Jump to content

Bes med Hayabusa motor?


Näsbypatrik

Recommended Posts

Hallo. Har kommit fram till att jag skulle vilja ha en gatlegal Mnr Vortex RT eller RT+ med Hayabusa motor. Dock en del regler som fortfarande snurrar i skallen ang detta "paket"

1

Om man köper en beggad motor Blocket, Ebay, England mm. Förstår att man måste få ärliga kvitton för ursprungskontrollen. men hur styrker jag motor effekten på motorn vid SFRO? eller dom är inte osmidigare än att det är allmänt kännt att det är 129kw i en äldre busamotor. Jag menar man får inget regintyg på fordonet"motorn" når man köper en beg motor?

2

Angående Vikt/effekt 15kw/100kg. så finns det bevisligen flera hayabusa-gatgodkända sevens redan. Då vad jag kunnat forska fram med en tjänstevikt på ca 900kg. Nu till själva frågan. Alla kan nog räkna ut att en purist mc seven" dom brukar vara det" =mattor,värmepaket,sufflett,ruta,torkare, reservhjul mm brukar saknas. Så jag kan tänka mig att en normal "inte super race lättad" hayabusa seven kan väga ca 600kg torr? När man väger en bil för sfro, väger man bilen fulltankad och med lämplig utrustning och räknar in 75kg förare, Är det inte det som är Standard förarvikt? väger dock 25 till på den isofall:-) Nu måste man antingen vad jag förstår känna någon som kan skriva ett vågintyg på lämplig vikt eller fylla hela ramen med blyhagel? känns som man behöver vikta upp 200kg ungefär?

3

Material intyg antar jag inte är något problem att få från Mnr. Bör lösa sig?

4

Nästa sak är pulverlackering av ram. Igentligen så ska det vara bart står det. MEN vet ju att rätt många har sfro 1 bes med lackat chassie. Vad jag har set/hört på nätet så håller Mnr bra kvalite på sina svetsar. Libell Byggde väl både sin egen West och Mnr med färdiglackade chassien. Det sparar ju ofantligt mycket tid om man slipper demontera allt igen bara för att man skall blästra/lacka chassiet senare. Plus att man vet ju hur fort bara stålrör rostar.. Plus att för pengarna det kostar i england att få det pulverlackerat är det svårt att göra det i sverige för närheten av priset. Vad jag förstått helt up till Sfro besiktningsmannen om han godkänner färdiglackat?

5

Jag försöker få tag i någon Besiktningsman som redan är insatt i "godkännt" Mnr bilar helst då med mc motor. Var finns han/dom;-)

Om det underlättar så att få rätt kille så är det värt att köra långt för det..

6

Finns det någon i södra sverige som har/bygger en Mnr som man skulle kunna kolla på innan man beställer,Tips?

Det var lite som jag gått och funderat på. Behöver hjälp att komma vidare med planeringen.

Mvh Patrik

Link to comment
Share on other sites

Hallo. Har kommit fram till att jag skulle vilja ha en gatlegal Mnr Vortex RT eller RT+ med Hayabusa motor. Dock en del regler som fortfarande snurrar i skallen ang detta "paket"

1

Om man köper en beggad motor Blocket, Ebay, England mm. Förstår att man måste få ärliga kvitton för ursprungskontrollen. men hur styrker jag motor effekten på motorn vid SFRO? eller dom är inte osmidigare än att det är allmänt kännt att det är 129kw i en äldre busamotor. Jag menar man får inget regintyg på fordonet"motorn" når man köper en beg motor?

2

Angående Vikt/effekt 15kw/100kg. så finns det bevisligen flera hayabusa-gatgodkända sevens redan. Då vad jag kunnat forska fram med en tjänstevikt på ca 900kg. Nu till själva frågan. Alla kan nog räkna ut att en purist mc seven" dom brukar vara det" =mattor,värmepaket,sufflett,ruta,torkare, reservhjul mm brukar saknas. Så jag kan tänka mig att en normal "inte super race lättad" hayabusa seven kan väga ca 600kg torr? När man väger en bil för sfro, väger man bilen fulltankad och med lämplig utrustning och räknar in 75kg förare, Är det inte det som är Standard förarvikt? väger dock 25 till på den isofall:-) Nu måste man antingen vad jag förstår känna någon som kan skriva ett vågintyg på lämplig vikt eller fylla hela ramen med blyhagel? känns som man behöver vikta upp 200kg ungefär?

3

Material intyg antar jag inte är något problem att få från Mnr. Bör lösa sig?

4

Nästa sak är pulverlackering av ram. Igentligen så ska det vara bart står det. MEN vet ju att rätt många har sfro 1 bes med lackat chassie. Vad jag har set/hört på nätet så håller Mnr bra kvalite på sina svetsar. Libell Byggde väl både sin egen West och Mnr med färdiglackade chassien. Det sparar ju ofantligt mycket tid om man slipper demontera allt igen bara för att man skall blästra/lacka chassiet senare. Plus att man vet ju hur fort bara stålrör rostar.. Plus att för pengarna det kostar i england att få det pulverlackerat är det svårt att göra det i sverige för närheten av priset. Vad jag förstått helt up till Sfro besiktningsmannen om han godkänner färdiglackat?

