Hailwood Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Hej! Jag har en trimmad Zetec 2.0 med 185 hk i min 7:a som funkar bra men skulle vilja ha mer effekt, men framförallt mer bottenvrid. Har funderat på kompressorkonvertering och då tänkte jag köpa en till motor att bygga på så jag kan fortsätta att köra under tiden. Varför då inte skaffa en modernare Duratec istället? Den är lättare, starkare och om jag får tag på en 2.3L och fixar lite annan kam, insug och avgas så kanske jag blir nöjd utan kompressor och slipper förhoppningsvis byta motor vid den årliga kontrollbesiktningen. Skulle det funka eller blir det problem? Tänker jag fel, eller det kanske blir väldigt dyrt? Andra alternativ kanske! Misstänker att det även skulle bli problem att få plats med kompressorn och det som hör till, men naturligtsvis så vore det ju grymt häftigt med en kompressor under huven!!! Det kan jag ju inte förneka. Bilen är en Tiger Supercat, växellådan är Ford typ-9 med lättat svänghjul, Sierra-diff och motorstyrning Megasquirt EFI. Lasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Zetec och Duratec är två helt olika motorfamiljer och allt skiljer. Det enklaste och billigaste är att modifiera en Zetec till den trimningsgrad du vill eller tvångsmata den. Åman konverterade från Zetec till Duratec för ett par år sedan och jag har för att han kommenterade just skillnaderna och priset som tillkom bara för själva konverteringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hailwood Posted January 4, 2016 Author Share Posted January 4, 2016 Ok, tack för infon. Ska se om jag hittar Åmans kommentarer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hailwood Posted January 4, 2016 Author Share Posted January 4, 2016 Jag sökte efter Åman men fick ingen träff. Finns det någon länk till kommentarerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Nickname på forumet är Micael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Duratec är en modernare motro än Zetec och inget passar mellan dem. Inte nog med det, Ford har växlat kalla och varma sidan på motorerna så insug och avgas växlar altså sida. Det betyder att allt som har med motron att göra på vä-sidan måste flyttas till hö och vise versa i bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bemeco Posted January 6, 2016 Share Posted January 6, 2016 (edited) Duratec 2,3 är en utgången motortyp, det finns 2,0 samt 2,5 finns även vevaxlar för strokning av 2,0 litersmotorn Min Zetec silvertop har minst lika bra vrid, om inte bättre, än en 2,0 liters Duratec Har ca 235Nm och ca 225 hästar, max varvtal 7200 Rpm Min motor har smidda kolvar, smidda stakar, ARP bultar rakt igenom, lätt billet svänghjul, har special kamaxlar 290 duration och har kvar original hydrauliska tryckare, har så klart portad topp och större ventiler 34mm in 29mm ut, har 2,5" 4 till 1 avgas Kör med Dellorto 48or samt elektronisk tändning Omex Skall du ta ut 220+ hästar ur Duratecen så måste du byta kolvar och stakar till smidda samt använda ARP bultar till stakarna Duratecen gillar mera varv Bifogar ett gammalt bromsprotokoll med Weber 45or från 2011 om du sänder din Emailadress / Bengt Metz Edited January 9, 2016 by bemeco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 6, 2016 Share Posted January 6, 2016 Bengt är det denna motorn du menar? http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=12711 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bemeco Posted January 6, 2016 Share Posted January 6, 2016 (edited) Nä denna motor står som reserv men lite cash i börsen kan behövas ibland Annan länk till motorn som beskrivs En bra bit ner finner du ett äldre rullningsprotokoll och lite film från bromstillfället http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54908&postdays=0&postorder=asc&start=21 Lite blårök fanns som du ser men motorn renoverades året efter och ryker inte mer / Bengt Metz Edited January 6, 2016 by bemeco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 8, 2016 Share Posted January 8, 2016 Ja sånt är livet för oss alla ibland. Du kanske skulle lägga upp en annons på den med? Det är nog större sannolikhet att få den såld om den är annonserad, tror jag iaf. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bemeco Posted January 9, 2016 Share Posted January 9, 2016 191 hästarsmotorn hittar du under Säljes http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=12711 / Bengt Metz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 9, 2016 Share Posted January 9, 2016 191 hästarsmotorn hittar du under Säljes http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=12711 / Bengt Metz Ja den har ju redan en annons som jag länkade till, det jag pratar om är det du annonserar i tråden här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted January 9, 2016 Share Posted January 9, 2016 Jag gillar Duratec och har flera ggr förespråkat en std med webcon sprut. Du får 200 driftsäkra hästar (svårt att själv montera bättre och noggrannare än en robotcell) Du sparar närmare 30 kg vikt kontra en zetec med weber Ska du över 220 hk med duratec börjar det