Martin Posted November 29, 2014 Share Posted November 29, 2014 Var får man tag på rostfritt rör om man vill ha det som bränsleledning (8mm ID)? Finns det övergångar från denna typ av rör till AN-kopplingar (tänkte mig AN6)? Finns det andra rörval (koppar/alu?) som man kan koppla AN6 på och som fungerar för bensin (möjligen, men inte troligt även etanol)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jens92 Posted November 29, 2014 Share Posted November 29, 2014 www.maskindelen.se De har rör vet jag men blir att kosta en hel del i frakt om man inte vill skarva varje meter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted November 29, 2014 Author Share Posted November 29, 2014 Blir ju tokdyr frakt så känns inte som ett alternativ. Kan man använda denna på rostfritt rör (10mm OD)? http://www.h2mracing.se/webbutik/product_info.php?cPath=3155_3159&products_id=7404&osCsid=i28km48fppf4t1ief44isfvqo7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 29, 2014 Share Posted November 29, 2014 Jag kör med plaströr. 10 kronor metern och duger till alla bränslen. 6 mm id. Sitter som standard på de flesta produktionsbilar idag. Det finns en här på forumet som kör 402 meter med 600 hästar och 200 i slutfart med 1700 kilo bil med 6 mm id, så varför överdimensionera så? Blingbling eller vikt/effektproblem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted November 29, 2014 Author Share Posted November 29, 2014 (edited) Mindre är bättre. 8mm hade jag läst någonstans att det "behövdes". Min absoluta maxeffekt kommer vara 300hk med etanol. Betydligt mycket troligare lite drygt 200 och bensin. Räcker 6mm ID så är det en bonus. Hur kopplar man med slang? Känns som jag vill ha något som motsvarar AN kopplingar för att göra det enkelt med anslutningar till pump etc. Har dessutom redan AN6 samt stålomspunnen slang att använda vid tank och motor så detta är för resan i tunneln. Edited November 29, 2014 by Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted November 30, 2014 Share Posted November 30, 2014 (edited) jag anv 10x1mm RF rör på min bil & jag anv mig av Skärrings koppling till nån annan gänga till jic köpta på swedol Edited November 30, 2014 by Widell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted November 30, 2014 Share Posted November 30, 2014 Hydroscand har väl en del och lokalt i Gbg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted November 30, 2014 Author Share Posted November 30, 2014 Gillar inte Hydroscand :( Även med våran stora rabatt tycker jag de är dyra. Hade nog otur med min betjäning sist jag var där också och det påverkar ju vad man tycker. Såg precis att metallservice verkar ha rostfritt numera. Kan nog vara värt att kolla med dem för om de är lika bra på rostfritt som på alu så är det ju riktigt bra. Nuvarande plan är alltså 8x1 rostfritt och kopplingar från Swedol. H2M racing verkar ju ha AN6 tlll 5/16 alu rör men där är ju risk att 5/16 är precis för litet för 8mm rör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted December 1, 2014 Share Posted December 1, 2014 Var finns sådana plaströr Christer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 1, 2014 Share Posted December 1, 2014 Dom finns hos bildelsbutiker och bilverkstäder som innehåller reparatörer.. Jag handlade från Cargo, och de flesta bildelskedjor handlar nog därifrån. B090083 för 6 mm id och B090084 för 8 mm id. Som kopplingar använder jag banjo med hullingar som är avsedda för slangen, men det finns även klämhylsor som man sätter incändigt i röret om man skarvar med slang och klamma. Sitter som berget och brukar vara svårt att dra loss även när klamman är borttagen. Inga problem med SFRO heller. Använde även plastklammer som är mycket smidigare än de gummiklädda plåtklammorna man ser överallt. Rätt pris på Ebay http://www.ebay.com/itm/25-Meter-Polyamidrohr-8x1mm-LKW-Auflieger-DIN-73378-Tecalanrohr-Kunststoffrohr-/231334984442?pt=Nutzfahrzeugteile&hash=item35dca3bafa http://www.hc-cargo.com/Default.aspx?ID=2&GroupID=WorkshopConsumablesandTools/CableWiring/CableClips/BlackPlastic&ecat=cat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted December 1, 2014 Share Posted December 1, 2014 Sådana plastklammer fick jag inte använda för min sfro-gubbe. Inte på bromsrör i koppar i alla fall. Kan man få det såhär själv? (saab original) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted December 1, 2014 Share Posted December 1, 2014 Körde också med plastklammer och det var inga problem med SFRO. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 1, 2014 Share Posted December 1, 2014 (edited) Jag klamrade bromsrör, bränsleledningarna och kablar med samma klammor. Inga problem alls. Dom går knappt att slita av även om man vill. Sen kan man ju undra varför du inte skulle få använda plastklammor, då man så gott som aldrig ser annat på vanliga bilar. De flesta rören sitter ju bara intryckta i öppna klammor, det är ju inte heller någon belastning på dom ,så plåtklammor med m4 skruv eller nitar känns lite som overkill. Du kan få några att testa hållfastheten med. Rikard: Precis så ser mina kopplingar ut. Ganska enkelt att pressa på dom också. Jag klämmer slangen i rörhållaren till ett koningsverktyg, lämnar ett utstick lika långt som slangen ska in i kopplingen och så trycker man dit den. Så har jag gjort i många år och det har aldrig varit problem. Även då kopplingarna rostar sönder vid bränslefiltren på Saabarna bland andra. Verktyg typ denna, hittar man inte rätt dia så är smärgelduk perfekt att shimsa med, det greppar väldigt bra i röret. Edited December 1, 2014 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 1, 2014 Share Posted December 1, 2014 (edited) Rikard: Precis så ser mina kopplingar ut. Ganska enkelt att pressa på dom också. Jag klämmer slangen i rörhållaren till ett koningsverktyg, lämnar ett utstick lika långt som slangen ska in i kopplingen och så trycker man dit den. Så har jag gjort i många år och det har aldrig varit problem. Intressant! Jag har funderat över hur jag får bort alla J-la tunga gummi- och metall-rör... :angry: Du använder ingen värme för att få dem "lite mer medgörliga" innan du trycker dit dem? - Vågar man använda dem i kylsystemet som luftningsrör/bleed-rör? - Tål de värme också? - Du säger att de sitter i alla bilar idag, på trycksidan i insprutningssystemen? Tål de alltså 4-5 bar? De verkar vara riktigt användbara. :) Det där med ID=8mm, Ingen idé att köra runt med för stora rör, det blir bara onödig vikt av det och det vet vi ju alla, skall man gå i Collin Chapmans fotspår så gäller det att "add lightness". :D Edited December 1, 2014 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 1, 2014 Share Posted December 1, 2014 Helt riktigt Pac, 8 mm är till för v8 dragsters. Jag värmer inget, bra pressar i kopplingarna. Visst går det lite tungt, men det går. Speciellt om man kan hålla till i ett skruvstycke. Jag har även kört med presshylsa på slangar ibland, men vitsen är inte annan är att det SER bättre ut..Håller inte bättre än en slangklamma när vi bara kör med 3-4 bar på insprutningen. Det är inte hydraulik med flera hundra bar som de rostfria rören tål. Slangen är godkänd för 10 bar. Anledningen till att jag valde dom ör att dom nästan är gratis. Locost och Loweight. (kom ihåg att min bil kostat mindre än 60K reggad och klar) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Sådana bränslerör i plast har saab haft sen OG900 ,kommer inte ihåg om 99 använde det med fungerar klockrent ,tom på trycksidan för insprutning. Precis som Christer skriver så är det inte speciellt svårt att pressa själv, finns dock ett verktyg för dessa som saab använde och som gick att köpa men det är lite overkill. gör som Christer gjort så löser det sig. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Synd man inte vet allt från början, men fan vad nästa bil kommer att bli bra :) Jag hade först Biltemas bensinslang. Torrsprickor på kort tid. Bytte till Swedols "bästa", också torrsprickor nu (fast bara i motorrummet). Nu blev man ju sugen på denna lösningen istället. Plastklammor har jag. Visade dem vid SFRO 1. Det var då han sa att det skulle vara klammer av typen stål/gummi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Synd man inte vet allt från början, men fan vad nästa bil kommer att bli bra Ska inte du heller ha en tung Volvoaxel, tung Saabmotor, tunga hjul, tunga bromsar och tung kaross på din nästa