5

Jag försöker få tag i någon Besiktningsman som redan är insatt i "godkännt" Mnr bilar helst då med mc motor. Var finns han/dom;-)

Om det underlättar så att få rätt kille så är det värt att köra långt för det..

6

Finns det någon i södra sverige som har/bygger en Mnr som man skulle kunna kolla på innan man beställer,Tips?

Det var lite som jag gått och funderat på. Behöver hjälp att komma vidare med planeringen.

Mvh Patrik

1. Jag tog min R1 motor från England utan några intyg m.m. Vid SFRO1 angav jag bara att motorn kom från en R1:a från 1999 och då har de koll på eller tar reda på effekten. Prata med din SFRO-man innan

2. Det är tjänstevikt som gäller. Alltså med alla vätskor/verktyg m.m. sedan läggs det på en schablonvikt för förare och packning om jag kommer ihåg rätt.

3. Materialintyg finns att få. Kolla med Chris på MNR. Han brukar dock hänvisa till mig......

4. Jag körde olackat då min var den första MNR som togs in i Sverige (inte först på gatan dock... :)/> ). Personligen är jag inte förtjust i pulverlack då den är känslig för slag/stenskott och inte blir kul att bättra om man vill ändra något.

5. Jag besiktade hos Luigi de Barone i Alingsås så han har koll. DEt finns fler MNR:er så andra SFRO män har sett prylarna. Kolla med Peter Lilja här på forumet. Han har koll på MNR-byggena runtom.

6. Orkar du ta dig till Göteborgstrakten så finns det en här...

Mitt grundtips är som alltid att snacka med din SFRO-man om dina planer innan du drar igång.

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Hej. Tack för snabbt svar. jag Har sett din byggtråd och din bil ser riktigt fin ut. har också smygtittat på din körning ser sjukt roligt ut..

Pulverlacken kan du ha rätt i är överskattad. men ja menade mest att man slipper demontera hela bilen o bygga den två gånger. Plus att det är så tråkigt att se hur det rostar. Men iofs om man är riktigt snabb att få den sfro 1 så hinner den inte bli helt röd. kanske jag som överdriver:-)

Får kolla upp vad det finns för besiktningsmän nere i skåne, om don verkar smidiga. Annars får man väl ta den på släp några mil.

Finns det någon bra Pizzeria där du bor. Mest så man kan ursäkta sig att köra 60mil för att kolla på bil:-)

det hade jag gärna gjort för att se på en.

Hur är utrymmet i den? är 188cm 100kg 46skor. har bara provsuttit en Ny Chaterham och en Gammal Westfield "narrow" och fotutrymmet var begränsat på bägge. Racingskor gäller nog, inte arbetsskor med stålhätta. Men det borde ju bli lite bättre med BEC när kardarntunnlen kan göras smalare? Borde bli mer utrymme.

Westfielden kommer jag ihåg var 960-980mm över sidorna på sittbrunnen så där satt höfterna som i ett skruvstäd..

Har också tänkt på högerstyrning iom viktbalansen. Hur upplever du att köra med den i trafik med högerstyrning. Ja postlådan är 100m från huset så där passar det fint.

Uppskattningsvis hur många MNR kan det finnas i sverige?

Mvh

Edited by Näsbypatrik
Link to comment
Share on other sites

Jag har en högerstyrd Caterham och visst är det lite besvärligare att se förbi bilen framför inför omkörningar men inte så jag tänker på det längre. Bilen är ju rätt smal och man sitter ju nära mitten så det är inte så mycket egen bil till vänster om en själv. I trafiken är jag mer bekymrad över att inte synas och det gäller ju alla sevenbilar.

Link to comment
Share on other sites

Pizzerior finns det gott om så kom du bara! :lol: Det finns faktiskt ett pågående MNR-bygge till ett stenkast härifrån så då finns det två anledningar att komma...

Ja skall slänga upp ett par bilder under kvällen med mått på som jag har liggande så du får en uppfattning av utrymmet. Jag har en svåger som är 193 cm och han kommer ner. Min stol skjuter fram underkroppen lite men om man väljer en mer upprät sittställning så är det gott om plats för benen.

Precis som HovstaSX360 skriver så upplever jag inte högerstyrningen som ett problem i trafiken. Har man bara lite avstånd till framförvarande bil vid omkörning så ser man bra i mötande fil. Det finnas annat att oroa sig för i trafikem som inte har med vilken sida du sitter på... Tex. kör du bredvid en lastbil så stirrar du in i navet på lastbilens hjul :o

Har inte riktig koll men det bör kunna finnas ett tiotal chassien i Sverige nu. Kolla om du kan få info via MNR.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en högerstyrd Caterham och visst är det lite besvärligare att se förbi bilen framför inför omkörningar men inte så jag tänker på det längre. Bilen är ju rätt smal och man sitter ju nära mitten så det är inte så mycket egen bil till vänster om en själv. I trafiken är jag mer bekymrad över att inte synas och det gäller ju alla sevenbilar.

