Noshest Posted March 30, 2016 Author Posted March 30, 2016 Näe, exakt samma laddtryck på båda bränsletyperna, inte konstigt att man gillar etanol, bra med effekt och miljövänligt :) På minussidan, man får tanka oftare Quote
Noshest Posted May 8, 2016 Author Posted May 8, 2016 Äntligen lite fint väder, tidig morgon, bra raksträcka i industriområde, dags för bromsvågsjustering efter byte till mindre bromscylinder bak. Körde 3 repor per inställt varv på bromsvåg, 80 km/tim, G-mätare i mobilen och bromsning till stillastående. Nu gick det att hitta läget där även bakhjulen låste sig, rätt läskigt då bilen kanade. Läget där alla hjulen kunde låsa, gav inte bästa bromsresultatet, snittet låg runt 1 G, bästa bromsverkan hittade jag 5 varv från 4-hjulslåsning med mer frambroms 1.1 G Quote
Noshest Posted June 10, 2016 Author Posted June 10, 2016 Någon som varit med om att systemet från turbo, IC, spjäll, plenum har blivit så tätt att vakuumet gör att spjället har svårt att stänga sig helt när motorn är igång. Tror att 80mm spjället är för stort, men med förra läckande spjället i axeln (samma storlek) gick det bra, fick iof ut mer effekt nu, men jobbigt att spjället inte stänger helt, man får dutta till med gaspedalen för att det skall stänga. När motorn är avstängd, är det lätt att se TPS % öka sakta 1-5%, så min slutsats är att det är vakuum som gör det svårhanterligt på låga TPS värden. Quote
Morty Posted June 10, 2016 Posted June 10, 2016 Den luft som går igenom tomgångsregleringsventilen och vevhusventilationen borde ta hand om det, annars är returfjädern ovanligt klen på spjällhuset. Quote
Noshest Posted June 10, 2016 Author Posted June 10, 2016 Returfjädern känns kraftig, vrider man spjället för hand får man ta i rejält, skall prova med det gamla spjället igen. Quote
Noshest Posted December 22, 2017 Author Posted December 22, 2017 (edited) Byggde lite sidorutor att ha med sig i skuffen om det kommer en rejäl regnskur. Lite som att sitta i ett akvarium Edited December 22, 2017 by Noshest 2 Quote
Noshest Posted January 21, 2018 Author Posted January 21, 2018 Helrenoverar växellådan Ser rätt ok ut faktiskt, några synkringar nötta Det blir Ny alu låda Nya lager Nya synkringar Semi helical drevsats med bättre utväxling och lite V6 heavy duty prylar inte locost alls, men nu skall den palla 300 gotlandsruss Inte för att man ser det på bilderna, men kraftschampoo är fantastiskt, blir som nytt Quote
Jocke4U Posted January 21, 2018 Posted January 21, 2018 Kraftschampoo - är det från Swedol eller vilken leverantör? Quote
Noshest Posted January 21, 2018 Author Posted January 21, 2018 (edited) Swedol, och inte poo utan schampo skall det vara Edited January 21, 2018 by Noshest Quote
Morty Posted January 21, 2018 Posted January 21, 2018 Skoj! Vems drevsats blev det? BGH, Quaife, 3J? Quote
Jocke4U Posted January 21, 2018 Posted January 21, 2018 22 minuter sedan, Noshest sade: Swedol, och inte poo utan schampo skall det vara Haha - skall glida förbi och skaffa en dunk :) Tack! Quote
Noshest Posted January 21, 2018 Author Posted January 21, 2018 23 minuter sedan, Morty sade: Skoj! Vems drevsats blev det? BGH, Quaife, 3J? Det blev SPC eller Tracsport som de heter, skulle inte förvåna mig om det är samma fabrik som bygger prylarna. Vet att många har samma erfarenheter som mig, men engelsmän alltså, de flesta jag pratat med, när jag nämner turbo slutar de konversera, så nu sa jag att jag hade en Duratec men det är inte så mamma har uppfostrat mig Quote
Morty Posted January 21, 2018 Posted January 21, 2018 Håll mig gärna uppdaterad om hur växellådan känns och upplevs. Jag har ingen erfarenhet av Tracsport, men det ser bra ut. Tror ingen vill lova att det håller med mycket vrid i T9-lådorna. De är på gränsen även med vassare 2,0 sugmotorer. Quote
