Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu snidas det kränghämmare inför nästa säsong. Imorgon blir det att ta fram min gamla TIG😊

Trevlig helg
Henrik







  • 1 month later...
Posted

Sådärja - nu är krängarna färdiga och monterade! Tack Magnus för hjälp med undre fästen bak. Ser verkligen fram att få testa detta till våren. Tror och hoppas att det kommer göra stor skillnad.

Mvh
Henrik







Posted

Ser fint ut, var det meckigt o få plats med dem?
Funderar på knivkrängare till min sen också, men är långt dit.

Posted

Det var inte helt enkelt fram att hitta en position där det inte kommer i konflikt med något annat givet alla rörelser och kombinationer av dessa. Bak var det lite enklare men inte helt självklart.

Mvh
Henrik

Posted

Snyggt jobbat Henrik! Det där kommer göra stor skillnad.
Redan en liten klen hämmare gör underverk.

Vänligen
Jonas

Posted
Mackan wrote:
Ser fint ut Henrik, kul att höra skillnaden sedan.
Vad använde du för material i röret?

/Mackan


Hej, jag använde mig av 28mm hydraulrör med 2mm i godstjocklek.

Mvh
Henrik
  • 4 weeks later...
Posted

Nu skall det bli lite pulver i maskinen. Har skavt av topparna 1mm och fick ta 0,95 på insuget också. ( blocket är däckat 0,25mm ). Räknar med 10,6:1

När jag provmonterade så bottnade dock insuget så jag har tagit 1mm på det också vilket borde ge 0,5mm spalt med packning om jag räknat rätt. Har inte monterat tillbaka allt än...

Kanaler i toppar och insug får sig en omgång också och det fanns mycket att göra där. Speciellt under ventilsätet så var det en riktigt elak kant som hämmar flödet. Gjutningen var dock rätt fin i topparna. Insuget matchas sen mot topparna.

God fortsättning!
Henrik

[url=https://postimg.cc/image/o2ybnptdp/]
[/url]







  • 4 weeks later...
Posted

Nu är både insug och toppar portade och matchade!

Snart dags att börja koppla in sprutet!

Mvh
Henrik

  • 1 month later...
Posted

Nya styrsystemet från Holley och tändning från MSD inkopplat. La på spänning igår och började testa bränslesystemet och det visade sig att ett par O-ringar i fuel rails hade gett upp så det blev ganska vått. Ett par veckor till så är det dags för uppstart. Har kvar att justera in vippor och byta olja.

Mvh
Henrik



Posted

Blir spännande att se hur den nya puffran levererar 🙂
Visst körde du megasquirt förut? varför övergav du det?
/Markus

Posted
Mackan wrote:
Blir spännande att se hur den nya puffran levererar 🙂
Visst körde du megasquirt förut? varför övergav du det?
/Markus


Hej Markus,

Två anledningar:

1. Mitt system var av första generationen och var rätt omodernt och började krångla lite. Senaste generationen MS3 är dock riktigt bra.

2. Att jag valde Holley var att de har en vass produkt och där de har resurser att ha bra dokumentation, support och uppdateringar på. Det skiljer ut dem från många andra system. Värt att betala några få kronor extra för.

Mvh
Henrik
Posted
Henrik wrote:
Mackan wrote:
Blir spännande att se hur den nya puffran levererar 🙂
Visst körde du megasquirt förut? varför övergav du det?
/Markus


Hej Markus,

Två anledningar:

1. Mitt system var av första generationen och var rätt omodernt och började krångla lite. Senaste generationen MS3 är dock riktigt bra.

2. Att jag valde Holley var att de har en vass produkt och där de har resurser att ha bra dokumentation, support och uppdateringar på. Det skiljer ut dem från många andra system. Värt att betala några få kronor extra för.

Mvh
Henrik


Bra val där tycker jag.
Kommer också köra Holley sen tänkte jag, deras sniper modell som är ett förgasarhus med spridare i.
  • 2 weeks later...
Posted

Japp - då har jag startat upp maskinen. Lite stolt över att det gick på första försöket. Enda krånglet är ett termostat som hängt sig men det är en petitess i sammanhanget. Motorn känns redan nu betydligt rappare. Nu återstår det att mappa in den och verifiera allt. Sammanfattningsvis för motorn i vinter så har jag planat topparna och höjt kompet till 10,6:1. Portat både toppar och insug. Bytt till Holley insprutning och MSD tändning.

