Jump to content

Markus GT40


GT40

Recommended Posts

  • Replies 348
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Nja, bara att matta ner är nog att ta i.... har hållit på mer eller mindre varje dag sedan årskiftet, det är en del jobb med en kaross som aldrig suttit ihop eller varit lackerad. Dessutom i plast med alla porer och kanter.
Men... nu är den slipgrundad ett antal varv. Planen är att börja lägga topplack i helgen, blir spännande.


Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Tomas wrote:
Hur går det med lacken och monteringen i övrigt?

Jodå det går frammåt, allt är lackat och karossen sitter monterad nu. Ska ta mig i kragen och ta några bilder...
/Markus
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej!
Någon som har koll på sidorutor?
Behöver man forma dem innan montage? (3mm lexan)
Jag köpte men fick aldrig mina sidorutor med tillbehör... någon som kan ta måtten enligt bilden?




/Mackan

Link to comment
Share on other sites

Hej Markus,

Det är väl en smaksak men jag tycker att det blir rätt stor skillnad på formad resp int e formad sidoruta. Det ser gärna lite ”dåligt kitkarbygge” över det hela om man sätter dit en plan ruta. Thats my two cents!

Jag kan mäta urtaget senar idag.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat Mackan 😉
Väntar på inspirerande bilder på ditt fina bygge 😃
Själv kör jag utan ventilation. och välvda rutor eller ej spelar ingen roll då det är det lättaste jobbet att förändra på dessa fina bilar.

/Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dåligt med uppdatering på slutet...
Jag har gnuggat på bra på slutet och bilen känns efter efter 6,5 år ganska färdig😲😊
Känns overkligt att vara "färdig" trodde liksom att det aldrig skulle hända😁
Nu väntar slut och regbesiktning, får se hur det går men hoppas det blir mycket åka denna sommar😉👍🤘






Link to comment
Share on other sites

Gjorde slutbesiktning idag.
Klarade bullerprovet och slutbesiktningen gick bra med några små anmärkningar att fixa innan reg. Men sen vid bromsprovet gick det sämre...
Slarvigt av mig att inte läsa på och prova lite mer innan; det som gäller är en retardationskraft på över 0,8G. Min bil låste däcken och kom bara upp i 0,65 vilket inte är mycket i samanhanget... Däck bak: Toyo 295/50/15 fram: effiplus satec 3. (Billiga framdäck och typ bf goodrich alltså)
Är det så stor skillnad på däck och däck? Ni som gjort bromsprovet, hur har ni gjort och vad körde/kör ni för däck?
Känns hur som helst sådär att ha så dåligt grepp i en sportvagn...

Alla tips är välkomna.

Mvh Mackan.

Link to comment
Share on other sites

Det var ju lite synd.
Hade skitdäck bak som hette "Cooper" nånting och fram Kumho som var lite bättre men han kom upp i över 1 G och sa att med lite bättre balans så skulle 2G vara inom räckhåll
Tror inte det finns så dåliga däck utan det måste bero på bero på balansen.
Har du en brygga för justering?
Grovt sett ska man justera balansen så att bak låser precis före fram.
Test görs enklast på en bra grusväg men man bör ha en medhjälpare som ser vad som händer.
Lycka till
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen.
Glömde nämna att vi justerade bromsvågen så att det låser fram först, i allafall i låga hastigheter. Sen är man ju som rökt... Måster vara superkinadäcken?

/Mackan

Link to comment
Share on other sites

Mackan wrote:
Tack för tipsen.
Glömde nämna att vi justerade bromsvågen så att det låser fram först, i allafall i låga hastigheter. Sen är man ju som rökt... Måster vara superkinadäcken?

