Frena Posted February 25, 2014 Author Posted February 25, 2014 Tänkte göra samma sak, får åka dit o höra. Quote
Frena Posted March 10, 2014 Author Posted March 10, 2014 Nu börjar den riktigt roliga resan. I fredags hämtade jag mitt chassi från lackering. Det blev Ahnelövs Industrilackering som lackade chassit + bärarmar. Blev helt okej. Han som har stället var riktigt trevlig att ha och göra med, så de rekommenderas. Att han dessutom var billigare än många små "bonnalackerare" var dessutom en bonus. Sambon var bortrest hela helgen, så vad passade bättre än att tillbringa helgen i garaget. Fick gjort en hel del innan det tog stopp. Hann dra alla bromsrör, bränsleslang och pluskabel från batteriet. Själva kabelstammen med kabel till belysning, givare och lite annat skall jag bunta i pluskabeln. För att vara på säkra sidan drag i lite rostskydd i alla hålen jag borrade, samt en liten klick Sikaflex för att förhindra vatten i rören. Så här blev det. Jag är supernöjd! Sista bitarna skall skruvas fast när jag bestämt mig för hur de skall dras helt och hållet. Passade även på att hänga på en plåt för att se hur det blev :prop: Så ikväll skall framvagnen och bakaxeln monteras. Lite oklart med bakaxeln. Hoppas någon kan ge mig lite tips. Det är en stel bakaxel med fyrlänk. Eftersom där är viss justermån, både i höjdled och längsled på länkarmarna, så behöver jag lite guidning. Skall jag ställa dem så de är parallella? Något annat att tänka på vid montering av bakaxeln? Quote
Mattias Lindvall Posted March 10, 2014 Posted March 10, 2014 Inga tips men vill ändå passa på att önska dig lycka till, kan tänka mig känslan att få börja plocka ihop efter alla timmar. En vacker dag kommer jag också dit........ :) Quote
Frena Posted March 10, 2014 Author Posted March 10, 2014 Inga tips men vill ändå passa på att önska dig lycka till, kan tänka mig känslan att få börja plocka ihop efter alla timmar. En vacker dag kommer jag också dit........ :)/> Tack :) Härlig känsla att börja tömma alla lådor med delar man samlat på sig :) Quote
Frena Posted March 11, 2014 Author Posted March 11, 2014 Stärkt av helgens framsteg blev det en runda till garaget igår kväll. Trodde jag skulle hinna få dit både bakaxeln och framvagnen, men bakaxeln tog en bra stund att knixa in. Resultatet kommer här. Jag får se hur bilen uppför sig med inställningen av fyrlänken. I värsta fall får jag bara ändra det sedan. "Dessvärre" skall jag en sväng till franska alperna, så inget byggande på två veckor, vilket är synd när jag börjat få upp tempot, men men.... Quote
therealpinto Posted March 11, 2014 Posted March 11, 2014 Grundinställning på fyrlänk är att stagen ska vara lika långa, parallella med varandra och med vägen i körläge (dvs med full tank, förare, ev. passagerare etc.). Gustaf Quote
Frena Posted March 11, 2014 Author Posted March 11, 2014 Grundinställning på fyrlänk är att stagen ska vara lika långa, parallella med varandra och med vägen i körläge (dvs med full tank, förare, ev. passagerare etc.). Gustaf Tack Gustaf! Då har jag något att gå på när bilen står på marken. Inget om inbördes avstånd mellan stagen? Quote
therealpinto Posted March 11, 2014 Posted March 11, 2014 Så långt som möjligt mellan stagen (både i höjd och bredd egentligen) är normalt sett att föredra. Gustaf Quote
Frena Posted March 12, 2014 Author Posted March 12, 2014 Så långt som möjligt mellan stagen (både i höjd och bredd egentligen) är normalt sett att föredra. Gustaf Stort tack igen Gustaf. Quote
Frena Posted March 14, 2014 Author Posted March 14, 2014 Hann smita ner i garaget lite i onsdags kväll. Blev inte jättemycket gjort, men alltid något. Fick skruvat dit TPSen och började med bakbromsarna. Började även klura lite handbromsanordningen, vilket inte kändes helt lätt, men det ger sig. En vecka skidor som gäller nu, sedan fullt fokus på garaget :)/> Quote
Frena Posted March 26, 2014 Author Posted March 26, 2014 Inte mycket som hänt pga resa men igår blev det någon timme i garaget. FIck dit båda bakbromsarna, samt monterade dit däcken så att jag kan rulla ut bilen i helgen inför motormonteringen. O ja, jag vet däcken är på fel håll, men som sagt, bara tillfällig montering. Quote
Rikard Larsson Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 Du, däcken är på fel håll :prop: Har du fått ordning på handbromsen? Quote
