Hansol Posted June 28, 2019 Author Posted June 28, 2019 (edited) Har åter igen börjat pilla med mitt "ormbo" det känns fortfarande som en bilbyggares Rubens kub problem , mina primärrör bör landa mellan 742.8 to 808.5 mm i längd så delmomentet är nu att få in cylinder 1 & 2 inom detta intervall för att sedan få resterande rör lika långa samtidigt måste rördragningen bli estetiskt bra . Min spontana känsla är att semestern i år redan är uppbokad och klar. Edited June 28, 2019 by Hansol 3 Quote
Hansol Posted July 7, 2019 Author Posted July 7, 2019 (edited) Roat mig med provpassning primärrör avgassystem och fått ihop ett utkast på en sida , finns lite längder att jobba med men i grova drag helt okej Edited July 7, 2019 by Hansol 7 Quote
Arto Posted July 9, 2019 Posted July 9, 2019 Det är urtjusigt & fränt, kul att se! Har du caddat upp systemet eller är det frihandsbyggt på plats? Quote
Hansol Posted July 9, 2019 Author Posted July 9, 2019 33 minuter sedan, Arto sade: Det är urtjusigt & fränt, kul att se! Har du caddat upp systemet eller är det frihandsbyggt på plats? Det är frifräst på plats , men tanken är att loppa ihop systemet och sedan mäta upp allt i mätmaskin för att sedan kunna få in det i cad. 1 Quote
Jocke4U Posted July 9, 2019 Posted July 9, 2019 On 2019-07-07 at 20:05, Hansol sade: Roat mig med provpassning primärrör avgassystem och fått ihop ett utkast på en sida , finns lite längder att jobba med men i grova drag helt okej Snyggt! Tänker du ytbehandla det på något sätt? Ceramic coating eller annat? Quote
Klubbsson Posted July 9, 2019 Posted July 9, 2019 Vad är det för typ av rör och böjar du använder? Quote
Hansol Posted July 9, 2019 Author Posted July 9, 2019 59 minuter sedan, Jocke4U sade: Snyggt! Tänker du ytbehandla det på något sätt? Ceramic coating eller annat? Rören som jag nu prov passar in systemet med är gjorda i aluminium , när allt väl är klart kommer det mätas upp för att sedan tillverkas i sitt rätta material i mitt fall blir det inconel 625 i o m att det är extremt värme och korrosions resistant så känns coating lite överkurs den enda fördelen jag kan se är i så fall invändig caoting för att sänka avgasljudet nån decibel. Quote
Hansol Posted July 9, 2019 Author Posted July 9, 2019 (edited) 1 timme sedan, Klubbsson sade: Vad är det för typ av rör och böjar du använder? Rören är aluminium 6061 T4 just dessa är dia 38,1 och wt 0,89 Radier som används är 1,5 & 3,0 samt 6,0 * dia . Edited July 9, 2019 by Hansol La till info som missats Quote
swedishGT40 Posted July 9, 2019 Posted July 9, 2019 3 timmar sedan, Hansol sade: Rören som jag nu prov passar in systemet med är gjorda i aluminium , när allt väl är klart kommer det mätas upp för att sedan tillverkas i sitt rätta material i mitt fall blir det inconel 625 i o m att det är extremt värme och korrosions resistant så känns coating lite överkurs den enda fördelen jag kan se är i så fall invändig caoting för att sänka avgasljudet nån decibel. Coatingen sänker även tempen i motorrummet väsentligt, värt att tänka på i dessa bilar. Personligen blir det nog coating in och utvändigt. Quote
Hansol Posted November 12, 2019 Author Posted November 12, 2019 Håller på lite lagom lågeffektivt att tillverka småprylar som kan vara bra att ha i framtiden. Det som stått på agendan denna gång är sammanställning för låskistorna dörrar . Fräste till en lagom stor plåt för att fästa upp låskistan Till det vart att fixa till ett hus så att man döljer kistan lagom mycket Lite promovering innan allt går iväg på trumling och ytbehandling 3 Quote
Hansol Posted January 21, 2020 Author Posted January 21, 2020 (edited) Lekt lite med införskaffad 3D-printer (får börja med små saker som nybörjare) Lite färgläggning och sen resin ingjutning på det, så kan det kanske blir bra. Edited January 21, 2020 by Hansol 2 Quote
Arto Posted January 24, 2020 Posted January 24, 2020 Tummen upp, snart kan man kanske printa ut en GT40?😀 1 Quote
Hansol Posted January 25, 2020 Author Posted January 25, 2020 10 timmar sedan, Arto sade: Tummen upp, snart kan man kanske printa ut en GT40?😀 Ja AM -tillverkning i helhet är på rejäl frammarsch ,snart printar vi ut bilarna över en helg Quote