bil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Ska inte du heller ha en tung Volvoaxel, tung Saabmotor, tunga hjul, tunga bromsar och tung kaross på din nästa bil? Vaddå då? Skulle det vara något fel på det menar du???? ;) ;) (OBS!!! Mycket glimten i ögat!):D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Vaddå då? Skulle det vara något fel på det menar du???? (OBS!!! Mycket glimten i ögat!) Inga fel alls. Vilken Volvo som helst skulle ju må bättre av en riktig Saabmotor. Glimtar tillbaks ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Jag kollade lite på det där med temp på PA-rören. De verkar kunna funka vid högre temp också men har då betydligt lägre sprängtryck. Ett exempel: http://www.oberginnovation.se/uploads/pdf/luftslang/pa_nylon.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted December 2, 2014 Author Share Posted December 2, 2014 Bah, nu börja även jag fundera i banorna plastslang. Blir i så fall tredje gången jag ändrar mig.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Jag kollade lite på det där med temp på PA-rören. De verkar kunna funka vid högre temp också men har då betydligt lägre sprängtryck. Ett exempel: http://www.oberginno...ng/pa_nylon.pdf Förmodligen därför min leverantör skriver 10 bar. Arbetstryck vid 60 grader ser ut att vara 60% av 20 bar = 12 bar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Kan man bocka med vanligt rörbockningsvertyg också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Det går att böja röret, men inte med för liten radie. Jag har provat med lite lagom värme, 50 grader ungefär, med bra resultat. Men man får vara lite försiktig och hålla kvar tills det kallnat helt. Det går även att kallböja lite i taget så sätter sig formen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Har hittat rör på Ebay, men inte kopplingar. Var har du köpt banjos? När jag letade på Ebay hittade jag ett lite mindre bränslefilter, tänkte att det måste väga mindre! Köpknappen är alldeles för lättillgänglig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Jag köpte genom Cargo när jag drev firman. Men lyssna med bildelsbutikerna i närheten om dom handlar där. Det funkar även med banjo för slang, men då har jag satt en klamma bara ifall att. Kanske kan skaka fram vad du behöver ur mina gömmor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Det finns två matrialtyper: PA6 och PA12. Jag är inte hundraprocentigt säker men det jag letat upp hitintills pekar på att PA12 har högre temperatur och trycktålighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Det ska vara PA 12. Det finns även en HD PA 12 som är lite mjukare att böja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Här hittade jag lite kopplingar. Vet inte vad frakten blir dock. http://www.finjector.com/verkkokauppa/eng/banjo_fittings_for_polyamide_tubes-213/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 (edited) Halva priset mot vad jag gav, så det är nog en bra deal även med frakten. Bra pris på spridare också Edited December 3, 2014 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 €12.50 blir frakten på 3 banjos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted December 20, 2014 Author Share Posted December 20, 2014 Då vi ändå seglat iväg från ursprungsfrågan om rostfritt.... Om jag använder plastslang, kan jag då använda alternativ två i bifogad bild? I så fall vad behöver jag använda för att skydda slangen mot skallen på den underliggande skruven? Om man gör på detta sätt tänkte jag att man nog alternerar klämmorna så att det är ca 10 cm emellan dem för att få 20 cm för varje slang. Känns som att det inte skulle vara möjligt då skruvskallarna sticker upp en bit men om någon gjort så och fått ok för det så ger det mig flera alternativ när man skall kolla hur bäst fästa slangen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 20, 2014 Share Posted December 20, 2014 Jag satte klammorna mer intill varandra på ramen baktill på något ställe och la då ett par brickor under den ena för att få slangen fri över skruven till den andra klamman. Annars satte jag de flesta i samma hål som i översta exemplet i påsvetsade fästöron i ramen i tunneln. Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.