Noshest Posted January 23, 2018 Author Posted January 23, 2018 OK! Det var väl därför BGH slutade svara när man sa Turbo.... Prylarna känns åtminstone rejäla, blir i princip bara växelväljaren, huvudaxeln och synchroboxar som är gamla, resten är nytt. Huvudaxeln ser jättefin ut, synchringarna på trean och fyran var halvkassa, resten ok, skumt att man inte såg något direkt "turbo slitage" Gamla växelklustret ser gjutet ut, men på det nya är vissa drev fastsvetsade, skitsnygga svetsfogar Undrar om någon i Mälardalen har en verkstadspress, verkar vara ofrånkomligt om man skall kunna pressa fast heavy duty motaxeln Quote
Noshest Posted February 3, 2018 Author Posted February 3, 2018 Lite mer bilder av växellådskomponenter 1 Quote
Noshest Posted February 11, 2018 Author Posted February 11, 2018 Någon som har ett special verktyg för typ 9 ingående axel att låsa den, eller någon adapter med 18 splines? Måste dra muttern med 120 Nm och behöver mothåll, en crashad kopplingslamell kanske skulle funka att sätta i skruvstädet Quote
Morty Posted February 11, 2018 Posted February 11, 2018 Du kan spärra drevet mot växellådshuset. Quote
Noshest Posted February 14, 2018 Author Posted February 14, 2018 Det fanns en smartare metod, låsa ettan och fyran samtidigt med synchro hubbarna Quote
Noshest Posted February 21, 2018 Author Posted February 21, 2018 Lite fler bilder treans och fyrans syncringar var nötta, men bytte alla samtliga fjädrar till synchubbarna hade lite mekaniskt slitage resten var i fint skick viktmässigt så vägde alla nya drev lite mindre, man spar 0,3 kg och ca. 4 kg på boxen för att kunna montera/demontera, måste man värma upp boxen rejält med en byggfläkt först och svårt att klara sig utan verkstadspress 1 Quote
Noshest Posted February 22, 2018 Author Posted February 22, 2018 Sätt inte de här blocker bars på fel hub, de ser snarlika ut men de som är på femmans hub är lite högre än de till trean/fyran, fråga inte hur jag vet :) Ett till bra tips om man inte skriver upp eller tar foto innan, gällande hub fjädrar: Tjockast sitter på ettan/tvåans hub och har ingen knix på sig Mellan sitter på trean/fyrans hub och har knix Tunnast sitter på femmans hub och har knix Det går utmärkt att sätta fjädrar fel på ettan/tvåans och trean/fyrans hub :) 2 Quote
Rikard Larsson Posted February 22, 2018 Posted February 22, 2018 Inget speciellt att tillföra, men jag är alltid imponerad av folk som pillar i växellådor på den nivån! Quote
Noshest Posted February 22, 2018 Author Posted February 22, 2018 Tack, min första växellåda sen moppe åldern, om man inte räknar med drev till båtar Quote
Morty Posted February 22, 2018 Posted February 22, 2018 Snyggt! Hur kommer det sig att du valde plåtlocket istället för det styvare aluminiumlocket? Quote
Noshest Posted February 22, 2018 Author Posted February 22, 2018 Bara där för passning och justering, nya alu locket sitter på nu, men den har riktigt tighta styrstift, så f..n vet om man får upp den igen. Quote
Morty Posted February 22, 2018 Posted February 22, 2018 Man brukar få kämpa en del.. Jag har brotchat upp mina hål så det går lättare. Innan säsongen börjar ska min Quaifelåda ut och ses över med nya lager samt kontroll av doggar. Quote
Noshest Posted April 9, 2018 Author Posted April 9, 2018 Äntligen motorn och växellådan på plats När man ändå höll på, blev det nytt svänghjul och biffigare lamell, tryckplattan bedöms hålla måttet (hoppas) Första provturen inte kul, svårt att få i växlarna Andra provturen bättre, lätt att växla upp, men inte ned Tredje provturen, nu börjar det likna något, växlingarna känns distinkta, men annorlunda mot tidigare, kräver övertalning. Semi helical märks också, ett rejält vinande, speciellt ettan till trean, men generellt blir det en helt annan bil, med tätare växlar. Innan växellådan skruvades ihop, var de befintliga delarna kliniskt rena, men 90% av lådan var helt nya prylar, roade mig med att öppna oljepluggarna med inbyggda magneter, och det var rätt mycket metallflis redan efter 3 repor, oljan som heter Comma är helt transparent från flaska och är så fortfarande. ' Quote
Noshest Posted April 9, 2018 Author Posted April 9, 2018 Nu börjar det likna något värmaren är inte helt dum, även om den väger ett par kg extra, varma fötter och händer under svensk ej högsommar 1 Quote
