heralue Posted July 13, 2016 Posted July 13, 2016 Jag hade också samma plastcylinder och beställde ny på aliexpress fast i metall Nippel var på den m12x1 Kom ihåg att cylindern var hemskt dyr, 169:- med frakt !!!!! 😃 Quote
GT40 Posted August 28, 2016 Author Posted August 28, 2016 Vi som tycker att karosserna är jobbiga... Varför inte bygga en i aluminium?...... Kolla här 😃 : https://youtu.be/EOV6xdlGl_U Quote
catskalle Posted August 28, 2016 Posted August 28, 2016 Lysande idé om man tänker bli 200 år 😃 /Thomas Quote
Arto Posted August 28, 2016 Posted August 28, 2016 Mackan wrote: Vi som tycker att karosserna är jobbiga... Varför inte bygga en i aluminium?...... Kolla här 😃 : https://youtu.be/EOV6xdlGl_U Jösses, alla har vi våra böjelser 😲 😲 Quote
GT40 Posted September 19, 2016 Author Posted September 19, 2016 Chassiplåtarna har landat.... Detta är det första jag ritat själv som faktisk ska användas till något verkligt. Beställde laserskuret och bockat av en verkstad i närheten, lite nervöst att kolla om det passade. Passformen blev bra och det blir inte så mycket justering trots allt 😲 Nu blir det nitning.... Återkommer när underarmarna ser ut som karl-Alfreds /Mackan Quote
GT40 Posted September 23, 2016 Author Posted September 23, 2016 Fick lite hjälp med att sätta golvet ikväll. Peter är en jäkel på att nita även om det är lite fusk med tryckluft tång 🙂 detta var nog sista gången bilen tippades upp förhoppningsvis. Quote
GT40 Posted September 27, 2016 Author Posted September 27, 2016 Hej! Någon som har CAD filer på grenrörsflänsar, kan skära ut eller vet var man kan köpa flänsar i stål till Ford SB? /Markus Quote
GT40 Posted September 27, 2016 Author Posted September 27, 2016 gt40 wrote: jag kan skära Jättebra Micke! Har du filer också? Quote
Arto Posted September 27, 2016 Posted September 27, 2016 Får man hänga med på ett par flänsar bli jag glad som en speleman 🙂 Quote
GT40 Posted September 28, 2016 Author Posted September 28, 2016 Hansol wrote: Har en dfx fil om ni behöver Lysande! skicka den till mej på markus@taftea.se Quote
GT40 Posted October 13, 2016 Author Posted October 13, 2016 V8:or är helt nytt för mig och nu är jag lite konfunderad igen... kan någon hjälpa mej att reda ut några frågor kring avgasgrenrör: 1. har grenröret till Ford 289, 302, 5.0 samma bultmönster och placering av portar? 2. om jag bygger headers/crossover till min original 5.0 -1990 och sedan byter till eftermarknadstoppar typ aluminiumtoppar, passar då mina headers? Ja ni hör ju.... nybörjare deluxe i V8 branschen.... 😊 Quote
Hansol Posted October 13, 2016 Posted October 13, 2016 Av det jag har förstått så är det samma på 289 , 302 samt 351 upp till årsmodell 2001 Kolla denna länk https://www.summitracing.com/int/search/part-type/header-flanges/make/ford/engine-family/ford-small-block-windsor?N=4294867616%2B4294951399&SortBy=BestKeywordMatch&SortOrder=Ascending&keyword=headers%20flange&retaillocation=int Och denna för eftermarknads toppar https://www.summitracing.com/int/search/part-type/cylinder-heads/make/ford/engine-size/5-0l-302/engine-family/ford-small-block-windsor?retaillocation=int //Peter Quote
Dan Andersson Posted October 14, 2016 Posted October 14, 2016 Topplock till Ford 289-302-351W , är spännande. Har märkt att sällan följer toppen motorns resa . Det finns skillnad i port emellan den klassiska gjutna toppen se länk. http://www.mustangtek.com/heads/Heads.html och eftermarknads toppar i aluminium. De gamla har i regel maxmått 1,25" x 1,48" för packning Magnum gasket MS82009 gäller för 1962-1987..Toppar märkta med C5AE och C6AE är mest lämpade för portning.. Original toppar är för trånga på avgassidan och alltid föremål för portning. Std toppen har bult i centrumlinjen utav avgasporten med på Alu toppar kan port vara förskjuten en aning. Man måste se till att avgas plattor matchar den topp man har annars täcks port över. Vad jag sett på FIA 289 race toppar så har de inte haft mått över ovan nämnda då de varit portade.. Ju grövre avgasplattor desto bättre . Mina FPA till Mustangen är 3/8" tjocka och det bör väl ligga däromkring.. Har själv funderingar på ett avstämt 180 graders system. Frågan är om det finns verifierat bra på marknaden. Och till vilka toppar de har tillverkat systemet för. Quote
