Jump to content

Recommended Posts

Posted

Näe, exakt samma laddtryck på båda bränsletyperna, inte konstigt att man gillar etanol, bra med effekt och miljövänligt :)

På minussidan, man får tanka oftare

  • 1 month later...
Posted

Äntligen lite fint väder, tidig morgon, bra raksträcka i industriområde, dags för bromsvågsjustering efter byte till mindre bromscylinder bak.

Körde 3 repor per inställt varv på bromsvåg, 80 km/tim, G-mätare i mobilen och bromsning till stillastående.

Nu gick det att hitta läget där även bakhjulen låste sig, rätt läskigt då bilen kanade.

Läget där alla hjulen kunde låsa, gav inte bästa bromsresultatet, snittet låg runt 1 G, bästa bromsverkan hittade jag 5 varv från 4-hjulslåsning med mer frambroms 1.1 G

  • 1 month later...
Posted

Någon som varit med om att systemet från turbo, IC, spjäll, plenum har blivit så tätt att vakuumet gör att spjället har svårt att stänga sig helt när motorn är igång.

Tror att 80mm spjället är för stort, men med förra läckande spjället i axeln (samma storlek) gick det bra, fick iof ut mer effekt nu, men jobbigt att spjället inte stänger helt, man får dutta till med gaspedalen för att det skall stänga.

När motorn är avstängd, är det lätt att se TPS % öka sakta 1-5%, så min slutsats är att det är vakuum som gör det svårhanterligt på låga TPS värden.

Posted

Den luft som går igenom tomgångsregleringsventilen och vevhusventilationen borde ta hand om det, annars är returfjädern ovanligt klen på spjällhuset.

Posted

Returfjädern känns kraftig, vrider man spjället för hand får man ta i rejält, skall prova med det gamla spjället igen.

  • 1 year later...
Posted (edited)

Byggde lite sidorutor att ha med sig i skuffen om det kommer en rejäl regnskur.

Lite som  att sitta i ett akvarium :tongue:

sc110.jpg

sc210.jpg

sc310.jpg

sc410.jpg

sc510.jpg

sc610.jpg

 

 

 

Edited by Noshest
  • Like 2
  • 5 weeks later...
Posted

Helrenoverar växellådan

Ser rätt ok ut faktiskt, några synkringar nötta

Det blir

Ny alu låda

Nya lager

Nya synkringar

Semi helical drevsats med bättre utväxling

och lite V6 heavy duty prylar

inte locost alls, men nu skall den palla 300 gotlandsruss :tongue:

Inte för att man ser det på bilderna, men kraftschampoo är fantastiskt, blir som nytt

 

img_4410.jpg

img_4411.jpg

img_4412.jpg

 

 

Posted
22 minuter sedan, Noshest sade:

Swedol, och inte poo utan

schampo skall det vara :tongue:

Haha - skall glida förbi och skaffa en dunk :)

Tack!

Posted
23 minuter sedan, Morty sade:

Skoj! Vems drevsats blev det? BGH, Quaife, 3J?

Det blev SPC eller Tracsport som de heter, skulle inte förvåna mig om det är samma fabrik som bygger prylarna.

 

Vet att  många har samma erfarenheter som mig, men engelsmän alltså, de flesta jag pratat med, när jag nämner turbo slutar de konversera, så nu sa jag att jag hade en Duratec :tongue: men det är inte så mamma har uppfostrat mig :tongue:

Posted

Håll mig gärna uppdaterad om hur växellådan känns och upplevs. Jag har ingen erfarenhet av Tracsport, men det ser bra ut.

Tror ingen vill lova att det håller med mycket vrid i T9-lådorna. De är på gränsen även med vassare 2,0 sugmotorer. 

Posted

OK!

Det var väl därför BGH slutade svara när man sa Turbo....

Prylarna känns åtminstone rejäla, blir i princip bara växelväljaren, huvudaxeln och synchroboxar som är gamla, resten är nytt.