PutteGT40 Posted February 28, 2020 Posted February 28, 2020 On 2019-07-09 at 19:33, swedishGT40 sade: Coatingen sänker även tempen i motorrummet väsentligt, värt att tänka på i dessa bilar. Personligen blir det nog coating in och utvändigt. Inconel behöver inte coating. Det är ett extremt värmetåligt material som avleder värmen väldigt bra. Jobbar mycket med det materialet på jobbet, ohyggligt dyrt men otroliga egenskaper. Quote
Hansol Posted March 2, 2020 Author Posted March 2, 2020 (edited) On 2020-02-28 at 18:53, PutteGT40 sade: Inconel behöver inte coating. Det är ett extremt värmetåligt material som avleder värmen väldigt bra. Jobbar mycket med det materialet på jobbet, ohyggligt dyrt men otroliga egenskaper. Så är det, materialets egenskaper är just framtaget för att kunna fungera och hantera etremt höga värmetal, detta material ingår även i min vardag därför föll det sig naturligt att användas till mitt ormbo. Edited March 2, 2020 by Hansol 1 Quote
swedishGT40 Posted March 2, 2020 Posted March 2, 2020 49 minuter sedan, Hansol sade: Så är det, materialets egenskaper är just framtaget för att kunna fungera och hantera etremt höga värmetal, detta material ingår även i min vardag därför föll det sig naturligt att användas till mitt ormbo. Då har man lärt sig något nytt igen med andra ord 😁 Quote
Arto Posted March 2, 2020 Posted March 2, 2020 (edited) En fråga då jag inte kan inconel och inte riktigt förstår resonemanget: Tålighet v.s. vikt är nog bra. En av anledningarna till Coating, är väl för att isolera? Hur beter sig "naken" inconel i det hänseendet? Edited March 2, 2020 by Arto Quote
Hansol Posted December 10, 2020 Author Posted December 10, 2020 (edited) Som vanligt jobbas det på i lågfart och med micro-steg ,men nu kan man bocka av svänghjul på listan som färdigt. Tack @heralue för hjälpen med friktionsplattan. Edited December 10, 2020 by Hansol 9 Quote
Hansol Posted December 20, 2020 Author Posted December 20, 2020 (edited) Hunnit med lite kvalitetstid i garaget Provmonterade kopplingen på nya svänghjulet Har även fipplat med ormboet , ena sidan loppad och förhoppningsvis klar Edited December 20, 2020 by Hansol 8 Quote
Arto Posted December 20, 2020 Posted December 20, 2020 VackertSåå läckert med 8-1, ska bli kul att höra soundet 1 Quote
Hansol Posted September 7, 2021 Author Posted September 7, 2021 (edited) Som vanligt går saker i snigelfart fortfarande , men nu är ormboet färdig loppat och samtliga rör har fått sin plats allt är inne för helsömning och nästa punkt på listan kan påbörjas. Edited September 7, 2021 by Hansol 4 Quote
swedishGT40 Posted September 8, 2021 Posted September 8, 2021 Läckert o få in alla rör i en 8 kollektor 😎👍 Quote
Hansol Posted September 8, 2021 Author Posted September 8, 2021 Ja , jo trångt är det och att sen få in alla i tändföljd gör det inte enklare att få till lika längder på primärrör är lika stor chans som att vinna 900 miljoner på eurojackpott dvs bara att slå ur hågen. Quote
Hansol Posted November 4, 2021 Author Posted November 4, 2021 Lyckats blaska ihop ett nytt expansionskärl. 1 Quote
swedishGT40 Posted November 4, 2021 Posted November 4, 2021 3 minuter sedan, Hansol sade: Lyckats blaska ihop ett nytt expansionskärl. Snyggt, vad vart volymen då? Quote
Hansol Posted November 4, 2021 Author Posted November 4, 2021 15 minuter sedan, swedishGT40 sade: Snyggt, vad vart volymen då? I drift hanterar det runt 1.2 L skulle jag uppskatta. Quote
swedishGT40 Posted November 4, 2021 Posted November 4, 2021 (edited) 1 timme sedan, Hansol sade: I drift hanterar det runt 1.2 L skulle jag uppskatta. Ok, då kör du en huvudtank, och sedan är denna endast för expansion då? Edited November 4, 2021 by swedishGT40 Quote
Hansol Posted November 4, 2021 Author Posted November 4, 2021 1 timme sedan, swedishGT40 sade: Ok, då kör du en huvudtank, och sedan är denna endast för expansion då? Kör enbart expansionskärl räknar med att volymen i systemet ska räcka som det är . 1 Quote
Hansol Posted March 18, 2022 Author Posted March 18, 2022 (edited) Har börjat peta lite med insprutet plenumkammare och trottelhus något sånär klart, inväntar på att runners samt injectorsäten ska bli färdig svarvade ,sedan kan man slutföra det hela förhoppningsvis. Edited March 18, 2022 by Hansol 2 Quote
Hansol Posted October 24, 2023 Author Posted October 24, 2023 Fortsatt lågintensiv tillverkning , denna gång har det blivit en uppdatering på centrummuttrarna. 6 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.