/Mackan


Mja, men om du går från fullt bak till precis så du låser fram så ligger du med för dåligt tryck på främre kretsen och du kommer primärt jobba med bakre.
Gör tvärtom
Link to comment
Share on other sites

Ok. Tacksam dör hjälp här, första gången jag grejar med bromsvåg så jag har lite att lära....
Mitt system ser ut såhär:
Pedalställ utv. 5:1 med bromsvåg
Bromsok fram och bak (samma) 4 kolvs 44,5 mm kolvar.
Skivor fram/bak:285mm
Huvudcylinder bak: 0,75"
Huvudcylinder fram: 0,7"
Viktfördelning fram/bak: 40/60

Kollar man bromskraften från bilprovningen på en "vanlig" bil så är den ca 25-30% högre fram så med viktfördelningen vi har så borde man kanske ha minst den skillnaden, byter cylinder bak så får vi se vad som händer.

/Mackan

Link to comment
Share on other sites

Du kan alltid göra en beräkning på brakepower.com annars.
Ger bra fingervisning

EDIT: såg nu när jag läste noggrannare att du inte har samma däck fram och bak... Då blir det svårt o säga om bromsbalansen är bra. Iaf om det skiljer mycket mellan däcken (typ torra kinasulor vs mjuka racedäck)
Skillnaden kan ju vara brutal!

Toyo är ju ett mjukt däck, och satecen har väl knappt godkända egenskaper för en vanlig personbil...
Varför detta val på däck? Du borde ersätta främre däcken omedelbart!
Förmodligen så har du väldigt hög bromsverkan bak för att kunna låsa upp dina mjuka toyo, medans bromsverkan fram är nästintill obetydlig för att kunna låsa dom torra kinadäcken (troligen regumerade också, var svårt o hitta någon sammanhängande info om dem)
För bankörning så vill du sedan ligga på ca 85/15 i bromsfördelning, vissa kör nästan hela utan bakbroms, medans andra vill ha mer för att få högre stabilitet vid högfartsinbromsningar.
Standardbil ligger väl runt 70/30 (rätta mig om jag minns fel här)

Skulle du märka att det blir för tungtrampat för dig så finns alltid lösningar som den här https://www.carbuildersolutions.com/de/remote-brake-servo

Tornado sports cars kör den lösningen t.ex.

Link to comment
Share on other sites

Har ett problem som jag inte trodde skulle skapa så mycket huvudbry faktiskt.... Främre blinkers. Om man sätter dem på sidan som jag gjort sitter de både för lågt placerat och syns inte 45 grader från motsatt sida. De måste dessutom vara E-märkt i kategori 1 (inte 11 som är mc). Detta har jag vetat om men tänkt att det är snabbt ordnat innan regbesiktningen...


Någon som löst detta eller har tips på lösning?

/Mackan

Link to comment
Share on other sites

Då jag byggde min super 7 så fick det bli en "besiktningslösning" med framblinkers från en Ford Sierra. Fult som stryk men ibland har nöden ingen lag så länge man följer lagen 🙂



Link to comment
Share on other sites

Dubbelhäftande tejp med godkända blinker använda jag. Knasigt men det funkade. Har bara behövt använda detta kit vid regbewiktning och aldrig mer.

Lycka till!!

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Biltemablinkers som hänger i ett 8mm hål i taket på undre lykthuset. Vill du ta bort den efter besiktningen syns inte hålet. Montera så långt fram mot glaset som möjligt så håller det godkända mått.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!
Jonas, blinkersen måste vara e-märkt i kategori 1, biltemavarianten på din bild är från mc och därför kategori 11, tyvärr inte godkänt. Den måste också sitta minst 350 mm från marken till underkant på blinkers. Men kravet på att synas 45 grader från motstående sida uppfylls, det är ju bra.

Det får bli en besiktningsvariant typ som Henriks bild ovan. Köpte på Laitis riktigt tjusiga och har fäst dem i fronten 😃

Angående bromsarna så hittade jag vad som spökade... Cylindern till främre kretsen drog in luft varje gång jag släppte upp pedalen vid luftning.... Har inte tagit isär den men något fel är det på den...
Bytte den och bromsvågen blev betydligt lättare att justera, kör nu 0,875 bak och 0,75 fram. Ut och provade och kan hejda bilen med 0,9 till 1G. Inte superbra men får mig i allafall över gränsen för att klara SFRO2. Framdäcken är halkiga och ska bytas.
Bromskraftfördelningen fram/bak är lurig med så "konstig" viktfördelning och låg tyngdpunkt men helt klart behövs stor kraft bak trots allt.

