Jump to content

Lättaste spindlar fram och bak


Henke_HJCC

Recommended Posts

Jag vill ha snuskigt lätta spindlar. Snackade med en av mina kunder och han sa att Miata är lätta och fina i alu. Men när jag kollade så verkar dom vara i stål. Vill ha fram och bak...

Vad rekommenderar ni :D

Link to comment
Share on other sites

Eller i alla fall mycket scrub....

Fast det går att fixa. 2fast4you gjorde väl en tråd om hur man får ner det till vettigare värden för en sån spindel. Antingen här och/eller på rejsa. Har även sett någon mer beskrivning där själva navet byttes mot ett från BMW (?), måste ju ha varit på detta forum!?

Link to comment
Share on other sites

Här finns ritningar på hur man kommer till rätta med geometrin (EDIT: Det som Wankelsport nämner ovan)

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10937

Är nog en del jobb att åstadkomma väsentligt lättare spindlar än den lösningen

även info i denna tråd

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10072

Edited by Johan Lekås
Link to comment
Share on other sites

Cortina geometrin är väl ganska lik den geometrin som finns på bl.a. Westfield original. I min värld kanske inte optimal, men det finns ingen anledning till varför du inte skulle kunna köra riktigt fort med den. Det finns ett antal Westfields som jag känner till som kör riktigt fort även när det svänger.

Tror att sista inlägget i min byggtråd visar ungefär på de bitarna jag satte ihop för att minska styrradien på Rallydesign spindeln samt behålla Fords bultmönster och navdiameter. Plus att vikterna är specade. Du behöver dessutom inte bry dig om styrradien mer än till funktion eftersom bilen inte ska gatreggas.

Link to comment
Share on other sites

Cortina geometrin är väl ganska lik den geometrin som finns på bl.a. Westfield original. I min värld kanske inte optimal, men det finns ingen anledning till varför du inte skulle kunna köra riktigt fort med den. Det finns ett antal Westfields som jag känner till som kör riktigt fort även när det svänger.

Tror att sista inlägget i min byggtråd visar ungefär på de bitarna jag satte ihop för att minska styrradien på Rallydesign spindeln samt behålla Fords bultmönster och navdiameter. Plus att vikterna är specade. Du behöver dessutom inte bry dig om styrradien mer än till funktion eftersom bilen inte ska gatreggas.

Tja ,det är mer westfield som kopierat Cortina en gång i tiden :)/> och scrubben är 79mm orginal.

på senare tid så kom det även med sierra geometri om man vill ha det.

När det gäller att svänga så sa Kimmen till mig vid frågan att han har 100mm scrub på sin bil

och som vi känner till så går den bilen ganska så bra.

Mycket Scrub påverkar inte köregenskaperna till det sämre ( som många verkar tro ) utan det är mer att det kan bli lite

tyngre att svänga om man framförallt har en liten ratt och stora rattrörelser som runt ett hörn eller fickparkera.

Och andra sidan så känner du exakt vad som händer med fästet vid mera scrub.

Har Taunus geometri på min bil och den fngerar bra ändå :lol:/>

Mvh JörgenB

Link to comment
Share on other sites

Men frågan är hur mycket lättare är dessa spindlar än original sierra ?

Jag vägde mina Sierra och de nya spindlarna komplett med leder, nav, bromsskiva, bromsok, belägg, skärmstag och skärmar. Dvs komplett vilket är den enda referensen enligt mig. Då sparade jag 4,2 kg per sida (ofjädrad vikt).

Link to comment
Share on other sites

Kanske sant med gimoentrin, men min modell finns inte i Sverige så jag köpte det många britter satt dit på sina. Har ju iofs så mycket vikt fram, kanske därför det inte uppfattas då tungstyrt. Vet inte.

Link to comment
Share on other sites

Libells spindlar (Siltech) bygger i princip på samma koncept som RallyDesigns, förutom att de är frästa istället för gjutna.

Vikten borde vara väldigt lika.

Man skulle kunna spara ytterliggare ca 200 gram på mina om man tog bort de delar jag adderat för att justera undre och övre ledpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...