Jump to content

Däckval (främst gata)


Martin

Recommended Posts

Vet att detta är en svår fråga då de flesta säkert bara testat ett par sorters däck. Största skillnad kanske märks på bana dessutom.

Kommer köra på gata nästan uteslutande. Troligen blir min enda bankörning om jag hakar på klubben på kullen.

Funderar på tv olika däck som jag tycker kan passa min budget,

Toyo R1R (205/50 R15)
Federal 595 RSR (205/50 R15) (finns även som semi-slicks för 800 kr men det är nog ingen bra ide eller?)

Fälgar blir OZ Ultrlaleggera 15x7

Finns det något skäl att tro att det ena däcket är bättre än det andra?

Link to comment
Share on other sites

Bah, ett alternativ till hjälper ju inte :)

Läste ett engelskt forum att R1R numera inte är tillåtna enligt någon EU regel. Drabbar det även oss? Typ om jag väljer R1R och reggar bilen så blir det backning på däcken?

Tror jag misstolkat skillnaden mellan Federal och R1R. Det jag tänkte från början var att R1R kanske var mer "gatdäck" och inte kräver uppvärming. Har hört (sant eller falskt) att tex toyo r888 inte är halkiga om det är lite svalt ute, med kalla vägar vilket det ju kan vara både i början och slutet av säsongen.

Kanske så att Federal och R1R är likvärdiga i detta fall. Visade sig också att jag sett fel priser på R1R så de var utanför min budget....

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Mitt råd är att köpa de däck som är bäst till det du ska använda dem till. Ska du köra huvudsak gata köp riktiga gatdäck, ska du sedan prova lite bana köp begagnade r-däck om du inte vill elda upp eller kasa runt på dina gatdäck.

Har du OZ fälgarna och är det ET42 som du planerar att använda?

Link to comment
Share on other sites

....

Har hört (sant eller falskt) att tex toyo r888 inte är halkiga om det är lite svalt ute, med kalla vägar vilket det ju kan vara både i början och slutet av säsongen.

R888 måste få upp tempen för att greppa. Skillnaden mellan kallgrepp och varmgrepp är tillräckligt stor för att man skall hamna i problem efter att tex ha fikat om man inte är försiktig.

Jag kommer att skicka på Yokohama AD08R på sommargatbilen. AD08r har TW 180

Link to comment
Share on other sites

Fast det är där det brister lite för mig.

Trodde R1R var gatdäck med extra mycket grepp. Men nu börjar jag tro att jag har fel.

Två uppsättningar är dock inte aktuellt.

Har inte skaffat fälgarna ännu. Tanken är 42 fram och 18 bak.

Pac postade emellan :]

Yokohama däcken hittar jag inte, men de brular vara rätt dyra?.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Jag körde Federal 595 RSR på en Porsche Boxster förra säsongen och var extremt nöjd.

Överhettande inte, bra grepp utan att värma, inget överdrivet snabbt slitage. Den bilen väger

ju 1300kg och jag vet inte hur de fungerar på en sån här lättviktare.

Federal däcken är inte några lättviktare heller, riktigt tunga däck.

Link to comment
Share on other sites

Nankang NS2R kan vara ett alternativ

http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Nankang/NS2R.htm

Jag kör Nankang NS-2R TW 180, inga problem på gata och jag har kört på bana 5 gånger, dock är det väldigt halt jämfört med R däck. Jag har nu kört 500 mil totalt och har 3 mm kvar bak, trots en del lek. "Semi R" typ av däck är ju en kompromiss, men ger många varv istället för få snabba. 90% gata och ett set så är det nog ett okej val oavsett R1R eller 595 RSR osv.

Link to comment
Share on other sites

Jag har Federal 595 RSR bak på min. (Jag kör inte bana, så jag kommer undan med olika däck fram och bak va? :) )

Bra grepp direkt har de i alla fall. Lite taskigt och jämföra med mina gamla 7 år gamla och slitna no-name-däck. Men det bettade bra vid sanbbstarter även om testerna jag gjorde var innan jag monterade diffbroms.