Fortsättning följer 🙂

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gjorde om SFRO 2. Som gick bra med krya bromsar!
Även belysningen fick sig en upprustning med bakljus från biltema och blinkers från laitis 😃 allt E-märkt så klart!
Bakre ljuddämpare från Volvo finns också på biltema och dämpar riktigt bra. Adderade dem bara bakom befintliga.




Link to comment
Share on other sites

Sedan vidare mot regbesiktning!
mycket trevligt bemötande på Opus här i Umeå.
Endast två tips blev det. Blankt papper alltså👍 (kan vara första bilen man besiktigar UA) fick även koden för besiktningsbefrielse😁




Link to comment
Share on other sites

Känns konstigt att vara ute på vägarna men riktigt kul!
Bilen ligger otroligt bra å vägen och är förvånansvärt lättkörd.
Har tagit med den på några motortillställningar och kan säga att dessa bilar väcker en otrolig uppmärksamhet!
Vill än en gång tacka alla byggare på forumet, kan ärligt säga att det inte gått utan er👍

Bilderna är från tjejrundan på motorveckan i Lycksele där frun och svägerskan deltog med GT:n, tuffa brudar💪


Å en till

Link to comment
Share on other sites

Kul!
Har sett den varianten på blinkers du fällt in förr.
Vad är det för modell och fick den godkänt från SFRO?
Är själv intresserad av samma lösning då jag tycker det är snyggt 👍

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
SwedishGT40 wrote:
Kul!
Har sett den varianten på blinkers du fällt in förr.
Vad är det för modell och fick den godkänt från SFRO?
Är själv intresserad av samma lösning då jag tycker det är snyggt 👍


Det är Lucas, modell L488. inte godkänd från SFRO. Inte E-märkt, dessutom sitter den felplacerad, för lågt (min 350mm mellan marken och underkant blinkers) och syns inte 45° från motstående sida.
Link to comment
Share on other sites

Motorkunniga!

Jag har funderingar kring motorns balansering....
Motorn vibrerar å det grövsta.

Vad jag förstår så är Ford 302 (5.0) motorerna "externt balanserade" med 50oz, på svängningsdämparen fram på motorn och på flexplatta/svänghjul.

Mitt svänghjul är från GOX och skulle gissa att det inte är kompenserat för extern balansering, någon som vet?
Jag hittade denna klump på flexplattan som satt på motorn. Hur löser jag detta på bästa/enklaste sätt?

Link to comment
Share on other sites

Lämna in för balansering av vevpartiet på en motorfirma.
Dom balanserar då dina grejer men med ett 50oz svänghjul.
Sedan byter dom ut mot ditt svänghjul och placerar motvikt efter den nya balanseringen.
På detta vis säkerställer man att ditt hjul matchar ett original.

Kostnad ca 5papp

Link to comment
Share on other sites

Precis som föregående skriver så lämnar du allt rörligt för balansering tillsammans med ditt svänghjul. Det skall inkludera allt och då även ringar, vevlager, etc för att de skall kunna räkna ut rätt motvikt på veven. Oftast tar man bort material på svänghjulet istället för att addera. Se till att få alla beräkningar dokumenterade. ( jag hade en firma som kluddade tll drt och sabbade en hel motor för mig då de gjorde fel)

Lycka till
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Mycket trevligt bygge måste jag säga! Läst igenom från börjar nu 🙂

Finns det möjlighet att ta del av dina ritningar på chassit? sitter i planerna på att börja ett scratch bygge 👍

Du får gärna maila mig isf, linuzhermansson@gmail.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...