Frena Posted March 26, 2014 Author Posted March 26, 2014 Haha kul :) Nej, inte fått rätt på det, men det skulle ju du hjälpa mig med :notworthy: Quote
Rikard Larsson Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 Jag har ju inte fått rätt på min egen handbroms, beskriv problemet här så får någon som kan hjälpa dig istället :) Quote
steel Posted March 27, 2014 Posted March 27, 2014 (edited) Gillar verkligen BOE:s konstruktion av chassie, genomtänkt och snyggt. Kan inte annat än gratulera att du lyckats lägga beslag på ett. Handbromsen är nog tänkt att fungera som Volvo orginal, med orginal vajrar och handtag. Kolla min byggtråd, annars kan jag ta några bilder. Mvh Pär Edited March 27, 2014 by steel Quote
Frena Posted March 28, 2014 Author Posted March 28, 2014 Gillar verkligen BOE:s konstruktion av chassie, genomtänkt och snyggt. Kan inte annat än gratulera att du lyckats lägga beslag på ett. Handbromsen är nog tänkt att fungera som Volvo orginal, med orginal vajrar och handtag. Kolla min byggtråd, annars kan jag ta några bilder. Mvh Pär Tack! Ja, det är som original, mest att det är så satans trångt att jag tycker vajern blir för styv, får testa när den står på marken och axeln ligger rätt osv. Kollar din tråd också. Quote
Frena Posted March 31, 2014 Author Posted March 31, 2014 Måndag igen, efter en väldigt produktiv helg. Tillbringade mer eller mindre hela helgen i garaget. På agendan i lördags stod framvagn och lite annat smått. Inga oklarheter med monteringen, det tog bara lite tid (som vanligt). Kunde på lördag eftermiddag rulla ut bilen, kändes som att släppa ut den på grönbete. Hade hjälp av en kompis hela helgen, så söndagen skulle vi lyfta i motorn. Förra gången vi använde motorlyften så tappade den trycket lite. Därför tänkte vi byta olja i den och kolla om den läckte. Efter 2-3 timmars meckande med kranen kunde vi konstatera att det förmodligen var fel i en backventil i den. Efter lite googlande såg vi att Harald Nyborg hade utbyteshyrdraulik till den, såklart inte på lager. Lösningen blev att vi stelopererade kranen i sitt högsta läge, lånade en båtwinsch av Rikard Larsson (tack för lånet Rikard), monterade på den på kranen och till slut fick vi i motorn. Kändes fantastiskt skönt att ha gjort en rejäl milstolpe. Nu börjar det riktigt roliga! Quote
Jonas Posted March 31, 2014 Posted March 31, 2014 Ser fint ut även i solljus! Rejäla svålar bak :) Quote
Frena Posted March 31, 2014 Author Posted March 31, 2014 Ser fint ut även i solljus! Rejäla svålar bak :)/> Tack :) Ja, dom är kanske lite föööör breda för race, men för glasskörande är det gött :) 275-or på 10" breda fälgar. Quote
Frena Posted April 4, 2014 Author Posted April 4, 2014 Lyckades komma iväg hyfsat tidigt fr jobbet idag. Resulterade i en bra kväll i garaget! Quote
Frena Posted April 4, 2014 Author Posted April 4, 2014 Lyckades komma iväg hyfsat tidigt fr jobbet idag. Resulterade i en bra kväll i garaget! Quote
Widell Posted April 4, 2014 Posted April 4, 2014 Har missat att läsa lite här nu ett tag. får gratulera till framstegen du gjort. På den övre av de i 4länken kör jag med 282mm c/c bussning & uniball & mittenhålet & på den undre i 4linken så har jag 280 & samma hål som dig det nedersta. vad som är rätt eller fel får du prova dig fram till men kanske kan va ett bra utgångs läge. Quote
ktm_micke Posted April 5, 2014 Posted April 5, 2014 Gick åt en del slang klämmor :lol:/> Ser bra ut Quote
Frena Posted April 14, 2014 Author Posted April 14, 2014 Gick åt en del slang klämmor :lol:/>/> Ser bra ut Hehe jo, såhär i efterhand hade det varit bättre med ett långt alu-rör istället för två skarvar, men vi testar med detta. Quote
Frena Posted April 14, 2014 Author Posted April 14, 2014 Som vanligt tar allt 10 ggr längre tid än man tänkt sig och i väntan på att få kopplingspedalen böjd så pillar jag med lite annat. Fick lite bränslekopplingar förra veckan, så helgen fick gå i bränslesystemets tecken. Dessvärre var färgen på kopplingarna inte samma som de jag redan har (vilket jag inte tänkte på när jag beställde) och 90 gr böjen jag skulle ha blev för tight. Beställde nya igår, hoppas de hinner fram till helgen. Så här ser det ut nu iaf, får hoppas det kommer funka trots alla böjar. Hann även att provmontera scuttlen för att se hur jag skulle dra elen. Quote
