bexander Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 (edited) Planerar ett eget bygge med bokram och skulle vilja veta vad ni som byggt har för bredd på kardantunnel och sittbrunnen i era bokramar. Det är även intressant att veta vad ni använt för stolar. Tack på förhand! Edited August 18, 2016 by bexander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted August 18, 2016 Author Share Posted August 18, 2016 Det är jag ute efter är om det funkar med en sittbrunn som är 400mm bred eller blir det för trångt? Jag vill bredda kardantunneln så att jag kan trycka bak motorpaketet så mycket så möjligt samt slippa ha en utbuktning på höger sida pga att diffen inte är helt symetrisk. Jag tänker mig troligtsvis stolar i plåt men det vore smutt att veta att det finns alternativa stolar att köpa om det inte blir bra med hemmagjorda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted August 18, 2016 Share Posted August 18, 2016 Min Zero har 44 cm då passar många stolar, tex Cobra roadster 7. Jag har köpt sådana av en annan locostbyggare som hade problem med att de var för stora så han skramlade runt för mycket vid bankörning. Själv är jag lite bredare och behöver de där centimetrarna och sitter med lagom presspassning i cobra stolen. Jag tror att 40 cm är ganska normalt. Försök att provsitta olika stolar elle bygg någon form av atrapp att klämma ner dig i, det är din bil och du ska sitta bekvämt. Googla på några bilder på hur en GBS Zero kardantunnel ser ut, de har trollat lite och byggt lite rombiskt för att hitta de där sista 4 cm. Kanske kan inspirera lite. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted August 18, 2016 Share Posted August 18, 2016 Just det, lite stolsmått också; https://www.tillett.co.uk/shop/downloads.asp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted August 18, 2016 Share Posted August 18, 2016 Ett av de enklaste sätten att få bredd i sittbrunnen är att bygga utifrån en så liten växellåda som möjligt. Satsa på en 4 eller 5 växlad Fordlåda (typ9). Till dessa växelådor finns det sedan en uppsjö av olika drevsatser. Om du kan nöja dig med en 4-växlad låda så tjänar du 10 kg i vikt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted August 18, 2016 Share Posted August 18, 2016 (edited) Jag gjorde kardan tunneln smalast möjligt där arslet är placerat. Svänger ut bakom mot knuten och slickar lådan framåt. 3 cm frigång till kardan. Iofs är min ram bredare, 115 cm yttermått. Edited August 19, 2016 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted August 19, 2016 Author Share Posted August 19, 2016 Eftersom det troligen kommer att bli lite justeringar på ramen så lutar det åt att bygga en mockup i trä till att börja med för att prova om allt får plats inkulsive mig själv. Det är ändå bra att veta att jag är på rätt spår. Att ha en svängd kardantunnel skulle kunna passa bra men jag är lite fundersam till hur det påverkar vridstyveten i ramen. Verkar som tunneln har stor påverkan på just vridstyvheten. Om jag gör det på rätt sätt (hur det nu är..?) så kanske det funkar bra. Jag planerar att köra med en Volvo M30-låda som väger 20kg utan sprängkåpa och är ganska liten, ungefär som en typ 9. Funderar också kring fot/pedalutrymmet. Enligt Ron Champion boken så blir det ungefär 285mm på högersidan vid fötterna och 247mm på västersidan. Räcker det med detta utrymme för att få plats med pedaler och fötter. Den bilen är ju högerstyrd men tänker att ni som byggt enligt den ritningen med vänsterstyrning. 