Ja just omkörnings problematiken har jag inte ens tänkt på. Jag antar att man sitter och stirrar in i baklamporna på bilen framför.Utan att ha möjlighet att SE igenom framförvarande bil. Man får kanske ha en typ Backkamera riktad fram monterad på vänster burbåge. Eller perioskop!:-) Har bara kört en högerstyrd hyr jeep på Cypern och det kändes fel, spec växlingen! nu blir det bättre med en BEC iom push-pull växelspak. Ja det med synas kan jag tänka mig. jag har räknat bort svart iaf, pgr av det, + det finns så många som väljer svart. Har kört Mc i många år så just det med att synas känner jag igen.

Mvh Patrik

Link to comment
Share on other sites

Har kört Mc i många år så just det med att synas känner jag igen.

Mvh Patrik

Jag kommer också från den världen och har alltid utgått från att INGEN ser mig. Bra tankesätt även med en Se7en.

Link to comment
Share on other sites

Pizzerior finns det gott om så kom du bara! :lol:/> Det finns faktiskt ett pågående MNR-bygge till ett stenkast härifrån så då finns det två anledningar att komma...

Ja skall slänga upp ett par bilder under kvällen med mått på som jag har liggande så du får en uppfattning av utrymmet. Jag har en svåger som är 193 cm och han kommer ner. Min stol skjuter fram underkroppen lite men om man väljer en mer upprät sittställning så är det gott om plats för benen.

Precis som HovstaSX360 skriver så upplever jag inte högerstyrningen som ett problem i trafiken. Har man bara lite avstånd till framförvarande bil vid omkörning så ser man bra i mötande fil. Det finnas annat att oroa sig för i trafikem som inte har med vilken sida du sitter på... Tex. kör du bredvid en lastbil så stirrar du in i navet på lastbilens hjul :o/>

Har inte riktig koll men det bör kunna finnas ett tiotal chassien i Sverige nu. Kolla om du kan få info via MNR.

Ja jag är på att komma o kolla, skulle det gå och se på bägge så hade det varit supernice :notworthy:

MNR säger ju att dom skall vara skapligt stora i sittbrunnen. Men då räknar dom kanske inte med välväxta skandinaviska vikingagener :lol: Fick lite panik (Klaustrofobikänsla) i Westfielden(narrow). Var väl dom chassina som Chaterham stämde Westfield på, att dom också hade samma mått som en orginal seven alà Chapman storlek. Dom nya wide chassina har jag inte suttit i men antar att dom är rätt mycket större.

Lastbilar förstår jag måste vara rätt skrämmande. Det lite positiva med att sitta till höger skulle väl vara om man krockar front-front lite åt vänster så sitter man lite ur vägen. Fast det är ju lite långsökt!

Mvh Patrik

Link to comment
Share on other sites

Det faktum att bilen är så låg gör att man ibland syns sämre än en motorcykel. Har flera gånger mött andra väldigt överraskade trafikanter på min sida vägen när dom skurit kurvor. Det kan vara högt gräs eller bara att vägen är lite kuperad som gör att man inte syns.

En annan sak som gör mig lite orolig är att det är så lätt att få motorstopp (åtminstone för mig i min BEC). Står man vid rött ljus och en SUV kryper upp alldeles bakom en är man lite ängslig att han ska köra över en vid ett eventuellt motorstopp.

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

Oroande är om man står bakom en lastbil eller SUV och den helt plötsligt börjar backa och man kanske inte kan backa p.g.a. nåt annat bakom.

Link to comment
Share on other sites

Verkar finnas många källor att få förhöjt adrenalinvärde när man kör seven, verkar spännande det här med sevens:-) Vet ju när man kör på små vågar där det är fullt uppväxta åkrar att man kan få lite överraskningar. Kanske ska ha sådana flaggor som ungarna har på cyklarna så man syns.

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt en Bad Boy tuta på 118dB så att man åtminstone kan höras om man inte syns :D/>

http://www.wolo-mfg.com/air.htm

Hehe.. Med viss risk att klassas in som psykfall om man ligger på den hela tiden när man kör småvägar. Men med suv/ lastbils problematiken så kanske dom kan undvika att köra över en :)

Däremot kam man inte ha en sån här http://www.wolo-mfg.com/hide%20away%20strobe-kits.htm vitt blinkande ljus är det förbjudet? Ett par sådana på buren så syns man över högt gräs o sånt. O alla man möter med EP dreglar ner sig i diket när man möter dom..hehe.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Kolla med Peter Lilja här på forumet. Han har koll på MNR-byggena runtom

OK ! då kanske han har koll på triggerhappys mnr/hayabusa gen 2 bygge som såldes nån stans till norrland.

Mkt fina bitar på denna bil ! skulle vara kul att veta statusen på denna ?

Edit kolla http://forum.se7en-days.se/ ...bec öppnade den för gäster ! finns 2 st mnr hayabysa byggen där trigger,s samt markus.

sajten finns kvar till 03-28 sen är den borta för all framtid.............

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

OK ! då kanske han har koll på triggerhappys mnr/hayabusa gen 2 bygge som såldes nån stans till norrland.

Mkt fina bitar på denna bil ! skulle vara kul att veta statusen på denna ?

