Jump to content

Volvo Locost i Umeå


Recommended Posts

Hej

Nu har det äntligen börjat närma sig. Min byggstart. Ja kanske inte riktigt än men jag fick en donator igår. Så nu är jag mycket närmare än vad jag var i förrgår. :prop:/>/>

Först lite om mig:

Heter Peder Nilsson, bor i Ersmark strax utanför Umeå.

Har inte hållit på mycket med bilar men har ett nyväckt intresse. Svåger har en lackverkstad, granne som har en STOR verkstad och en farsa som är fordonslärare, detta eminenta forum :notworthy:/>/> plus att jag är en obotlig optimist. Kan nån annan göra det så borde jag också kunna göra det. Fast kanske inte lika bra :lol:/>/>

Åter till bygget.

En kollega visade sig ha en Volvo 244 -82 stående som han skulle skrota. Så nu är den min. Tänkte ha den som donator, ett litet minus var att det var en automat men jag tänkte ta motor (B23a) i varje fall. Kan man även använda bakaxeln? Vad mer kan vara värt att plocka från den? Tänkte börja bygga till hösten men försöka samla ihop delar under vår/sommar.

Vilken ram passar bäst? Är inne på en BeLo men kanske den inte passar så bra till vald donator? Vill han en enkel locost sjua som jag vid eventuellt behov (som naturligtvis kommer att uppstå) enkelt kan uppgraderas. Enkelhet och locost är väl det som kommer att prägla bygget. Så jag kommer inte att försöka uppfinna hjulet igen. Det finns så många duktiga uppfinnare på detta forum som man kan "låna" idéer av. :hypocrite:/>/>

Eftersom jag inte har så stor vana med bilbyggande så söker jag i första hand "färdiga" lösningar med ritning som man kan följa. Har läst båda böckerna (Haynes och Gibbs) samt en hel del på nätet. Så nu är det bara att omsätta teori till praktik.

Det var väl allt för tillfället men räkna med att jag kommer att komma med mer frågor. Hoppas ni kan ta er tid att svara på dom även om dom kanske kommer att vara riktiga rookiefrågor :icon_oops:/>/>

Link to comment
Share on other sites

Välkommen in i bilbyggarbranschen peder02.

Klart du kan bygga och bra att du väljer att göra det också.

Jag gillar Volvo motorer de passar bra i Sevenbilar och är användbara direkt från donatorn. Du kan använda hela drivlina även automaten om du vill. Det är visserligen inte så många som kör med automat men en vet jag och det är en V8-bil i Värmland. Eller så skaffar du en sprängkåpa och M47 (M46) så har du manuell bil. Bakaxeln kan du använda, handbromssspak, rattstång mm. Det finns lite smått och gott att ta, kardan också såvida det är en "helrörskardan" och inte den gummmivulkade modellen.

Chassi = McSorley 442E. Ritning finns. Rymligt och bra chassi. Inget fel på de chassin du nämner. De är helt ok och bra chassi de också men jag gillar 442E bäst.

Länk till sida med länkar, tex McSorley 442E plus lite annat

Så köper du röda SFRO boken. SFRO.com

---- Hoppas ni kan ta er tid att svara på dom även om dom kanske kommer att vara riktiga rookiefrågor ---

Det är självklart att forumet stöttar. Lika självklart som bilder i din nya byggtråd så vi ser vad du bygger. Så nu fick jag det sagt om bilder också...........

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Välkommmen i i garageträsket - härlig resa med bra reskamrater. Du är från Umeå - där har det byggts många DD7 - både byggen och plastdetaljer finns i din stad. Sök upp någon av dem så får du ju garageträff direkt

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Tackar

Men det dröjer som sagt innan bygget börjar. Min fru har så många projekt under sommaren så vis av erfarenhet så har jag inte tänkt börja förrens hösten kommer. :) Ska inte skylla alla projekt på henne, är nog lika god kålsupare där.... :prop:

Passar på att fråga då om det finns kvar några Umebor här? Skulle vara skoj att få komma på garagebesök om det passar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen

Tydligen så har alla Umebor snöat in. Eller så är de ute och kör snöskoter. Det gör jag i varje fall ibland.

Caelm, du säger att jag kan ta Volvo 244 bakaxeln men i ett annat inlägg så säger du att man inte kan ta 244 utan måste ta en 740?

"Volvo 240 axel kan du glömma. Volvo 740 är det som gäller för en 7:442.

