Jump to content

BOE7 med Zetec & R1-brygga


Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Nu börjar den riktigt roliga resan. I fredags hämtade jag mitt chassi från lackering. Det blev Ahnelövs Industrilackering som lackade chassit + bärarmar. Blev helt okej. Han som har stället var riktigt trevlig att ha och göra med, så de rekommenderas. Att han dessutom var billigare än många små "bonnalackerare" var dessutom en bonus.

post-1143-0-03355500-1394439991_thumb.jpg

post-1143-0-49710600-1394440063_thumb.jpg

Sambon var bortrest hela helgen, så vad passade bättre än att tillbringa helgen i garaget. Fick gjort en hel del innan det tog stopp.

Hann dra alla bromsrör, bränsleslang och pluskabel från batteriet. Själva kabelstammen med kabel till belysning, givare och lite annat skall jag bunta i pluskabeln.

För att vara på säkra sidan drag i lite rostskydd i alla hålen jag borrade, samt en liten klick Sikaflex för att förhindra vatten i rören.

Så här blev det. Jag är supernöjd! Sista bitarna skall skruvas fast när jag bestämt mig för hur de skall dras helt och hållet.

post-1143-0-95373100-1394440287_thumb.jpg

post-1143-0-74193000-1394440315_thumb.jpg

Passade även på att hänga på en plåt för att se hur det blev :prop:

post-1143-0-32547500-1394440367_thumb.jpg

Så ikväll skall framvagnen och bakaxeln monteras. Lite oklart med bakaxeln. Hoppas någon kan ge mig lite tips.

Det är en stel bakaxel med fyrlänk. Eftersom där är viss justermån, både i höjdled och längsled på länkarmarna, så behöver jag lite guidning. Skall jag ställa dem så de är parallella?

Något annat att tänka på vid montering av bakaxeln?

Link to comment
Share on other sites

Inga tips men vill ändå passa på att önska dig lycka till, kan tänka mig känslan att få börja plocka ihop efter alla timmar.

En vacker dag kommer jag också dit........ :)/>

Tack :) Härlig känsla att börja tömma alla lådor med delar man samlat på sig :)

Link to comment
Share on other sites

Stärkt av helgens framsteg blev det en runda till garaget igår kväll.

Trodde jag skulle hinna få dit både bakaxeln och framvagnen, men bakaxeln tog en bra stund att knixa in.

Resultatet kommer här.

post-1143-0-91086300-1394527878_thumb.jpg

post-1143-0-14382000-1394527890_thumb.jpg

Jag får se hur bilen uppför sig med inställningen av fyrlänken. I värsta fall får jag bara ändra det sedan.

"Dessvärre" skall jag en sväng till franska alperna, så inget byggande på två veckor, vilket är synd när jag börjat få upp tempot, men men....

Link to comment
Share on other sites

Grundinställning på fyrlänk är att stagen ska vara lika långa, parallella med varandra och med vägen i körläge (dvs med full tank, förare, ev. passagerare etc.).

Gustaf

Tack Gustaf! Då har jag något att gå på när bilen står på marken.

Inget om inbördes avstånd mellan stagen?

Link to comment
Share on other sites

Hann smita ner i garaget lite i onsdags kväll. Blev inte jättemycket gjort, men alltid något.

Fick skruvat dit TPSen och började med bakbromsarna. Började även klura lite handbromsanordningen, vilket inte kändes helt lätt, men det ger sig.

En vecka skidor som gäller nu, sedan fullt fokus på garaget :)/>

post-1143-0-91663900-1394783034_thumb.jpg

post-1143-0-83730300-1394783070_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Inte mycket som hänt pga resa men igår blev det någon timme i garaget. FIck dit båda bakbromsarna, samt monterade dit däcken så att jag kan rulla ut bilen i helgen inför motormonteringen. O ja, jag vet däcken är på fel håll, men som sagt, bara tillfällig montering.

post-1143-0-14067000-1395819541_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gillar verkligen BOE:s konstruktion av chassie, genomtänkt och snyggt. Kan inte annat än gratulera att du lyckats lägga beslag på ett.

