Jump to content

Markus GT40


GT40

Recommended Posts

  • Replies 348
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag famlar i drivaxelmörkret just nu...
Hade en önskan om att hitta standardaxlar som passar längdmässigt och att bara behöva tillverka adapterplattor in mot växellådan.

Trodde jag hittat rätt i BMW 3.0 CSI (388mm lång) och BMW 3,0 S (422mm lång)

Hämtade dessa idag och ser då att knutarna är av den "stora" sorten 108mm ytterdia och ryms inte i uprightsen.... Jag kör ju scorpio yttre axeltappar för "lilla" knuten 100mm ytterdia.

Är det någon som doktorerat i knutar och vet om det finns knutar av den "lilla"sorten 100mm som passar på BMW axeln?
(BMW axeln= 30,5mm dia och 28 splines)
(Scorpa axeln=27,3mm dia och 25 splines)







Hoppas att ni förstår vad jag menar och kanske vet hur jag kan lösa detta?

/Markus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är det precis ett år sedan jag fysiskt började bygget och vill passa på att tacka forumet för all hjälp, det är guld värt! 🙂

Jag önskar alla byggare och forumdeltagare ett GOTT NYTT ÅR!

/Markus

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har inte blivit så mycket på slutet, har mest gått å väntat på en lastbil
Å till slut kom den! 😃 Jag o brorsan väntar på att dörrarna ska öppnas.
Och det är inte ofta man träffar chaffisar som är lika eggad som en själv att titta på godset, mycket trevlig prick. 😃



Vilken känsla att bära in grejerna i garaget och klämma och känna!



Har tillbringat kvällen med att bara kolla på grejerna och det mesta ser hittills bra ut. Tjock glasfiber och ganska bra med gelcoat.

Det som ser mindre bra ut är spidern där den främre delen framför instrumentbrädan är mycket uppvikt...
Instrumentbrädan är också ganska vågig, men jag vet ärligt inte hur mycket man kan begära, det är nog inte helt enkelt att plasta dessa.




Hur som helst så känns det lite mer som på riktigt när man ser bilformade delar i garaget! 😆

/Markus

Link to comment
Share on other sites

Har börjat lägga dit bitar och passa in karossen. Jag måste göra det för att placera torpedväggen o.s.v.
Det verkar inte helt lätt men ska nog gå...

Som jag sa tidigare så är främre delen på spidern rätt uppvikt, ikväll såg jag varför, främre delen på taket har sjunkit ner och spidern har tappat formen.
Jag har svårt att se att det går att använda spidern som den är utan att fästa framtaket i någon båge eller liknande.
Hur har det varit på era bilar? Är det normalt?



Planen är att börja med trösklar och bakdelen och jobbar sig framåt.
I morrn blir det garagekväll

🙂 🙂

//Markus

Link to comment
Share on other sites

Kul med lite plast inpassning. Jag tror att jag har lite att komma med här då jag har försökt bemästra en GOX kaross i 5 år. Jag har slitit och kämpat för att få bitarna att passa, har säkert gått runt karossen 10000 gånger och mätt och ändrat. Synd bara att man insåg för sent att det egentligen inte fanns en chans att få det bra utan att såga slipa och spackla....
Listan med fel kan bli hur lång som helst.
Ett bra tips slipa inte för mycket på kanter och hörn för det tar 1 sek att bli av med plast och 1 dygn att plasta dit igen.. Sedan har jag gjort ett fel till och det var att inte låsa fast sektionerna innan jag började passa in. Man tror att det kommer bli lika när man sätter dit gångjärn och fästen men det ändrar sig någon mm så får man börja om. Bättre är att bestämma sig för tak sektionen position och sedan låsa bakdelen och framdelen. Dörrarna är ett helt annat kapitel som jag inte klarar av att skriva i text, ångest smärtan och frustrationen gör att jag helt enkelt inte klarar att hantera att läsa det . Mina var vridna som propellrar.
Som en van GOX byggare kan jag bara säga allt kan bara bli bättre.

Link to comment
Share on other sites

Alltid kul med karossen och det blir en hel del spännande men även skitigt jobb.
Instämmer med Magnus även om jag bara hunnit vandra några 1 000 varv ännu så länge.
Viktigt är också att du bestämt, i första hand, bakhjulens position i längsled eftersom du vill ha en jämn och fin "harmoni" mellan skärmkant och hjul.
Förslagsvis lägger du på taket som Magnus säger och därefter bakhuven.
Justerar in bakhuven mot bakhjulet och sen ger sig takets position automatiskt.
Prova sedan med framhuven och om hjulen stämmer mot hjulethuset.
Allt som inte stämmer efter detta innebär justering.
När ovan är klart så ser du enkelt om trösklarna har rätt längd eller inte.

