Jump to content

Markus GT40


GT40

Recommended Posts

Tjena,

Spontant skulle jag säga att 2mm är för mycket endast vid 20mm utfjädring. 2mm kommer du att märka tror jag vid såpass begränsad rörelse. Försök att jobba med höjden på styrväxeln alternativt om du kan göra någon justering på pitmanarmen. För egen del så smidde jag om mina pitmanarmar för att få rätt höjd på dem.

Hur mycket kan du fjädra ut max? SFRO är rätt petiga ( min erfarenhet ) att det finns rätt mycket utfjädring. Kolla med din SFRO gubbe för säkerhets skull eller Gustaf Ulander som är teknisk specialist på SFRO.

Jag var tvungen att göra justeringar i min bakvagn för att få mer utfjädring.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 348
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tack för tipsen,
Peter, jo jag har flyttat runt den mycket i höjdled, men ska fortsätta ett tag till 🙂

Hoffman, ja du har rätt i att spårviddsförändringen är mycket.... men det är skitsvårt att få till 0 spårviddsförändring med så korta övre a-armar och chassi/spindel/spårvidd är ju som de är... Tror ni att bilen kommer att bli kass att köra med denna spårviddsförändring?
Att ta riktmärket framåt tror jag inte är rättvisande då camberkompenseringen flyttar punkten också. Hur ser detta ut på din vagn?

Henrik, Jag läste i SFRO:s bygghandbok att de rekomenderar en min fjädringsväg:
Fram= 60mm in och 20mm ut.
Bak= 60mm in/ut.
Jag utgick jag från de rörelserna. Tror inte att rörelserna är så stora vid normal körning så kanske ska man koncentrera sig på att minimera bumpsteer i ett mindre område typ:
Fram/bak= 30mm in/ut
Hur mätte SFRO bumpsteer vid besiktningen?

Gustaf Ulander är "min" besiktningsman och bor bara 13 mil från mej, ska prata med honom om detta också 🙂

/Markus

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att den kommer att kännas kass och köra dom flesta kollar aldrig dessa rörelser och är lyckligt ovetande men jag ser inte din spårvidsförändring som alarmerande.
Kan du lägga in en bild framifrån på bärarmarna i ridehigt.
om nedre bärarm pekar svagt uppåt så kommer den att dra in uppright i nederkant samtidigt som den camberkompenserar och spårvidd ska i princip vara oförändrad vi testade detta på Magnus bil på en byggträff med gott resultat.
Att ta riktmärke framåt kommer att visa den faktiska bupsteareffekten,inte spårvidsförändringen.
Med vänlig hälsning Peter H

Link to comment
Share on other sites

Hoffman, du har ju rätt i att man kan ta märket frammåt. Men man måste då höja/sänka chassit, inte hjulet som jag gjorde, tack för att du tvingar en att tänka 😃
Bild kommer på bärarmarna framifrån.

Micke, oljeplåtsövningen är briljant! Mer praktiskt och greppbart blir det inte för en bonde från norrland 😃
Ska försöka klämma in det i morgon kväll, återkommer.

En fråga, kan 30mm in/ut i fjädringsväg vid normalkörning ses som normalt på dessa bilar?

/M

Link to comment
Share on other sites

I kväll blev bumpsteer lite klarare, mätte frammåt i stället. Satte en spånskiva 180 cm framför hjulet. Det händer liksom mer på det avståndet. Satte laserpasset på skivan under navet.


Flyttade kuggstången 400 ggr till... Millimetrar gör skillnad
😲
Jag inriktade mej på 30mm in/ut fjädringsväg.
Detta blev resultatet:


Ett bra resultat tycker jag, kommer nog lämna det så. Inget dramatiskt hände utanför området 30mm in/ut heller.

En bild framifrån vid ride hight.


Finns det fler som kör willwood pro spindle så har jag ett tips. Eftersom pitmanarmen är bultad i spindeln så kan man vända den "upp och ner" och få olika höjder för styrleden.. Jag (läs min gode vän med ordentlig maskinpark) har brotchat hålet i armen cylindriskt och svarvat bussningar med krage som är cylindrisk utvändigt och konisk invändigt. På så sätt får man många olika höjder för kuggstången att välja på.


/M

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Har fått lite garagetid i helgen.
Fick justera pedalstället med ca. 25m svetstråd och lite plåt men nu känns det riktigt stabilt.


Gjorde det justerbart



Har fått dit rattstången också, justerbar i höjd och längsled. Fattas "bara" att koppla ihop den med kuggstången 🙂


/Markus

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

En fundering...
Köpte sportiga scorpaskivor och wilwood ok för att använda bak.
Skivan har bara ca 260mm dia och har ganska stor navdiameter.
Det gör att kolvarna i oken delvis hamnar utanför skivan. Så frågan är om man kan ha så?





/Markus

Link to comment
Share on other sites

Mackan wrote:
En fundering...
Köpte sportiga scorpaskivor och wilwood ok för att använda bak.
Skivan har bara ca 260mm dia och har ganska stor navdiameter.
Det gör att kolvarna i oken delvis hamnar utanför skivan. Så frågan är om man kan ha så?