Japp, den fanns/finns det mycket godis på! Hoppas den dyker upp igen!

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Hoppas den dyker upp igen

Mm de hoppas jag med !hade vart kul kört lite mot dessa bilar............

Kanske dyker dom o lite turbo bec,s upp nån gg ?

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Kanske dyker dom o lite turbo bec,s upp nån gg ?

Tanken har slagit mig... :) Stressfläkt på R1:an kanske?!?!

Är det någon som har koll på tillförlitligheten om man ligger och pressar varv efter varv?

Link to comment
Share on other sites

Om man har möjlighet att göra bilen vänsterstyrd så gör det thumbsup.gif , allting blir så mycket säkrare och trevligare att köra.

Klart det funkar med högerstyrt men jag har åkt med i några och provat själv så vänster är nog det bästa.

Det är ju lättare att bygga om innan bilen är klar , för sen blir det inte gjort vanligtvis, trots att en del säger "tt det fixxar jag sen"

Bana kör du troligen mindre än 1% av användartiden...smile.gif

Mvh Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Åka med i en högerstyrd är nog en intressant upplevelse :o

Högerstyrda BEC byggen har många fördelar både mekaniskt och viktfördelningsmässigt.

Största nackdelen som jag ser det är om den ska säljas, skulle tro att en vänsterstyrd har fler köpare.

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jag ju bara tala för mig själv men jag tycker inte alls högerstyrt är så dramatiskt. Här i fjollträsk har vi förvisso inte så mycket enkelfiliga vägar att köra om på och jag tenderar att hålla mig runt hastighetsbegränsningen på 90-vägar av komfortskäl så det blir inte så mycket omkörningar för egen del (förutom på bana förstås :racesmile: ).

Ang. att inte synas är det ingenting som jag veterligen fått problem med än men jag kan definitivt se hur det skulle kunna vara problem. Att min bil är super-gul är säkert inte till någon nackdel där.

Instämmer att en vänsterstyrd säkert generellt sett nog har fler potentiella köpare. Men en helt banorienterad bil kan jag tänka mig är värd mer som högerstyrd för vissa. Jag skulle iaf betala mer för en högerstyrd än vänsterstyrd, särskilt BEC där motorn redan ligger till vänster i regel.

Nu har jag inte cornerweightat bilen i sitt nuvarande skick än men tidigare ägare cornerweightade den med 6kg som max-diff mellan höger/vänster hjul på båda axlarna.

Jag brukar skämtsamt säga att det finns två sorters människor: De som är skeptiska mot högerstyrt, och de som kört högerstyrt. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Om man har möjlighet att göra bilen vänsterstyrd så gör det thumbsup.gif , allting blir så mycket säkrare och trevligare att köra.

Klart det funkar med högerstyrt men jag har åkt med i några och provat själv så vänster är nog det bästa.

Det är ju lättare att bygga om innan bilen är klar , för sen blir det inte gjort vanligtvis, trots att en del säger "tt det fixxar jag sen"

Bana kör du troligen mindre än 1% av användartiden...smile.gif

Mvh Jörgen

Jag antar att det är bara att välja h/v när man beställer, att ändra senare tror jag inte heller blir av. Det jag inte gillar när man tittar på vänsterstyrda BEC är att det blir offantligt många knutar på styrstången. En del har styrväxel för H någon för V med styrstången dragen på resp sida om cylindrarna.

Är det inte lätt man får lite glapp i leder med tiden? Har en gammal Fordson Major med lagom sliten styrsnäcka o 1/4 varv glapp i ratten o den är lite obehagligt att köra i 40 :)/> men det kanske inte är något problem med glapp o dyl..

Åka med i en högerstyrd är nog en intressant upplevelse :o/>/>

Högerstyrda BEC byggen har många fördelar både mekaniskt och viktfördelningsmässigt.

Största nackdelen som jag ser det är om den ska säljas, skulle tro att en vänsterstyrd har fler köpare.

Tänker väl mest på vad som blir mest optimalt om man skall köra bana= tävla. Att vänsterstyrd är lättare att sälja? Kan du ha rätt i! Men samtidigt så kan man inte bygga en bil bara för att den skall bli mest lättsåld, utan man bygger den till sig själv. Men synpunkten Noterad :thumbsup:/>

Nu kan jag ju bara tala för mig själv men jag tycker inte alls högerstyrt är så dramatiskt. Här i fjollträsk har vi förvisso inte så mycket enkelfiliga vägar att köra om på och jag tenderar att hålla mig runt hastighetsbegränsningen på 90-vägar av komfortskäl så det blir inte så mycket omkörningar för egen del (förutom på bana förstås :racesmile:/>/> ).

Ang. att inte synas är det ingenting som jag veterligen fått problem med än men jag kan definitivt se hur det skulle kunna vara problem. Att min bil är super-gul är säkert inte till någon nackdel där.

Instämmer att en vänsterstyrd säkert generellt sett nog har fler potentiella köpare. Men en helt banorienterad bil kan jag tänka mig är värd mer som högerstyrd för vissa. Jag skulle iaf betala mer för en högerstyrd än vänsterstyrd, särskilt BEC där motorn redan ligger till vänster i regel.