Rikard Larsson Posted April 14, 2014 Posted April 14, 2014 Ser bra ut :thumbsup: ´ Svårt att se på bilden, men sitter bränslepumpen gummiupphängt? Quote
Frena Posted April 14, 2014 Author Posted April 14, 2014 Ser bra ut :thumbsup:/> ´ Svårt att se på bilden, men sitter bränslepumpen gummiupphängt? Tack! Sitter ett gummibelägg mellan pumpen och fästet. Quote
Frena Posted April 14, 2014 Author Posted April 14, 2014 Den pumpen pumpar väl väldigt mycket. Regulator innan förgasarna. Quote
Thomas Posted April 14, 2014 Posted April 14, 2014 jo jag såg det. jag bara tänkte att om pumpen är väl stor så är det svårare att hålla trycket runt 0,25 bar. Quote
Frena Posted April 14, 2014 Author Posted April 14, 2014 jo jag såg det. jag bara tänkte att om pumpen är väl stor så är det svårare att hålla trycket runt 0,25 bar. En aspekt jag inte tänkt på. Delar som följde med vid köpet, så vi får se om/hur det funkar. Quote
Frena Posted April 22, 2014 Author Posted April 22, 2014 Får uppdatera lite. Fått gjort en del under påskhelgen, en del som inte syns men också lite som syns. Fick bockat plåten som skall sitta över kardantunneln och även böjt bromspedalen lite. Rejält med värme och ett rejält skruvstäd så löste det sig. Pedalerna kom lite för nära varandra, så Rikard tipsade om att "flytta" själva plattan man trycker på. Såklart hade han lite durkplåt hemma, så det blev räddningen. Blev helt okej. Lindade grenröret så långt jag kunde innan avgasbandaget tog slut samt monterade dit det. Avslutningsvis monterade jag lite karossdelar eftersom dessa måste på innan scuttlen. Blev som sagt även draget lite el, men inte mycket att se på. Tror att målet att ha bilen på gatan till midsommar måste skjutas fram lite, men jag kämpar på! Quote
Rikard Larsson Posted April 22, 2014 Posted April 22, 2014 Börjar ju se ut som en bil! Bra jobbat. Av ren nyfikenhet, vad är det för hål i karossen framför grenröret? Quote
Frena Posted April 22, 2014 Author Posted April 22, 2014 Börjar ju se ut som en bil! Bra jobbat. Av ren nyfikenhet, vad är det för hål i karossen framför grenröret? Till just grenröret, kommer ut fr de två andra cylindrarna där. Skarvas m klämma precis bakom plåten. Quote
Frena Posted May 26, 2014 Author Posted May 26, 2014 Har varit dåligt med uppdatering på sistone, mest för att jag inte tycker det händer så mycket att visa upp, men följande är på G. - Beställt de instrumenten jag saknade. Köpte likadana Revotec som hastighetsmätare och varvräknare - Beställt folie för att foliera instrumentpanelen och kardantunneln. Blir kolfiberimitation Även beställt lite småsaker som behövs. Bland annat så fick jag oljan som jag beställt från Tyskland. Mycket bra priser och snabb frakt! För någon vecka sedan kapade jag till en aluplåt som skall agera instrumentpanel. Igår fick jag gjort en hel del på elsystemet. Blev nästan klar. Skall bara snygga till det lite till. Hade planer på att få det ordentligt och snyggt draget, men det var inte så lätt. Får bli bra så här. Till helgen vankas det förmodligen uppstart! Quote
Frena Posted May 27, 2014 Author Posted May 27, 2014 Elen ser helt ok ut, det är inte så lätt !! Pär Tack - nä det var mer än jag väntat mig, men jag har försökt hålla isär färgerna även om det inte ser så ut ;) Quote
Widell Posted May 28, 2014 Posted May 28, 2014 kanske lite sent nu fick denna av en kompis när jag gjorde belysnings delen av elsystemet på min 7a, lätt sätt att hålla koll på vilka färger man anv till det om man får nått strul efteråt eller vill ändra nått. Quote
Frena Posted May 29, 2014 Author Posted May 29, 2014 kanske lite sent nu fick denna av en kompis när jag gjorde belysnings delen av elsystemet på min 7a, lätt sätt att hålla koll på vilka färger man anv till det om man får nått strul efteråt eller vill ändra nått. Ett bra tips - har skrivit ner alla färger på ett block så länge, men eftersom jag är ekonom i grund och botten tänkte jag nyttja Excel lite till detta ;) Quote