Handbromsen är nog tänkt att fungera som Volvo orginal, med orginal vajrar och handtag. Kolla min byggtråd, annars kan jag ta några bilder.

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Gillar verkligen BOE:s konstruktion av chassie, genomtänkt och snyggt. Kan inte annat än gratulera att du lyckats lägga beslag på ett.

Handbromsen är nog tänkt att fungera som Volvo orginal, med orginal vajrar och handtag. Kolla min byggtråd, annars kan jag ta några bilder.

Mvh Pär

Tack!

Ja, det är som original, mest att det är så satans trångt att jag tycker vajern blir för styv, får testa när den står på marken och axeln ligger rätt osv.

Kollar din tråd också.

Link to comment
Share on other sites

Måndag igen, efter en väldigt produktiv helg.

Tillbringade mer eller mindre hela helgen i garaget.

På agendan i lördags stod framvagn och lite annat smått. Inga oklarheter med monteringen, det tog bara lite tid (som vanligt). Kunde på lördag eftermiddag rulla ut bilen, kändes som att släppa ut den på grönbete.

post-1143-0-14671300-1396248195_thumb.jpg

post-1143-0-55912800-1396248204_thumb.jpg

Hade hjälp av en kompis hela helgen, så söndagen skulle vi lyfta i motorn. Förra gången vi använde motorlyften så tappade den trycket lite. Därför tänkte vi byta olja i den och kolla om den läckte. Efter 2-3 timmars meckande med kranen kunde vi konstatera att det förmodligen var fel i en backventil i den. Efter lite googlande såg vi att Harald Nyborg hade utbyteshyrdraulik till den, såklart inte på lager.

Lösningen blev att vi stelopererade kranen i sitt högsta läge, lånade en båtwinsch av Rikard Larsson (tack för lånet Rikard), monterade på den på kranen och till slut fick vi i motorn.

Kändes fantastiskt skönt att ha gjort en rejäl milstolpe. Nu börjar det riktigt roliga!

post-1143-0-96315200-1396248574_thumb.jpg

post-1143-0-90060200-1396248588_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser fint ut även i solljus!

Rejäla svålar bak :)/>

Tack :)

Ja, dom är kanske lite föööör breda för race, men för glasskörande är det gött :) 275-or på 10" breda fälgar.

Link to comment
Share on other sites

Har missat att läsa lite här nu ett tag. får gratulera till framstegen du gjort. På den övre av de i 4länken kör jag med 282mm c/c bussning & uniball & mittenhålet & på den undre i 4linken så har jag 280 & samma hål som dig det nedersta. vad som är rätt eller fel får du prova dig fram till men kanske kan va ett bra utgångs läge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gick åt en del slang klämmor :lol:/>/>

Ser bra ut

Hehe jo, såhär i efterhand hade det varit bättre med ett långt alu-rör istället för två skarvar, men vi testar med detta.

Link to comment
Share on other sites

Som vanligt tar allt 10 ggr längre tid än man tänkt sig och i väntan på att få kopplingspedalen böjd så pillar jag med lite annat. Fick lite bränslekopplingar förra veckan, så helgen fick gå i bränslesystemets tecken. Dessvärre var färgen på kopplingarna inte samma som de jag redan har (vilket jag inte tänkte på när jag beställde) och 90 gr böjen jag skulle ha blev för tight. Beställde nya igår, hoppas de hinner fram till helgen.

Så här ser det ut nu iaf, får hoppas det kommer funka trots alla böjar.

post-1143-0-59657700-1397457753_thumb.jpg

post-1143-0-96199600-1397457766_thumb.jpg

Hann även att provmontera scuttlen för att se hur jag skulle dra elen.

post-1143-0-32291500-1397457795_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut :thumbsup:/> ´

Svårt att se på bilden, men sitter bränslepumpen gummiupphängt?