Nu har jag inte cornerweightat bilen i sitt nuvarande skick än men tidigare ägare cornerweightade den med 6kg som max-diff mellan höger/vänster hjul på båda axlarna.

Jag brukar skämtsamt säga att det finns två sorters människor: De som är skeptiska mot högerstyrt, och de som kört högerstyrt. :prop:/>/>

Huvudargumentet för högerstyrt som jag tänker är ju viktfördelningen. Läste om Marcus som hade cornerw sin MNR bil . Han hade VF 150 HF 122 VB 182

HB 155. Vä/hö 332/ 277 kg. Har för mig han vägde 85kg? Jag 25kg extra. Han hade då 55 kg skillnad V/H vad skulle jag få då 70 kg? Det känns som

Det kan påverka balansen rätt mycket? Olika fjäderinställningar. Olika däckslitage/ temp. Bilen kommer att uppföra sig olika i H/V svängar, kanske med olika karaktär med under/överstyrningar H/V? Kan ju vara att ta ställning till om man vill köra bana/ tävla lite. Däremot om jag sätter fläsket på höger sida så hade det kanske nästan balanserat ut sig själv perfekt!

mvh Patrik

Edited by Näsbypatrik
Link to comment
Share on other sites

Jag lovade ju lite bilder med mått tidigare i tråden.

Här kommer de:

Tack för bilderna. Då fick man en liten uppfattning. Sitter här och torrtestar i soffan (tar man bort kuddarna i soffan så blir vinklen mot ryggstödet typ samma som rygg plåten!! :hypocrite: Tot längden verkar vara bra. Pedal utrymmet verkar ok. Liksom att om jag mäter över röven så är det minst 4cm tillgodo. Så det ska nog gå kannon.. verkar vara en perfekt mix utan att hela bilen sväller till nått som bara liknar en seven i profil, Tar man Caterham som standard så är dom jäkligt små. = så som jag tycker dom ska vara.

Har också skickat mail till en Sfro man ang bygge, får se vad han tycker..

Link to comment
Share on other sites

När man "cornerweigtar" sin bil så gör man det med förare i och inte utan , om man vill göra det med en person eller två väljer man själv men jag åker mest ensam i bilen, inget som helst problem att få till en bra setup om man vet hur man ska göra smile.gif

På min egen "super sonet" med tung saabmotor ,Bilen ju väger 740kg fulltankad utan förare.,så har jag en viktfördelning fram/bak på 47% / 53 % och på framhjulen skiljer det ca 4kg,

bak skiljer det mer men det är inte lika kritiskt då det är drivsidan och ingen styrning och stel axel wink.gif.

Sen så har jag också lagt en viktfördelning i längsled ,alltså vänster / höger sida och där är det med mig i 48% / 52% och jag har vänsterstyrd bil ,går hur fint som helst på kullen bla.

Gjorde enorm skillnad på bilens egenskaper vid vänster resp högersvängar när jag gjorde "cornerweight" i somras efter 2 säsonger utan cw cool.gif

Mvh Jörgen

Link to comment
Share on other sites

När man "cornerweigtar" sin bil så gör man det med förare i och inte utan , om man vill göra det med en person eller två väljer man själv men jag åker mest ensam i bilen, inget som helst problem att få till en bra setup om man vet hur man ska göra smile.gif

På min egen "super sonet" med tung saabmotor ,Bilen ju väger 740kg fulltankad utan förare.,så har jag en viktfördelning fram/bak på 47% / 53 % och på framhjulen skiljer det ca 4kg,

bak skiljer det mer men det är inte lika kritiskt då det är drivsidan och ingen styrning och stel axel wink.gif.

Sen så har jag också lagt en viktfördelning i längsled ,alltså vänster / höger sida och där är det med mig i 48% / 52% och jag har vänsterstyrd bil ,går hur fint som helst på kullen bla.

Gjorde enorm skillnad på bilens egenskaper vid vänster resp högersvängar när jag gjorde "cornerweight" i somras efter 2 säsonger utan cw cool.gif

Mvh Jörgen

Hej. Exemplet jag tog innan är vikter som Marcuz MNR Hayabusa bygge publicerade i sin byggtråd, Givetvis med han i bilen, Tror som sagt han vägde 85kg. Sen räknade jag fel på mig :stupid: jag väger in på i tungvikts klassen 100kg så 15kg extra med övervikt på vänster. Sen måste jag säga att jag förstår inte så mycket mer hur man kan justera en statisk (antar dynamisk i rörelse, obalans i vikt på olika hjul?) Man kan justera fjäderförspänningen. lite mer dämpning på dom tyngre hjulen?. Eller hur fungerar det? :image018:

Mvh Patrik

Link to comment
Share on other sites

När du justerar fjäderförspänningen så är det rideheighten för respektive hörn på bilen du ändrar. Detta i sin tur ändrar viktdistrubutionen för de fyra hörnen på bilen. T.ex. om du höjer bakänden på bilen så kommer detta att överföra med vikt på framhjulen o.s.v.

Man ändrar alltså inte dämparens karaktär genom att skruva på fjädrarna (om de är linjära).

