sorin Posted September 3, 2014 Posted September 3, 2014 (edited) För nästan ett år sedan sålde jag min Mk Indy och sen dess har jag ångrat mig varje dag. Tanken var att jag skulle bygga ett nytt Mk Indy men orkade inte vänta och efter tips från Morty tog jag kontakt med Kenneth på sscsolutions . De hade en start kit hemma. Kenneth har hjälpt mig mycket med den andra bygge och efter ett besök och kollat lite på kittet var inget snack om saken . Det blir en Westfield denna gång . Så idag fick jag ett finn leverans till garaget . Tack Kenneth Edited September 3, 2014 by sorin Quote
sorin Posted September 3, 2014 Author Posted September 3, 2014 Martin : Det blir en 2.0 Zetec Black Top Quote
Martin Posted September 3, 2014 Posted September 3, 2014 (edited) Då jag för fullt håller på att försöka göra rent min motor blir jag lite avudsjuk på din rena fina Tips om du inte fick den nya manualen med ditt kit. http://westfield-spo...n-build-manual/ Edited September 3, 2014 by Martin Quote
Morty Posted September 3, 2014 Posted September 3, 2014 Skoj Sorin :)/> :)/> Tips, glöm inte ta bort de röda locken på spjällhusen denna gången :racesmile:/> Quote
kengren Posted September 3, 2014 Posted September 3, 2014 Skoj Sorin :)/>/> :)/>/> Tips, glöm inte ta bort de röda locken på spjällhusen denna gången :racesmile:/>/> Vilken härlig resa du har framför dig, skulle också vilja bygga en bil till. kenneth Quote
gka Posted September 3, 2014 Posted September 3, 2014 Kul! Westfield-kitten verkar rätt prisvärda. Vad kostar frakten från England? Quote
sorin Posted September 3, 2014 Author Posted September 3, 2014 Kul! Westfield-kitten verkar rätt prisvärda. Vad kostar frakten från England? Jag har betalt 6800:- Quote
sorin Posted September 4, 2014 Author Posted September 4, 2014 http://www.sscsolutions.se/westfield-produkter/grundpaket/ Quote
stuff Posted September 5, 2014 Posted September 5, 2014 Det var ju inte alls dyrt. Ungefär samma peng som ett MK indy-kit. Jag trodde att Westfield-kiten låg betydligt högre i pris. Har du hunnit klämma lite och få någon uppfattning om skillnaden i känsla och kvalitet mellan prylarna från MK och Westfield? Quote
sorin Posted September 5, 2014 Author Posted September 5, 2014 I Mk kittet ingår stötdämparna också det gör inte på Westfield . Kvalitén tror jag att Westfield är bättre , ramen har lite mer trianguleringar än Mk . Sen har Westfield egna drivaxlar och uprigts bak och fram vilket kan vara både bra och mindre bra . Mk använde Siera eller Scorpio kanske lite billigare och lättare att hitta på skroten . Jag hade en Indy innan och jag var väldigt nöjd med den och hade inte Mk Sportscar varit så oseriösa hade jag byggt en till men nu bygger jag en Westfield och jag kommer säkert bli nöjd med den också . Jag kommer inte göra de misstaget jag har gjort när jag byggde Mk i alla fall och slut resultatet kommer bli bättre hoppas jag . Mk Indy : Prisvärd för de pengarna . Westfield : Lite dyrare men lite bättre kvalité . Quote
gka Posted September 5, 2014 Posted September 5, 2014 Det finns väl mer prylar att köpa färdigt till Westfield också om man vill. Men vilka framspindlar ska du ha? Det ingår väl inte heller i kittet. Quote
sorin Posted September 5, 2014 Author Posted September 5, 2014 Har köpt en luft temperatur givare till megasquirten men vet inte hur jag ska koppla in den . Är det nån som vet vilken pin är signal och vilken är jord ? Quote
sorin Posted September 5, 2014 Author Posted September 5, 2014 Det finns väl mer prylar att köpa färdigt till Westfield också om man vill. Men vilka framspindlar ska du ha? Det ingår väl inte heller i kittet. Jag ska ha Westfields framspindlar Quote
kengren Posted September 5, 2014 Posted September 5, 2014 Jag ska ha Westfields framspindlar Tempmätaren mäter bara motstånd så det har ingen betydelse hur du kopplar kenneth Quote
MickeJ Posted September 5, 2014 Posted September 5, 2014 Grattis, det ser så härligt roligt ut med ett nytt glänsande kitt. Quote