Tack!

Sitter ett gummibelägg mellan pumpen och fästet.

Link to comment
Share on other sites

jo jag såg det. jag bara tänkte att om pumpen är väl stor så är det svårare att hålla trycket runt 0,25 bar.

En aspekt jag inte tänkt på. Delar som följde med vid köpet, så vi får se om/hur det funkar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Får uppdatera lite.

Fått gjort en del under påskhelgen, en del som inte syns men också lite som syns.

Fick bockat plåten som skall sitta över kardantunneln och även böjt bromspedalen lite. Rejält med värme och ett rejält skruvstäd så löste det sig. Pedalerna kom lite för nära varandra, så Rikard tipsade om att "flytta" själva plattan man trycker på. Såklart hade han lite durkplåt hemma, så det blev räddningen. Blev helt okej.

nudu7y7e.jpg

Lindade grenröret så långt jag kunde innan avgasbandaget tog slut samt monterade dit det.

u8a9u5yq.jpg

Avslutningsvis monterade jag lite karossdelar eftersom dessa måste på innan scuttlen.

nutesaju.jpg

Blev som sagt även draget lite el, men inte mycket att se på.

Tror att målet att ha bilen på gatan till midsommar måste skjutas fram lite, men jag kämpar på!

Link to comment
Share on other sites

Börjar ju se ut som en bil!

Bra jobbat.

Av ren nyfikenhet, vad är det för hål i karossen framför grenröret?

Till just grenröret, kommer ut fr de två andra cylindrarna där. Skarvas m klämma precis bakom plåten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har varit dåligt med uppdatering på sistone, mest för att jag inte tycker det händer så mycket att visa upp, men följande är på G.

- Beställt de instrumenten jag saknade. Köpte likadana Revotec som hastighetsmätare och varvräknare

- Beställt folie för att foliera instrumentpanelen och kardantunneln. Blir kolfiberimitation

Även beställt lite småsaker som behövs. Bland annat så fick jag oljan som jag beställt från Tyskland. Mycket bra priser och snabb frakt!

För någon vecka sedan kapade jag till en aluplåt som skall agera instrumentpanel.

post-1143-0-94891500-1401098210_thumb.jpg

Igår fick jag gjort en hel del på elsystemet. Blev nästan klar. Skall bara snygga till det lite till. Hade planer på att få det ordentligt och snyggt draget, men det var inte så lätt.

Får bli bra så här.

post-1143-0-53815300-1401098308_thumb.jpg

Till helgen vankas det förmodligen uppstart!

Link to comment
Share on other sites

Elen ser helt ok ut, det är inte så lätt !!

Pär

Tack - nä det var mer än jag väntat mig, men jag har försökt hålla isär färgerna även om det inte ser så ut ;)

Link to comment
Share on other sites

kanske lite sent nu fick denna av en kompis när jag gjorde belysnings delen av elsystemet på min 7a, lätt sätt att hålla koll på vilka färger man anv till det om man får nått strul efteråt eller vill ändra nått.

img001.jpg

Link to comment
Share on other sites

kanske lite sent nu fick denna av en kompis när jag gjorde belysnings delen av elsystemet på min 7a, lätt sätt att hålla koll på vilka färger man anv till det om man får nått strul efteråt eller vill ändra nått.

img001.jpg

Ett bra tips - har skrivit ner alla färger på ett block så länge, men eftersom jag är ekonom i grund och botten tänkte jag nyttja Excel lite till detta ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Har varit dåligt med uppdateringar i tråden på sistone. Helgen som gick innebar en milstolpe. Nervös till tusen kollade jag över alla anslutningar och kopplingar, fyllde på olja, bensin och kylarvätska. Vred om nyckeln och resultatet syns på youtubeklippet.

Fantastisk känsla att starta bilen för första gången!

