Jari Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Har börjat kolla över (igen) oljetråget på min bil eftersom jag fortfarande tappar oljetryck vid kraftig inbromsning eller kraftig vänstersväng. Så här har den sett ut tills nu. Plåtlock och skott som skulle stoppa oljan att flytta sig framåt och sidan, men det har inte hjälpt perfekt. Oljan har letat sig in vid öppningar i sidorna. Så här är tanken att det skall bli framöver. Gångjärnsklaffar framåt och högersida, dessa öppnar bara inåt pickupen. Själva plåtkonstruktionen skall förstärkas ovanför gångjärnen så att den inte skall slå sig och låsa klaffen. Sedan åker locket på igen. Funderar på om jag skall stänga till helt på sidorna (se RÖD markering). Vad tycker ni? Sedan vet jag inte om jag skall ha skott längre fram utav hålplåt. Tror ni dessa gör någon nytta eller är det bara till nackdel? Har ni några andra bra förslag?? Profil på tråget: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 (edited) Här är en länk med lite tips som jag sneglar åt då jag fortfarande lider av samma problem http://crank-scrapers.com/Volvo.html Sedan fins ju denna till volvo italien bilar. Köpte en men har väl bytt bort den då jag litade på att de åtgärder som gjorts skulle räcka. Sedan kan man snegla på Porsche 944 Dom har vingar som liknar de vinklade hålplåtar du visar på den ena bilden dock något annorlunda utformade. Edited January 4, 2016 by PeerO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Volvos oljeskrapa passar väldigt dåligt med b230 oljepump. Jag fick kapa bort massor innan jag fick dit den, och sen fattas öronen att skruva fast den i, så ja sket i det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 (edited) Stäng bakåt tycker jag, annars finns det risk att det dräneras vid acc. Mitt oljetryck försvann vid acc med bara en stående mellanvägg med lucka. Oljan rann över antar jag. Jag bockade en plåt 100 grader, ca 60 x 150x bredden på tråget. Mitt tråg är 90 mm högt. Jag satte den 30mm bakom pickupen som ett 90 grader roterat L i profil så den täcker pickupen ovanifrån, tätt åt alla håll. En lucka som är 25 mm hög längs hela bredden. Det har hittills funkat 120 mil på bana och 900 totalt, jag ändrar inget på det i vinter i alla fall. Har aldrig sett lågt oljetryck vid broms. Hur långt bak har du pickupen? Min sitter med centrum ca 180 mm från framkant, och den har en diameter på ca 100 mm. Jag kan tänka mig att med den fällan du har så får du ingen påfyllning bakifrån när du bromsar, utan oljan rinner fram och sköljs över/på sidan av pickupen. Christer J Edited January 4, 2016 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Såhär gjorde jag o det verkar funka perfekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted January 5, 2016 Author Share Posted January 5, 2016 Stäng bakåt tycker jag, annars finns det risk att det dräneras vid acc. Mitt oljetryck försvann vid acc med bara en stående mellanvägg med lucka. Oljan rann över antar jag. Jag bockade en plåt 100 grader, ca 60 x 150x bredden på tråget. Mitt tråg är 90 mm högt. Jag satte den 30mm bakom pickupen som ett 90 grader roterat L i profil så den täcker pickupen ovanifrån, tätt åt alla håll. En lucka som är 25 mm hög längs hela bredden. Det har hittills funkat 120 mil på bana och 900 totalt, jag ändrar inget på det i vinter i alla fall. Har aldrig sett lågt oljetryck vid broms. Hur långt bak har du pickupen? Min sitter med centrum ca 180 mm från framkant, och den har en diameter på ca 100 mm. Jag kan tänka mig att med den fällan du har så får du ingen påfyllning bakifrån när du bromsar, utan oljan rinner fram och sköljs över/på sidan av pickupen. Christer J Min pickup sitter ca 100mm från bakkant, ca 60mm bred (mer rektangulär form). Det är troligtvis en äldre B20 pump med eget filter. Tråget är från början ett B20 tråg som är modifierat. Har aldrig haft problem med acc (inte ens vid 0-100km tester) eller högersväng. Så oljan håller sig nära pickupen vid acc och högersväng. Kanterna på skottet kommer gå hela vägen upp till locket, så oljan skall inte kunna rinna över kanten. Hålet i locket för pickup kommer göras precis så stort att den går montera. Såhär gjorde jag o det verkar funka perfekt. image.jpeg image.jpeg Tobbe, har du breddat ditt tråg på sidorna? Det ser så ut på bilderna. Har funderat på att göra det på min också, men har inte bestämt