Huvudaxeln ser jättefin ut, synchringarna på trean och fyran var halvkassa, resten ok, skumt att man inte såg något direkt "turbo slitage"

Gamla växelklustret ser gjutet ut, men på det nya är vissa drev fastsvetsade, skitsnygga svetsfogar

Undrar om någon i Mälardalen har en verkstadspress, verkar vara ofrånkomligt om man skall kunna pressa fast heavy duty motaxeln

 

 

  • 2 weeks later...
Posted

Någon som har ett special verktyg för typ 9 ingående axel att låsa den, eller någon adapter med 18 splines?

Måste dra muttern med 120 Nm och behöver mothåll, en crashad kopplingslamell kanske skulle funka att sätta i skruvstädet

 

img_4610.jpg

img_4611.jpg

 

 

Posted

Lite fler bilder

treans och fyrans syncringar var nötta, men bytte alla

samtliga fjädrar till synchubbarna hade lite mekaniskt slitage

resten var i fint skick

viktmässigt så vägde alla nya drev lite mindre, man spar 0,3 kg och ca. 4 kg på boxen

för att kunna montera/demontera, måste man värma upp boxen rejält med en byggfläkt först och svårt att klara sig utan verkstadspress

 

img_4514.jpg

img_4515.jpg

img_110.jpg

img_310.jpg

img_4616.jpg

 

 

 

 

 

  • Like 1
Posted

imag1017.jpg

imag1015.jpg

imag1018.jpg

 

Sätt inte de här blocker bars på fel hub, de ser snarlika ut men de som är på femmans hub är lite högre än de till trean/fyran, fråga inte hur jag vet :)

Ett till bra tips om man inte skriver upp eller tar foto innan, gällande hub fjädrar:

Tjockast sitter på ettan/tvåans hub och har ingen knix på sig

Mellan sitter på trean/fyrans hub och har knix

Tunnast sitter på femmans hub och har knix

Det går utmärkt att sätta fjädrar fel på ettan/tvåans och trean/fyrans hub :)

imag1016.jpg

 

  • Like 2
Posted

Snyggt! Hur kommer det sig att du valde plåtlocket istället för det styvare aluminiumlocket?

Posted

Bara där för passning och justering, nya alu locket sitter på nu, men den har riktigt tighta styrstift, så f..n vet om man får upp den igen.

Posted

Man brukar få kämpa en del.. Jag har brotchat upp mina hål så det går lättare.

Innan säsongen börjar ska min Quaifelåda ut och ses över med nya lager samt kontroll av doggar. 

  • 1 month later...
Posted

Äntligen motorn och växellådan på plats

När man ändå höll på, blev det nytt svänghjul och biffigare lamell, tryckplattan bedöms hålla måttet (hoppas)

Första provturen inte kul, svårt att få i växlarna

Andra provturen bättre, lätt att växla upp, men inte ned

Tredje provturen, nu börjar det likna något, växlingarna känns distinkta, men annorlunda mot tidigare, kräver övertalning. Semi helical märks också, ett rejält vinande, speciellt ettan till trean, men generellt blir det en helt annan bil, med tätare växlar.

Innan växellådan skruvades ihop, var de befintliga delarna kliniskt rena, men 90% av lådan var helt nya prylar, roade mig med att öppna oljepluggarna med inbyggda magneter, och det var rätt mycket metallflis redan efter 3 repor, oljan som heter Comma är helt transparent från flaska och är så fortfarande.

img_4617.jpg'

img_4618.jpg

img_4619.jpg

 

 

Posted

Nu börjar det likna något :burnout:

 

img_4622.jpg

img_4623.jpg

värmaren är inte helt dum, även om den väger ett par kg extra, varma fötter och händer under svensk ej högsommar :23:

  • Like 1
  • 8 months later...
Posted

Då var även jag lycklig innehavare av T12BF, hade inte riktigt koll på hur mycket de skulle kolla, men det var över på 5 minuter

Kontrollera chassinummer

Ta en mobil bild framifrån

Kommentera att: "så vitt jag förstår uppfyller denna bil kraven"

Jag höll med

  • Like 2
  • 4 months later...
Posted

Väldigt nöjd, man får trycka till rejält när man växlar, inte såsigt som det var tidigare. Ettan är nu användbar, men kunde varit ännu längre utan problem.

