Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej hopp

Nu dyker jag också ner i byggträsket efter att ha blivit inspirerad här på forumet.

Från början hade jag storslagna idéer om att bygga från noll och jag skulle göra si och så o den motorn o hej o hå, men som tur är så bromsade jag mig själv en smula.

Nu har jag köpt ett påbörjat projekt ifrån Landskrona som ska få nytt hem i Västervik.

Trodde nog ett tag att själv är bäste dräng och om det ska bli bra så ska man göra allt på egen hand från början.

Tur att man blir klokare med åldern och att prestigen sjunker.

Har inte bestämt vad detta ska bli än men varje resa börjar ju som bekant med ett steg..........

post-5324-13598352706001_thumb.jpgpost-5324-13598353035538_thumb.jpgpost-5324-13598353197303_thumb.jpg

Posted

Hej, kul ! Verkar som du fått tag på ett välbyggt objekt, tom De-dion upphängning bak. Bara att köra på !!

Pär

Posted

Välkommen in Mattias Lindvall med ditt bygge. Bilder direkt i Inlägg nummer Ett. Perfekt. Den där bakvagen får du allt slösa film på för jag vill se mer. Om cirka två bilar står jag där själv och skall bygga en de Dion. Som Jocke4U säger ser vi gärna fler medlemmar. Är du medlem och det är det Västervik jag tror det är har du cirka 23 mil till Arboga och Årsmöte 2013. Vore kul att träffas där.

Posted

Tackar o bockar för ert välkomnande, naturligtvis vill jag bli medlem och jag åker gärna till Arboga om det stämmer med övriga livet.

Har nog aldrig funnits någon annan tanke men jag ville gärna ha ett projekt först.

Hur blir man då medlem?

Posted (edited)

Det är jättelätt. Så här gör man:

För att bli medlem behöver man inte äga eller bygga en Locost.

Skicka bara e-post till kassorn@locostsweden.se med uppgift om namn, adress och tfn nummer.

Årsavgiften är f.n 220:- per kalenderår

Det är så fint ordnat att man inte ens behöver ha eller ens hunnit börja bygga en bil. Du är ju snart där som fabrikör........

Jag hoppas allt stämmer för dig så vi ses 9 mars.

Edited by cealm
  • 2 months later...
Posted (edited)

post-5324-0-80900600-1366820695_thumb.jpg

Äntligen lite vår i luften, inspirerad och våryster har jag börjat sortera bland grejerna jag köpt.

Inga större konstigheter egentligen, fick med mycket nya grejer som jag inte reagerade på köpedagen men det är ju bara positivt.

Mindre positivt är drivknutsdamaskerna som föll isär som fnöske så dom ska bytas så snart jag får tag på plåthylsor vilket verkar svårare än att flyga till månen.

Är det någon som har en idé var man kan hitta dessa?

Jag har nästan gett upp hopppet, alla människor och verkstäder jag har pratat med de sista dagarna har iaf resulterat i bottennapp. :banghead:/>/>/>

Varför lägger jag ner tid kan man ju undra, men det finns faktiskt en logisk förklaring.

Sierran från -84 som fick sätta livet till för detta projekt må vara gammal men den hade bara rullat 13000 mil så jag vill gärna hålla liv i motor och drivlina så långt det går. :)/>

post-5324-0-99343600-1366820722_thumb.jpg

Edited by Mattias Lindvall
Posted

Har du tittat på Engelska sidor. Sierran är populär som donator där.

Posted

Inte mycket, ganska dålig på engelska så jag sitter bara o stirrar till slut men jag ska för all del göra ett försök till.

Har förstått att det finns mycket bra o ha på andra sidan sjön ;-)

Posted

Cealm, jag måste ta bort kåporna, iaf den ena för att få dit damaskerna.

Får jag välja tar jag isär båda knutarna och gör rent innan montering så jag vet vad jag har.

Det finns gummibälgar att töja så man slipper plocka isär men det är jag inte intresserad av i nuläget, jag vill hitta fyra nya hylsor.

Posted

Jag har bestämt för mig att "hylsorna" och damaskerna är en enhet och det är inte menigen att dom ska delas.

Tyvärr har denna typen av damask/hylsa slutat säljas av Ford.

