Jump to content

Inkoppling FIA switch


Martin

Recommended Posts

Problemet om du gör Trionic strömlöst är att du tappar adaptionerna i boxen. Det tar några fullgasaccelerationer och starter innan du får laddtrycksstyrningen kalibrerad bla. Som nödbrytare funkar det, men du kanske inte ska visa funktionen i onödan. Jag matar boxen via en separat säkring för att den ska hålla minnet. Bryter bränslepump och huvudrelät med switchen.

Link to comment
Share on other sites

Problemet om du gör Trionic strömlöst är att du tappar adaptionerna i boxen. Det tar några fullgasaccelerationer och starter innan du får laddtrycksstyrningen kalibrerad bla. Som nödbrytare funkar det, men du kanske inte ska visa funktionen i onödan. Jag matar boxen via en separat säkring för att den ska hålla minnet. Bryter bränslepump och huvudrelät med switchen.

Ok, misstänkte att det var bra att mata ECU från batteri. Kommer ju troligen ta med mig FIA-nyckeln när man tex parkerat på stan. Risk att någon annan gör det åt en annars.....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har du Trionic?

Jag dödar allt med min, Omex behöver ingen ström för att minnas.

Har Omex adaption på det mesta ? Trionicen har ju detta och behöver då en liten ström för att hålla det i "ramminnet"

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Jag dödar allt utom startern med min switch, starten matas direkt från batteriet för att skona switchen lite. Inte ovanligt att dessa slits ut ganska fort annars. (iaf enligt vad andra har berättat för mig)

Detta tycker jag är en bra vardagslösning, å minnet till ECUn kan ju ju köra via en 3A säkring eller liknande. Ska du tävla kanske det är krav på att den verkligen dödar allt.

Link to comment
Share on other sites

Har Omex adaption på det mesta ? Trionicen har ju detta och behöver då en liten ström för att hålla det i "ramminnet"

Jörgen

Jag kan tyvärr inte svara på detta.

När jag skulle installera min brytare frågade jag tillverkaren just om ström till Omex och fick som svar att den skulle klara sig utan ström i tio år minst så det var inget att bry sig om.

Så antingen är det flash-baserat minne eller så minns den inget, antar jag.

Jag hittar dock inte mailet så det kan vara ordentliga faktafel jag kommer med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...