Troligen behöver du också vända ET på fälgarna bak dvs svarva ur fälgtallriken och vända den 180 grader så du får ett ET från cirka -43 till +43 istället. Jag hhr fått göra så på båda mina bilar. Går du in och tittar i tråden för CealmSeven och CealmSeven V8a så finns det bilder.

Skillnaden mellan Volvo 240 och 740 är cirka 90mm i bredd. Det går inte att montera "rättvända" fälgar och en bil med 7:442 bredd ens på den bredare Volvo 740 axeln. Det tar i på bärarmaran och i chassit. "

Eller missar jag något?

Link to comment
Share on other sites

Det är så smidigt att båda uttalandena är korrekta. Sånt har jag tränat en del på......

MEd breda bilar som mina är samt hur yttre bärarmslänken sitter då passar bara 740 på ett vettigt sätt men om jag flyttat in yttrebärarmsfästet en aning så skulle en 240 axel fungera. Nu bygger jag med 240 axel för det passar bilen. V8-bilen var väldigt bred och där behövdes verkligen en 740 axel.

Hoppas det var ett tillräckligt bra svar.

Kan tillägga att med K-länk är det lättare för det är bara en "yttre bärarm" att ta hänsyn till K-delen är inget som stör i bredden.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag förstår vad cealm menar.........

- Bokram = helt ok med 240

- En ram som är bredare än bokram = ok för 240 den också om man anpassar fästena för längsgående bärarmarna så inte dessa sitter "för långt ut", plus att man anpassar fästena för bärarmarna mot ramen på motsvarande sätt.

- En ram lika bred som CealmSeven V8 = glöm 240, här krävs 740.

K-länken gör att man bara behöver ta hänsyn till en längsgående bärarm, den andra bärarmen är ju riktad inåt och stör inte på något sätt bredden av bakaxeln.

Tidigare var jag väldigt fundamentalistisk i valet 240 / 740 det som avgjorde min tidigare syn var sättet som båda bilarna hade de längsgående bärarmarna monterade mot ramen. I mitt fall monterade på utsidan av ramrören och uniballs med M12 repektive M14 mot ramrören. Det stjäl utrymme, mycket värdefullt utrymme. Det är både rör, uniball, bricka samt sexkanthuvudet för M12 alt M14 som bygger centimetrar.

Numera har jag reviderat uppfattningen till måttligt fundamentalistisk dvs, genom att bygga på ett annat sätt går det att ha en bredare cockpit än bokramens och ändå klara en 240-axel. Cockpiten får dock inte vara hur bred som helst.

Bara en sådan sak som att placera bärarmsröret "lite" asymetriskt inåt mot hylsan som gummiupphängningen ligger i. Bärarmsrör på 25mm och hylsans bredd 40mm. Vinst 5 mm på var sida utan något problem.

Alla olika små förändringar kan sedan kvitteras mot "bredd-millimeter" jämfört med bokramen där asymmetrin bara är en komponent.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Så har då äntligen donatorn kommit hem

post-5288-0-31523400-1369295323_thumb.jpg post-5288-0-40202000-1369295344_thumb.jpg

Detta säger inte mej något, men någon anna kanske kan tyda det? Antar att det kan ge värdefull info om delarna som man plockar. :icon_oops:

post-5288-0-71783200-1369295411_thumb.jpg post-5288-0-28782600-1369295422_thumb.jpg

Det visade sig sedan också att min granne har två Volvo 740 som han tänkt använda till ett eget bygge, inte seven. Jag får plocka en bakdel samt ev. mer. Beror lite på hur hans eget bygge. Vad kan man ta från 740? Tänkte ta bakaxel och växellåda? Något annat? Kan kanske få ta en motor om jag ber riktigt snällt....

Vad tror ni annars om en motor från en Volvo 480 Turbo? Är den bättre? Eller är motorn från 240:in bra? Sitter en B23A med förgasare i den som känns lite lite. Vill ju gärna ha möjlighet att trimma. Inte börjat bygga än men är redan inne på att trimma. :lol:

Kör som du förslog medn en McSorley 442E. Verkar vara en lämplig ram för mig. Vilken säljer lämplig noskon? Skärmar? Hur mycket rör går det åt till den ramen?

Hälsningar från ett soligt Umeå :)

Link to comment
Share on other sites

Ta rattstång, handbromsspak, kan säkert finnas något till lägg inte ner för mycket jobb på att spara skulle man missat något finns en ersättning att få tag på rätt lätt. Förmodligen kommer Antas in med en skarp protest snart, men bry dig inte så mycket om den.................. Du vet han sparar på allt i bilväg.........