Frena Posted June 4, 2014 Author Posted June 4, 2014 Hej, Har varit dåligt med uppdateringar i tråden på sistone. Helgen som gick innebar en milstolpe. Nervös till tusen kollade jag över alla anslutningar och kopplingar, fyllde på olja, bensin och kylarvätska. Vred om nyckeln och resultatet syns på youtubeklippet. Fantastisk känsla att starta bilen för första gången! Kylsystemet ville inte alls, det sprutade vatten, men med Domisevens hjälp verkar jag ha en lösning på gång. Väntar på lite prylar bara. Testade även elsystemet. Har fått låna Rikards besiktningslampor. Ett litet missöde med tutan, annars funkade allt direkt. En liten klapp på axeln till mig själv som lyckades koppla på "frihand". Rikard hjälpte mig göra en layout till "kontrollpanelen", så den damp ner i brevlådan igår. Till helgen hoppas jag kunna foliera instrumentpanelen och kardantunneln. Quote
steel Posted June 4, 2014 Posted June 4, 2014 (edited) Säg inte att det läckte i nån av slangklämmorna Härlig känsla när den hoppar igång första gången ! Edited June 4, 2014 by steel Quote
Frena Posted June 9, 2014 Author Posted June 9, 2014 Säg inte att det läckte i nån av slangklämmorna Härlig känsla när den hoppar igång första gången ! Haha - nä inte läckage från dem inte! Quote
Frena Posted June 9, 2014 Author Posted June 9, 2014 Efter att motorn hoppade igång fick jag nya krafter - dock inte mer tid. Börjar närma sig semester, så mycket att fixa på jobb samt helgerna fullt upp med mycket annat. Jobbar dock på med bilen så fort tillfälle finns. Pågen här på forumet tipsade mig om en butik på Ebay som han köpt kolfiberfolie från, eller ja, snarare imitation. Finns en uppsjö att köpa på Ebay, men alltid bättre att veta någon annan som köpt och testat. Sagt och gjort, jag beställde och testade i helgen. Kan inte bli annat än nöjd med resultatet. Hade gjort väldigt ordentligt förarbete, vilket säkert hjälpte till. Quote
Frena Posted June 13, 2014 Author Posted June 13, 2014 Riktigt snyggt ! Tack! Fortsatte på instrumentpanelen igår och började koppla mätare. Samtliga mätare är Revotec. Kommer förmodligen få lite problem med tankmätaren, men det får jag lösa på något sätt. Quote
Rikard Larsson Posted June 13, 2014 Posted June 13, 2014 Gissar att sändaren inte matchar mätaren? Då kan jag lösa det med en arduino. Då kan vi lägga till något roligt som att helljuset börjar blinka när det är under 5 liter kvar :) Quote
Frena Posted June 13, 2014 Author Posted June 13, 2014 Gissar att sändaren inte matchar mätaren? Då kan jag lösa det med en arduino. Då kan vi lägga till något roligt som att helljuset börjar blinka när det är under 5 liter kvar :)/> Precis - jag visste om detta när jag köpte den, men pallade inte kludda. Som av en slump tänkte jag på dig när det klurades på en lösning ;) Quote
Frena Posted November 16, 2014 Author Posted November 16, 2014 Flera månader sedan uppdatering, men nu har det hänt nått. Fick tillbaka förgasarna från renovering för någon vecka sedan och igår skulle de monteras. Som vanligt blir allt skit. Ångrar mig rejält att hag inte köpte en färdig bil just nu och ännu mer att jag fortsatte på Weber-spåret. Nåväl, monterade dit förgasarna och startade upp bilen. Den gick betydligt mycket bättre än innan, tomgången var dock för hög. Räckte inte att skruva på tomgångsskruven så jag får väl fortsätta fixa med det nästa gång. Satte på julen o skulle ta första turen någonsin. Kunde då konstatera att den baktänder och går inte att varva upp. Kunde även konstatera att bromsarna är fel. Bromsarna bak ligger an och pedalen helt stum. Vad kan anledningen till baktändningen vara? Fel bestyckning i förgasarna? Tändsystemet är förprogrammerat för just denna setupen. Rikard var inne på att spolen var kass. Om jag förstod allt rätt så skall spolen bli ljummen, men om den blir varm så är den kass. Korrekt? Eftersom tomgången är för hög skulle det kanske kunna vara så att tändningen blir fel på nått sätt när man gasar eftersom TPSen står i noll-läge vid tomgång, eller? Mest troligt är väl att förgasarna är fel bestyckade, men eftersom problemet med bromsarna finns kan jag inte ta ut bilen till en bänk och få det justerat ännu. Att bromsen känns stum lär väl bero på att motorn går kass och det inte blir något ordentligt vakuum så att servon funkar. Backventil o så får jag dubbelkolla men är rätt säker på att den är bra och rätt monterad. Alternativet är att servon eller cylindern är kass. Att de ligger an får jag kolla på vid tillfälle. Quote
Rikard Larsson Posted November 17, 2014 Posted November 17, 2014 Ni som kan Zetec. Hur är det med att kolla tändningen? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.