Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag hade också samma plastcylinder och beställde ny på aliexpress fast i metall
Nippel var på den m12x1
Kom ihåg att cylindern var hemskt dyr, 169:- med frakt !!!!!
😃

  • 1 month later...
  • Replies 348
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Mackan wrote:
Vi som tycker att karosserna är jobbiga... Varför inte bygga en i aluminium?......
Kolla här 😃 : https://youtu.be/EOV6xdlGl_U


Jösses, alla har vi våra böjelser 😲 😲
  • 4 weeks later...
Posted

Chassiplåtarna har landat.... Detta är det första jag ritat själv som faktisk ska användas till något verkligt. Beställde laserskuret och bockat av en verkstad i närheten, lite nervöst att kolla om det passade. Passformen blev bra och det blir inte så mycket justering trots allt 😲
Nu blir det nitning.... Återkommer när underarmarna ser ut som karl-Alfreds







/Mackan

Posted

Fick lite hjälp med att sätta golvet ikväll. Peter är en jäkel på att nita även om det är lite fusk med tryckluft tång 🙂 detta var nog sista gången bilen tippades upp förhoppningsvis.


Posted

Hej!
Någon som har CAD filer på grenrörsflänsar, kan skära ut eller vet var man kan köpa flänsar i stål till Ford SB?
/Markus

Posted

Får man hänga med på ett par flänsar bli jag glad som en speleman 🙂

  • 2 weeks later...
Posted

V8:or är helt nytt för mig och nu är jag lite konfunderad igen... kan någon hjälpa mej att reda ut några frågor kring avgasgrenrör:

1. har grenröret till Ford 289, 302, 5.0 samma bultmönster och placering av portar?

2. om jag bygger headers/crossover till min original 5.0 -1990 och sedan byter till eftermarknadstoppar typ aluminiumtoppar, passar då mina headers?

Ja ni hör ju.... nybörjare deluxe i V8 branschen....
😊

Posted

Topplock till Ford 289-302-351W , är spännande. Har märkt att sällan följer toppen motorns resa . Det finns skillnad i port emellan den klassiska gjutna toppen se länk.
http://www.mustangtek.com/heads/Heads.html
och eftermarknads toppar i aluminium.
De gamla har i regel maxmått 1,25" x 1,48" för packning Magnum gasket MS82009 gäller för 1962-1987..Toppar märkta med C5AE och C6AE är mest lämpade för portning.. Original toppar är för trånga på avgassidan och alltid föremål för portning. Std toppen har bult i centrumlinjen utav avgasporten med på Alu toppar kan port vara förskjuten en aning. Man måste se till att avgas plattor matchar den topp man har annars täcks port över. Vad jag sett på FIA 289 race toppar så har de inte haft mått över ovan nämnda då de varit portade.. Ju grövre avgasplattor desto bättre . Mina FPA till Mustangen är 3/8" tjocka och det bör väl ligga däromkring..
Har själv funderingar på ett avstämt 180 graders system. Frågan är om det finns verifierat bra på marknaden. Och till vilka toppar de har tillverkat systemet för.

  • 1 month later...
Posted

Tackar för alla tips kring toppar och headers.
Har skurit ut flänsar i orginalutförande men är fortfarande osäker på hur de passar på en eftermarknadstopp. Så jag lägger nog headersbygget på is en stund....r-2 hör av dej om du ville ha ett par.

Posted

Har snart slut i 1000 nitars lådan 😃 och det har hänt lite på panelfronten. Kommer att vänta med tröskelplåtarna, de ska ju hasas över minst 1000 ggr innan bilen är klar.






Kylare och fläktkåpan monterad, hoppas på bra flås genom denna!

Posted

Här händer det grejjer, ser bra ut det där, grattis!

Mackan wrote:
.......lägger nog headersbygget på is en stund....r-2 hör av dej om du ville ha ett par.


Tackar, du får snart ett PM 😃
Posted
csgt40 wrote:
Snyggt jobbat Markus 😃
Du ligger i med bra fart .
Ser riktigt bra ut 😆
Fick du paketet?

/Christer.S
:cool:

Tackar! Jo jag fick paketet och undrade vad det var för avi, hade ju inte beställt nått just då, blev en fin överaskning. Blir kanon det där men jag har ju behovet till bakrutan också och det som du skickade räcker inte till den också. Om du har fler stumpar skulle det glädja min själ enormt 🙂
  • 4 weeks later...
Posted

10 mm polykarbonat fick bli bakruta. Målade baksidan och kanten. Blir lite yxigt med vanliga insex, blir till att byta ut till kullrig skalle och köra samma till alla luckor på bilen.