Plastkomponenterna kan, enligt min mening, rangordnas efter hur komplicerade de är att justera i längsled (ex är breddning enklare)

1=svårast:

1 bakhuv
2 tak
3 framhuv
4 dörrar
5 trösklar

Dörrarna har en komplex form varför de i sig är svåra men de måste, vid behov, justeras så att de passar till helheten.

Det är också en bra idé att inledningsvis innan du gör första kapningen i någon del, gå åtminstone några 100 varv runt bilen för att hitta den första justering som innebär minst jobb men ger mest.

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Örjan, börja med bakhuven sen taket och framhuven kolla även så att inte framhuven sticker iväg åt nåot håll med tanke skärmkant /ram avståndet.
Man får inte heller vara rädd för att kapa i huven mot taket för att få rätt springa.
Jag vet inte någon gt kit som man inte har fått kapa och plasta för att få till det.
Kanske att ERA kitten är betydligt bättre i plasten men dom kostar lite mer förstås.
Lycka till, det kommer att bli en del timmar av plastande framöver,det blir det för alla.
Mvh Peter H

Link to comment
Share on other sites

Håller med föregående.
Mittdelen är grunden. När man sedan gått X antal varv så är sedan bara att bestämma sig och köra !
När man väl kommit in i grisandet så går det ganska bra. Det värsta är att slipa i gelcoaten, garaget ser ut om Spy Bar!
Tänk på Le Mans Classic 2014 !

Link to comment
Share on other sites

Tackar för era tips! det spar mig ca 200 varv runt bilen! 😃

Jag har lagt dit delarna.


Konstaterar att bakhjulet inte ligger optimalt i hjulhuset. hela karossen skulle må bra av att flyttas bakåt ca 20mm. Men att flytta hela tröskeln bakåt är inte enkelt då den passar ganska precis på längden...





En annan sak om tröskeln, vinkeln i den yttre kanten är inte 90 grader annat än längst fram och bak, ska det va så?



Det var lite funderingar efter de första 5 varven.... ska ta några till i morrn och se om det dyker upp nya bryderier 😃

/M

Link to comment
Share on other sites

Mina sills var likadana. Gjutaren har haft för bråttom ut ur formen. Vilja, våld och vaselin är det som gäller.
Angående urtaget vid bakhjulet så blir det väl bättre om du lyfter upp delen i bakkant. Annars går det rätt smidigt att skära ut en bit och vika upp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag kontaktade Moto-Lita som gör replica rattar till GT40.
De kostar 390 pund med centrumbrickan och frakt.
Jag vet inte vad alternativen är, nån annan som kollat runt?



Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Mackan wrote:
Jag kontaktade Moto-Lita som gör replica rattar till GT40.
De kostar 390 pund med centrumbrickan och frakt.
Jag vet inte vad alternativen är, nån annan som kollat runt?




Blev ingen sån, men väl en liknande från kopieringsmästarlandet Kina 😃
/Markus
Link to comment
Share on other sites

Har knåpat ihop delarna till bakvagnen och provmonterade i kväll. Faktum är att jag fick ta in spårvidden till 57,5 tum för att rymmas i hjulhusen. Gjorde flera fästhål för att kunna justera t.ex. camberkompenseringen och lutningen på reaktionsstagen.



Nästa garagekväll blir det att kolla hur den uppför sig med bumpsteer... om det är ok som det borde vara 🙄 så är det bara att ge sig på stötdämparfästen och sedan sätta brorsan i svetsjobb 😃

/M

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut och ramen verkar rejäl.
Någon typ av stöd mellan ramdelarna behövs kanske en lagom bit ovanför nedre reaktionstagets bakre del.
Bra med flera fästpunkter tror att det gärna får vara så att reaktionsstgen kan komma lite högre i framkant än i bakkant för att undvika att bilen sätter sig alltför mycket när du trycker på med hela hästflocken.
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen Örjan
Jo det blir till att fästa ihop ramdelarna igen när jag vet fjädringsvägen mer exakt.
Bra synpunkt med vinkeln på reaktionsstagen, den bestämmer ju som du skrev om bilen sätter sig eller reser sig över bakvagnen, men jag antar att man vill ha den ganska neutral.

Gjorde en enkel övning i kväll för att kolla bumpsteer. Det ser helt ok ut.



Däremot ändras spårvidden en hel del, in/utfjädring räknat från ride hight.

60 mm infjädring


60 mm utflädring


Det är i området 30 mm utfjädring till 60 mm utfjädring som händer grejer...
Men som någon nämnde tidigare så får man när man bygger hjulupphänningar hitta någon slags gyllene medelväg.

