Robinryd Posted December 1, 2017 Author Posted December 1, 2017 (edited) Övre dämparfäste fram Edited December 1, 2017 by Robinryd Quote
Robinryd Posted December 1, 2017 Author Posted December 1, 2017 (edited) Fästen till dämpare bak på g Edited December 1, 2017 by Robinryd Quote
Robinryd Posted December 1, 2017 Author Posted December 1, 2017 (edited) Kul att se på hjul Edited December 1, 2017 by Robinryd Quote
Robinryd Posted December 1, 2017 Author Posted December 1, 2017 (edited) Motor och växellådsfästen ditpunktade Edited December 1, 2017 by Robinryd Quote
Robinryd Posted December 1, 2017 Author Posted December 1, 2017 (edited) Annan vy med ett finger med i spelet.... den skarpsynte noterar vänsterprasslet med MIG:en Edited December 1, 2017 by Robinryd 1 Quote
steel Posted December 2, 2017 Posted December 2, 2017 Snyggt, fina svetsar med tig. Vänstra med MIG helt ok !! Mvh Pär Quote
Göran Nilsson Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Hej Robin snyggt jobbat, jag följer ditt projekt. Tar du emot besök för närmare koll av ditt projekt ? Göran Quote
Robinryd Posted December 17, 2017 Author Posted December 17, 2017 On 2017-12-02 at 08:55, steel sade: Snyggt, fina svetsar med tig. Vänstra med MIG helt ok !! Mvh Pär Tack Pär, det värmer : ) On 2017-12-10 at 08:51, Göran Nilsson sade: Hej Robin snyggt jobbat, jag följer ditt projekt. Tar du emot besök för närmare koll av ditt projekt ? Göran Tack Göran, det var kul att höra. Jag kan tänka mig besökare även om det inte är så långt kommet ännu i byggandet, skicka PM eller på robinryd(snabela)gmail.com Quote
Robinryd Posted December 17, 2017 Author Posted December 17, 2017 (edited) Kardan donerad från Volvo 240 -90, bussning (till höger om kardanrör) och fläns (längst till höger) var jag och svarvade/borrade hos min bror. Smidigt med delningsapparat att få hålen rätt. Ps. jag ska tänka på att få knutarna rätt mot varandra och kanske även en balansering... Edited December 17, 2017 by Robinryd Quote
Robinryd Posted December 17, 2017 Author Posted December 17, 2017 Varmt var det här, bör ha klarat värmen utan att slå sig då svetsfogen låg där tidigare. Quote
Lars Wennberg Posted December 18, 2017 Posted December 18, 2017 Snyggt bygge i ett trevligt garage så här långt! Ser på elektrolysbadet att du har gått på elprogrammet :) Jag har också byggt en sån laddare. Väldigt annorlunda och kul motorval också! Quote
Robinryd Posted December 21, 2017 Author Posted December 21, 2017 On 2017-12-18 at 18:03, Lars Wennberg sade: Snyggt bygge i ett trevligt garage så här långt! Ser på elektrolysbadet att du har gått på elprogrammet :) Jag har också byggt en sån laddare. Väldigt annorlunda och kul motorval också! Stämmer bra det Lars, den byggde jag i ettan på gymnasiet 2000/2001 Motorn blev över efter ett av min brors projekt, så den var lätt tillgänglig och sägs vara hållbar till gott och väl dubbla effekten utan att öppnas (med mls toppackning och bra ecu) tänker mig ett maxecu när det kommit så långt. Motorn är inte supertung, vi vägde den med all kringutrustning till runt 140 kg utan svänghjul har jag för mig. //Robin Quote
Robinryd Posted January 5, 2018 Author Posted January 5, 2018 Damp ner en avi i inkorgen - min julklapp, spjäll från Suzuki GSX 750R. MC skroten i Belgien hade två lika uppsättningar på Ebay...:) Ren motorporr, de var verkligen kliniskt rena.Kardanen på plats, men ej inställd/svetsad än jag väntar på rätta känslan ska infinna sig för det.Växellänkaget passar utan kortning?, tänkte hänga upp i en gummibussning i bakkant likt original, vidare har jag kikat lite på var rattaxel med infästningar kan tänkas hamna. Fästerna till förarstolen är också på god väg. Helsvetsning av motorfästen, bra mothåll/kylning för att hindra att det slår sig, blev bra. 180 A på tigen (max med pedal) och 2,5mm pinne ER70s6 Fästen till Förarstolen 20x20x2 med M8 flänsmutter. Quote