Mvh
Henrik



Posted

Har varit ute och kännt på grejorna - går som ett skott nu och jag har bara börjat med instälningarna. Håll koll i backspegeln Claes......:-;

Mvh
Henrik

  • 2 months later...
Posted

En fantastisk dag på Gelleråsen i 30graders värme och med en bil som gick dubbla pass gjorde att vattenpumpen gav upp på eftermiddagen. Otroligt nöjd annars med väghållning och hur bilen gick. Det får väl vara ursäktat då den suttit där i 10 år drygt nu. Som tur hade jag en på hyllan så nu är det åka igen!

Mvh
Henrik










  • 3 months later...
Posted

Kul minnen från Gelleråsen i somras där vi var fyra GT40:samt Mangans E30eftersom han inte fått ihop GTn. Nästa år Magnus?

mvh

Hemrik

17B95396-DDB4-4496-902F-C0DDFD4D1360.jpeg

9EE973A6-5CB0-4740-B0E5-1BDB5661E41F.jpeg

6B7B07B8-9A0B-4395-AF64-77D6E67E9C9D.jpeg

FCFD213D-75F5-43A6-A1D6-EB7AE4BB07DE.jpeg

  • Like 5
  • 3 months later...
Posted
On 2017-12-20 at 00:05, Starhonk sade:

Sådärja - nu är krängarna färdiga och monterade! Tack Magnus för hjälp med undre fästen bak. Ser verkligen fram att få testa detta till våren. Tror och hoppas att det kommer göra stor skillnad.

Mvh
Henrik

IMG_5409.jpg


IMG_5457.jpg

IMG_5458.jpg
IMG_5465.jpg

Hej 

Var fick du tag på "knivbladet" till dina krängare ? 

// Sorin 

Posted
17 timmar sedan, sorin sade:

Hej 

Var fick du tag på "knivbladet" till dina krängare ? 

// Sorin 

Jag tror att han fick tag i dessa hos Lindskog Engineering.

Jag har två nya liggandes som eventuellt är till salu.

 

Med vänlig hälsning//Peter

  • 1 month later...
  • 1 month later...
Posted (edited)

Ja detta blir sista inlägg på denna resa som startade 2005. Bilen är såld nu och har hittat ett nytt hem söder om Bryssel. Det har varit en resa som bjudit på mycket glädje, tårar och mycket jobb. Det har varit fantastiskt att få lära känna många av er och utbyta erfarenheter. Forumet har varit ovärderligt och en förutsättning för att lyckas med de byggen som haft sin bas i GOX el dyl. All denna kunskap och kreativitet som alla delat med sig av har varit helt fantastiskt. Jag tar nu en paus i bilbyggandet i några år och ser fram emot leverans av en färdig bil i sommar. Längre fram så är det inte otänkbart att jag dyker upp med ett nytt projekt.

Allt gott till er alla. Avslutar med min favoritbild på GTn

Mvh

Henrik

 

E9BC2A03-DBFB-434D-AF8D-A763178631BA.jpeg

Edited by Starhonk
  • Like 5
  • Sad 1
Posted

Det var trevligt o få träffas i fjol när vi snurrade i närheten under semestern.

Lycka till med nya kärran nu, även om jag inte förstår mig på valet av nationalitet 😁

  • Like 1
Posted

Det var när jag såg din bil, kanske 2008-9 som jag bestämde mig för att bygga.

Du har varit lite av ett nav som många frågor och lösningar snurrat kring.

Känns som en bra arbetskompis som går till ett nytt jobb.

Tråkigt, men bara att önska lycka till 

Örjan

  • Like 2
Posted
12 timmar sedan, Örjan Brattberg sade:

Det var när jag såg din bil, kanske 2008-9 som jag bestämde mig för att bygga.

Du har varit lite av ett nav som många frågor och lösningar snurrat kring.

Känns som en bra arbetskompis som går till ett nytt jobb.

Tråkigt, men bara att önska lycka till 

Örjan

Tack Örjan för fina ord😊

/Henrik

  • Like 1
Posted

@Starhonk bara för att du skaffar en fabriksbyggd bil så måste du inte lämna oss 😉 Man kan fortsatt diskutera och bidra med sin kunskap och erfarenheter oavsett 😉 😄 

  • Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...