GT40 Posted November 18, 2016 Author Posted November 18, 2016 Tackar för alla tips kring toppar och headers. Har skurit ut flänsar i orginalutförande men är fortfarande osäker på hur de passar på en eftermarknadstopp. Så jag lägger nog headersbygget på is en stund....r-2 hör av dej om du ville ha ett par. Quote
GT40 Posted November 18, 2016 Author Posted November 18, 2016 Har snart slut i 1000 nitars lådan 😃 och det har hänt lite på panelfronten. Kommer att vänta med tröskelplåtarna, de ska ju hasas över minst 1000 ggr innan bilen är klar. Kylare och fläktkåpan monterad, hoppas på bra flås genom denna! Quote
Arto Posted November 19, 2016 Posted November 19, 2016 Här händer det grejjer, ser bra ut det där, grattis! Mackan wrote: .......lägger nog headersbygget på is en stund....r-2 hör av dej om du ville ha ett par. Tackar, du får snart ett PM 😃 Quote
Hansol Posted November 19, 2016 Posted November 19, 2016 Riktigt stiligt blir det , snyggt jobbat !! //Peter Quote
Csgt40 Posted November 20, 2016 Posted November 20, 2016 Snyggt jobbat Markus 😃 Du ligger i med bra fart . Ser riktigt bra ut 😆 Fick du paketet? /Christer.S Quote
GT40 Posted November 20, 2016 Author Posted November 20, 2016 csgt40 wrote: Snyggt jobbat Markus 😃 Du ligger i med bra fart . Ser riktigt bra ut 😆 Fick du paketet? /Christer.S Tackar! Jo jag fick paketet och undrade vad det var för avi, hade ju inte beställt nått just då, blev en fin överaskning. Blir kanon det där men jag har ju behovet till bakrutan också och det som du skickade räcker inte till den också. Om du har fler stumpar skulle det glädja min själ enormt 🙂 Quote
Starhonk Posted November 20, 2016 Posted November 20, 2016 Riktigt fint! Ser fram emot att få se den på hjul snart!! Mvh Henrik Quote
GT40 Posted December 13, 2016 Author Posted December 13, 2016 10 mm polykarbonat fick bli bakruta. Målade baksidan och kanten. Blir lite yxigt med vanliga insex, blir till att byta ut till kullrig skalle och köra samma till alla luckor på bilen. Quote
GT40 Posted January 25, 2017 Author Posted January 25, 2017 Gjort färdigt instrumentbrädan. Fick hjälp av min gode vän Mats som har målarkunnande och sprutbox. Lade ner två veckor på den men ändå hänger den ganska mycket... En sjuka jag sett på många replikor. Blir nog ok med allt monterat ändå skulle jag tro. Quote
GT40 Posted January 25, 2017 Author Posted January 25, 2017 Monterade hjulupphängningen ikväll för sista gången? Och satt ner den på hjulen igen 😃 känns ganska bra! Quote
Hansol Posted January 26, 2017 Posted January 26, 2017 Detta blir hur bra och snyggt som helst !! Hatten av för dig Mackan !! mvh//Peter Quote
Csgt40 Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Härligt Mackan vad du ligger 😲 😃 /Christer.S Quote
GT40 Posted March 12, 2017 Author Posted March 12, 2017 Har knåpat ihop instrumentbrädan, riktigt roligt att montera faktiskt. Märker att detaljer gör väldigt stor skillnad, gallret och plåtarna hade jag planerat ha i aluminium först men det blev inte mycket 60 tal över det... Mera 18 års turbobil.... 😃 känns bättre med svart. Quote
Dan Andersson Posted March 13, 2017 Posted March 13, 2017 Ser bra ut , alu blänker samt viss risk för reflexer ,kommer även att lacka mina när man fått till den sista kabel dragningen.. Snyggt 🙂 Quote
GT40 Posted June 29, 2017 Author Posted June 29, 2017 Har varit dåligt med uppdatering på slutet... Men det händer grejer i garaget! Idag fick jag äntligen ta ut GT:n på första provturen, lite luftigt i kupen men annars gick den riktigt bra 😃 Sonen tyckte för en gångs skull att farsan var lite cool ändå :lol Quote