Robinryd Posted January 6, 2018 Author Posted January 6, 2018 Kände för att prova att göra egna trattar till insuget, detta är det halvfädiga pressverktyget 3 Quote
Christer J Posted January 7, 2018 Posted January 7, 2018 Prova att trycksvarva trattar. Jag försökte pressa trattar i aluminium men de sprack gärna. Quote
Robinryd Posted January 8, 2018 Author Posted January 8, 2018 17 timmar sedan, Christer J sade: Prova att trycksvarva trattar. Jag försökte pressa trattar i aluminium men de sprack gärna. Mmm, jag har tittat lite på trycksvarvning kanske testar lite om jag misslyckas med denna, det kanske går att använda han-delen av detta vektyget att trycka mot med ett litet kullager/kula. Jag har en ide att pressa i flera steg, där röret matas in efter hand, exempelvis 5 omgångar det och eventuellt förvärmning. Om jag får vara nyfiken, hur gick @Christer J tillväga när de sprack? Quote
Christer J Posted January 8, 2018 Posted January 8, 2018 Jag pressade rakt upp och ner mot en svarvad kona men fick inte tillräcklig diameter innan det sprack. Det blev kanske 45-60 graders vinkel. Provade trycksvarvning med kullager men det funkade inte alls. Full fart och bara mosa på med ett axelstål i verktygshållaren. Provade med skärolja, stearinljus osv men det blev bara rökigt så jag körde utan. 1300 varv och bara trycka på. Svarvade en profil som jag gjorde det sista med. Sen mosade jag ytterkanten lite mer likt en fullradietratt. Tyvärr är bilderna borta och trattarna gömda i ett plenum. 2 Quote
Robinryd Posted January 10, 2018 Author Posted January 10, 2018 Gjorde klart pressverktyget ikväll och provade utan värme, se bilder :-) Efter 1 pressning, laddad för nästa... 2 pressningar... 3 Pressningar... 4 Pressningar... Jag är nöjd med detta resultatet, inga sprickor och närapå polerad yta. 2 2 Quote
Rikard Larsson Posted January 11, 2018 Posted January 11, 2018 Så de där distanserna flyttar upp röret lite efterhand? Väldigt fint resultat! Gissar att typ av aluminium spelar roll för resultatet. Quote
Robinryd Posted January 13, 2018 Author Posted January 13, 2018 On 2018-01-11 at 08:23, Rikard Larsson sade: Så de där distanserna flyttar upp röret lite efterhand? Väldigt fint resultat! Gissar att typ av aluminium spelar roll för resultatet. Japp, börjar utan distans, sen lägsta, osv. Viktigt att man kapar exakt längd på röret. Jag vet inte säkert vilken typ av aluminium det är mer än det är svetsbart och starkt även efter att det svetsats, gissar 6000-serien. Det finns säkert vissa legeringar som inte funkar så bra. 1 Quote
Christer J Posted January 16, 2018 Posted January 16, 2018 Jag hade kona hela vägen så det var bidragande till att rören sprack. Det liknade profilen på svarvverktyget på bilden ovan. Ska man optimera så ska man väl gå på beräknade trattar men allt blir bättre än inget alls. Kul att testa i alla fall. Quote
Robinryd Posted May 11, 2018 Author Posted May 11, 2018 Det har varit lågfart ett tag nu igen, jag har pillat lite imellanåt med spjällhusen och nu senast började jag på ett plenum. Det är detta som är som är grejen lite med ett sånt här bygge att man kan göra saker i vilken ordning man känner för, samla delar efter hand som tillfällerna dyker upp. Jag kan ha ett motorstyr på gång med, får se hur det löper ut... Plenumet blir ca 6,3 liter och konar ner ca 40% på arean (gavel till gavel), det syns inte så bra på bilden. Behöver skaffa mer 3mm aluplåt så jag gjorde bara en provbit att sticka en tratt igenom och prova designen med. Det borde bli ganska rätt. 4 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.