Noskon och skärmar kontaktar du Acidsheep på forumet. Stora noskonen är den du skall ha. Skärmar mm beror på vilka däck du skall ekipera bilen med.

B23/230 är bra och enkla motorer. Att det är förgasarmotor är heller inget fel. Det du dock skall tänka på är när det väl är dags för SFRO mm se till att inte artbestämma motorn med bokstäver. Allt för tydligt. Det räcker bra med B23 eller B230 inget A K eller annat. Sedan se till att du typar den för tex 140hk fast den kanske bara är på 110hk.

Det ger dig möjlighet att utan "krångel" förändra din setup lite fast ändå vara inom "ramen".

Exempel: skriver du B230A så innebär det begränsningar, tveksamt om det finns en A-motor på mer än 110 hk. Dessutom är det en förgasarmotor i och med A. Bara ett litet tips...........

Link to comment
Share on other sites

Antal meterrör: gå in på McSorleys hemsida så finns det en länk till hur mycket rör som går åt till en av hans chassi. Plussa på en eller två 4-kantpipor. Vill minnas att cirka 7 eller 8 pipor 25x25x2 plus 3 eller 4 pipor 20x20x2 räcker gott till ett bygge. Beroende på hur nära eller långt du har till anskaffningsstället får du bedöma om du skall köpa lite mer eller dela upp i två köp det behov som blir.

Typplåten har du nog ingen nytta av vad jag kan påminna mig. Allt blir ju nytt, tex bromsar mm

Link to comment
Share on other sites

De rör som jag hittat är på 3 m. Är det en standardlängd? Så 21-24 m rör eller? Lät lite antar att jag får ta det dubbla av dessa då jag antar att du menar 6 m längder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Hej

Så har jag då äntligen fått tag i spindlar, från en 144 -69. Dock bara spindlarna, inga nav. Kan man ta dom från 240 eller 740?

Glömde fråga, vilka spindelleder skall man ha?

/Peder

Edited by peder02
Link to comment
Share on other sites

--- en 144 -69.

Kan man ta dom från 240 eller 740?

vilka spindelleder skall man ha? ----

Vad bra, hoppas också det är den senare varianten av 69 för det är den som vi normalt bygger med. Det gjordes ett byte från Volvos sida just under 1969 då fanns det två sorters spindlar. En liten och en större. DEt jag beskriver nedan berör bara den större (senare) versionen.

Tror faktiskt inte att det fungerar med 240/740 men skulle det göra det så berätta gärna för sådana är lätta att få tag på.

Beror på hur du bygger bärarmarna. Undre leden tex Volvo 140, eller en Ascona B (tror jag den hette) eller en speciell enhet som köps färdig med en Ascona B led och laserskuren Domexplåt som är bockad i rätt vinkel. Enheten har samma mått som den numera förbjudna Volvo 240 undre spindelleden. Jag har beställt fyra sådan leder just idag måndag. Jag har redan fyra hemma men rätt vad det är så skall man bygga en bil och då får inte lagret vara tomt.

Bygger man med den leden är det tokenkelt att sy ihop en undre bärarm.

Hmmm kanske skulle köpa ytterligare en sådan enhet, utöka min lagda beställning. Det finns nämnligen bara fyra enheter totalt kvar.

Som övre led på rätt 140 spindel väljer du en styrled med gänga M18x1,5 (inte M20 varianten) från en Transit. Då måste du kona om övre spindelhålet men det gör du med en brotsch som finns att köpa på Jula om jag kom ihåg rätt (eller Swedol).

F.A.Q Samlingstråd har jag skrivit allt ovan plus lite mer.

Finns under rubriken Spindel & Spindelleder.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Snabb som vanligt Cealm.

Med min tur så är det säkert fel spindel. Har du några mått på den större spindeln så att jag kan kolla vilken det är jag har. Svårt att säga om de är större elller mindre när man inte har något att jämföra med....

Var köper du dom "enheterna"?

/Peder

Link to comment
Share on other sites

Kan inget om volvo spindlar.

Men jag kör med volvo hubbar/nav, skivor och 4 fyrkolvs ok detta monterat på Ford Tanus 72:ans spindlar.

Om jag inte mins helt fel så var det bara spindeln som behövde gängas om för att volvo skulle passa. då Tanusen var längre.

Nu var ju din fråga om volvos olika modeler, men tänkte att det knske kan vara liknande skillnader om ens någon.