/Markus


Hej Mackan

Det finns nog flera nackdelar:
En av dem är snedbelastning på kolvarna som ev kan leda till att en eller flera av dem nyper.

mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Mackan wrote:
En fundering...
Köpte sportiga scorpaskivor och wilwood ok för att använda bak.
Skivan har bara ca 260mm dia och har ganska stor navdiameter.
Det gör att kolvarna i oken delvis hamnar utanför skivan. Så frågan är om man kan ha så?



/Markus


Hej Mackan

Det finns nog flera nackdelar:
En av dem är snedbelastning på kolvarna som ev kan leda till att en eller flera av dem nyper.

mvh
Örjan


Tack för kommentaren Örjan, jo jag inser att det finns säkerhetsrisker här... måste nog hitta en annan lösning.
/M
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Händer inte mycket i garaget nu men har nog hittat en lösning på bromsproblemet.
Efter tips från henrik kollade jag hattar och skivor från wilwood men hittar inget som passar scorpionaven och så liten skiva (280 mm)
Men jag hittade bakre skivor från Mercedes C klass, solida. Och oken har en distans mellan halvorna så det var bara att ta bort den så passar de skivan 🙂
Nu återstår att göra fästen i uprightsen.




Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 4 weeks later...

Efter en del klurigheter är rattstången så gott som klar, bara helsvetsning kvar.
Jag fick ett konstigt fenomen när jag monterade ihop allt. Om jag tog tag i hjulet och vred styrningen fram och tillbaka så "vobblade" ratten.
Det beror på att knutarna inte har samma hastighet genom hela varvet. Har man dessutom två knutar är det viktigt att de har samma vinkel, annars får man detta fenomen. Hur som helst behövde jag vrida efter en knut på splinesen lite för att hitta ett läge där "vobblingen" så gott som försvann.






Från vänster:
Volvo nedre knut, Rover solid axel 3/4 kapad och slipad DD i ena änden, Borgeson knut 3/4 DD i båda ändar, lagerbock, egentillverkad axel med DD fattning, Audiaxeln.



Audiaxeln är hålborrad och ska pluggsvetsas enligt SFRO boken. Hoppas bara att de gillar min egentillverkade axel...
Fint är det i alla fall att kunna vrida på ratten och hjulen rör sej 🙂
Och fötterna får ju nästan plats också.... Med betoning på nästan 😃
/M

Link to comment
Share on other sites

Tjena Mackan!
Jag är ingen ingenjör,men det jag lärt mig om knutar är att båda gafflarna skall vara rakt för varandra men det ser ut som dina är 90 grader förskutna mot varandra.
Som en kardanaxel tillexempel där sitter gafflarna mitt emot varandra har för mig att det är ganska viktigt för att få en riktig rörelse.
Det kan vara värt att kolla upp detta innan du svetsar ihop grejorna,kanske har någon annan på forumet kunskap i ämnet.
Annars ser all otroligt fint ut,bra jobbat.
Med vänlig hälsning Peter H

Link to comment
Share on other sites

Tackar för tipset Peter och jo jag började så men fick vobbel. Då gjorde jag justeringen och gafflarna ligger inte mitt emot varandra längre. Att detta hjälpte kan kanske bero på att knutarna är vinklade i sidled också. Lite svårt att förklara..

Ibland får man prova sig fram helt enkelt 🙂
/M

Link to comment
Share on other sites

Ser verkligen snyggt ut , håller även på med rattstångslegot vilket visat sig
inte vara helt självklart.

Kan inte problemet uppstå pga av att du har endast ett ledlager mitt
på och att det ihop med knutarna en bit ifrån generarar "kast egenskaper"?
Bara en tanke som slog mig .

mvh//Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för alla synpunkter!

Som flera säger här så ska gafflarna ligga rakt för varandra enligt praxis men jag vred efter knutarna så att gafflarna inte längre gör det och blev kvitt problemet.
Jag har funderat ett tag nu på varför...
Det kan bero på att den totala axeln sett uppifrån också har vinklar.

x=knut,
översta knuten är integrerad i Audirattstången.



/Markus

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag hade som plan att använda stötdämpare från snöskoter (stadiga med mycket juster och shimsmöjligheter) men det sket sig av olika anledningar.
Så jag beställde från rally design.
Nu är de monterade i alla fall.





Jag hade besök av SFRO-Gustaf i helgen också. Trevlig herre som hade en hel del matnyttiga tips för fortsättningen. Fint att kunna bolla ideer och kolla om man är hyfsat på rätt spår eller inte 🙂

Annars jobbas det med växelspaksinfästning för tillfället, det är trångt......

/Markus

Link to comment
Share on other sites

Mackan wrote:
Jag hade som plan att använda stötdämpare från snöskoter (stadiga med mycket juster och shimsmöjligheter) men det sket sig av olika anledningar.
Så jag beställde från rally design.
Nu är de monterade i alla fall.





