Frena Posted September 9, 2013 Author Posted September 9, 2013 Frena: Spikbanden blev riktigt bra plus alla positiva kommentar du kommer få för lättningshålen.........Jag såg dina spacers på bilden. Rejäla! Jag blev som sagt väldigt nöjd :) Ja, dom är rätt rejäla, förra ägaren som köpt dem. Fälgarna är ju väldigt breddade också, inte optimalt alltid, men fräckt o se på :) Rikard - hehe :) Quote
Frena Posted September 9, 2013 Author Posted September 9, 2013 (edited) SFRO1 bokad. Glömde ju skriva när. På onsdag nästa veckan kl 17 kommer domen :) Edited September 10, 2013 by Frena Quote
Frena Posted September 14, 2013 Author Posted September 14, 2013 Skulle fixa till spikbanden med fästen igår. Verkade bli en bra lösning, men det blev inte alls som jag trodde. Hittat slangklämma/slangklämband på löpmeter, så det får bli den lösningen istället. Bara SFRO tycker det är ok. Snart onsdag, så det börjar bli nervöst! Någon som vet var man kan hitta breda, typ, 20 mm slangklämband? Harald Nyborg har smala. Quote
Frena Posted September 16, 2013 Author Posted September 16, 2013 Fick köpa smala "multiband" på Haralad Nyborg men satte två stycken på varje sida istället. Onsdag närmar sig! Quote
Tabac Posted September 16, 2013 Posted September 16, 2013 Breda läder-remmar med spänne används av vissa som åker Historic-Rally el. racing. Quote
Frena Posted September 17, 2013 Author Posted September 17, 2013 Ja fast frågan är om de SFRO-besiktigat med dessa.... Quote
Frena Posted September 19, 2013 Author Posted September 19, 2013 :prop: :prop: :prop: :prop: :prop: SFRO1 avklarat! Hade ju besök av Andreas från SFRO. Trevlig prick! Var grymt nervös men allt gick bra. Han hade såklart några kommentarer, men i det stora var allt bra! Han lämnade följande anmärkningar/bra att veta: - Bältesinfästning - han tyckte att bältena drog åt vid halsen om man krockade. Inga problem att göra nya fästen - lätt ordnat. - Kuggstång glapp - lite glapp i kuggstången. Tror jag låter detta vara tills den är klar och ser hur det blir då. Väldigt sugen på någon form av quick-rack. - Coilover höger bak låst - vetifan vad som hänt med denna, men får väl ta ut och motionera den lite. Skall inte vara något problem. - Bromsreducering saknas - vet inte om detta behövs, men han tyckte det. - Kritisk med bultlåsning - mer en bra att veta punkt. Vissa saker sitter ju bara med temporära bultar. - Bromspedal felaktig - detta är väl det största felet/problemet egentligen. Konstruktören kunde valt att flytta rattstången något så att bromspedalen satt bättre till det, nu är bromspedalen svetsad på en massa ställen. Skall ta en bild vid tillfälle. - Brickor till uniballs i bakvagn - inget märkvärdigt, bara dammskydd till uniballsen. Ja det var "Allt". Kan tyckas mycket, men det är mest småsaker, bortsett från bromspedalen. Nu går vi vidare mot SFRO2 :) Quote
Rikard Larsson Posted September 19, 2013 Posted September 19, 2013 Härligt! Bromsreduceringen fixar du lätt med en Wilwood-kran för 400:- (http://www.ebay.com/itm/Wilwood-Disk-Brake-Adjustable-Proportioning-Valve-260-8419-/151117639413?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item232f502ef5&vxp=mtr) Kuggstång glapp. Kan vara en justeringssak. Tror mutter nummer 19 på bilden här ska vara "lagom" åtdragen (http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7874&view=findpost&p=79700) Quote
Peter M Posted September 19, 2013 Posted September 19, 2013 :prop:/> :prop:/> :prop:/> :prop:/> :prop:/> - Bromsreducering saknas - vet inte om detta behövs, men han tyckte det. Nu går vi vidare mot SFRO2 :)/> Det behövs om du inte har bromsvåg. Den ska dessutom vara inställd så att framhjulen låser först. Annars får du inte igenom bilen på SFRO 2. Quote
Frena Posted September 20, 2013 Author Posted September 20, 2013 Japp, har förstått det. Får köpa en. Quote
Jonas Posted September 20, 2013 Posted September 20, 2013 Jag har en Wilwood reduceringsventil liggande som du kan få köpa om du vill. Finns i Hyllinge utanför Hbg. Quote
Frena Posted September 20, 2013 Author Posted September 20, 2013 Jag har en Wilwood reduceringsventil liggande som du kan få köpa om du vill. Finns i Hyllinge utanför Hbg. Skickar PM! Quote