sorin Posted September 7, 2014 Author Posted September 7, 2014 Nu är plåtarna, övre styrstång och huvudbromscylinder på plats . Kardan plåtarna behövdes bockas 90¤ men sen passade de faktiskt bra. Rygg plåten var svårast att få på plats .Plåtarna över kardan tunnel och plåten där säkringarna ska vara har jag tänkt bytta mot nåt roligare material :)/>/> lite senare . Mycket smidig med tryckluft popnit tång och glecos . Tack för lånet Kenneth . Emily har hunnit med första torrkörning och fick tummen upp för arbetet. Quote
Gerhard Posted September 7, 2014 Posted September 7, 2014 Det blir ju provkörning innan vintern :lol: Man blir klart sugen på att bygga ett kit. Så där långt tog det mig ett år att komma. Quote
Martin Posted September 7, 2014 Posted September 7, 2014 Ha, jag har ett sådant kit och drygt ett år senare har jag inte en målad ram och aluplåtar i en hög. Quote
sorin Posted October 29, 2014 Author Posted October 29, 2014 Det händer lite i garaget fast inte så mycket som jag hade hoppats . Broms systemet är nästan klar . Stötdämparna på plats . Elsystemet klar för montering . Bälte klara . Drivaxlar klara ( hittade nya drivaxeltappar i England ). Beställde sump till Zetecen från Westfield . De lovade leverans mellan 6 till 8 veckor men det blev tre månader och ingen sump :angry:/>/> . Quote
Martin Posted October 31, 2014 Posted October 31, 2014 Noterade din infästning av säkerhetsbälte. Hur har du gjort det? Har inte själv kollat exakt hur plåten sitter men det ser ut som du använd det hål där jag antar att ett av fästena för undre länkarmen sitter. Jag har inget fäste för bälte där så undrar om de har ändrat i ramen. Quote
sorin Posted November 1, 2014 Author Posted November 1, 2014 Noterade din infästning av säkerhetsbälte. Hur har du gjort det? Har inte själv kollat exakt hur plåten sitter men det ser ut som du använd det hål där jag antar att ett av fästena för undre länkarmen sitter. Det är rätt Martin . Jag har använt längre bultar med distans mellan bälte länkarm fästet . Quote
Martin Posted November 3, 2014 Posted November 3, 2014 Tackar! Anade att det var så du gjort men säker var jag inte. Quote
sorin Posted December 21, 2014 Author Posted December 21, 2014 Tomten har varit här i torsdag . Han kom med lite delar som jag saknade för att fortsätta . Väntar fortfarande på delar från Westfield . Beställde en sump för snart 6 månader . Tre månader svarade de inte på nåt mail . Efter det bara lögner och tumma löfte om leveransen .:(/> :(/> Nu pratar jag om Westfield i England och delar som jag har beställt själv från de. Själva kittet har jag köpt via sscsolutions och allt har fungerat utan problem med leveranser direkt till garaget . Tack Kenneth. Snart dags för Sfro 1 Quote
Martin Posted December 21, 2014 Posted December 21, 2014 Samma kaross som Jocke :) Många som gnäller på Westfields "säljorganisation". Finns tydligen de som menar att de blivit bättre det sista (tydligen har de förstärkt på personalsidan där). Ser att du köpt deras tank. Har du jordpunkt på den? Min verkar inte ha någon. Quote
sorin Posted December 21, 2014 Author Posted December 21, 2014 (edited) Ja det är samma kaross som Jocke fast med svarta skärmar . Japp tanken har jordpunkt . Angående Westfields "säljorganisation" . Jag mejlade till tre eller fyra olika adresser utan att få svar innan jag fick tips att maila Simon Westwood och då började hända saker.Gavin Prosser som är Parts Sales Manager är under all kritik :(/> När jag ringde och frågade varför de inte svarar på mail sa han att de prioriterar inte mail . Kanske ska faxa mina frågor istället . Edited December 21, 2014 by sorin Quote
Martin Posted December 21, 2014 Posted December 21, 2014 Mail fungerar ju nästan aldrig i England. Läser man WSCCs forum så verkar alla peka på att man skall kontakta Simon direkt. Typiskt att min tank är med Engelsk kvalitet då. Dvs inte komplett. Får kolla med Kenneth hur vi löser det för den är ju beställd den vägen. Quote
