FilipD Posted February 20, 2012 Share Posted February 20, 2012 Nu är jag kanske lite nervös i onödan här, men bättra att kolla lite innan. Jag köpte de där spindlarna från rally design, (http://www.rallydesign.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=1375_1594_1595&products_id=11815 )dels för att många engelska MEV Rocket har dom samt att han som sålde "kittet" rekommenderade dom. (besök deras forum http://www.mevowners.proboards.com/index.cgi?board=rocket) Så jag har ju kört på den linjen. Nu har jag kollat lite och råkade komma in på en gammal tråd om tauns spindlar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted February 20, 2012 Share Posted February 20, 2012 Nu är jag kanske lite nervös i onödan här, men bättra att kolla lite innan. Jag köpte de där spindlarna från rally design, (http://www.rallydesign.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=1375_1594_1595&products_id=11815 )dels för att många engelska MEV Rocket har dom samt att han som sålde "kittet" rekommenderade dom. (besök deras forum http://www.mevowners.proboards.com/index.cgi?board=rocket) Så jag har ju kört på den linjen. Nu har jag kollat lite och råkade komma in på en gammal tråd om tauns spindlar. Kolla min byggtråd - jag har byggt om mina cortinaspindlar för att få ner scrub-värde kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted February 20, 2012 Author Share Posted February 20, 2012 men om en sån sak blir underkänd, måste man göra en ny sfro 1 då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 (edited) Thomas har postat en lösning i din byggtråd. Edited February 21, 2012 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 Man får ju resonera med sin besiktningsman om hur man hanterar korrigering av en felaktig scrubradie. Jag brukar själv tycka att om man kan komma till acceptabla värden bara genom att välja fälgar med annan ET (och kanske höjd), eller eventuellt modifiera navet, så kan man kolla upp det på slutbesiktningen. Om man däremot väljer att korrigera det genom att byta spindlar eller modifiera spindlarna brukar det vara bra att kolla upp det en gång till innan slutbesiktningen. Då ändras ju rätt många saker, och det blir så komplicerat för byggaren om man då upptäcker fel först vid slutbesiktningen. "Ombesiktning" på byggbesiktningen innebär ju ingen extra avgift förutom eventuell milersättning. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 Styrspindeln från RallyDesign är väldigt sympatisk. Tyvärr är inte Cortinans geometri det. Dock går det att göra nåt åt det ganska enkelt med lite mixande av bitar och lite enkelt jobb vid svarven. Börja med styrspindeln och svarva ett par adaptrar så här: Skruvarna till fästet för bromsoket måste försänkas. Här ska det vara 10.9 skruv. Leta rätt på ett hjullager av typen där yttre hjulflänsen är integrerad i yttre lagerbanan. Den här är från BMW E30 (4x100) och trä den på din nysvarvade adapter och dra en skruv igenom alltihop: Vips har man en spindel som i detta fall har drygt 40mm lägre scrub än Cortina och med en tilltalande låg vikt. Vid vägningen så är det inklusive bromsbelägg. För jämförelse så väger ett naket Sierra bromsok ungefär lika mycket bara det: Bra geometri, låg vikt, enkel modifiering och Rally Design säljer spindlarna utan nav så man slipper köpa naven man inte vill ha. Hmmm ... låter nästan som en pastor som kommer med frälsningen ... undrar om dom kan göra vin av vatten åxå ... :notworthy: ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 Det där ser mycket snyggt ut kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Lekås Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 Mycket snyggt Ove! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: (Med lite mått på adaptern till E30-navet blir du nog upphöjd till överstepräst ;) ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 ... lite mått på adaptern till E30-navet ... Tänker du härmas :huh: Hade du inte gjort spindlar redan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted February 23, 2012 Author Share Posted February 23, 2012 Snyggt. Vi får se var det hela leder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Lekås Posted February 23, 2012 Share Posted February 23, 2012 Tänker du härmas :huh: Hade du inte gjort spindlar redan? Jo'rå, och dem är jag nöjd med! Men de där spindlarna är inte till Mk IVan? Satt de på Mk IIIan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted February 23, 2012 Share Posted February 23, 2012 Mmmmm... Jag kan ju svara vad dom ska vara till, men det är hemligt så då måste jag döda dig sen ;) Om någon vill köra på samma spår så kan jag lägga ut ritning på ingående adapter och brickor som man behöver fixa för att använda just dom här lagren. Vill man åka annan bultdelning än 4x100 så får man leta efter ett annat lager, men lagertypen är vanlig så det är enkelt att hitta, och anpassa måtten därefter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted February 23, 2012 Share Posted February 23, 2012 Jag skulle bli glad om du lade ut ritningarna :hypocrite: Jag är på gång att nyttja samma typ av spindel och vill givetvis piffa till grejorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted February 23, 2012 Share Posted February 23, 2012 Jag kickar igång CADen och snyggar till en ritningssats så dyker den upp här om några dagar :lam: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted February 23, 2012 Share Posted February 23, 2012 Sådana ritningar kan man aldrig få för många av :thumbup: :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted February 23, 2012 Author Share Posted February 23, 2012 Jag kickar igång CADen och snyggar till en ritningssats så dyker den upp här om några dagar :lam: Kanon:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted March 7, 2012 Share Posted March 7, 2012 Undrar hur geometrin är på dessa spindlar: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 19, 2012 Share Posted July 19, 2012 Jag kickar igång CADen och snyggar till en ritningssats så dyker den upp här om några dagar :lam: Jag väntar fortfarande :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted September 2, 2012 Share Posted September 2, 2012 Jag ställer samma fråga med ang ritningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted September 3, 2012 Share Posted September 3, 2012 Oj, det här hade jag totalt glömt bort. Bot och bättring inom kort ... :turtle: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts