; https://dalhems.com/sv/p/6c22c27f591f49be9750a33100f255db/styraxel-34-DD-stal-53-69cm-lang http://mooneyessweden.tictail.com/product/borgeson-kollarpsbar-styraxel Det finns ju också knutar som konverterar från dubbel D till andra splines. Carbuildersolutions i England har också en rattaxelbit med kollapsfunktion och konverteringsknutar. När det gäller frågan om max vinkel på knutarna så varierar det mellan olika tillverkare/modeller. De mest seriösa eftermarknadsbitarna har angivna maxvinklar, finns inte det får man prova och se så att det inte finns risk att knuten kärvar eller låser. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted November 19, 2018 Author Share Posted November 19, 2018 Tack, Carbuildersolutions hade ju mycket godis att välja på. När jag läser lite om styrknutar så hittar jag en generell rekomendation på 35grader. Jag kommer nog klara mig på runt 25 grader, det har i bland sina fördelar med motorn bak :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted November 19, 2018 Share Posted November 19, 2018 www.jocar.se i Sölvesborg hjälpte mig att fixa till allt från rattstång till växel med två knutar och en kollapserbar mellandel. Det har ett mycket stort sortiment av styrdelar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.