Det går dock utmärkt att knacka ut ytterkanten på hylsan med ett dorn för att få av dom, för att sedan återanvända dom.

Gummidamasken går säkert att ersätta med någon universal.

Posted

Mm, tanken har slagit mig.

Jag har köpt nya damasker så det ligger nära till hands.

Hittade faktiskt en snubbe som ev har fyra renoveringssatser med hylsor, fett och damasker men de kostar 5-600:- st om de nu är till min modell vill säga, han skulle kolla nån dag eller nåt år.....

Men är det locost så är det.......

Posted

Tack Thomas, men jag tror jag har hittat min räddning i Sverige.

Missuppfattade priset, får köpa alla fyra satserna för 500:- så det blir att slå till, hoppas bara det är rätt.

Och på tal om rätt så skulle jag väl egentligen inte använda dessa överhuvud taget om man ska lyssna på grabbarna som har varit med förr.

Men som sagt, jag bygger ihop det jag har så får jag modifiera till nästa bygge, för ett sånt verkar det bli om man läser i många trådar här.

Posted

Ibland är det väldigt frustrerande innan man kommer till lösning, som i det här fallet.

Fick till slut tag i två kompletta renoveringssatser

Trots varningsfingrar i luften om att inte hålla på gammalt skit gjorde jag ett verktyg så jag kunde pressa plåthylsorna bakåt i svarven.

post-5324-0-99821400-1367236566_thumb.jpg

Med facit i hand hade det nog räckt att köpa nya o-ringar för hylsorna går nog att återanvända som sagt.

Dessa axlar är ju inte kända för sin kvalité men mina är faktiskt helt glappfria så jag tycker det är värt besväret.

post-5324-0-18491100-1367236487_thumb.jpg

  • 2 weeks later...
Posted

Vad bra då har du närmre till bilbygget. Snygga lättningshål på bilen.

Jag gillar även din chassirotator. Praktiskt!

  • 4 months later...
Posted

Efter alla måsten i huset har jag tagit mig ett par kvällar i garaget.

Börjat passa in upphängningen bak ordentligt och byter samtidigt ut lederna till uniballs.

Det har inget att göra med att jag skulle justera de gamla konorna och fick dessa åt skogen för stora utan bara för att jag känner för det......joråsåatte.....

Har svarvat bussningar så framvagnen får nog anses som klar tills vidare, trodde nog det skulle vara mer pyssel än bakvagnen men där bedrog jag mig duktigt.

Köpte ett par nya stolar från grunt.se, extra smala, hoppas man sitter hyfsat sen iaf.

Lite bilder förstås......

post-5324-13807445898434_thumb.jpgpost-5324-13807446081543_thumb.jpgpost-5324-13807446248948_thumb.jpgpost-5324-13807446340147_thumb.jpgpost-5324-13807446449137_thumb.jpgpost-5324-13807446545935_thumb.jpg

Posted

Bra frågor du ställer, har inga bra svar dock.

Spontant kan jag nog tycka att ramen är ganska smal för någon extra spårvidd är det nog inte.

Kan mäta ikväll så kan vi vidareutveckla diskussionen, har köpt ett påbörjat bygge som nog skulle ha blivit en Ferrarikopia och Svenharry som han heter har varit mycket aktiv inom formelvärlden så jag litar på att allt är i sin ordning.

Men om det är någon som har åsikter så lyssnar jag mer än gärna, nybörjare som jag är.

Posted

Jag har ingen aning. Jag har inte ens räknat på min framvagn, jag körde på känsla och 6-8° camber, that's it :prop:

Dina stötdämpare ser också längre ut än vanligt. Om någon med erfarenhet byggt det är det säkert ok :thumbsup:

Vad är det för dimension på rören till bärarmarna? Vet att SFRO gärna vill ha 25x3.

  • 4 weeks later...
Posted

Problem är till för att lösas men nu har jag flera alternativ så nu behöver jag hjälp.

Efter att stolarna installerades måste ratten flyttas för att få en hyfsad körställning.

post-5324-13827685525894_thumb.jpg

post-5324-13827685710181_thumb.jpgpost-5324-13827685823272_thumb.jpgpost-5324-13827685967548_thumb.jpgpost-5324-13827686376285_thumb.jpgpost-5324-13827687318843_thumb.jpgpost-5324-13827687546735_thumb.jpg

Alternativen är stående pedalställ med servot nerflyttat och rattstången över rakt fram, eller skarva på fler leder på rattstången och dra det till vänster om servot och behålla pedalstället jag har.