/Markus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det var ett tag sedan jag postade nu och om sanningen ska fram så händer inte speciellt mycket. Försöker slutföra mitt karossköp med Darren George på GTS Tuning..... det går sådär kan man väl säga :sad:
Annars så köper jag lite delar och funderar mest, samtidigt som semestern är i full gång 🙂
Har lämnat delarna till hjulupphängningen till min bror som tig:ar.

En fråga: nån som har bra tips på var man hittar mätare med hyfsat orginalstuk?
Smithskopior finns här: http://www.holden.co.uk/displayproduct.asp?sg=&pgCode=070&sgName=Search&pgName=Gauges&agCode=0616&agName=Smiths+Classic+for+GT40&pCode=070.442

En fråga till: var köper man tanklock? de hade inte på Mekonomen 😃
Fick en prislista på delar från Mark Sibley (GTD) där ett par kostar 380 GBP+VAT. ligger de i den prisklassen och var annars kan man köpa dem?

Ha en skön sommar och vila upp ivern inför hösten i garagen!
/Markus

Link to comment
Share on other sites

Hej,
Smiths-mätarna är aningen billigare hos "gaugeguys.com", men skillnaden är så liten att det nog förutsätter att du själv bär hem dem från USA. (Så var det i alla fall i våras)
Beträffande tanklock så har jag själv dessa:
http://stores.mustalgia.com/Categories.bok?category=GT40%3AFord+GT40+roller+latch+fuel+caps





De är betydligt billigare än de Mark Sibley (MDA) säljer, men i ärlighetens namn så är Marks mer korrekta, särskilt den gjutna flänsen. Jag tycker dock att det låsbara innerlocket på bilden (som säljs separat) är en bra lösning och sen är ju 8000 kr ganska svettigt för två tanklock... även om de är mera "rätt".

/Mattias
Edit: Peter var snabbare.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!
Mattias, 380 Pund plus vat var för två, så prisskillnaden är inte så fasligt stor ändå.
Micke, lägg upp en bild på dina fancy 😃 lock så vi får beskåda 😲

Kollade just posten och hittade fingerdockor till barnen.... Eller skydd till länklager, beror på vem som använder dem 😃



/M

Link to comment
Share on other sites

Hittade snygga mätare från speed hut där hastighetsmätaren inta har någon givare, de använder GPS! om än det inte är några vintagepoäng så måste jag säga att de är rätt fräna. De har en serie de kallar GT40 men man kan också välja design rätt fritt.
http://www.speedhut.com/customizer.i?clid=1037902

en jämförelse med Smiths:



/M

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

För att kunna göra färdigt främre delen på chassit blev jag tvungen att montera karossen provisoriskt och kolla hur det passar.
Det jag direkt kan konstatera är att bakhjulet hamnar för långt bak i hjulhuset så det blir till att kapa upp det i bakkant och plasta om. Micke gjorde så tidigare med bra resultat.

Men hur tycker ni det ser ut annars? hänger fronten/bakdelen för högt/lågt? o.s.v. kom gärna med synpunkter för nu tänker jag helsvetsa torpedväggen och hyllan för framhuven och då är allt liksom skrivet i sten 😲
Ursäkta den dåliga bilden, det blev sent innan den kunde rullas ut...




Vi hörs!
/M

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack för tipsen om karosspassningen, delarna till bakvagnen är helsvetsade och klara så det känns lite jobbigt att flytta hjulet framåt. Jag kommer nog att försöka justera hjulhuset i stället. Det gäller ju att få den ork man har att räcka genom hela bygget 😉
/M

Link to comment
Share on other sites

I kväll ställde jag dit motorn för att börja som smått med motorfästen. Direkt dyker 100 frågor upp i huvet 😃

Verkar som smått omöjligt att få in motorn med originalstorlek på vattenpumpen, finns det kortare varianter med mindre utstick?

Hur högt sätter man motorn med tanke på drivaxelvinklar?

Bör motorn sitta vågrätt eller kan man luta den bakåt/framåt?, det kanske blir nån slags gyroeffekt av det hela?






/M

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat Mackan 😃
Finns en kortare variant på vatten pumpen kolla i ford racing katalogen.
härligt att det postas mycket bilder nu när hösten kryper på 😃
Är själv och små pillar igen i garaget... väntar på rycket skall in finna sig bara å lite små delar.

MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

Har min motor jäms med botten och den lutar inte.
Vill inte ha oljetråget under lägsta nivån eftrsom det då kanske skulle få mycket stryk.
Med dessa standardlådor så får man vinklar eftersom de är byggda för en markfrigång som är närmare det dubbla mot vad vi vill ha i våra byggen.
Om man går på ZF eller upp och nervänd Porshelåda så slipper man vinklarna men får betale minst 5 ggr mer.
Snackade med en kille från Lilla Edet och han hade betydande vinklar i sin GT40.
Han sa att knutarna blev ordentligt varma men att det fungerat i flera år.
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Lite uppdateringar.

Drivaxlarna inmåttade och lämnade på svetsning.



Åsså hämtade jag ett riktigt "feel good" paket från Mark Sibley på posten.



Fyndade Saablyktor på veteranmarknad för ett tag sedan också.


I morrn bär det ner till Köping för att hämta en bruksbil, nån byggare efter vägen som vill ha besök?

Med vänlig hälsning, Markus.

Link to comment
Share on other sites

Tjena Mackan!
Du skulle vara välkommen till mig om det inte vore för att frugan fyllt 50 och vi ska ha 40 pers på middag i morron kväll,så det innebär att 39 pers vill provsitta gt.n .
Men nästa gång vore det kul om du ville komma förbi på besök.
Kämpa på och posta mycket bilder,det värmer.
Med vänlig hälsning Peter H

Link to comment
Share on other sites

hoffman wrote:
Tjena Mackan!
Du skulle vara välkommen till mig om det inte vore för att frugan fyllt 50 och vi ska ha 40 pers på middag i morron kväll,så det innebär att 39 pers vill provsitta gt.n .
Men nästa gång vore det kul om du ville komma förbi på besök.
Kämpa på och posta mycket bilder,det värmer.
Med vänlig hälsning Peter H


Tackar för inbjudan, jag kommer gärna en annan gång 🙂
Och jag gissar att 50 åringen är den enda som inte tänker provsitta 😃
Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut med drivaxelvinklar tycker jag. Om du frågar mig så behöver du inte fästa upp låda längst bak. Jag har inte gjort det och det funkar bra. Jag vill inte ha "bryt" mellan motor och låda om de tenderar att röra olika på sig.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Ser bra ut med drivaxelvinklar tycker jag. Om du frågar mig så behöver du inte fästa upp låda längst bak. Jag har inte gjort det och det funkar bra. Jag vill inte ha "bryt" mellan motor och låda om de tenderar att röra olika på sig.

Mvh
Henrik


Tack för tipset Henrik, funkar det för dig finns ju ingen anledning att uppfinna hjulet igen. 🙂 forumet är guld värt för sån här info!
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej!
Nu är goda råd dyra, behöver hjälp här!


Håller på att jobba dit kuggstången och funderar på bumpsteer.
Hur mycket är mycket?

Jag har använt ett enkelt laserpass med magnet som jag satte på bromsskivan. Sedan markerade jag på golvet 25cm framför och bakom hjulcentrum vid ride hight.


Sedan mätte jag samma sak vid 60mm infjädring och fick 11mm både fram och bak.


Och sedan vid 20mm utfjädring och fick 0mm bak och 2mm fram. Tå ut alltså.


Detta verkar vara det bästa jag kan ordna med denna bredd på kuggstång (och mitt kunnande) frågan är bara om det är bra eller dåligt? Hur har ni mätt och vilket resultat fick ni?

Med vänlig hälsning, Markus

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det ser ut som att du har spårvidsförändring vid infjädring,dvs hjulet åker utåt i nederkant,men lika mycket fram och bak dvs ingen bupster.
utfjädringen är det lite bumpster men inte så mycket.
Pröva att ta ett riktmärke på vägg ca 2 till 4 meter framför bilen då kan man få mer koll på hur mycket bumpster man har.
Spårviddsförändring har med vinklar på bärarmar och längder på dessa.
Labbar man lite så kan man få 0 spårviddsförändring och önskad cambergain dvs camber kompensering.
Jag tycker att Magnus lyckats riktigt bra med sin geometri.
Med vänlig hälsning Peter H

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det ser ut som att du har spårvidsförändring vid infjädring,dvs hjulet åker utåt i nederkant,men lika mycket fram och bak dvs ingen bupster.
utfjädringen är det lite bumpster men inte så mycket.
Pröva att ta ett riktmärke på vägg ca 2 till 4 meter framför bilen då kan man få mer koll på hur mycket bumpster man har.
Spårviddsförändring har med vinklar på bärarmar och längder på dessa.
Labbar man lite så kan man få 0 spårviddsförändring och önskad cambergain dvs camber kompensering.
Jag tycker att Magnus lyckats riktigt bra med sin geometri.
Med vänlig hälsning Peter H

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...