Jag hade besök av SFRO-Gustaf i helgen också. Trevlig herre som hade en hel del matnyttiga tips för fortsättningen. Fint att kunna bolla ideer och kolla om man är hyfsat på rätt spår eller inte 🙂

Annars jobbas det med växelspaksinfästning för tillfället, det är trångt......

/Markus


Markus, vad valde du för längd och hårdhet på dina fjädrar? Ser att jag behöver antingen serva de jag fick med kittet eller byta helt.
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Dämpare fram 13"
Dämpare bak 16"
Fjäder fram: 300 Rate, 9" Free Length
Fjäder bak: 400 Rate, 10.5" Free Length

Fram blir det nog bra men bak sjunker den inte ihop som jag tänkt, kanske ordnar det sig när jag lastat på allt skrot som ska på.

/M

Link to comment
Share on other sites

Snygg lösning!

Med vänlig hälsning,
Henrik

Mackan wrote:
Jag har grejat med bakre växelmekanismen, har försökt göra den så kompakt som möjligt. Funkar ganska bra.

http://www.youtube.com/watch?v=OA_curJRKdw

Nu är det till att fästa spaken i bilen och hitta vajrar som funkar.
Nån som har tips på bra vajrar? vilken dimension har ni valt?

/M
Link to comment
Share on other sites

Hej!
Behöver tips på bältesinfästning och lämpliga 3-punktsbälten.
Det är sjukt trångt, vet inte hur jag ska lösa detta...
Nån som kan posta några bilder på en gångbar lösning?

/Markus

Link to comment
Share on other sites

Mackan wrote:
Hej!
Behöver tips på bältesinfästning och lämpliga 3-punktsbälten.
Det är sjukt trångt, vet inte hur jag ska lösa detta...
Nån som kan posta några bilder på en gångbar lösning?

/Markus


Jag ska se om jag har några bilder och skicka. Köpte mina 3 punktsbälten på Carbuildersolutions.
Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!
Carbuilder solutions hade ju mycket annat bra å ha också 🙂

Nu börjar växelsystemet kännas färdigt, blev riktigt smidigt och med distinkta lägen. Fint att kunna justera slagen också. Man behöver inte speciellt kralliga vajrar faktiskt. Kan tipsa om skruvat.se som fakiskt säljer märket teleflex 😲 jag valde en teflonbelagd variant.






I morgon blir det att sätta i stolen och torrköra en sväng 😃

/M

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Äntligen semester! Idag rullar vi söderut för några dagar i Stockholm 🙂
om någon byggare efter vägen vill ha besök så hade det varit kul att träffas.
Blir nog en liten paus med bygget i några veckor. Önskar alla på forumet en skön sommar!
/Markus

Link to comment
Share on other sites

Ett mycket trevligt besök hemma hos Örjan.
kul att träffa en likasinnad ock klämma och känna på en lika men ändå rätt olika bil. Tack Örjan, du vet att garagedörren är öppen om du passerar Umeå.
/Markus

Link to comment
Share on other sites

Håller på med bränsletanken och behöver lite vägledning här.
Jag kommer att ha insprutning och vill klara mej utan catchtank.
Min fråga är i vilken nivå returledningen ska anslutas?
Har sett på diverse fuelcells att returen brukar gå in uppe på tanken. Jag är lite rädd att det kommer att skvala i tanken och bli mycket luft i bränslet om man gör så?

Funkar det att ha returledningen i botten på tanken alltså?

/Markus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Håller fortfarande på med tanken, tanken är punktad och snart klar för helsvetsning. Jag har lärt mig följande.... Att det är viktigt att returen går in så högt som möjligt i tanken för att alltid ha samma mottryck. För att få bort svalet i tanken satte jag en "snedplåt" som strålen träffar, då kanske man kommer från risken med luftinblandning i bränslet. Men om teorierna stämmer får man inte se förrän det blir provkörning 🙂





/Markus

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Satte ett tanklock under tanklocket, SFRO kräver det.


De hade även synpunkter på bakvagnens övre arm, jag stöttade upp den i infästningen i chassit. Fint att kolla löpande med besiktningsmannen under resans gång
🙂


/M

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ett brutet finger sätter stopp för den planerade arbetsinsatsen under mellandagarna, men äta går bra så jag ska ägna mig åt det och att köpa lite prylar till GT:n också 🙂

Önskar forumet God Jul och Gott nytt år!!!!

/Markus

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det var ett tag sedan jag uppdaterade tråden nu. Lite tid har det faktiskt blivit i garaget sedan sist.
Idag har det fastnat ett chassinummer på bilen, SFRO 1 avklarad alltså 😃 inga anmärkningar och många tips för fortsättningen.
Trevlig prick den där Gustaf!
Känns som att motivatinen fick en boost av detta så nu är det bara att ånga på 🙂


Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Svarvat styrstoppar till styrväxeln, på detta vis slipper man ha något rappel ute vid hjulen


Gjort färdigt infästningen för fram och bakhuv.



För att göra fästena justerbara byggde jag ett påhängsfräs-kit till min lilla svarv. Funkar finfint att fräsa enklare grejer



Gasfjädrar, volvo S80, korta och bra


/Markus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...