  • 8 months later...
Posted

Lite diff mek

Mycket som måste bort innan man når diffen

Lager ok, backlash ok, preload ok, packboxar utbytta

Sugen att skicka LSD till UK för lite uppstramning

KKy1Flt.jpg

KeX5Qv5.jpg

i9B52C2.jpg

FxM9vWi.jpg

PrCvN2Z.jpg

hOdb9aJ.jpg

W5dd8lq.jpg

8ubU9TM.jpg

EZJXXSu.jpg

AZrxHsj.jpg

vOCSMQx.jpg

adSzgFE.jpg

Zmu01bW.jpg

xiuQqQK.jpg

C78Z8ml.jpg

63VlWQK.jpg

6n66im7.jpg

TLwtjgq.jpg

nnqd17W.jpg

rMWjkk2.jpg

ISWFiTG.jpg

L80HQXy.jpg

 

 

  • Like 1
Posted

Tack, bara gammal hederlig "bums", tror inte den går att köpa numera, fick ett par burkar av en kompis, fräter bort all färg efter ett par penslingar

Sen lite gnuggande med stålrondell och sist Biltema motorfärg, blev över förväntan

  • Like 2
Posted

recept på hemgjord BUMS taget från ett båt forum 

Recept: 1 dl tapetklister per liter ljummet vatten eller så mycket att konsistensen passar för ditt ändamål. (ex. borttagning av bottenfärg).
När tapetklistret har svällt tillsätter du försiktigt 200 - 300 gr kaustiksoda per liter tapetklister. man kan nog ändra lite som man vill och ha det starkare eller svagare. (försiktigt betyder att man tillsätter lite kaustiksoda i taget och att man använder handskar och skyddsmask / skyddsglasögon kaustiksoda är väldigt reaktivt och väldigt frätande)

  • Like 1
  • Thanks 1
Posted (edited)

Blandade ihop en egen "formula" 😁 av kontaktfärg, funkade jättebra och bra mycket billigare än att köpa proffsprylar

Kontaktytan var inte bra som standard, lite småjustering av kronhjulet åt sidan, backlash hade jag redan ställt in och stramat åt lite.

Nu blev drive sidan mycket bättre, coast oförändrad

GxNtOMu.jpg

 

Dqofniw.jpg

emvcjtY.jpg

 

 

Edited by Noshest
Posted

Bättre än så här blev det inte, fick bli ett mellanting av perfekt backlash och rätt kontaktyta iom att jag inte kunde justera pinjongen

Experter i UK avrådde från att strama upp LSD diffen, pga av möjlig understyrning, de tyckte en lagom sliten Sierra/Cossie/Scorpio LSD diff var perfekt för en lätt Seven

Från-Till

Ycum1Dq.jpg

YTPOTZa.jpg

  • 6 months later...
Posted

Dags för mig att tacka för den här tiden, bilen är såld och skruvandet är pausat för en tid framöver.

Gillar man att skruva (med allt) är nog LocostSweden bästa stället och kunskapskälllan.

Den nya ägaren kanske dyker upp här.

Kommer sälja av det Seven relaterat som finns kvar i garaget.

Vad man än kör framöver blir det garanterat inte lika galet som Westfield.

Ha det bäst!

  • Sad 1
  • 10 months later...
Posted
On 2020-07-05 at 14:22, Noshest sade:

Dags för mig att tacka för den här tiden, bilen är såld och skruvandet är pausat för en tid framöver.

Gillar man att skruva (med allt) är nog LocostSweden bästa stället och kunskapskälllan.

Den nya ägaren kanske dyker upp här.

Kommer sälja av det Seven relaterat som finns kvar i garaget.

Vad man än kör framöver blir det garanterat inte lika galet som Westfield.

Ha det bäst!

Bilen har nu hamnat hos mig, skapat en egen tråd.

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...