Hoppas det gick att förstå.. :)

Link to comment
Share on other sites

Nja då får du höja väldigt mycket

Är det inte som så att det som går att justera är skillnaden mellan diagonalerna.

Tex höjer du höger bak ökar vikten hb och vf minskar på vb och hf

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

väger man 100 kg ska man nog ha en singel seater,skulle själv behöva en sån :prop:

De går dock bra att iaf åka hyffsat fort i en v styrd bec.

Tänk inte mer på de där o börja bygga ! h/v styrt :racesmile:

ps du vet väl att fraska hayabusor pga försäkrings regler endast är på 100 hk

Link to comment
Share on other sites

Är det inte som så att det som går att justera är skillnaden mellan diagonalerna.

Tex höjer du höger bak ökar vikten hb och vf minskar på vb och hf

Riktigt!

Här kommer enwxcelfil som förklarar hur det hänger ihop. Kolla den andra fliken för en teoretisk genomgång.

Corner Balance.xls

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Jag har testat o åkt helt utan cw bara koll på ride highten,cw,at med badrums vågar,proffs vågar,testat o ha jämt på framhjulen;så bra som möjligt diagonalt,hårdare/resp mjukare fjädrar,mixrat med retur /komp mm mm mm.

Vist blir bilen annurlunda att köra,men de är inte säkert att de går spec mycket fortare.

Jag skulle vilja påstå att en driftsäker bil o köra mkt bana ger betydligt mer .

När man väl är där !!! finns det nog lite att hämta.

De är lite som simmning träna massor ,sen kan man börja titta på att man har rätt badbrallor :prop:

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

väger man 100 kg ska man nog ha en singel seater,skulle själv behöva en sån :prop:/>/>

De går dock bra att iaf åka hyffsat fort i en v styrd bec.

Tänk inte mer på de där o börja bygga ! h/v styrt :racesmile:/>/>

ps du vet väl att fraska hayabusor pga försäkrings regler endast är på 100 hk

5-10 kg kan man kanske få väck med lite träning. Men resten vill man ju ha kvar som pondus;-)

Du har säkert rätt. Ingen ide att planera ihjäl sig innan man ens vet hur det kommer att fungera/ kännas. Kan ju vara så att man skiter på sig o inte vågar pressa den? Men nä den var lite dålig.. Jag känner mig själv bättre än så..hehe Men skulle man tävla och man har gjort det mesta och vill åt dom sista tiondelarna då kanske man kan konvertera den över en vinter..

Ja jag vet att det finns 100 hk. Tydligen så är det plats i ecun för 2 mappar. I en icke strypt är mapparna samma på bägge. Men den franska en 100hk och en fulleffekt. Så har man den franska ecun är det bara att klippa en kabel ( vad jag förstått) det finns ju ecu editorer som gör att man kan ställa om mappa orginal boxen. Frågan är då kan man ladda ner 100 hk mappen och köra på den. Den är ju godkänd av suzuki. Om man sätter en brytare på den kablen man klipper så har man en mappswitch att välja mellan 2 mappar.

Har lite erfarenhet med ecu flashing, har en Subaru wrx som jag trimmat o själv mappat med open sorce programvara (rom rider) det skall jag göra istället för att köra med powercomander.

Tex denna. www.ecueditor.com kan ju justera mycket mer än med pc.

Patrik

Edited by Näsbypatrik
Link to comment
Share on other sites

Det jag sett i strypnings väg till Hayabusa är strypringar som sitter i insuget.

Har svårt att tänka mig att man kan strypa 80hk med en annan mapp på ett vettigt vis.

Det är rimmligt. Men jag har bara sett det med kablen hitills? Jag har ägt en Suzuki Gsxr 750 98. Den var strypt med kabel och insugnings strypningar som var till hälften igengjutna. Tror den var strypt till 98 hk. 135 full. Men skulle det gå att strypa ner en fulleffektare på det viset med eller utan stryp så hade det varit enkelt?

Link to comment
Share on other sites

Det är rimmligt. Men jag har bara sett det med kablen hitills? Jag har ägt en Suzuki Gsxr 750 98. Den var strypt med kabel och insugnings strypningar som var till hälften igengjutna. Tror den var strypt till 98 hk. 135 full. Men skulle det gå att strypa ner en fulleffektare på det viset med eller utan stryp så hade det varit enkelt?

Hittade detta om en norsk 08

In Norway we can buy the mighty Hayabusa as a nuted one with 100 hp or we can have it in full power.

The difference is only that there are 4 restrictors with 21mm openings inside the airbox and an ECU that have a "special" map for this application.

To derestrict you only have to take out the restrictors and cut a wire going from the ECU to the ground ( - ).

Done in 10 min.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
5-10 kg kan man kanske få väck med lite träning. Men resten vill man ju ha kvar som pondus;-)

Presis :thumbsup:/>/>

Har svårt att tänka mig att man kan strypa 80hk med en annan mapp på ett vettigt vis

Gen 2 busan har 3 lägen a-b-c jo de går fint att stypa bort effekt med tändningen,på läge c är den from som ett

lamm,fast helt ok körbar.