sorin Posted December 29, 2014 Author Posted December 29, 2014 Tach down :)/> . Diffen på plats igen . Tanken monterad . Bromssystemet nästan klar . Bromsslangarna från Westfield passar inte med Wilwood oken så andra slangar måste pressas . Var på Hydroscan i Malmö med kilen i disken verkade inte så intresserad att jobba så det blev inga nya slangar. Finns det andra som kan pressa fyra nya slangar i södra Skåne ? Motorn och lådan är också i men verkar som jag har fått eller beställt fel kardan ( för lång ) so jag måste ta ut de en gång till. Nu känns det som det är dags för första SFRO . Quote
Martin Posted December 29, 2014 Posted December 29, 2014 Kan du inte skaffa adapter? Typ: 1/8 27 npt male till vad det nu sitter på Westfields slangar. Det är just nu min plan A fast jag har inte letat adaptrar. Quote
Jonas Posted December 30, 2014 Posted December 30, 2014 Kolla med Bil och industribroms i Helsingborg. Kan du vänta ett par dagar så finns ju annars: http://www.helperformance.com/custom-hoses/ Quote
sorin Posted January 2, 2015 Author Posted January 2, 2015 (edited) dubbel post :( Edited January 2, 2015 by sorin Quote
sorin Posted January 2, 2015 Author Posted January 2, 2015 Martin: Har kollat lite med adapter men tycker att den bygger ut för mycket och det ser inte så bra ut . Jonas : Tack för tipset . Ska kolla med Bil och industribroms i Helsingborg först . Kan inte de fixa då ska jag beställa från den hemsida. Quote
sorin Posted January 2, 2015 Author Posted January 2, 2015 (edited) ?? Edited January 2, 2015 by sorin Quote
sorin Posted January 7, 2015 Author Posted January 7, 2015 Jonas tack igen för tipset. Bil och industribroms i Helsingborg kunde fixa bromsslangarna . Super bra service . Ringde ditt och frågade om de kunde fixa det . Två timmar senare kunde jag hämta slangarna. Quote
sorin Posted March 12, 2015 Author Posted March 12, 2015 SFRO 1 avklarat :) :) Bara en anmärkning på för låg sump . Sitter original zetec sump just nu i väntan på en från receline . Tack till Kenneth och Henric för support :) :) Quote
sorin Posted March 27, 2015 Author Posted March 27, 2015 De händer lite i garaget så här kommer lite uppdatering . Bränsle , broms och kylsystem system klara nu . Börjat lite på karossen och lite inredning . Nya fälgar och däck har också kommit på plats . Sumpen från Westfield har kommit efter mer än sex månader nu . Fick fel start motor från Retro Ford så den är returnerat ,får se när den nya kommer . Quote
Martin Posted March 28, 2015 Posted March 28, 2015 Här går det undan. Förstår att Jocke gillar stuket :) Har du hört något om bågen? Verkar som du snart behöver den. Jag väntar fortfarande på status från Kenneth (sedan strax efter nyår). Quote
sorin Posted March 28, 2015 Author Posted March 28, 2015 Bågen ska vara på gång Martin . Fick en preliminärt leverans på två veckor när jag gjorde SFRO Quote
Jocke4U Posted March 28, 2015 Posted March 28, 2015 Skall du ha röda eller svarta bakskärmar? Ett amco-räcke gjorde sönder min ena skärm :whistling: och jag funderar hur jag skall lösa det. Ett alternativ är att spackla upp och lacka dom t.ex. svarta eller wrappa dom.. Quote
sorin Posted March 28, 2015 Author Posted March 28, 2015 Det blir svarta bakskärmar och funderar på kolfiber fram Quote
sorin Posted April 23, 2015 Author Posted April 23, 2015 Uppstart och första provkörning idag :) . Som vanlig är jag helt kas på elsystem men tack vare Kennets hjälp har det löst sig denna gång också . Tack för hjälpen Kenneth . Quote
Jocke4U Posted April 23, 2015 Posted April 23, 2015 Film annars har det inte hänt sägs det ;) :515: 1 Quote
sorin Posted April 24, 2015 Author Posted April 24, 2015 (edited) Hej Jocke Försökte posta en dåligt mobil film men den var för stort . Postat den på Locost facebook sidan . En fråga Jocke . Jag kan inte få mina vatten temp och olje temp mäter att fungera . På bensin mätare och oljetryck mätarna fick jag bytta plats på två stift och nu fungerar de men inte de andra . Hade du nån problem med dina ? Jag hade samma mätare på MK men kommer inte ihåg om jag hade nåt problem med dem . ha det gött Edited April 24, 2015 by sorin Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.