Frena Posted September 22, 2013 Author Posted September 22, 2013 Varit en sväng nere i garaget idag. Som jag sa innan så anmärkte SFRO på bromspedalen som är lite hemmasnickrad av förra byggaren. Problemet är att rattstången sitter precis i linje med tryckstången till bromsservon. Varken rattstången eller bromsservon är jättelätta att flytta på. Som ni ser på bilden så är den där lilla ditsvetsade biten som sticker ut, den som trycker på tryckstången. Behöver därmed hitta en pedal som år böjd alternativt nån annan lösning. Någon som ver bil med böjd pedal? Andra tips? Quote
Frena Posted September 22, 2013 Author Posted September 22, 2013 Såhär ser det ut på plats. Rattstången är precis under tryckstången Quote
Thomas Posted September 23, 2013 Posted September 23, 2013 SFRO brukaqr vilja ha bromspedalen till höger om rattstången. Jag tror några kadetter har böjd pedal och nån annan men gå runt o kolla på skrotarna. Quote
Frena Posted September 23, 2013 Author Posted September 23, 2013 Just placeringen sa han inget om, men skall kolla. Kadetten kollar jag på! Tack för tipset. Volvo V40 verkar också funka. Skall kolla i helgen Quote
swe7 Posted September 23, 2013 Posted September 23, 2013 Jag går in till grannen i morgon och kollar,han har en BOE som har gått igenom sfro 1. Så kan vi se hur dom löst det på den. /Peter Quote
Frena Posted September 24, 2013 Author Posted September 24, 2013 Vore suveränt! Gärna nån bild på pedalstället, tack! Quote
swe7 Posted September 24, 2013 Posted September 24, 2013 Lovade tyvärr lite för mycket. Bilen var iväglämnad, kommer nog inte hem på ett par månader. /peter Quote
Frena Posted September 30, 2013 Author Posted September 30, 2013 Då sambon var bortrest hela helgen passade jag på att tillbringa helgen i bilbyggandets land. Som jag tidigare skrev så fick jag underkänt på bromspedalen i SFRO1. S7Racer här på forumet bygger en likadan bil och tipsade mig om att chassit var byggt för 240 bromspedal. Tog en sväng till Returbilen i Malmö på lördagen och fick tag i en pedal. Denna måste dock böjas lite lätt, så det får en smed göra. Kommer bli bra iaf! SFRO ville även att jag skulle ha en bromsreduceringsventil, så Jonas här på forumet hade en som jag köpte av honom. Klockrent! På söndagen fick jag hjälp av en kompis som bygger Westfield med att lyfta ur motorn och växellådan inför chassilack och sista svetsandet. Gick smidigt som f-n och motorstativet jag köpte på Biltema satt som en smäck! Lite bilder från helgen. Kollade på det svänghjulet som satt på motorn och enligt min kompis så hade han inte sett ett 2,0 l svänghjul som var urborrat som mitt var. Kan det vara så att det är ett 1,8 svänghjul? Quote
Rikard Larsson Posted September 30, 2013 Posted September 30, 2013 Härligt att det går framåt! Nu är jag inte så vass på Ford, men enligt Ebay ;)är ditt svänghjul ett 2.0 http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-FOCUS-MK1-2-98-2004-2-0-PETROL-CLUTCH-DUAL-MASS-FLYWHEEL-928M-6398-CB-/111155360243?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item19e16031f3 Quote
Frena Posted September 30, 2013 Author Posted September 30, 2013 Ja jag såg att där stod beteckning på den :) Ser inte skogen för alla träden alltid. Quote
Frena Posted October 9, 2013 Author Posted October 9, 2013 (edited) Har inte hänt så mycket i garaget på sistone pga mycket annat, men man kan ju "bygga" även vid datorn. Har gjort en del research och beställt lite saker som börjar trilla in. Alltid kul med paket! På råd av Rikard beställde jag en gaswire från RCS och för att snygga till förgasarinstallationen även ett T-kors till bränsleledningen. Har beställt en bling-bling oljefälla som är på G. Har även beställt ett utrampningslager enligt råd från någon annan tråd här på forumet. Ja, det var väl något för att hålla tråden vid liv! Edited October 9, 2013 by Frena Quote
Frena Posted October 26, 2013 Author Posted October 26, 2013 Idag blev det lite gjort. Jag tog bilen på trailer och körde ut den till en bekant som skall lacka skärmar, bocka plåtarna samt göra en huv i glasfiber. Överlämnar sånt till proffsen då jag varken har kunskap eller tålamod till det. Tänkte börja putsa upp motorn lite. Förgasarna är rätt skitiga, vanlig avfettning räcker inte. Behöver nått som tar bättre utan att skada dem. Kanske autosol? Någon som har tips?!?! Så här ser de ut nu. Har även lämnat in mitt svänghjul för lättning hos Malmö Motorrenovering efter tips från Peter M. Quote