Hansol Posted June 30, 2017 Posted June 30, 2017 Snyggt jobbat Markus och grattis till ett förträffligt bygge. Och jag håller med din son , ni ser hur coola ut som helst 😆 Quote
swedishGT40 Posted June 30, 2017 Posted June 30, 2017 Ser väldigt trevligt ut, längtar tills jag är i samma fas i bygget 🙂 Låter lite oroväckande att sackande instrumentpanel är standard för dessa byggen däremot, inget jag noterat tidigare. Det finns inte utrymme att plasta in ett stag under instrumentpanelen för att motverka det? Förresten, har börjat läsa igenom ditt bygge lite från start, och ser att du väljer samma bana som mig i mångt och mycket. Finns det någon chans i hel**tet att det kan gå att dela information och ritningar? t.ex. för upphängning och dom egensvetsade uprightsen t.ex. Quote
Örjan Brattberg Posted June 30, 2017 Posted June 30, 2017 Kul och grattis Markus Är speciellt första gången efter allt som är gjort och all tid som är nerlagd Mvh Örjan Quote
heralue Posted June 30, 2017 Posted June 30, 2017 Fantastiskt ! Stort grattis ! Nu körde du om mej. Quote
Grantinge_gt40 Posted July 1, 2017 Posted July 1, 2017 Både du och grabben ser ut till att trivas! Grattis!! Quote
Csgt40 Posted July 15, 2017 Posted July 15, 2017 Härligt jobbat Markus ser ruskigt bra ut 👍😊 Tackar för besöket gav nog en bra grund att börja vara i garaget igen 👍 Mvh Christer.s😎 Quote
GT40 Posted July 16, 2017 Author Posted July 16, 2017 csgt40 wrote: Härligt jobbat Markus ser ruskigt bra ut 👍😊 Tackar för besöket gav nog en bra grund att börja vara i garaget igen 👍 Mvh Christer.s😎 Bara trevligt när du har vägarna förbi Christer. Hem å kötta på nu i stället för att "va ute te frininga" 😃 Quote
GT40 Posted November 22, 2017 Author Posted November 22, 2017 Någon som funderat på fästet till backspegeln och kan avgöra om dessa mått är hyfsat rätt? det enda jag vet med säkerhet är kulans diameter, 12,8mm (sorry för den halvkassa bilden) /Mackan Quote
Starhonk Posted November 22, 2017 Posted November 22, 2017 Grattis till första turen!!! Gällande fästet så tror jag det är lättast att plocka isär befintlig spegel och kolla kulans diameter där. Själv har dock inte bemödat mig med det då spegeln är nitad och det känns lite halvjobbigt av olika skäl. Mvh Henrik Quote
GT40 Posted November 22, 2017 Author Posted November 22, 2017 Henrik wrote: Grattis till första turen!!! Gällande fästet så tror jag det är lättast att plocka isär befintlig spegel och kolla kulans diameter där. Själv har dock inte bemödat mig med det då spegeln är nitad och det känns lite halvjobbigt av olika skäl. Mvh Henrik Tack Henrik, jo det var en kul sommar med mycket provkörning 😃 Jag tog isär spegeln och mätte kulan, den är 12,8mm, resten har jag bara gissat enligt bilden. Skulle vara perfekt om någon kunde säga lm man är i rätt komun med de andra måtten. /Mackan Quote
Starhonk Posted November 23, 2017 Posted November 23, 2017 Sorry - slarvigt svar av mig då jag inte läst innan ordentligt. Jag skulle kolla med Kenneth Persson eller Johhny Nilsson i Åstorp som byggt en FIA godkänd replica som de tävlar friskt med. Han har garanterat full koll. http://www.autoart.net/contact.htm Mvh Henrik Quote
GT40 Posted December 23, 2017 Author Posted December 23, 2017 Plastat sista grejerna idag, yiihaaaa! Kommer inte att sakna gasmasken😊 Nu är garaget preppat för spackling och slipning för lack. God jul alla byggare och läsare! Quote
Hansol Posted December 24, 2017 Posted December 24, 2017 Härligt att höra, och en Riktigt God Jul du med Mackan !! Quote
swedishGT40 Posted December 24, 2017 Posted December 24, 2017 Mycket trevligt o höra att du tagit dig igenom plastningsfasen 🙂, du kan få ta min när jag kommer dit också 😉 God jul! Quote
Starhonk Posted December 26, 2017 Posted December 26, 2017 Skönt att slippa plasdreten förstår jag och ännu en milestone avklarad! God fortsättning! Mvh Henrik Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.