  • 1 month later...
Posted

Gjort färdigt instrumentbrädan. Fick hjälp av min gode vän Mats som har målarkunnande och sprutbox. Lade ner två veckor på den men ändå hänger den ganska mycket... En sjuka jag sett på många replikor. Blir nog ok med allt monterat ändå skulle jag tro.


Posted

Monterade hjulupphängningen ikväll för sista gången? Och satt ner den på hjulen igen 😃 känns ganska bra!




  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
Posted

Har knåpat ihop instrumentbrädan, riktigt roligt att montera faktiskt.
Märker att detaljer gör väldigt stor skillnad, gallret och plåtarna hade jag planerat ha i aluminium först men det blev inte mycket 60 tal över det... Mera 18 års turbobil.... 😃 känns bättre med svart.





Posted

Ser bra ut , alu blänker samt viss risk för reflexer ,kommer även att lacka mina när man fått till den sista kabel dragningen.. Snyggt 🙂

  • 3 months later...
Posted

Har varit dåligt med uppdatering på slutet... Men det händer grejer i garaget!
Idag fick jag äntligen ta ut GT:n på första provturen, lite luftigt i kupen men annars gick den riktigt bra 😃
Sonen tyckte för en gångs skull att farsan var lite cool ändå :lol


Posted

Snyggt jobbat Markus och grattis till ett förträffligt bygge.

Och jag håller med din son , ni ser hur coola ut som helst 😆

Posted

Ser väldigt trevligt ut, längtar tills jag är i samma fas i bygget 🙂
Låter lite oroväckande att sackande instrumentpanel är standard för dessa byggen däremot, inget jag noterat tidigare.
Det finns inte utrymme att plasta in ett stag under instrumentpanelen för att motverka det?

Förresten, har börjat läsa igenom ditt bygge lite från start, och ser att du väljer samma bana som mig i mångt och mycket.
Finns det någon chans i hel**tet att det kan gå att dela information och ritningar? t.ex. för upphängning och dom egensvetsade uprightsen t.ex.

  • 2 weeks later...
Posted

Härligt jobbat Markus ser ruskigt bra ut 👍😊
Tackar för besöket gav nog en bra grund att börja vara i garaget igen 👍
Mvh
Christer.s😎

Posted
csgt40 wrote:
Härligt jobbat Markus ser ruskigt bra ut 👍😊
Tackar för besöket gav nog en bra grund att börja vara i garaget igen 👍
Mvh
Christer.s😎


Bara trevligt när du har vägarna förbi Christer.
Hem å kötta på nu i stället för att "va ute te frininga" 😃
  • 4 months later...
Posted

Någon som funderat på fästet till backspegeln och kan avgöra om dessa mått är hyfsat rätt? det enda jag vet med säkerhet är kulans diameter, 12,8mm (sorry för den halvkassa bilden)



/Mackan

Posted

Grattis till första turen!!!
Gällande fästet så tror jag det är lättast att plocka isär befintlig spegel och kolla kulans diameter där. Själv har dock inte bemödat mig med det då spegeln är nitad och det känns lite halvjobbigt av olika skäl.

Mvh
Henrik

Posted
Henrik wrote:
Grattis till första turen!!!
Gällande fästet så tror jag det är lättast att plocka isär befintlig spegel och kolla kulans diameter där. Själv har dock inte bemödat mig med det då spegeln är nitad och det känns lite halvjobbigt av olika skäl.

Mvh
Henrik


Tack Henrik, jo det var en kul sommar med mycket provkörning 😃
Jag tog isär spegeln och mätte kulan, den är 12,8mm, resten har jag bara gissat enligt bilden. Skulle vara perfekt om någon kunde säga lm man är i rätt komun med de andra måtten.
/Mackan
  • 1 month later...
Posted

Plastat sista grejerna idag, yiihaaaa!
Kommer inte att sakna gasmasken😊
Nu är garaget preppat för spackling och slipning för lack.

God jul alla byggare och läsare!

Posted

Mycket trevligt o höra att du tagit dig igenom plastningsfasen 🙂, du kan få ta min när jag kommer dit också 😉

God jul!

Posted

Skönt att slippa plasdreten förstår jag och ännu en milestone avklarad!

God fortsättning!

Mvh
Henrik

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...