Kylsystemet ville inte alls, det sprutade vatten, men med Domisevens hjälp verkar jag ha en lösning på gång. Väntar på lite prylar bara.

Testade även elsystemet. Har fått låna Rikards besiktningslampor. Ett litet missöde med tutan, annars funkade allt direkt. En liten klapp på axeln till mig själv som lyckades koppla på "frihand".

Rikard hjälpte mig göra en layout till "kontrollpanelen", så den damp ner i brevlådan igår.

post-1143-0-56558400-1401862528_thumb.jpg

Till helgen hoppas jag kunna foliera instrumentpanelen och kardantunneln.

Link to comment
Share on other sites

Säg inte att det läckte i nån av slangklämmorna laugh.gif

Härlig känsla när den hoppar igång första gången !

Haha - nä inte läckage från dem inte!

Link to comment
Share on other sites

Efter att motorn hoppade igång fick jag nya krafter - dock inte mer tid. Börjar närma sig semester, så mycket att fixa på jobb samt helgerna fullt upp med mycket annat. Jobbar dock på med bilen så fort tillfälle finns.

Pågen här på forumet tipsade mig om en butik på Ebay som han köpt kolfiberfolie från, eller ja, snarare imitation. Finns en uppsjö att köpa på Ebay, men alltid bättre att veta någon annan som köpt och testat. Sagt och gjort, jag beställde och testade i helgen.

Kan inte bli annat än nöjd med resultatet. Hade gjort väldigt ordentligt förarbete, vilket säkert hjälpte till.

post-1143-0-55337300-1402296106_thumb.jpg

post-1143-0-03738900-1402296117_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Riktigt snyggt !

Tack!

Fortsatte på instrumentpanelen igår och började koppla mätare.

Samtliga mätare är Revotec. Kommer förmodligen få lite problem med tankmätaren, men det får jag lösa på något sätt.

post-1143-0-21338900-1402640456_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gissar att sändaren inte matchar mätaren?

Då kan jag lösa det med en arduino. Då kan vi lägga till något roligt som att helljuset börjar blinka när det är under 5 liter kvar :)/>

Precis - jag visste om detta när jag köpte den, men pallade inte kludda. Som av en slump tänkte jag på dig när det klurades på en lösning ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Flera månader sedan uppdatering, men nu har det hänt nått. Fick tillbaka förgasarna från renovering för någon vecka sedan och igår skulle de monteras. Som vanligt blir allt skit. Ångrar mig rejält att hag inte köpte en färdig bil just nu och ännu mer att jag fortsatte på Weber-spåret.

Nåväl, monterade dit förgasarna och startade upp bilen. Den gick betydligt mycket bättre än innan, tomgången var dock för hög. Räckte inte att skruva på tomgångsskruven så jag får väl fortsätta fixa med det nästa gång. Satte på julen o skulle ta första turen någonsin. Kunde då konstatera att den baktänder och går inte att varva upp. Kunde även konstatera att bromsarna är fel. Bromsarna bak ligger an och pedalen helt stum.

Vad kan anledningen till baktändningen vara? Fel bestyckning i förgasarna? Tändsystemet är förprogrammerat för just denna setupen. Rikard var inne på att spolen var kass. Om jag förstod allt rätt så skall spolen bli ljummen, men om den blir varm så är den kass. Korrekt?

Eftersom tomgången är för hög skulle det kanske kunna vara så att tändningen blir fel på nått sätt när man gasar eftersom TPSen står i noll-läge vid tomgång, eller?

Mest troligt är väl att förgasarna är fel bestyckade, men eftersom problemet med bromsarna finns kan jag inte ta ut bilen till en bänk och få det justerat ännu.

Att bromsen känns stum lär väl bero på att motorn går kass och det inte blir något ordentligt vakuum så att servon funkar. Backventil o så får jag dubbelkolla men är rätt säker på att den är bra och rätt monterad. Alternativet är att servon eller cylindern är kass.

Att de ligger an får jag kolla på vid tillfälle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...