Link to comment
Share on other sites

Med min tur så är det säkert fel spindel. --- Nu har du väl lite fel inställning ändå, såklart du köpt rätt.

Har du några mått på den större spindeln ---- Jag har inte det för jag har bara av en sort och det är "den rätta"

Svårt att säga om de är större elller mindre när man inte har något att jämföra med.... du har ju min så vi får väl mäta ihop oss

Var köper du dom "enheterna"? Hemlígt hemligt..... nej så klart inte. Då kanske vi blir de sista i landet som kör med nyproduktion med dessa. Coolt! PMa över ett telnummer till dig.

Link to comment
Share on other sites

ref några inlägg upp ---- Hmmm kanske skulle köpa ytterligare en sådan enhet, utöka min lagda beställning. Det finns nämnligen bara fyra enheter totalt kvar. ---

Nu är det verkställt. Nu finns det bara en enhet kvar jag har köpt övriga........

Link to comment
Share on other sites

Tog lite tid, inte själva mätningen men håller på att måla huset så man får passa på att måla när det är fint väder.Så får man ta garagejobbet senare....

Räcker det med dessa mått Cealm?

post-5288-0-57359800-1376548920_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

peder02: Mina spindlar har samma mått som de du har angivit. Då verkar det som du har rätt 140 spindel.

Edit: Komplettering så du kan kolla dina mått mot de jag har. Nedre spindelhålet har dia eller konicitet på cirka 16mm som minst och 18mm som mest samt "höjd" cirka 21mm. Undre spindelhålet behöver inte brotschas utan där passar en Opel Manta led direkt. Däremot övere spindelhålet måste brotschas för att en Transit (18x1,5) styrled skall kunna monteras som spindelled

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Gerhard: De undre leder som jag nu köpt ett gäng av med tillhörade laserskuren Domexplåt var det som var problem med för en person som köpte samma led som jag. Han klagade hos leverantören att "inget passade" men troligen var pga fel 140 spindel. På alla mina 140 spindlar passar Manta rakt av utan bearbetning. Samma sak hos leverantörens 140 spindlar.

Övre däremot är alltid föremål för att brotcha till Transit eller liknande och då försvinner problemet.

Fast jag skall ärligt säga att jag har inte sett den tidiga 140 spindeln i verkligheten och troligen inte heller på bild. Det jag vet är att en del av 1969 hade en annan typ av spindel jag utgår ifrån att eftersom Manta passar på mina spindlar så har jag "modell senare. Jag har fått beskrivet att "den mindre 140 spindeln" inte var med i produktionen så länge 1969 så chansen att få en sådan i förhållande till "den rätta" inte så stor. Det är ju bra.

Link to comment
Share on other sites

Finns bara en nedre spindelled (683303 Kulled nedre, 140 164 alla)

och två övre (686397 Kulled övre 140 164 -69) och (686398 Kulbult fram övre 140 164 69-)

om man kollar i Motoroldies Webshop

Farsan hade bilverkstad och bilbärgare på 70 talet och det var inte ovanligt med 140or som övre spindelleden hade rasat på.

Som tur var så verkade det alltid hända i låg fart med mycket (fullt) styrutslag.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har jag varit på skroten och hittat lite delar.

Hittade "nya" spindlar på en Volvo 142 -71 med nav, skivor och riktigt fräscha bromsok. Spindeln som jag har hemma var av de nyare varianten ser jag nu när jag kan jämföra, så nu har jag ett par i reserv.

Passade också på att ta en tank från en SAAB V4 1972 efter inspiration från här på forumet. Såg att Arrowsmith körde med den lösningen och jag tyckte att det såg enkelt och bra ut. Arrowsmith, vilken tankmätare kör du med till denna? Jag tog med tanken inkl. allt. Tanken ser helt nya ut, det enda som saknas är bulten som sitter som bottenplugg. Provade med en M10 men den gick inte. Nån som vet vilken gänga det är? Kan ju vara skitiga gängor men jag ville inte vålda ner bultenförrän jag vet vilgen gänga det är..

Tog även torkarmotor, armar och mekanik från en SAAB 99. Kommer ju att ha stor ruta så då verkar det vara en bra lösning efter vad jag läst här på forumet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fortsätter försöker hitta lämpliga delar i avvaktan på starten, som jag tänkt skall ske innan vintern.

