Nosliwe Posted May 5, 2017 Posted May 5, 2017 Sitter och ritar på infästningen av min rattstång, undrar lite om ni andra har någon finurlig lösning på det hela? Alternativet ni ser i bilden känns lite olustigt i samband med en krock. Lite meningslöst med en kolapsande rattstång när infästningen istället kommer komma som ett spjut... Kan ju vinkla ut dom i hörnena av ramen, men då kommer dom fortfarande sticka iväg emot kroppen med ändarna först. Quote
kengren Posted May 5, 2017 Posted May 5, 2017 Så länge du inte "spetsats" av rattstången är det inga problem. Desto mer som kan desformeras vid en eventuell krock är bra. Dessa bilar är nog inte speciellt "krockvänliga". Vi skall nog vara glada så länge det finns några som ser till våra liv efter en eventuellt krock. Quote
Nosliwe Posted May 5, 2017 Author Posted May 5, 2017 Självklart är det ju så. Men man behöver ju inte göra saken värre än vad den är Quote
tpau Posted May 6, 2017 Posted May 6, 2017 På min sitter det en plasmaskuren lådformade konsol. Lite googling på gbs zero steering column hittade den här bilden /T 1 Quote
therealpinto Posted May 6, 2017 Posted May 6, 2017 Jag skulle säga att profilerna som går rakt framåt förmodligen är överflödiga, ofta kan man göra en infästning "rakt ned" istället som inte blir lika aggressiv. De flesta originalrattstänger har också en infästning som kan glida framåt i bilen om man trycks mot ratten, det brukar vara bra att försöka få till något liknande om det går. Gustaf 2 Quote
Rikard Larsson Posted May 8, 2017 Posted May 8, 2017 Så här ser min ut. Volvo 240. Här syns delen som kan glida ur sitt fäste som Gustaf nämner. Quote
Nosliwe Posted May 8, 2017 Author Posted May 8, 2017 Får nog kika på något liknande. Hade underlättat om infästningen på min rattstång var på undersidan. Men får bocka någon plåt över med avlånga spår i som är öppna mot fronten. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.