guldgroda Posted August 23, 2018 Posted August 23, 2018 Tjena, Har i dagsläget en Taunus spindel med Transit övre spindelled och Volvo 740 undre spindelled. Stämmer det att Volvo 740 som undre spindelled ej är godkänt? Om det stämmer - har någon förslag på vad man kan byta mot? /Gustaf Quote
guldgroda Posted August 23, 2018 Author Posted August 23, 2018 Verkar som att Austin Maxi är godkänd - stämmer detta? Ser oerhört lik ut... https://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=1375_1594_1600_1601&products_id=11839 Quote
Rikard Larsson Posted August 24, 2018 Posted August 24, 2018 Austin Maxi är OK. Vet inte hur konan passar Volvo dock. Det är Volvo 240 det varit mycket snack om sedan den inte var godkänd längre. Gissar att 740 är samma (belastningen på fel håll p.g.a. McPhearson). Här står lite om nedre spindelleder: Quote
guldgroda Posted August 24, 2018 Author Posted August 24, 2018 1 timme sedan, Rikard Larsson sade: Austin Maxi är OK. Vet inte hur konan passar Volvo dock. Det är Volvo 240 det varit mycket snack om sedan den inte var godkänd längre. Gissar att 740 är samma (belastningen på fel håll p.g.a. McPhearson). Här står lite om nedre spindelleder: Hmm, verkar som att rätt många använt Austin Maxi mot Sierra-spindlar. Borde det inte gå att få det att fungera mot Taunus-spindlar då? Tycker det är lurigt att hitta information om sånt här, verkar vara lättast att köpa hem och kolla själv 🙂 Quote
Morty Posted August 24, 2018 Posted August 24, 2018 Austin Maxi leden används till Taunusspindlar också. Tänk på att SFRO inte är direkt förtjusta i Taunusspindelns geometri och det kan krävas högt et på fälgarna för att komma inom deras riktlinjer gällande styrradien. 1 Quote
guldgroda Posted August 24, 2018 Author Posted August 24, 2018 2 timmar sedan, Morty sade: Austin Maxi leden används till Taunusspindlar också. Tänk på att SFRO inte är direkt förtjusta i Taunusspindelns geometri och det kan krävas högt et på fälgarna för att komma inom deras riktlinjer gällande styrradien. Tack för svar. Har du tips på vad som är lämpligt att byta mot om det skulle bli problem? Vill ju helst inte göra om armarna helt... 😊😇 Quote
Morty Posted August 24, 2018 Posted August 24, 2018 Fälgar med högre et, alt. byta till Sierra spindlar. Det finns lite speciallösningar man kan göra, men det kräver lite mer jobb och blir dyrare. Quote
guldgroda Posted August 25, 2018 Author Posted August 25, 2018 10 timmar sedan, Morty sade: Fälgar med högre et, alt. byta till Sierra spindlar. Det finns lite speciallösningar man kan göra, men det kräver lite mer jobb och blir dyrare. Tack! scrub-radie på ca 60mm verkar vara övre gräns ungefär. Får kolla nästa gång jag är i garaget hur jag ligger till och om jag kan klämma in en fälg med högre ET. Hur påverkar scrub-radie bilens kör-förmågor? Quote
therealpinto Posted August 27, 2018 Posted August 27, 2018 Kort sagt kan man säga att stor scrub för in stora krafter i styrningen, bilen blir ofta spårkänslig och påverkas mer av hjulinställning. Mest påtagligt brukar det vara när vägen är ojämn eller spårig. Kör man på jämn väg eller bana kanske det inte märks så mycket. Men i stort sett alla bilar fungerar bättre (= är snällare att köra) med rimlig scrub, dvs nedåt cirka 15-20 mm ungefär. Gustaf Quote
Lager Posted August 27, 2018 Posted August 27, 2018 Jag har använt 740 spindeln i 14 år nu, både till bankörning och glassätarkörning, har nog kört ca 4000 mil. Har aldrig sett någon tendens till problem med denna spindeln. Bytte den första förra året och den andra detta året då det var aningen glapp i dom. Om man sätter den ovanpå bärarmen så blir det samma belastningar som Volvon har. Quote
therealpinto Posted August 28, 2018 Posted August 28, 2018 Problemet med att använda en led från en McPhersonbil i en konstruktion med dubbla A-armar och fjäder/stötdämpare på nedre bärarmen är att leden får ta en annan belastning än den är avsedd för. Med McPherson tas bilens vikt upp av fjäderbenet, vilket gör att spindelleden tar relativt lite last "uppåt och nedåt", medan man med A-armar (och fjäder/dämpare på nedre armen) "hänger" bilens vikt i spindelleden. SFRO har provbelastat ett antal spindelleder (tyvärr inte 740). Sammanfattningsvis kan man säga att leder för McPherson går isär vid nånstans mellan 2000 och 4000 kg medan leder från bilar med A-armar klarar mellan 6000 och 11 500 kg (oftast är det då inte leden som går isär utan annat som brister). Den som utmärker sig är Volvo 240, där spridningen mellan olika leverantörer är enormt stor. Den bästa klarade över 7000 kg medan den sämsta släppte vid 800 kg belastning. Det gör att vi har bedömt att riskerna med McPhersonleder generellt sett är för stora, man kan inte riktigt lita på delarna. Eftersom Austin Maxi är så populär har vi dock sagt att den undantagsvis går att acceptera, till max cirka 500 kg axeltryck. Gustaf Quote
guldgroda Posted August 28, 2018 Author Posted August 28, 2018 8 timmar sedan, therealpinto sade: Problemet med att använda en led från en McPhersonbil i en konstruktion med dubbla A-armar och fjäder/stötdämpare på nedre bärarmen är att leden får ta en annan belastning än den är avsedd för. Med McPherson tas bilens vikt upp av fjäderbenet, vilket gör att spindelleden tar relativt lite last "uppåt och nedåt", medan man med A-armar (och fjäder/dämpare på nedre armen) "hänger" bilens vikt i spindelleden. SFRO har provbelastat ett antal spindelleder (tyvärr inte 740). Sammanfattningsvis kan man säga att leder för McPherson går isär vid nånstans mellan 2000 och 4000 kg medan leder från bilar med A-armar klarar mellan 6000 och 11 500 kg (oftast är det då inte leden som går isär utan annat som brister). Den som utmärker sig är Volvo 240, där spridningen mellan olika leverantörer är enormt stor. Den bästa klarade över 7000 kg medan den sämsta släppte vid 800 kg belastning. Det gör att vi har bedömt att riskerna med McPhersonleder generellt sett är för stora, man kan inte riktigt lita på delarna. Eftersom Austin Maxi är så populär har vi dock sagt att den undantagsvis går att acceptera, till max cirka 500 kg axeltryck. Gustaf Stort tack för all information! På grund av problemet med scrub-radie med Taunus-spindel så sitter jag och klurar på hur jag bäst löser både scrub och mcphearson-spindelled samtidigt... Tur det finns lite annat att pilla med på bilen under tiden man funderar! 🙂 Mer tips och tricks mottages hemskt gärna! /Gustaf Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.