Har bud på fälgar. Problemet (om det är ett problem??) är att de är till en V70 med ET45. 2/7/940 har ju Et 25. Funkar det med dessa fälgar? Eller kan man lösa det på något sätt då de var väldigt snygga :wub:/>

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Köpte fälgarna till slut. Frågade i däck och fälgtråden och fick svar av Richard. Så nu har jag fälgarna. Däcken var totalslut. Skrämmande hyr länge vissa kör på sina däck såg ut som slicks. På fredag hade jag tänkt köpa rör, 7 pipor 25x25 och 1 pipa 20x20. Hoppas det räcker. Något mer jag bör tänka på att köpa när jag liks är på metallaffären?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

--- 7 pipor 25x25 och 1 pipa 20x20 -----

7st 25x25 + 1 st 20x20, det är lite i snålaste laget även om du kanske lyckas med det. Kostnaden för extra 2st 25x25 till och 1st 20x20 är inte helt försumbar men låg och du har allt hemma på en gång. Å andra sidan är det enkelt att hämta mer när du behöver så skall du köpa enligt din första plan, det blir inget över som skall lagras.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ökar på med det då. Har hittat en firma i Skellefteå som hade rätt pris på rören. Men det är ju 13 mil dit så det är ju inte nästgårds om jag skulle behöva mera. Har jobbärenden dit ibland så jag tänkte passa på att handla nästa gång jag skall dit.

En annan fråga. Fästöron och bussningar, kan man använda de som finns att köpa till Haynes när man som jag tänkt bygga Mcsorley? Tycker att det borde funka men vill fråga er som kan innan jag köper.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

---- En annan fråga. Fästöron och bussningar, kan man använda de som finns att köpa till Haynes när man som jag tänkt bygga Mcsorley? Tycker att det borde funka men vill fråga er som kan innan jag köpe ----

Ramtyp är oväsentlig. Det enda väsentliga är om framvagnens åtta infästningspunkter sitter med "Haynes-mätt" samt att du använder de spindlar och leder som Hayns är byggda för.

Andra infästningsmått = du måste räkna på framvagenen med tex CASIM eller "snördatorn".

Ref. Beräkna framvagnens geometri i F.A.Q Samlingstråd

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

OK Cealm.

Men man kan köpa fästöronen och bussningarna som finns till Haynes men med hjälp av Casim hitta sina egna fästpunkter, förstod jag dej rätt då?

Köpte 9 st 25x25 och 2 st 20x20 plus ett rör 21x3 som var det enda runda dom hade på hyllan.

När det gäller spindelleder från Kontima, skall man ha en höger- och en vänstergängad? Hittar nämligen en tysk leverantör och han har olika gängriktningar. Tänkte kolla hans prisere då Kontima lederna nu kostar 313 kr plus moms.

Link to comment
Share on other sites

--- med hjälp av Casim hitta sina egna fästpunkter, förstod jag dej rätt då ----

Ja det kan man, även om det är "lite krångel att göra det" men det går. Jag har gjort det och kommer att göra det igen till min 6x4 bil.

Link to comment
Share on other sites

Fick pris från den tyska firman. €110 så det blir Kontima lederna.

Har nu rivit ned 240 klart. Skall börja med 740 till helgen. Måste bara ta reda på alla delar som fyller garagegolvet just nu.

Måste också hitta en styrväxel, 240:ian hade ju naturligtvis styrservo. Är det bara 240 styrväxel som gäller när man bygger breda McSorley 442E? Eller kan man använda Escort som jag sett att andra använt? Eller finns det andra alternativ?

Link to comment
Share on other sites

240 eller en Escort med 2,4 rattvarv är bra alternativ. En del använder Sierrans också. Det viktiga är att styrningens inre kulleder går att få i linjen mellan bultarna som håller bärarmarna vid ramen. 2,4 i rattvarv är väl nästan ett måste också.

På min CealmSeven V8 som var extermt bred fick jag ta en 240 styrväxel och förlänga denna. Lite ovanligt men det fungerade utmärkt det också, nackdelen var att jag hade en original 240 med dryga 4 rattvarv. Inte optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Håller till fullo med om att en original styrväxel (i alla fall Volvo) inte är optimal i en sjua.

Man hinner inte med att ratta helt enkelt.

Om du börjar blanda modeller på spindlar och styrväxel, se bara till att du inte svänger höger när du vrider ratten till vänster :prop:

Link to comment
Share on other sites

Ja är man vänsterhänt som jag så är man ju van att göra saker bakvänt för att det skall bli rätt :blink:

2,4 varv sitter inte i någon bil som standard utan de får jag köpa hos någon firma, eller?? Om det finns i en standard bil vilken i så fall?

Edited by peder02
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...