Frågan som uppstår är om jag skulle få för mig att välja det sista måste rattstången kapas och en kulled ska sättas fast.

Har läst lite om hur man skarvar styrstänger men inget som visar skarvar där silvertejpen sitter.

Posted

Säkert inte egentligen, det är väl mest av bekvämlighet eftersom det är original, och får jag till styrningen så kan jag inte se att det sitter i vägen.

Men är det servot som ligger i vågskålen får den helt enkelt gå i en vid båge över vänster axel.

  • 4 weeks later...
Posted

Det blev en hel helg i garaget och jag hade stora planer för vad som skulle hända, nu blev det inte så för jag var tvungen att tänka lite och det kan ta tid.......

post-5324-13847182901356_thumb.jpg

Men nu tror jag ratten sitter där den ska och pedalstället har nog också fått sin slutgiltiga placering.

post-5324-13847183363065_thumb.jpg

Fick dessutom finbesök i form av min fru Mia, fick henne att klättra i för lite torrkörning.

post-5324-13847183700987_thumb.jpg

Blev godkänt så här långt så det är bara att köra vidare.

post-5324-13847188980883_thumb.jpg

Avslutade med lite kompletteringssvetsning, praktiskt med rotatorn som Cealm har döpt den till.

Nästa projekt blir nog att sätta i motorn och passa in lite kring den med avgasrör o dyl.

Posted (edited)

Om man har varit hela helgen i garaget då får man faktiskt vara där på måndagkvällen också, det är en gammal välkänd regel.......

Fick rycket och köpte en verkstadskran idag, kanske onödigt men samtidigt skönt att slippa låna.

Och har man gjort det måste man ju provmontera moroten o har man gjort det så måste man bara hänga dit både grenrör o insug, för då kan man stå och småle lite och låta fantasin skena iväg en smula, det piggar upp.post-5324-13848122889745_thumb.jpgpost-5324-13848123008528_thumb.jpgpost-5324-1384812309159_thumb.jpgpost-5324-13848123194227_thumb.jpg

Edited by Mattias Lindvall
Posted

Ser en sak som jag inte sett eller inte tänkt på förut på din ram. Den spännande "nosen".

Du måste ta en (dvs flera) "flygbilder på bilen över motorutrymmet så ramens överdel från minst torped och till nos syns tydligt. Just att bredda har jag själv tänkt många gånger på och de skulle kunna vara ett sätt att rädda en egen ram jag har som just nu hänger på väggen och ser ledsen ut och inte verkar komma mycket längre. Det är en bokram (som jag byggt och varför bok=???). I mina ögon är den på tok för smal i nosen. Jag tycker en Sevennos börjar på 720mm. En bok är bara 620mm eller något i den stilen.

Var har du för breddmått på:

- torpedskottet

- nästa skott framåt

- där nosbreddningen börjar

- där nosen tar slut (framåt)

- ramens höjdmått om det är samma vid torped samt längst fram i nosen, annars respektive höjd vid de olika skotten

Det var morgonens mått- och bildbeställning.............tack på förhand för måtthjälp.

Motorrum skall vara rymliga i min värld, det här skulle kunna rädda en ram.

Posted

Hoppas kunna mäta åt dig ikväll, kan ju vara bra i vilket fall för framtida behov med kaross och dyl.

Har iof en ritning men ska ta de verkliga måtten också.

Mvh Mattias

Posted

Här kommer lite bilder med mått Cealm, hoppas du har glädje av dom och hör av dig om nåt mått fattas eller inte går att tyda.

Syns ju tydligt hos mig men kanske sämre på bilderna

post-5324-13848922504814_thumb.jpgpost-5324-13848922651535_thumb.jpgpost-5324-13848922807074_thumb.jpgpost-5324-13848922999084_thumb.jpgpost-5324-1384892314559_thumb.jpgpost-5324-13848923351797_thumb.jpg

Posted

Tackar. Skall ladda ner och skriva ut bilderna och sedan sätta mig med bokritningen för att se om en viss ram kanske kan kapas och göras om i nosen och bli användbar igen. Det är inget annat fel på den ramen mer än att nos och motorutrymme är för små. Ramen byggde jag exakt för en Suzuki Swift. Det är en en motor jag inte längre har kvar.