Har inte testat o flashat om med ecu editorn för att få mindre effekt,men de går säkert att lägga in c mappen som alt 1 om man vill.

Bäst är nog att man köper en fransk motor/ ecu....

In Norway we can buy the mighty Hayabusa as a nuted one with 100 hp or we can have it in full power.

The difference is only that there are 4 restrictors with 21mm openings inside the airbox and an ECU that have a "special" map for this application.

To derestrict you only have to take out the restrictors and cut a wire going from the ECU to the ground ( - ).

Inte så smart ,de låter dyrt (norska böter) om nån kommer på en tex vid nån olycka el dyl.

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Undra om man kan köpa en sån här? Sen är det klart?

http://www.ebay.fr/sch/i.html;jsessionid=B70CBA5B99872761AF3D3E595077AACD?_sacat=0&_from=R40&_nkw=Hayabusa+ecu&LH_PrefLoc=2&_arm=1&_armm=63&_ruu=http%3A%2F%2Fwww.ebay.fr%2Fsch%2Fi.html%3F_sacat%3D0%26_from%3DR40%26_nkw%3DHayabusa%2Becu%26_arr%3D1

Insåg efter jag kom på att jag inte kan franska att dom flesta var från andra länder. Men det måste gå att få tag i.

Edited by Näsbypatrik
Link to comment
Share on other sites

Nja då får du höja väldigt mycket

Är det inte som så att det som går att justera är skillnaden mellan diagonalerna.

Tex höjer du höger bak ökar vikten hb och vf minskar på vb och hf

Hej,

behövs inte många mm höjning för att märka en ordentlig viktförskjutning.

Höjjer du högerbak så förflyttar du vikt till vänster fram (diagonalt) och vise versa med vänster bak.

Behöver du flytta fram vikt till både vänster och höger sida ,höjjer du både Vänster och höger bak.

En bra tumregel att börja med är att ha en rideheight som är ca 30% högre bak.

Behöver du mer vikt på vänster fram och vänster bak så höjjer du höger fram och höger bak prop.gif.

Om man gör en ordentlig cornerweight på rätt sätt så kan man förbättra väghållningen mycket mer än man tror.thumbsup.gif

Det som är bland det viktigaste är att ha alla 4:a vågarna absolut i våg ,inom 1mm om det ska korrekt ,annars så kommer du att få felaktiga

värden som sen visar sig mindre bra. sad.gif

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Undra om man kan köpa en sån här? Sen är det klart?

http://www.ebay.fr/sch/i.html;jsessionid=B70CBA5B99872761AF3D3E595077AACD?_sacat=0&_from=R40&_nkw=Hayabusa+ecu&LH_PrefLoc=2&_arm=1&_armm=63&_ruu=http%3A%2F%2Fwww.ebay.fr%2Fsch%2Fi.html%3F_sacat%3D0%26_from%3DR40%26_nkw%3DHayabusa%2Becu%26_arr%3D1

Insåg efter jag kom på att jag inte kan franska att dom flesta var från andra länder. Men det måste gå att få tag i.

Ska man gå stenhårt på regler och bestämmelser så tror nog att du måste ha ett motornummer som visar att det är en 100Hk motor.

Link to comment
Share on other sites

Ska man gå stenhårt på regler och bestämmelser så tror nog att du måste ha ett motornummer som visar att det är en 100Hk motor.

Kanske. Det är ju lite därför jag startade tråden för att få det klargjort hur man löser det. Man skall ju kunna strypa ner en motor i sig om det är med viss möda att höja tillbaka effekten. Men iom om man ändrar enligt fransk (specen) ecu + Svetsar in strypbrickor i insuget och sedan bromsar paketet. Borde väl det kunna godkännas.

Jag har ju svårt att tro att dom som byggt godkända bilar med fulleffektare verkligen viktar upp bilarna2-300 kg? Det är ganska mycket skrot man ska få in i bilen. Bygga med dubbelgolv och fylla med blykulor kanske är ett alternativ. sen kan det gå hål i den undre plåten så blir den lättare med tiden :) Men det verkar vara nått hemligt knep som man inte vill sprida :unsure: men om någon vet hur och vill vara hemlig så får ni gärna pm mig :thumbsup:

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Finns många bilar besiktigade med motorer med hög orginal effekt både BEC och CEC (tex med Cosworth Turbo motor).

Se bara på alla Cobra replikor, hur många av dom håller 15kW/100Kg....

Inte en aning hur dom gjort dock...

Link to comment
Share on other sites

Som regelverket är just nu så går det inte att få igenom lägre effekt genom strypning av motorn (för bilar är det som gäller ), sorry sad.gif

Du får se till att vikten stämmer överens med motorns designeffekt.

När det sen gäller cobror bla med hög effekt vid regbesiktningen så hålls nog 15kw/100kg tjänstevikt för det mesta, men vad som sen händer med motorn är ju upp till ägaren , men skulle det hända en olycka så kan man få problem med ett försäkringsbolag för när det gäller våra fordon så försöker dom kolla upp om det skett någon effektökning eller någon annan förändring av vad regbeviset säger.

Finns inget "hemligt " knep angående vikt/effektfusk , SFRO släpper inte igenom något som uppenbart är helt uppåt väggarna för mycket effekt gentemot vikten, dom är inte dumma killarna som jobbar med detta , om det inte följs så drar TS nog snart in detta privilegium som ålagts dom att utföra, det är ju deras eget rykte som sätts på spel.

Sen är det ju upp till dig som byggare att se till att reglerna hålls , SFRO och Bilprovningen är ju bara mellan händer i det hela ,det är faktiskt mellan dig som byggare och TS som ärendet gäller.

Bygg nu för glatta livet prop.gif

Jörgen

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att jag sett en svensk Hayabusa på 100hk tror det var en 99:a.

Är väl egentligen ingen skillnad mot en Volvo 5:a på 140hk som är ner mappad ECU) 170hk.

Men då måste du ha den motorn skall jag tänka mig. så att det finns papper på effekten.

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att jag sett en svensk Hayabusa på 100hk tror det var en 99:a.

Är väl egentligen ingen skillnad mot en Volvo 5:a på 140hk som är ner mappad ECU) 170hk.

Men då måste du ha den motorn skall jag tänka mig. så att det finns papper på effekten.

Stämmer bra det :) körde 3st 99 på blocket på transportstyrelsen och alla var reggade med 72kw= 98hk. Om man kan få en skriftlig redogörelse vad strypningen består från Suzuki kontra en ostrypt. Säger dom då. det är styrbox med detta reservdelsnr och insugsstrypningar. Tycker jag att det skulle vara konstigt att det inte skulle godkännas om man kan visa att man har det på en annan motor. Håller helt med dig med tex Volvon.

Förr vad det ju så att man kunde bygga ihop en egen motor och få den godkänd i en amatörbyggd bil. behövde inte vara avgasklassad av tillverkaren. Tex bygga ihop en volvo 16v topp på B23 block och turbo på det. Volvo har aldrig byggt den motorn så det finns inget effektintyg. Då behövde man bromspapper för att styrka effekten. Trodde detta gällde fortfarande? Reglerna borde gälla samma om man modifierar en Hayabusa till något icke standard. sätter på en avgaskam på insugssidan tex. frågar dom vafför vill man göra det? kan jag säga att jag vill få ner effektkurvan i registret. Det har dom inte med att göra. Sen vet jag inte om dom har ändrat reglerna från hur det var förut. Har beställt SFRO boken men inte fått den.

Link to comment
Share on other sites

Som regelverket är just nu så går det inte att få igenom lägre effekt genom strypning av motorn (för bilar är det som gäller ), sorry sad.gif

Du får se till att vikten stämmer överens med motorns designeffekt.

När det sen gäller cobror bla med hög effekt vid regbesiktningen så hålls nog 15kw/100kg tjänstevikt för det mesta, men vad som sen händer med motorn är ju upp till ägaren , men skulle det hända en olycka så kan man få problem med ett försäkringsbolag för när det gäller våra fordon så försöker dom kolla upp om det skett någon effektökning eller någon annan förändring av vad regbeviset säger.

Finns inget "hemligt " knep angående vikt/effektfusk , SFRO släpper inte igenom något som uppenbart är helt uppåt väggarna för mycket effekt gentemot vikten, dom är inte dumma killarna som jobbar med detta , om det inte följs så drar TS nog snart in detta privilegium som ålagts dom att utföra, det är ju deras eget rykte som sätts på spel.

Sen är det ju upp till dig som byggare att se till att reglerna hålls , SFRO och Bilprovningen är ju bara mellan händer i det hela ,det är faktiskt mellan dig som byggare och TS som ärendet gäller.

Bygg nu för glatta livet prop.gif

Jörgen

För försäkringsbolagens del så kan det ju vara bra om uppgifterna stämmer om dom skulle få ett ont öga på en. Däremot så har jag åkt båge i 25 år och vet massor som har klotat men aldrig hört något om problem med strypningar. Har själv ett par Husaberg cyklar och den enda effektsuppgift är 11kw. Den är tokstrypt för att klara 82db eu bullertest. Finns inte en människa på planeten som kör med den med 11kw. i verkligheten har den runt 60hk. Men som sagt det finns en liten teoretisk risk att dom kan säga nått. En kompis köpte en beg fabriksmaskin med 70+ hk. efter ett några månader så exploderade motorn i molekyler. Då kom vi på att det att det försäkringsbolaget ingick motorgaranti. cyklen uppfylde år och mil. så dom bytte hela motorn. utan att ifrågasätta :) den var givetvis reggad med 11kw.

Sen tror jag inte att man kan lura SFRO med för låga effekt uppgifter, men kan man styrka dom så har jag svårt för att man bara katagoriskt skulle kunna neka det. Sen kan väl jag tycka att man lurar lika mycket att vikta up en BEC men några hundra kilo. Vilket torde vara lika uppenbart för SFRO. Men som sagt det är väl så man går tillväga då. Tror jag redan har 100kg bly i garaget. Så det är väl bara att sätta igång och lösa det eftersom som du skrev. Hade jag fått kontakt med SFRO mannen jag kontaktade så kanske det klarnar upp.

Patrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...