mig än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Jari: Okej, då blir det ju tvärtom, jag såg tråget från fel håll. Tobbes modell är ju välbeprövad och smart iom att det tvingar en större volym in i en mindre catchtank från alla håll. Nån som har en aning om hur många liter i minuten som pickupen suger i sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Yepp, den är breddad. Men även framåt har den fått lite längre botten så att säga. Jag har tagit av säkert 3-4 cm på botten och kortat pickupen, det var därför + g-krafter i svängarna som gjorde att jag ville bredda och få i extra olja. (Anledningen till att den saknar 3-4cm på botten var för att jag ville montera motorn så lågt det gick i ramen så oljetråget hamnade nedanför ramen och gav typ 3cm markfri gång) Gånggärn till luckor från clasohlson med 1mm plåt svetsad på. Lyckorna lägger sig mot boxen runt pickupen som är från 2,5mm plåt (för att de inte skulle slå sig när man svetsar) Och det tätar så bra att man kan ha i vatten och det bara kommer några droppar när man lutar tråget. Väldigt enkelt att få till.Trågets yttre form (sett på bilden uppifrån) kommer från hur ramen ser ut på undersidan. (+ några cm så har man ramens mått) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted January 5, 2016 Author Share Posted January 5, 2016 Mitt tråg är också med förlängd botten framåt, i vanliga fall är B20 tråget bara med en potta längst bak (nästan inget djup i framkanten). Sedan är pottan borta p.g.a. markfrigången. Har ett totaldjup på ca 70-80mm i bakkant och 40-50mm i framkant, utav det försvinner 10-15mm för frigång mot veven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Själva pickuppen vs botten då, hur stor roll spelar den? Jag kör just nu med bara den avkapade rörbiten typ 5mm från botten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mloisg Posted January 10, 2016 Share Posted January 10, 2016 Jag byggde nytt tråg med 4 luckor och det funkar nästan bra. Vid 75% broms från 150km/h suger pumpen torrt de sista metrarna. Inbillar mig därför att returoljan uppifrån slungas framåt och att det därför blir tomt innanför luckorna. Kan kanske också vara så att luckorna är för tunga för att oljan ska kunna öppna dem under retardation. Vid hårdare broms och från lägre hastigheter funkar allt perfekt. Jag förmodar att lösningen är en markant lutning på täckplåten som idag är helt vågrät samt tillverka luckor i aluminium. Någon som har några andra förslag..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 10, 2016 Share Posted January 10, 2016 Jag skulle ta bort hålen du har i plåten för där pressas oljan ur när du bromsar. Om det är möjligt flytta fram pickupen för man bromsar mer G kraft än accar. ha picupen nära botten 3mm Ev. en Accusump. jag har byggt om mina sumpar jag haft ett otal gånger. det bästa är det jag har nu. http://qedmotorsport.co.uk/qed-shop/vauxhall-xe-c20xe/lubrication Shallow wet sump Där har jag satt massor av skott 5st. under plåten och tätat plåten i sidorna runt om och även flyttat fram pickupen så den inte riktigt i mitten men inte så långt ifrån.Nu funkar det ganska bra. Bromsar jag hårt från 120-150 ner till 0 så kan det dippa lite sista metrarna. men då bromsar jag hårt. Jag har en oljetrycksvakt som stänger av motorn om trycket går under 2bar. Och det gör den aldrig i normalkörning. Jag tror att oljan tar slut för så länge motorn går så pumpar pumpen olja till lagren och returen rinner då framåt . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted January 11, 2016 Share Posted January 11, 2016 Så här ser tråget ut som en motorbyggare i Umeå har gjort, motorerna går i dom flesta motorsporter som tex: rallycross, rally, banracing. etc... så det är väl utprovat. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted January 11, 2016 Author Share Posted January 11, 2016 Jag flyttade in väggarna närmare pickupen och stängde till framåt på vänsterkanten. Gjorde hålet i locket runt pickupen mindre också, så nu är det nog så litet det kan bli för att kunna monteras någorlunda enkelt. Har ju aldrig haft problem med tappat tryck vid riktigt kraftig acceleration (0-100 tester) eller högersväng (alla högersvängar på Kinnekulle utan problem), så denna förbättring borde hjälpa till en hel del. Får testa detta när våren kommer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.