Tänk på att det finns Federal 595 RS utan R också. Inte samma däck!

Link to comment
Share on other sites

Två uppsättningar är dock inte aktuellt.

Har inte skaffat fälgarna ännu. Tanken är 42 fram och 18 bak.

Finns OZ Ultraleggera 15x7, 4x108 i ET18?

Jag har tre omgångar 15" fälgar i ET42 varav två är OZ Ultraleggera och en Enzo. Tänker du lösa din ET-skillnad fram/bak med spacers kan du få köpa en omgång Enzo fälgar med slitna Yokohama 048 mycket billigt att ha vid Kinnekullekörningen. Byter till 13" i vinter så jag ska använda OZ till regndäcken och Enzo fälgarna är över. Min det är kanske platsbrist som är anledningen till att du bara vill ha en omgång hjul?

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Köp riktiga r däck förslagsvis KUMHO ECSTA V70A R-DÄCK

Även om du bara ska åka nån gång på bana,lätt värt nån tusing till o mycket roligare.

Nu vet jag inte hur fort pac kör på gatan,jag har iaf inte fått nån temp i däcken på gatan :image018:

Edit: Jag hade alla dagar i vecka,n valt mortys beggade r-däck framför nya gatpuckar inte minst för körningen på kinekulle

är dom inte allt för slitna håller dom nog både för lite gata o en banträff ?

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Finns OZ Ultraleggera 15x7, 4x108 i ET18?

Jag har tre omgångar 15" fälgar i ET42 varav två är OZ Ultraleggera och en Enzo. Tänker du lösa din ET-skillnad fram/bak med spacers kan du få köpa en omgång Enzo fälgar med slitna Yokohama 048 mycket billigt att ha vid Kinnekullekörningen. Byter till 13" i vinter så jag ska använda OZ till regndäcken och Enzo fälgarna är över. Min det är kanske platsbrist som är anledningen till att du bara vill ha en omgång hjul?

Ja, främst platsbrist.

Även om det varit bra med samma storlek på alla fälgar så känns det som man är på marginalen av vad spacers klarar. Skulle behöva byta skruven för att nå så långt också.

Fälgar finns här: http://www.dackleader.se/aluminiumfaelgar/oz/ultraleggera-hlt-3316/?d=15

Ultraleggeran är vad jag hittat bland det lättaste man kan få tag på i den storleken och med den bultcirceln. Finns säkert ännu lättare men tror inte min plånbok pallar...

Köp riktiga r däck förslagsvis KUMHO ECSTA V70A R-DÄCK

Även om du bara ska åka nån gång på bana,lätt värt nån tusing till o mycket roligare.

Nu vet jag inte hur fort pac kör på gatan,jag har iaf inte fått nån temp i däcken på gatan :image018:

Fast är det inte just det som är problemet? Att R-däcken behöver få upp tempen för att fungera. I så fall är ju R-däck inte alls bra på gata. Eller är det en skillnad i att de är lika bra som gatdäck när de är kalla och sedan blir mycket bättre med lagom temp?

Link to comment
Share on other sites

Ja kör Toyo T1R, ett högprestanda gatdäck som det marknadsförs som. Ja kan inte säga att jag har något att klaga över på det däcket, har aldrig kört R däck varken på gata eller bana men jag vet iaf att jag körde fortare än vissa sjuor på kullen som körde R-däck så helt kassa är dom inte :)

Link to comment
Share on other sites

Tror att r däcken kalla är minst lika bra på gatan som gatpuckar (utom kanske när de regnar)

Är beredd att back a upp detta. Jag har haft R888 och nu Avon ZZR och det bettar tillräckligt på gatan tycker jag (regn borträknat) Nu spar jag kårdkörningen till banan så jag ligger inte på max när/om jag susar runt i trafiken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...