kengren Posted October 26, 2013 Posted October 26, 2013 Jag har gjort ren förgasare med trikloretylen med mycket bra resultat - tyvärr vet jag inte om man kan få tag i det idag. Här är en länk till spray som gör att förgasarna ser ut som nya http://www.eastwood.com/carb-renew-2-bronze-aerosol-5-oz.html. Svensk generalagent är skevab.se kenneth Quote
Jonas Posted October 26, 2013 Posted October 26, 2013 Har inte provat det själv, men blästring med bikarbonat ska vara bra och skonsamt. Quote
Frena Posted October 27, 2013 Author Posted October 27, 2013 Kengren - googlade lite och som du säger, svårt att hitta. Jonas - så ren behöver den inte bli. Calle - funkar det att stoppa ner hela i en sådan utan att plocka isär den? Den behöver som sagt inte bli så ren att man kan äta från den. Vad tror ni om ett dieselbad och en tandborste? Förstör det något? Quote
cealm Posted October 27, 2013 Posted October 27, 2013 --- funkar det att stoppa ner hela i en sådan utan att plocka isär den? --- Vet inte vet bara att det finns medlemmar på forumet som "tvättat" förgasare med ultraljud och det har fungerat. Om de plockade isär eller ej är inte känt för mig. Förhoppningsvis kommer info i tråden från de som tvättat så. Det finns ju alltid bromsrengöringsmedel, sånt verkar ta nästan allt. Bara spreja på och låta rinna av. Börja med det. --- Vad tror ni om ett dieselbad och en tandborste? --- Diesel är alltid bra men prova bromsrengöring först. Quote
Wankelsport Posted October 27, 2013 Posted October 27, 2013 Ska man få dem att se "nya" ut så är det (enligt min erfarenhet) bara blästring som gäller. Ultraljud och annat tar bort smuts bra men mycket av det tråkiga utseendet beror på oxidering. Jag har använt glas när jag blästrat mina gasare men bikarbonat eller annat milt medel fungerar troligen minst lika bra. Sen upptäcker man hur tråkiga alla skruvar och reglage ser ut. :( Har tyvärr ingen jättebra exempelbild liggande men titta i http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34444&start=84 så kan du se hur snygga mina SU HS8 blev efter blästring (observera dock att "klockorna" upptill är polerade, inte blästrade. Dock hade ju en "före" bild varit på sin plats.... Även generatorn som syns i en av bilderna är glasblästrad. Där kan man jämföra med bilder på sidan 1 i samma tråd där samma generator syns innan den blästrades. Quote
Thomas Posted October 28, 2013 Posted October 28, 2013 Roterande stålborste alternativt tvätt i Alfanol ger bra resultat. Att tänka på är att DCOE har kullagrade spjällaxlar och hur lagren klarar tvätt och bad kan jag inte säga. En motortvätt klarar de men att ligga dränkta?? (ja vissa 48mm o större kan vara utan lager och har då bussning istället) Quote
Frena Posted October 28, 2013 Author Posted October 28, 2013 Tack för alla tipsen! Skall testa i helgen. Upptäckte att det inte var så poppis hos sambon att tvätta förgasare på diskbänken..... Quote
Thomas Posted October 28, 2013 Posted October 28, 2013 En del kvinnor är lite känsliga. :unsure: Quote
Frena Posted October 28, 2013 Author Posted October 28, 2013 Ja dom är ju det....ibland blir jag dock chockad hur bra hon är med på bilbygget. Hon lät mig slippa tvättdagen på söndag och har lovat en personlig regskylt till den när den är klar....(dock har hon valt texten) Quote
Jonas Posted October 28, 2013 Posted October 28, 2013 Kraftschampo i varmvatten verkar oxå vara effektivt. Quote
Wankelsport Posted October 28, 2013 Posted October 28, 2013 Att tänka på är att DCOE har kullagrade spjällaxlar och hur lagren klarar tvätt och bad kan jag inte säga.Mycket bra påpekande! Är ännu viktigare att tänka på vid bästring. Man måste tejpa igen extremt väl så man inte får in blästermedia i lagren.Undrar hur din sambo ser på att använda ungnen (och frysen) i köket för att underlätta byte av ventilstyrningar eller lager? Det luktar lite när man gör det. Min egen sambo har faktiskt inget mot såna aktiviteter alls. Fast hon är van eftersom hennes far gjort så i alla år..... Tur för mig. Quote
