Jump to content

Bultar till drivknutar.


Antas

Recommended Posts

Håller på att ta ur diffen för att byta lager och tätningar.

Det slog mej en tanke - hur många gånger kan man återanvända bultarna till drivknutarna?

Antas

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Det är svarta bultar, tror att det är 12.9.

Hur viktigt är det att anliggningsytorna drivknut/diff är fria från fett? Tycker att det är näst intill omöjligt att få dessa ytor fettfria.

Antas

Ofet.

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Det är svarta bultar, tror att det är 12.9.

Hur viktigt är det att anliggningsytorna drivknut/diff är fria från fett? Tycker att det är näst intill omöjligt att få dessa ytor fettfria.

Antas

Ofet.

Det är väldigt viktigt. Det är friktionen mellan ytorna som överför kraften, samma som mellan kardanmedbringare och hjulen tex.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men problemet är att det är svårt att få drivknutarna på plats utan att fettet smetar av sej mot difflänsen (borde stavas "diffflänsen").

Link to comment
Share on other sites

Jag har torkat så gott det går och det blir tyvärr alltid lite fett på ytorna när du lägger an drivknutarna mot flänsarna. Se till att ha friska 12:9 bultar och dra dem 40 Nm så fungerar det. Jag har haft ute mina drivaxlar och diff flertalet gånger och hittills har det fungerat perfekt och jag försöker inte vara snäll mot dem direkt...

Link to comment
Share on other sites

Jag har torkat så gott det går och det blir tyvärr alltid lite fett på ytorna när du lägger an drivknutarna mot flänsarna. Se till att ha friska 12:9 bultar och dra dem 40 Nm så fungerar det. Jag har haft ute mina drivaxlar och diff flertalet gånger och hittills har det fungerat perfekt och jag försöker inte vara snäll mot dem direkt...

Enl Haynes ska bultarna dras 38-43 Nm, den gyllene medelvägen gör att 40 Nm blir bra.

Link to comment
Share on other sites

Har faktiskt inte kollat i någon verkstadsmanual. En M8 12:9 bult har ett rekommenderat åtdragningsmoment på 40Nm för att få rätt förpänning och det är det jag gått efter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...