250mm är inte så brett, visserligen hamnar pedalerna lite längre bak men ändå? Jag har funderat på att skjuta över hela drivlinan och tunneln några centimeter åt höger just för att få lite mer plats för fötterna på förarsidan. Bonus blir ju bättre viktfördelning utan pax men också ett lite osymetriskt chassie. Några tankar kring det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted August 19, 2016 Share Posted August 19, 2016 Vanligt med förskjutning åt höger. Speciellt med stel axel bak pga att den är osymmetrisk. Mina övre rör i tunneln är svängda, men med lodrätarör och snedsrävor som ansluter i böjarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 19, 2016 Share Posted August 19, 2016 Jag åker offset med 3 cm åt höger , mest för att diff klumpen ser sådan ut, Inga problem och mer plats för gastfoten + arsle. För övrigt " Volvo M30-låda som väger 20kg" det är rätt lätt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted August 19, 2016 Author Share Posted August 19, 2016 Jag åker offset med 3 cm åt höger , mest för att diff klumpen ser sådan ut, Inga problem och mer plats för gastfoten + arsle. För övrigt " Volvo M30-låda som väger 20kg" det är rätt lätt ? Lätt eller inte beror på vad du jämför med. Den är standard inkl fläns på utgående axel exkl sprängkåpa. Är den 3-petade varianten av M40. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 19, 2016 Share Posted August 19, 2016 Aha en sådan gjorde jag andra låda av på e a traktor för längesedan kort Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 20, 2016 Share Posted August 20, 2016 Hej ! Blev lite nyfiken på varför 3-växlat ? Funderar du som jag på om man ens kan tjäna in den där halv sekunden utan acceleration som en växling innebär eller om det är bättre med färre växlingar ( kräver ju en motor med ork i hela registret) ? / Kjell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted August 20, 2016 Author Share Posted August 20, 2016 När man kör med lite offset på drivpaketet blir det inte väldigt trångt för passageraren? Jag kan nog trycka drivpaketet lite åt höger vilket då ger kanske 380mm för passageraren. Å andra sidan kommer jag nog inte ha pax så ofta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted August 20, 2016 Author Share Posted August 20, 2016 Hej ! Blev lite nyfiken på varför 3-växlat ? Funderar du som jag på om man ens kan tjäna in den där halv sekunden utan acceleration som en växling innebär eller om det är bättre med färre växlingar ( kräver ju en motor med ork i hela registret) ? / Kjell Egentligen skulle jag vilja ha en tvåväxlad låda men har inte hittat en lämplig sådan. Motorn jag avser använda har fullt vridmoment från 0rpm och uppåt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted August 20, 2016 Share Posted August 20, 2016 Allt beror ju på vad man jämför med och hur man tänkt använda bilen. Osynkad etta och tre växlar är inget jag längtar tillbaka till. Men en bil som påminner mer om 50 tal med smala hjul o Lotus första bilar så blir det kanske rätt ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 20, 2016 Share Posted August 20, 2016 (edited) Egentligen skulle jag vilja ha en tvåväxlad låda men har inte hittat en lämplig sådan. Motorn jag avser använda har fullt vridmoment från 0rpm och uppåt... El.....Kanske skulle förtydliga jag har offsettat kardan utan att offsettat tunneln , den går bara mycket närmare på en sida. Kör ju stumt monterad diffklump, har nog bara 1cm frigång mot sido röret och aldrig haft problem Edited August 20, 2016 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted August 20, 2016 Author Share Posted August 20, 2016 Aha, jag är inne på att skjuta över hela tunnel lite åt höger för att lösa mitt problem. Ser ut som jag kan få 44cm på förarsidan och 38 på passagerarsidan. Då linjerar växellådan med diffen (stel axel) och det blir gott om plats i tunnel för kardanen. Passageraren skall bara sitta still medan jag vevar med armar och ben så kanske inte blir så dumt ändå. Vet inte om det kommer se konstigt ut dock?? Jag hade inte valt en 3-petad låda om jag skulle köra med förbränningsmotor. För övrigt kommer jag inte ha någon koppling heller så blir nog rymligt bland pedalerna, för att vara seven... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted August 20, 2016 Share Posted August 20, 2016 Ok då är det en annan sak. Min tunnel sitter 3 cm åt häger. Det syns inte så mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted August 20, 2016 Author Share Posted August 20, 2016 Håller med att det inte syns mycket på din bil Christer. Blir nog till att köra på den lösningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.