Thomas Posted October 28, 2013 Posted October 28, 2013 jag lägger topplocken i ugnen och ventilstyrningarna i frysen inga problem med "Särbon". Hon säger att hon slutat förvåna sig. Jag har en vattenpump till min sunbeam på köksbordet för mätning m.m. då jag ska byta lager och tätningar. Och behöver jag planslipa nåt litet så tar jag fint våtslippapper och läger på keramikhällen på spisen. kanonbra det. plant o fint. :icon_oops: Quote
kengren Posted October 28, 2013 Posted October 28, 2013 Du ser där, det går att lära kvinnor att "tycka om" männens hobby. Gifta kvinnor vet vad män behöver, ogifta kvinnor har inte lärt sig det ännu. Man är en lycklig man om man har en lycklig kvinna. Men motsatsen finns också "en gift kvinna kan hålla många män i sysselsättning" Kenneth Ps min hustru har svårt att acceptera fosforsyra i hinkar för rostborttagning i badrummet - hon tycker inte det luktar gott ds Quote
Totte_Skara Posted October 28, 2013 Posted October 28, 2013 Går fint att tvätta alutoppar i diskmaskinen med rätt tvätt tabletter =) ..å andra sidan bor jag ensam numera. :thumbsdown: Quote
Frena Posted October 30, 2013 Author Posted October 30, 2013 Kunde inte hålla mig till helgen, så körde in om Swedol på vägen till jobbet. Köpte bland annat lite CRC Bräkleen och intog städskrubben på jobb. Vilken produkt! Suverän! Trots att jag inte hade mer än lite papper till hands fick jag bort riktigt mycket. Kommer bli superbt i kombo med tandborste :) Söndagen är räddad! Quote
Rikard Larsson Posted October 30, 2013 Posted October 30, 2013 Du hade alltså förgasarna med dig till jobbet? :thumbsup: Quote
Frena Posted November 4, 2013 Author Posted November 4, 2013 Fick tillbringa hela söndagen i garaget. Förgasarna blev ganska bra. Den ena var mest oljig och dammig, så den krävde inte så mycket jobb. Den andra fick sig en omgång med en Dremel och Autosol. Blev väl helt okej. Inte helt nöjd, men efterosm jag vill ha bilen klar till våren kan jag inte putsa ihjäl mig. Fortsatte med ventilkåpan. Skulle slipa ner den och sedan spraya den. Dock var färgen som redan satt där extremt tjock och svårborttagen. Slipade därför inte ner hela vägen, resultatet blev skit. Kommer göra om det till helgen, denna gången med en kompis bläster. Något mer lyckat var posten som trillade in förra veckan. Ursprungskontrollen godkänd - utan att ens behöva komplettera något :) Quote
Frena Posted November 25, 2013 Author Posted November 25, 2013 Hej alla, Bygget ligger inte nere, bara lite mindre intensitet på det. Chassit är hos en bekant för att få plåtarna bockade och en ny huv gjuten. Pillade lite med motorn i helgen, putsade upp den lite och kollade över packningarna som skall bytas. Skall snart sätta ihopa allt igen. Till min fråga. Vad vinner jag på att använda pinnbultar till t.ex. insuget? Så länge jag inte skall montera något annat på pinnbulten kan jag väl lika gärna använda vanlig bult. Eller? En annan fråga, är det någon som har koll eller har någon förteckning över vilka typer av bultar, dvs dimensioner och stigning som behövs på de olika ställena på en Zetec-motor? TACK! Quote
Rikard Larsson Posted November 25, 2013 Posted November 25, 2013 Jag vill också veta det här med varför man använder pinnbultar på grenröret. Dubbla chanser att det lossnar? Både muttern och pinnbulten kan lossna. Quote
Mattias Lindvall Posted November 25, 2013 Posted November 25, 2013 Det har jag också undrat, måste vara nåt produktionsrelaterat från fabriken. Jag tog iaf bort mina på Pintoskrället och friskade upp gängorna, det blir skruvar med brickor istället. :)/> Quote
Morty Posted November 25, 2013 Posted November 25, 2013 Personligen föredrar pinnskruvar framför allt i aluminium detaljer. Mindre risk att gängorna i aluminiumet följer med ut... Friktionen som skapas när du spänner förbandet sker mellan pinnskruv och mutter istället för det känsligare aluminiumet. Quote
HovstaSX360 Posted November 25, 2013 Posted November 25, 2013 Jag resonerar som Morty angående pinnbultarna men det finns fler skäl att använda pinnbult. Jag scannade en förklaring från en boksida så texten börjar mitt i en mening men det viktiga framgår i alla fall. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.