postmanpat Posted May 27, 2016 Posted May 27, 2016 Tratten är för liten, det diffar invändigt nästan 3 mm i diameter. Det går säkert att utjämna utvändiga måttet mellan sprutet och tratten, men frågan är om bilen kommer att gå sämre med liten tratt och större sprut? Behövs tratt? Bilen skall köras av gubbe för att handla den billigaste osten i affären, alltså ingen rejsare (jag har lovat frun) :whistling: . /bengt 1 Quote
Pac Posted June 1, 2016 Posted June 1, 2016 Trattarna brukar vara där för att få rätt längd på insuget. Quote
tpau Posted June 1, 2016 Posted June 1, 2016 Min tanke är lite i stil med "hur långt är ett snöre" Trattformigheten gör att du får någon eller några procent bättre flöde, på en rejsbil är det skillnad mellan vinst och förlust, på en gatbil är det nog mer en fråga om bästa kompromissen. Längden är nog mer intressant för en gatbil, långt insug flyttar avstämningen neråt och ger mer mos i botten. Så längden är ganska viktig. Varje areaändring gör lite motstång och minskar avstämningen, men en sån liten ändring gör ju lite motstånd, så igen en rejsbil är det självmål, på en locost för gata, en förbättringspunkt att ta tag i senare när tid ork pengar och lust finns. Jag tror längden från trattarna gör att du får mer användbar effekt och att det överväger att de inte är optimala, så bättre med än utan, men det är bara en bildad gissning... /T Quote
gka Posted June 10, 2016 Posted June 10, 2016 Jag skulle tippa att du tjänar på att köra utan tratt jämfört med att köra med fel tratt. Med för liten tratt har du ju i princip strypt motorn. Formen på trattarna, speciellt vid mynningen, är viktigare än längden. Enligt David Vizard's "Tuning the A-series engine" förlorar man 6,7% flöde med ett rakt rör istället för ingen tratt alls. Quote
Morty Posted June 11, 2016 Posted June 11, 2016 Lite bra läsning i ämnet med blandad teori och fakta, http://www.emeraldm3d.com/articles/emr-adj-length-intake/ 1 Quote
tpau Posted June 11, 2016 Posted June 11, 2016 Den här artikeln har jag letat efter http://www.emeraldm3d.com/articles/dec2012/ Visar ett smart sätt att få in långa insug på en seven utan hål i huven, samt vilken förlust det är. Blandar vi detta med föregående post så kan det vara värt att ha ett lite längre men krokigt insug... /T Quote
Christer J Posted June 11, 2016 Posted June 11, 2016 Eller bromsa senare. Effekt betyder inte per automatik högre snittfart. Quote
Hailwood Posted June 20, 2016 Posted June 20, 2016 MYCKET intressant läsning i länkarna! Undrar om det finns några rör i passande dimension som passar i varandra så man kunde få till en variabel längd på trattarna. Materialet får väl vara antingen plast eller aluminium. Trattformen kan man ju fixa med hjälp av en svarv, lite fett, ett lämpligt verktyg och sedan trycksvarva till änden (aluminiumrör), eller varmluftspistol + svarva en trattformad plugg i trä som man pressar in i änden på röret, lämpligtsvis i en svarv (plaströr) Lasse Quote
svinto Posted June 21, 2016 Posted June 21, 2016 (edited) Jag kör med nån sorts trattar till högtalare. Ska se om jag hittar nån länk... Här var det; http://www.hifikit.se/tillbehor/basreflexrorportar/streamline-basreflexror Edited June 21, 2016 by svinto 1 Quote
postmanpat Posted June 21, 2016 Author Posted June 21, 2016 Med dessa två: blir det detta: Kan justeras från 0-0,5 0,5-2,8 2,81-3,5 3,51- Jag har valt 7,2 ;)/bengt 1 Quote
Morty Posted June 21, 2016 Posted June 21, 2016 Trattar har aldrig varit mer tillgängligt för mig än senaste året. Gjorde 40, 60, 80 & 100mm långa för att se vad som ger bäst effektkurva vid mappning på rullande landsväg :-) Quote
Henrik H Posted June 21, 2016 Posted June 21, 2016 På min seven som jag byggde med r1-motor från 2007 var det justerbara trattar original. Hittade en länk på Google https://www.google.se/imgres?imgurl=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-16XKnJLXzWc%2FVG7umjluZyI%2FAAAAAAAAAsU%2FbLQAisYacbI%2Fs1600%2F111314-top-10-2015-yamaha-r1-09-YCCI-funnels-633x356.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fmotogpyamahafans.blogspot.com%2F2014%2F11%2Ftop-ten-reasons-why-2015-yamaha-yzf-r1.html&docid=O2MoQBQpL_Ip-M&tbnid=xvq1prqdcEK4gM%3A&w=633&h=356&client=tablet-android-samsung&bih=768&biw=1024&ved=0ahUKEwjd3czi6rnNAhUE2CwKHV3ZCcIQxiAIDSgJ&iact=c&ictx=1 Quote
Hailwood Posted June 21, 2016 Posted June 21, 2016 Flera bra tips! Har du svarvat dina trattar Magnus? Jag funderar på att kona egna trattar med hjälp av 50 mm:s VP-rör (rör för kabeldragning av el). Blir ju inte så snygga, men billiga och väldigt lätta och förmodligen rätt så smidiga att fixa konan på. (Har man ett luftfilter utanpå så syns dom ju inte). Quote
Morty Posted June 22, 2016 Posted June 22, 2016 Nej inget svarvat. Mycket enklare, 3D printade i ABS. Quote
Pac Posted June 22, 2016 Posted June 22, 2016 Håller printade ABS-delar för brukande eller är det bara för test? Quote
Morty Posted June 22, 2016 Posted June 22, 2016 (edited) Dubbelpost.. Edited June 22, 2016 by Morty Quote
Morty Posted June 22, 2016 Posted June 22, 2016 Det är nog en fråga om vad man utsätter delarna för gällande belastning, temperatur och kemikalier. Trattarna är gjorda för utvärdering av vilken längd som ger mig bäst effektkurva. Om man tänker på vilken belastning, temperatur och olje/bränsle påverkan de utsätts för så kan de mycket väl hålla för mer än bara kort test. Har designat och printat en hel del olika saker så tiden får utvisa :-) Lätt blir det i alla fall.. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.