Antas Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Håller på att ta ur diffen för att byta lager och tätningar. Det slog mej en tanke - hur många gånger kan man återanvända bultarna till drivknutarna? Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Flera gånger, i alla fall om man använder 10.9 eller 12.9 skruv. De ska ju inte dras så de sträcks nämnvärt. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 16, 2013 Author Share Posted May 16, 2013 Tack! Det är svarta bultar, tror att det är 12.9. Hur viktigt är det att anliggningsytorna drivknut/diff är fria från fett? Tycker att det är näst intill omöjligt att få dessa ytor fettfria. Antas Ofet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Antas skruvens klassning står på skallen. antingen på sidan eller uppe runt hålet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 16, 2013 Author Share Posted May 16, 2013 Har aldrig kollat på dom. När jag köpte skruvarna sa jag att det skulle vara 12.9 och förutsatte att det var rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Tack! Det är svarta bultar, tror att det är 12.9. Hur viktigt är det att anliggningsytorna drivknut/diff är fria från fett? Tycker att det är näst intill omöjligt att få dessa ytor fettfria. Antas Ofet. Det är väldigt viktigt. Det är friktionen mellan ytorna som överför kraften, samma som mellan kardanmedbringare och hjulen tex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jol Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Prova avfettningsmedel eller bromsrengöring, torka med trasa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 17, 2013 Author Share Posted May 17, 2013 Jo, men problemet är att det är svårt att få drivknutarna på plats utan att fettet smetar av sej mot difflänsen (borde stavas "diffflänsen"). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Jag har torkat så gott det går och det blir tyvärr alltid lite fett på ytorna när du lägger an drivknutarna mot flänsarna. Se till att ha friska 12:9 bultar och dra dem 40 Nm så fungerar det. Jag har haft ute mina drivaxlar och diff flertalet gånger och hittills har det fungerat perfekt och jag försöker inte vara snäll mot dem direkt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 17, 2013 Author Share Posted May 17, 2013 Jag har torkat så gott det går och det blir tyvärr alltid lite fett på ytorna när du lägger an drivknutarna mot flänsarna. Se till att ha friska 12:9 bultar och dra dem 40 Nm så fungerar det. Jag har haft ute mina drivaxlar och diff flertalet gånger och hittills har det fungerat perfekt och jag försöker inte vara snäll mot dem direkt... Enl Haynes ska bultarna dras 38-43 Nm, den gyllene medelvägen gör att 40 Nm blir bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Har faktiskt inte kollat i någon verkstadsmanual. En M8 12:9 bult har ett rekommenderat åtdragningsmoment på 40Nm för att få rätt förpänning och det är det jag gått efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.