Noshest Posted December 12, 2018 Author Posted December 12, 2018 Då var även jag lycklig innehavare av T12BF, hade inte riktigt koll på hur mycket de skulle kolla, men det var över på 5 minuter Kontrollera chassinummer Ta en mobil bild framifrån Kommentera att: "så vitt jag förstår uppfyller denna bil kraven" Jag höll med 2 Quote
Fredrik Svedjefält Posted April 13, 2019 Posted April 13, 2019 Hur tycker du att växellådan fungerar? Quote
Noshest Posted April 14, 2019 Author Posted April 14, 2019 Väldigt nöjd, man får trycka till rejält när man växlar, inte såsigt som det var tidigare. Ettan är nu användbar, men kunde varit ännu längre utan problem. Quote
Fredrik Svedjefält Posted April 14, 2019 Posted April 14, 2019 Det finns 2st alt. Till 1:a har jag sett vilken har du? Quote
Noshest Posted December 23, 2019 Author Posted December 23, 2019 Lite diff mek Mycket som måste bort innan man når diffen Lager ok, backlash ok, preload ok, packboxar utbytta Sugen att skicka LSD till UK för lite uppstramning 1 Quote
vedde Posted December 23, 2019 Posted December 23, 2019 Glasblästrad eller? Super fin!Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
Noshest Posted December 23, 2019 Author Posted December 23, 2019 Tack, bara gammal hederlig "bums", tror inte den går att köpa numera, fick ett par burkar av en kompis, fräter bort all färg efter ett par penslingar Sen lite gnuggande med stålrondell och sist Biltema motorfärg, blev över förväntan 2 Quote
Kjelland28 Posted December 26, 2019 Posted December 26, 2019 recept på hemgjord BUMS taget från ett båt forum Recept: 1 dl tapetklister per liter ljummet vatten eller så mycket att konsistensen passar för ditt ändamål. (ex. borttagning av bottenfärg). När tapetklistret har svällt tillsätter du försiktigt 200 - 300 gr kaustiksoda per liter tapetklister. man kan nog ändra lite som man vill och ha det starkare eller svagare. (försiktigt betyder att man tillsätter lite kaustiksoda i taget och att man använder handskar och skyddsmask / skyddsglasögon kaustiksoda är väldigt reaktivt och väldigt frätande) 1 1 Quote
Noshest Posted December 27, 2019 Author Posted December 27, 2019 (edited) Blandade ihop en egen "formula" 😁 av kontaktfärg, funkade jättebra och bra mycket billigare än att köpa proffsprylar Kontaktytan var inte bra som standard, lite småjustering av kronhjulet åt sidan, backlash hade jag redan ställt in och stramat åt lite. Nu blev drive sidan mycket bättre, coast oförändrad Edited December 28, 2019 by Noshest Quote
Kjelland28 Posted December 28, 2019 Posted December 28, 2019 Ska det se ut som i nedre bilderna ? Quote
Noshest Posted December 28, 2019 Author Posted December 28, 2019 28 minuter sedan, Kjelland28 sade: Ska det se ut som i nedre bilderna ? Tydligare bilder nu 😊 Quote
Noshest Posted January 5, 2020 Author Posted January 5, 2020 Bättre än så här blev det inte, fick bli ett mellanting av perfekt backlash och rätt kontaktyta iom att jag inte kunde justera pinjongen Experter i UK avrådde från att strama upp LSD diffen, pga av möjlig understyrning, de tyckte en lagom sliten Sierra/Cossie/Scorpio LSD diff var perfekt för en lätt Seven Från-Till Quote
Noshest Posted July 5, 2020 Author Posted July 5, 2020 Dags för mig att tacka för den här tiden, bilen är såld och skruvandet är pausat för en tid framöver. Gillar man att skruva (med allt) är nog LocostSweden bästa stället och kunskapskälllan. Den nya ägaren kanske dyker upp här. Kommer sälja av det Seven relaterat som finns kvar i garaget. Vad man än kör framöver blir det garanterat inte lika galet som Westfield. Ha det bäst! 1 Quote
Frena Posted June 2, 2021 Posted June 2, 2021 On 2020-07-05 at 14:22, Noshest sade: Dags för mig att tacka för den här tiden, bilen är såld och skruvandet är pausat för en tid framöver. Gillar man att skruva (med allt) är nog LocostSweden bästa stället och kunskapskälllan. Den nya ägaren kanske dyker upp här. Kommer sälja av det Seven relaterat som finns kvar i garaget. Vad man än kör framöver blir det garanterat inte lika galet som Westfield. Ha det bäst! Bilen har nu hamnat hos mig, skapat en egen tråd. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.