Ramen har stolsfästen, täckplåtar, båge mm dvs rätt så klar men ändå inte klar längre utan bara bara hänger där på väggen och är för liten.

Skulle det gå att göra om den tillräckligt enkelt á la SH NERO-nos-metodiken då kan "bokramen" bekvämt svälja en B230. I och för sig tål väl en bok en B230 men jag vill inte ha trångt i bilen.

Posted (edited)

Referens vilken ram som avses.

På bilden nedan syns det tydligt var snittet för "ny-nos" skall läggas. Jag har kollat i byggtråden för ramen och den är väldigt "färdig" så det är synd om den skulle sluta som väggkonst och eventuellt upphuggen när den har alla möjligheter att bli en bil. Även en Cheva sb V8 får plats skapligt lätt om SH NERO-justeringen genomförs.

Nynos_zps8ba9e1a0.jpg

Edited by cealm
Posted

Vi gör så att jag mäter på min ram och ser om det är möjligt. Det verkar vara helt rätt att göra som du gjort om jag väljer snittet som är markerat.

Behöver jag fler mått kommer det ett inlägg i tråden.

Det är en jätteskillnad att planera och mäta från början jämfört med att ta ditt bevisligen fungerade SH NERO som mall och sedan kontrollera dina mått mot vad min ram har för mått. Det är många timmars jobb som jag sparar. Som bokram är ju ramen redan ok. Nu är det ett ok jag hoppas på så den kan bli en XL-bokram.

  • 2 weeks later...
Posted

Börjar nog bli lite fåfäng tror jag, ska göra om mina motorfästen även om de andra säkert skulle ha funkat.

Läste i någon tråd (kommer inte ihåg vilken) att det vore en fördel om de pekade lite framåt för att ta upp bromskraften, det avgjorde iaf beslutet. ( och lite fåfänga då)

Pintomotorn har ju faktiskt naturlig vinkel på hålbilden i motorn men jag kan inte påminna mig att jag har sett någon nyttja just det, eller också har jagväl inte tänkt på det bara.

Cealm utlyste någon slags tävling men inte för vattenskurna eller maskinbearbetade detaljer så i den tråden törs jag inte posta något.

Har bara börjat lite smått men tyck gärna till om jag är inne på rätt spår eller om jag är ute o cyklar.

Funderar på om jag ska vinkla av sista biten innan kudden kommer och få den lodrätt eller om jag bara ska låta den gå rakt ner i rörets riktning och fästa i chassit. post-5324-13856774834199_thumb.jpgpost-5324-13856774947294_thumb.jpgpost-5324-13856775043695_thumb.jpgpost-5324-1385677513131_thumb.jpg

Posted

Svaren uteblev visst så jag fick köra lite på känn, det känns stabilt iaf så jag hoppas jag inte gjort något helt regelvidrigt.

Satt en fjäder från varje riktning så jag tycker det ska hålla för mina 99 hästar. post-5324-13858411529732_thumb.jpgpost-5324-13858411655833_thumb.jpgpost-5324-13858411774092_thumb.jpg

Ska bara helsvetsa det sista men det får bli vid nästa tillfälle.

Posted

Riktigt snyggt! Kommer plocka inspiration till mina motorfästen av detta. Hade gjort ett par men kommer nu göra om dem :)

  • 4 weeks later...
Posted

För första gången mina damer och herrar kan jag nu presentera den första handbromsen i världshistorien på denna rörhög, det tog "bara" en hel dag, tre olika varianter/försök samt någonstans mellan 784 och 810 svordomar att tillverka.

Det är ju fantastiskt märkligt hur man kan fastna i tänket o krångla till de enklaste saker.

post-5324-13883400617701_thumb.jpg

post-5324-13883400803921_thumb.jpg

post-5324-13883400921017_thumb.jpg

post-5324-13883401024994_thumb.jpg

Det får räcka för idag, gasen tog slut precis lagom dessutom.

Men förhoppningvis blir det minst en uppdatering till innan arbetstiderna börjar igen.

Gott Nytt på er därute.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...