bli dyrt... /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 10, 2016 Share Posted January 10, 2016 Jag håller på med en Duratec och det ÄR dyrt om man skall ha den i skick att leverera mycket kraft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bemeco Posted January 11, 2016 Share Posted January 11, 2016 Vikt på min Zetec är ca 105kg motor inkl insugsrör + 2 X Weber väger väl en 3 kg, tror att en ren Dura väger 95kg + insprut då, blir väl en 10kg lägre vikt med Duratecen Och som sagt att Duratecen måste ha mer varv för att prestera samma effekt och vrid som min Zetec, i Roadsportreglementet är varvtalet med i effektkalkylen över motorers prestanda / Bengt Metz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted January 12, 2016 Share Posted January 12, 2016 Jag vill börja med att jag har haft svårt att hitta vederhäftiga källor som faktiskt vägt och jämfört lika utrustade longblock. Ford själva gör ju gällande att Dura är 40 lbs lättare (i reklam bör tilläggas) Den bästa ärliga vikten jag hittar är en tråd på amerikanska locostbuilders, men den dura de väger där är en 2.3a med variabla kamtider, dubbelmassesvänghjul och balansaxel. Den väger då 225 lbs dvs strax över 101 kg. Jag vill inte starta ett tangentbordskrig, utan jag är genuint och upriktigt nyfiken. Har du några bra källor på vikter eller viktjämförelser? /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Du sparar närmare 30 kg vikt kontra en zetec med weber Nått man inte får glömma i jämförelsen är växellådan eller snarare sprängkåpan. Till Zetec motorn så kan man ju köpa en Typ-9 låda på skroten för lite fikapengar men då sitter det ju original en gjutjärns sprängkåpa, dock så kan man ju ha turen att hitta en RS2000 kåpa som är i aluminium. Till Duratec så är det eftermarknads grejer som gäller och då är det aluminium, eller rykten säger att växellådan från Miatan eventuellt skall passa. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bemeco Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 RS2000 i aluminium kåpan är 5-6 kg lättare än gjutjärnskåpan till en type 9 femväxlad fordlåda men den sitter ju på växellådan så den tillhör inte motorn, till denna växellåda finns även ett aluminiumhus från Quaife att köpa / Bengt Metz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 ... eller rykten säger att växellådan från Miatan eventuellt skall passa. Rykten och rykten... Mazda ingick i Ford-koncernen samtidigt som Miata NC(2006-2014) designades så den är utrustad med Mazdas variant på Duratec kallad MZR. På grund av det här är Miata'ns växellåda bolt on på en Duratec. Miata NC delar plattform med RX8 så om Miatan´s låda inte räcker till effektmässigt, gör som Vedde och kläm dit en RX8-låda istället. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 (edited) Jag vill inte starta ett tangentbordskrig, utan jag är genuint och upriktigt nyfiken. Har du några bra källor på vikter eller viktjämförelser? /T Här behövs inga flamewars. :) Detta är i min källare. En Duratec 2.0 med insug och insprut, EGR, vakumventiler, ... Ingen startmotor(har jag för mig), inga tändspolar men med tändstift och inget svänghjul. Vågen står på 97,3 kilo. Har för mig att exakt samma motor vägde 86 kilo då jag strippat den på insug/insprutning/EGR/... Om du inte tror mig är du hjärtligt välkommen hit för att väga den själv. Jag har en 2,3'a också om du är sugen på att väga den med. :) Edited January 13, 2016 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Ja just det! Den motorn har ju oljefilterhållaren och oljekylet på sig också där den står på vågen. Det strippade jag också av för jag skall ha remote filter på den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Jag ska väga min motor innan den åker i chassit, då ser vi vad en sådan väger med generator, startmotor och spjällhus. Det dröjer däremot en vecka eller tre innan det finns något att montera motorn i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Fan vad bra ni är! @Morty Jag skulle tycka det vore fantastiskt kul att se 2-3 bilder på motorn som den är vägd, lite spec vad det är för prylar på och vikt som den landar i chassiet @Pac Jag skulle jättegärna komma förbi och klämma och känna och väga lite. Tyvärr har jag inga planer på att åka ner till västkusten i närtid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 14, 2016 Share Posted January 14, 2016 Miata lådan passar men efter någon årsmodell hamnar den i 10 graders vinkel vilket vi inte vill ha. Rx8 - Dura kräver en plåt emellan då Wankeln inte har samma mönster som Dura/MZR. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bemeco Posted January 17, 2016 Share Posted January 17, 2016 (edited) Många stirrar sig blinda på vikten av delar på bilen, en sån som jag väger ca 100kg med personlig utrustning, denna vikt kan säkert pressas 15-20kg om det behövs Jag brukar säga att det inte är nåt fel på min viktj jag är dock 15cm för kort till min vikt Med vårt blivande reglemente får jag äta upp mig ytterligare 10kg / Bengt Metz Edited January 17, 2016 by bemeco 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.