janke5 Posted February 14, 2017 Share Posted February 14, 2017 Blir roligt o följa .lycka till.blir väl som vanligt en å annan fundering för dejSkickat från min hammer_S via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 14, 2017 Author Share Posted February 14, 2017 Tack, janke5 ! Det snurrar i skallen vill jag lova, finns oerhört mycket information på nätet och som vanligt gäller det att sålla och sortera. Håller fn. på att grotta ner mig i batterier och BMS ? Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted February 14, 2017 Share Posted February 14, 2017 Låg bakom en i8 idag , låg , bred , den skull bli en bra donator ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted February 15, 2017 Share Posted February 15, 2017 Jag som trodde att du hittat en annan, mer välljudande Italiensk rova Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 15, 2017 Author Share Posted February 15, 2017 Jadu LUPUS, vore fint att sätta vinkelslipen i en sådan ? Nää, Christer ! Det blir knäpp tyst ? Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted June 14, 2017 Author Share Posted June 14, 2017 WTF ? Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted June 14, 2017 Share Posted June 14, 2017 ? Öppna öppna! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted June 14, 2017 Author Share Posted June 14, 2017 Har nu lättat lite på förlåten ☺ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 15, 2017 Share Posted June 15, 2017 (edited) Har du köpt dig en tesla motor ! Eller är min telefons upplösning kass Edited June 15, 2017 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted June 15, 2017 Author Share Posted June 15, 2017 LUPUS, du har skarpa ögon ! Tesla P85 S 2014 2900 mil på mätaren. Vägde in på 136 kg med växellåda och inverter. Inhandlad från Norge. Mvh Pär 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 15, 2017 Share Posted June 15, 2017 Lite arbets skada ? Ska bli intressant att se hur du löser resten . Tesla inverterat antar jag inte går att våldföra sig på helt enkelt + en jädra massa batteri behövs . Kul ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted June 15, 2017 Share Posted June 15, 2017 De går visst att skrämma upp rejält. Det rullar en 700 hästars Tesla i Örebro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjonkalicious Posted June 15, 2017 Share Posted June 15, 2017 Denna killens kort kanske kan vara av intresse? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted June 16, 2017 Author Share Posted June 16, 2017 Fjoncalicious, har varit i kontakt med killen som hackat Teslamotorn i videon och han har lovat att hacka mitt styrkort LUPUS : batterierna blir absolut en dryg post, motorn i sig, jämförelsevis med andra conversion kit med motsvarande effekt kan inte annat än anses vara ett klipp ( nåja, dyrt blir det ändå ). Och här får jag då även med resten av en utprovad drivlina inklusive drivaxlar. Christer : bifogar en inspirationsvideo. Notera nackspärren en bit in i videon. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjonkalicious Posted June 17, 2017 Share Posted June 17, 2017 (edited) Det är flera som bygger teslaliknande batterier som bygger på 18650-batterier. Dessa punktsvetsas ihop med nickelband. Punktsvets köps i Kina. Batterierna tas ur kasserade laptopbatterier som köps billigt, eller fås gratis. Kolla tuben! Edited June 17, 2017 by Fjonkalicious 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 17, 2017 Share Posted June 17, 2017 Dåliga idéer , denna motor hade ju suttit som en smäck i en Porsche spedstern Säger som tidigare, lös detta nu så kopierar jag ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted June 18, 2017 Author Share Posted June 18, 2017 Fjoncalicious: det där är intressant. Har kollat runt lite, problemet är att de håller hårt i grejerna på våra återvinningsstationer. Har varit och försökt plocka lite med grejerna i containern för elektronikprylar, men det dyker alltid upp nån Matrorska med bister min. Man måste nog liera sig med någon i personalen. Alternativt får man väl anonnsera. LUPUS: delar mer än gärna av mig ! Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 Hur är det med kapaciteten på gamla kasserade batterier mina gamla laptopbatterier har ju på slutet orkat hålla datorn igång i bara 20 min mot 3,5 timmar när dom var nya. om det är så i bilen så hinner man väl bara 402 meter och sen måste man ladda eller ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 Det verkar efter lite googlande att komma över ett cheva volt batteri av andra Gen kan va en variant. Krockas ju bilar i USA Tydligen bra celler Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 Tesla celler verkar finnas att få tag om man frågar runt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 Är väl mest att chevan byggs i ganska ok serier nu för tiden och skrotas troligen enklare än en Tesla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 om dom skrotas ?beror detta på krock då? vill man ha krockade batterier? säkerhetsmässigt menar jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Beror väl på om det är frontal krock i 100 blås eller lätt påkörd sidan fram . Batteri packen brukar vara väl skyddade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted June 20, 2017 Author Share Posted June 20, 2017 Hej, Chevy Volt batterier är tydligen bättre prestanda mässigt jämfört med Tesla. De kan häva ur sig mer ampere / tidsenhet. Finns en skala 1C , 2C osv. Håller på att plugga detta. Sedan måste man få till BMS, battery monitoring system , som ska kommunicera med invertern via Canbus. Balansera varje cell, batteritemp osv. Finns att bita i. Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted June 20, 2017 Share Posted June 20, 2017 3 timmar sedan, steel sade: Hej, Chevy Volt batterier är tydligen bättre prestanda mässigt jämfört med Tesla. De kan häva ur sig mer ampere / tidsenhet. Finns en skala 1C , 2C osv. Håller på att plugga detta. Sedan måste man få till BMS, battery monitoring system , som ska kommunicera med invertern via Canbus. Balansera varje cell, batteritemp osv. Finns att bita i. Mvh Pär Klart ikväll? Du håller väl ditt vanliga tempo? ;) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted June 20, 2017 Author Share Posted June 20, 2017 Nejdu, Frena Det här är bara förberedelser inför hösten. Fick reda på av min Tesla kontakt att två objekt till var på ingång..... Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 20, 2017 Share Posted June 20, 2017 Du behöver ju två ! Awd och 1000hp el kan ju bli intressant 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted October 9, 2017 Author Share Posted October 9, 2017 Hej, nu är hösten här, sista orienteringstävlingen sprungen. Tyvärr nådde jag inte mitt mål med att komma på 10 i topp på sverigelistan för Herrar 50, ligger f.n. 12:a. Surt ! Men det kommer en ny säsong nästa år. Har återigen bytt inriktning på detta projekt, ni kommer att tro att jag blivit alldeles galen ( eller få det bekräftat ). Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted October 9, 2017 Share Posted October 9, 2017 (edited) Galen ?? vad då en reaktor och ångdrivet är ju framtiden , bra priser på fluxcapacitorerna nu så kör bara ! Edited October 9, 2017 by LUPUS 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted October 19, 2017 Author Share Posted October 19, 2017 Vito med rasad motor. Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted October 20, 2017 Share Posted October 20, 2017 tillbaks till fossilt alltså, eller är det bara lådan du ska använda ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted October 20, 2017 Share Posted October 20, 2017 (edited) Hmm världens bäst accelererande Merc ? Edited October 21, 2017 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted October 20, 2017 Author Share Posted October 20, 2017 ?Hmm. Ligger lite före. Snabbspolar. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted October 20, 2017 Author Share Posted October 20, 2017 877 kg bort plockat exlusive dörrar. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 20, 2017 Share Posted October 20, 2017 EL Vito? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted October 20, 2017 Author Share Posted October 20, 2017 Japp, Christer ! Har bara byggt bilar som jag ställt åt sidan och inte använt. Nu ska det byggas ett användbart fordon. Nuvarande status. Mvh Pär 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted October 20, 2017 Share Posted October 20, 2017 (edited) Hmm är inte Vito en Mercedes ? eller är det bara dekaltrim på en fiat ? hoppsan du hann visst med en del medans jag beställde nya nycklar till min rattaxel och lämnade ett rör till han som ska svarva delarna till mina A-armar ! Edited October 20, 2017 by Kjelland28 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted October 20, 2017 Author Share Posted October 20, 2017 Det står Mercedes i papperen iaf. "EL Vito" , vilket bra namn på projektet! ? Tack Christer !! Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted October 20, 2017 Author Share Posted October 20, 2017 Mycket grejer i vägen, kapat bort ramskenor fram, 22 kg. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janke5 Posted October 20, 2017 Share Posted October 20, 2017 Mycket grejer i vägen, kapat bort ramskenor fram, 22 kg. Mvh Pär Tänk om det gick så där lätt att få bort 22kg på bilen hahaSkickat från min Z Pro via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted October 20, 2017 Author Share Posted October 20, 2017 ?Bara att ta fram vinkelslipen, janke5 ! Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted October 21, 2017 Share Posted October 21, 2017 "El Vito", det här skall följas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 21, 2017 Share Posted October 21, 2017 Kan ju bli en rätt bra sleeper med 400 kw ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted October 22, 2017 Author Share Posted October 22, 2017 Hej, micklat med framvagn. Kapade loss C5 framvagnen från Diablochassiet och har anpassat det mot El Vito. Tunn höghållfast plåt, skit att svetsa i, grövre plåten i balkarna bättre. Försöker bränna ihop alla plåtar i balken. Måste nu sy ihop allt med rambenen. Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted October 22, 2017 Share Posted October 22, 2017 (edited) Mersa bytet är nog en jädrigt bra idé , nu kommer du få pilla med det roliga el fixet direkt , utan att pilla med passform av plastdelar inredning. Klar till hjul ! Edited October 22, 2017 by LUPUS 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted October 22, 2017 Author Share Posted October 22, 2017 (edited) Lupus, det var exakt det som var en väldigt stor anledning till byte av inriktning. Nu är ju allt runtomkring färdigt ? Sedan är det inte säkert att det blir klart till hjul.....? Mvh Pär Edited October 22, 2017 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 23, 2017 Share Posted October 23, 2017 Vad händer med Diablon nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted October 23, 2017 Author Share Posted October 23, 2017 Christer, Diablon är lagd på is. Sålde motor och låda. Chassiet snart söndersågat. Kaross till salu. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted October 23, 2017 Author Share Posted October 23, 2017 (edited) Har svetsat fast framvagnen med Vito ramskenor. 2mm plåt som förstärkningar. Sitter nog fast nu. Fästen till front. Tycker mina svetsar blir sämre med åren, ser sämre. Dessutom är skärmen lite dimmig på nära håll. Blir klarare när jag är längre ifrån. Knepigt. Mvh Pär Edited October 23, 2017 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted October 25, 2017 Share Posted October 25, 2017 (edited) Juste transplantering av ett Corvette-chassie! El Vito kommer att skrämma mången turbo-nerd både vid rödljuset och i kurvorna! Skitcoolt concept! Måla nu inte om den utan håll den "stealth" med orginal sittbänk och ful röda färg. Ultimata turbodödaren! Edited October 25, 2017 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts