Jump to content

Byggtråd W7T


Martin

Recommended Posts

Japp, backentilen skall med (måste bara hitta en då min antingen aldrig sparades eller ligger på ett bra ställe......).

Ok. då tolkade jag rätt angående öppet och slutet. Hade gärna sluppit att dra den långa, relativt grova, slangen men har inte lust att pilla med flaska.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Den är inte så lång, den ska ju bara runt ventilkåpan åt ena eller andra hållet. Du kan ju ansluta den vid inloppet på turbon tex och gå bakåt. Beror ju även på var du ska ha luftfiltret. Smidigare med rör än slang. Jag har ett 16 mm (5/8) AC rör från nån skrotbil.

Link to comment
Share on other sites

Jättelång är den inte men den skall diagonalt över (runt) motorn. Ett större "problem" är att jag har väldigt trång runt filtret. Hade med andra ord varit mycket enklare för mig om det gått att bara sätta ett filter precis vid kåpan.

Men livet är inte alltid enkelt och då tar man till de lite jobbigare lösningarna :)

Link to comment
Share on other sites

Jordningsfråga.

Batteriet sitter aldeles vid motorn. Drar jag lämpligen jord till både chassie och motor från batteriet eller drar jag jord till motorn från chassie?

Inser att jag missat bra jordpunkter i chassiet även om det hela tiden funnits i huvudet.

I princip är frågan om det spelar roll, vilket jag gissar att det inte gör, eller om man bara gör som det blir praktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Japp, backentilen skall med (måste bara hitta en då min antingen aldrig sparades eller ligger på ett bra ställe......).

Ok. då tolkade jag rätt angående öppet och slutet. Hade gärna sluppit att dra den långa, relativt grova, slangen men har inte lust att pilla med flaska.

För att klara enskilt godkännande om besiktningsmannen gör sitt jobb måste du ha sluten vevhusventilation.

"Från och med 1969 års modell är sluten vevhusventilation obligatorisk på bensindrivna personbilar i Sverige."

Link to comment
Share on other sites

För att klara enskilt godkännande om besiktningsmannen gör sitt jobb måste du ha sluten vevhusventilation.

"Från och med 1969 års modell är sluten vevhusventilation obligatorisk på bensindrivna personbilar i Sverige."

Precis, så det var bra att jag läste upp om detta så jag insåg att min "enkla" lösning inte är ok.

Link to comment
Share on other sites

Av någon anledning har jag lyckats tappa bort min tomgångsventil. Har inget minne av att jag någonsin sett den så måste försvunnit redan när jag plockade motorn or SAABen.

Var lite ont om dem på bildelsbasen. Fungerar andra modeller än den som är original till en SAAB 9000? För jag vill gärna ha den, eller? Blir väldigt svajig tomgång utan antar jag.

Link to comment
Share on other sites

Skaffa original , allt annat är ju chansning . Blocket och Saab köp och sälj på Facebook brukar va fullt med de som säljer bilar i delar

Tänkte om det var samma på någon annan SAAB än just 9000.

Gå in på en bilskrot i gbg så får du nog en billigt.

Jörgen

Billigt och bilskrot i Göteborg tror jag är en oxymoron men man kan kanske testa.

Tror nog inte det finns många kvar som har försäljning heller.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Är de en Bosch tillverkad tomgångsmotor? Har du i så fall numret kan jag kolla vad jag har liggande.

Tack för erbjudandet. Jag hittade till slut min egen. Hade hamnat i lådan med gamla oljeledningar.....

Ny fråga. Jag har varit runt lite på reservdelsbutikerna (Mekonomen, Autoexperten) för att hitta packningar till vattenpumpen. De två o-ringarna så sitter där pumpen går in i motorblocket. Verkar inte vara en del som de har.

Speedparts har men man måste man köpa för mer än 100kr.

Var kan man hitta dessa?

Link to comment
Share on other sites

Handla något mer hos Speedparts....de har garanterat något du kommer att behöva nu eller senare. 100 kr är ju inget....motorolja, oljefilter, tändstift, insugningspackning, etc etc

:515:

Link to comment
Share on other sites

Det har varit min tanke men jag kan inte komma på vad jag skulle köpa :) Finns för mycket att välja på och vad jag än väljer kommer jag snart inse att jag borde köpt något annat som jag ändå behöver :)

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med Tools? Kan man shoppa där som privatperson? Antar att utan rabatter så är saker dessutom snordyrt där, eller? Funderar på detta varje gång jag åker förbi men aldrig tagit mig för att kolla.

Link to comment
Share on other sites

Tools och Tools Momentum är två olika företag, osäker på att alla har koll på det.

På Tools Momentum som jag har här i Örebro så är det inga problem att som privatperson handla över disk. Jag blev själv förvånad över hur pass billigt det var när jag handlade där iaf.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle då utan tvekan köpa dessa o-ringar för det de är anpassade för och inte åka till järnaffären och kolla om de ha något som går att kränga på.

Jag skulle definitivt köpa 2 st oljefilter (och ev mer) och o-ringarna, allt för att slippa den hisnande expeditionsavgiften på 25 kr på order under 100 kr.

Link to comment
Share on other sites

La beställning hos speed parts igår. Ihop med lite annat (slangar till magnetventil kan kanske komma till användning).

Hade de en avgift för order under 100kr? Trodde inte det gick att beställa alls. Var därför jag sökte alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Finns det något program till PC som kan visa information från T5an i realtid (via CAN)?

Tycker jag har sett indikationer om det men inte hittat något konkret (typ något som heter T5 dashboard).

Link to comment
Share on other sites

Jag struntade i allt sånt vid första starten. Fokusera på annat såsom potentiell brand, bränsle, ström, ....etc

Dubbelkolla gärna (jag hade t.ex vänt på bränslematning och retur)

När den den sen startar upp och kanske inte går perfekt så kommer du dansa runt och ändå inte kolla på massa siffror

SEN blir det tuning och då är detta verktyg användbart (eller om det inte går bra första gångerna)....dvs koppla inte in EKG på patienten som du inte vet behöver ;)

Totalt off-topic så var jag på stones i somras och man undrar hur dom orkar ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag struntade i allt sånt vid första starten. Fokusera på annat såsom potentiell brand, bränsle, ström, ....etc

Dubbelkolla gärna (jag hade t.ex vänt på bränslematning och retur)

När den den sen startar upp och kanske inte går perfekt så kommer du dansa runt och ändå inte kolla på massa siffror

SEN blir det tuning och då är detta verktyg användbart (eller om det inte går bra första gångerna)....dvs koppla inte in EKG på patienten som du inte vet behöver ;)

Totalt off-topic så var jag på stones i somras och man undrar hur dom orkar ;)

Absolut. Fast första starten hoppas jag skall följas upp av fler starter där man kollar hur saker mår :)

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Nu är jag fundersam igen.

Första bilden visar kontakten som sitter på temp sensorn för kylarvatten.

Andra bilden visar kontakten som sitter på kabelhärvan. Dessa passar inte varandra. Däremot passar kontakten i härvan i den sensor som sitter i insuget in mot blocket (pilen försöker visa var den sitter).

Sitter det någon kabelstump emellan i original eller har jag mätt fel på mina ledare så kontakten i bild två inte är till temp-sensorn?

post-142-0-57962500-1429257133_thumb.jpgpost-142-0-36039500-1429257142_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du har två tempgivare. En i toppens kortsida på termostatsidan med en kabelstump och kontakt på, och en i mitten på insuget, blå.

Den blå går till Trionic och den andra går till instumentet och styr även elfläkten på Saaben.

6879795-origpic-a255ec.jpg28347213.jpg

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Tack!

Då stämmer ju kontakten som passar i den blå i insuget :)

Den som sitter i termostathuset får sitta kvar som tätning. Eller kan jag hitta datablad för den? Jag har ju en sensor för styrningen till min vattenpump men om de har samma karakteristik (högoddsare) så kan jag ju använda SAABens. Får testa med lite kokande vatten och se om de ger samma.

Nix, de var helt olika i rumstemperatur :(

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Har läst att längden på vakuum inte har någon betydelse - på någon sajt hade de lagt in mer än 30 meter för att få ett jämnare vakuum - det gav inge förluster trots den långa längden

Link to comment
Share on other sites

Du ska ha en kort slang. lika som original, ca 20 cm. Har inget med förluster att göra, utan mer på reaktionstiden som blir längre iom en större volym i en lång eller grov slang. Allt enligt Trionic insatta. Bättre att skarva kabeln mao.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, olika bud där :)

Skarva kabeln ger ju samma resultat som att förlänga så måste ju vara så att den antingen måste vara kort (just för tiden det tar för trycket att ändra sig) eller så spelar ett par dm inte någon större roll.

Får se om jag kan lura ut något ställe att fästa sensorn. Kanske på blocket eller direkt på insuget.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker så att för att få igång en sjua så smidigt som möjligt så är det fördel att hålla sig så nära grundutförandet som möjligt. Får man problem vid uppstarten så blir det färre problemkällor. Sen att modifiera en fungerade lösning till det bättre är enklare, helst en sak i taget...sen finns de som gillar större utmaningar på en och samma gång ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tänker så att för att få igång en sjua så smidigt som möjligt så är det fördel att hålla sig så nära grundutförandet som möjligt. Får man problem vid uppstarten så blir det färre problemkällor. Sen att modifiera en fungerade lösning till det bättre är enklare, helst en sak i taget...sen finns de som gillar större utmaningar på en och samma gång ;)

Jag har massa nytt på min som det är ändå. Främst helt nytt grenrör. Blir spännande att se om det går över huvud taget :) åite stressad att få klart det hela nu också.

En lång slang fungerar som en lufttank och tar lite längre tid att fylla upp till verkligt värde

Jupp, därför jag undrade. Inte en susning hur mycket det fördröjs per meter slang men något lär det ju vara. Sedan är ju frågan om det är millisekunder eller tiondelar och även när det börjar spela roll. Kan tänka mig att man vill hålla sig inom max femtio tusendels sekund fel mot original (sampling på 20 Hz kan ju vara rimligt).

Link to comment
Share on other sites

Jag har massa nytt på min som det är ändå. Främst helt nytt grenrör. Blir spännande att se om det går över huvud taget :) åite stressad att få klart det hela nu också.

Jupp, därför jag undrade. Inte en susning hur mycket det fördröjs per meter slang men något lär det ju vara. Sedan är ju frågan om det är millisekunder eller tiondelar och även när det börjar spela roll. Kan tänka mig att man vill hålla sig inom max femtio tusendels sekund fel mot original (sampling på 20 Hz kan ju vara rimligt).

När jag byggde ihop motorn så la jag ner mycket energi på att söka hur det optimalt skulle se ut. Jag kör med Suzuki Trothle Body. För att få en så stabil MAP-värde som möjligt så föreslog man att man skulle bygga en "kanister" vakuumutjämnare" . Någon/några använde då långa slangar för att få dem att fungera som vakuumutjämnare och på det sättet få ett "jämnare" MAP-värde. Om jag inte kommer ihåg så gav slangar upp till 100 meter ingen som helst fördröjning - allt detta finns i en diskussionstråd som jag inte hittar igen.

kenneth

ps jag skall fortsätta och söka efter diskussionstråden på nätet ds

Link to comment
Share on other sites

Nu kör Martin Trionic... lite mer utvecklat och avancerat än ett hopplock av blandade delar. Men det går ju alltid att chansa.

Dessutom stämmer inte allt som står på nätet. Jag litar mer på vad Gillbrand och co sysslade med.

Citat från handboken:tryckgivaren står i förbindelse med inloppsröret via en slang vars utförande är noggrant anpassat för att överföra tryckinfirmationen på rätt sätt. Bla är slangen placering,längd och materialkvalitet avgörande för att tryckmätningen ska bli korrekt.

Så.. gör som saab tänkt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag vet. nämnde det för det var tal om kanister.

varför tipsa om ett bensinfilter som ackumulator då? Det strider ju emot allt som Saab har räknat med!

I MAP sensorn sitter ett piezo element, vilket hör till de snabbare och känsligare elektroniska komponenterna när man analyserar signaler. Om man lägger till en ackumulator som utjämnar signalerna så faller ju hela iden. Den reagerar ju på olika kammar pga att pulserna varierar..

På den tiden Trionic utvecklades hade inte Saab tillgång till processorn som krävdes för att hinna med. Iom att GM köpte Saab så fick dom tillgång till komponenten som GM hade, men som dom knappt visste vad dom skulle ha den till. Visst har utvecklingen gått vidare när det gäller elektroniken idag, men när det gäller Trionic, så låg Saab långt före sin tid. Vissa tillverkare har väl inte hunnit ikapp än idag, 23 år senare..

Link to comment
Share on other sites

Inkoppling av en sak i taget.

Startmotor, check

Bränslepump ihop med huvudrelä och pumprelä. Ooops, gick bra första försöket i ett par sekunder (går torrt och antar att den kyls av bensinen så vill inte ha igång den länge). När jag vred på nyckeln igen var den död. Felsökning efter maten.

Edit:

Nu gick pumpen igen. Batteriet var urkopplat emellan. Får mig att tro att Trionicen bestämt sig för att pumpen inte skall gå i andra försöket. Kan det stämma? Något den saknar?

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Ok, då måste jag visa min okunskap. Uppenbarligen missar jag något vitalt.

Hur kan det vara det? Om bilen inte startar så kan man ju inte vänta 15 minuter på nytt försök. Eller utnyttjas bara trycket i systemet och när motorn går igång så startar pumpen igen? Definitivt något jag inte förstår här.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Pumpen startar bara en gång när du vrider på tändningen. Sen slår den igång igen när tändpulserna startar när du kör starten. Om du sedan stänger av så går inte pumpen igång för att bygga tryck före startförsök om inte boxen varit strömlös,eller om 15 minuter gått. Det står kvar tryck i systemet ett tag efter avstängning så det är bara för att korta ner starttiden den slår till innan start.

Link to comment
Share on other sites

Lärde man sig något nytt då. Denna dagen räddad alltså :)

Trodde pumpen cirulerade soppa konstant men det var bara ett antagande då jag inte har en aning om hur det fungerar.

Hoppas provstarta imorgon. Räcker det att köra runt med starmotorn (inget annat inkopplat) en liten stund för att smörja upp motorn som ju stått i två år nu? Eller måsten man göra något mer?

Link to comment
Share on other sites

Som Christer skriver, Trionic är ett smart system :D

Starta motorn som vanligt bara och vänta 30 sek-1 min innan du varvar upp .

Det ligger alltid oljefilm kvar i lager så smörjning ska inte vara nåt problem.

Om oljetryckslampan slocknar som den ska så ska det vara okej.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Har du möjlighet att på nåt vis få in lite olja i oljepumpen så suger den direkt. När min stått för vintern så smörjer jag in kamaxlarna och prelubar oljepumpen så har jag tryck omedelbums. Nu har jag ingen SAAB motor och har inte kläm på hur oljekanalerna ligger på den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...