HovstaSX360 Posted November 23, 2012 Share Posted November 23, 2012 Hej. jag heter Stefan Larsson och har kollat här på forumet några år. Jag har fantiserat om att bygga en bil men känner mig själv för väl, det skulle nog aldrig bli färdigt. Jag är mycket imponerad av alla som fullföljer och verkligen får ihop en fungerande och regad bil. Förra sommaren köpte jag en Caterham S3 med Honda Blackbirdmotor och började genast fantisera om att bygga en kompressormotor till den. Ett motorbygge kanske jag kan bli klar med ( nån gång ). Har skaffat lite böcker för att läsa på lite i ämnet och huvuddelarna i bygget är en Blackbirdmotor med insprutning, dubbelskruvkompressor från en Mazda Millenia och ett Megasquirt 3. Jag har kommit en liten bit på vägen och började en byggtråd på http://www.cbrxx.com/engine-airbox-exhaust-fuel-delivery/17093-twinscrewsupercharger-blackbirdengine.html då där verkar finnas en hel del kunskap om just Blackbirdmotorn och en av medlemmarna faktiskt byggt en kompressor-Blackbird. Eftersom jag regelbundet läser även detta forum känns det rätt att starta en tråd även här. Här är bilen som förhoppningsvis någon gång ska drivas av kompressormotorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted November 24, 2012 Author Share Posted November 24, 2012 (edited) Här är det meningen att kompressorn ska få plats. Drivningen tänkte jag ta från vevaxeln på kamdrivningssidan men där sitter redan en pump för torrsumpsmörjningen vilket gör det hela lite krångligare. IHI kompressorn på ett provisoriskt justerbart fäste för att kunna justera placeringen. Här kan man också se att insprutningstoppen skiljer sig från förgasarmotorns topp ( i bilden ovan). Insprutaren har jämna centrumavstånd mellan portarna och en liten krök uppåt så att spjällhusen blir helt vertikala. Insprutaren har dessutom en kamlägesgivare. Från början hade jag tänkt att ha motorn helt standard för enkelhetens skull men har nu ändrat mig. Jag tror inte krökningen av porten har någon större betydelse för effekten men det känns inte heller helt rätt och dessutom blir motorpaket högre än om kanalerna vore raka. Toppen kommer att byggas om. Här är en modell av kompressordrivningen för att testa layouten. Provar om den får plats och det gör den. :) En dryg centimeter mellan rattstången och remhjulet. Dessvärre kan inte snedsträvan tvärs över motorrummet vara kvar så den förstärkningen måste lösas på något annat sätt. Kompressordrivningen är i vägen för det främre motorfästet så även det måste göras om. Edited November 24, 2012 by HovstaSX360 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted November 24, 2012 Share Posted November 24, 2012 kul projekt :thumbsup: Kopierar du någons lösning eller bygger du efter eget huvud ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted November 24, 2012 Author Share Posted November 24, 2012 Jag bygger efter eget huvud, inspirerad av åratals bläddrande i motortidningar och nu på sistone olika nätforum. :) Har skaffat lite böcker i ämnet och min huvudsakliga vägledning i det här projektet är boken "supercharged" av Corky Bell. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted November 24, 2012 Share Posted November 24, 2012 (edited) Får du ordning på de där ! o får bitarna o hålla ihop lär de gå undan :thumbsup: Fint chassi har du ju redan :racesmile: ser att hondan har 12 st tänder på trigger skivan ! fixar ms3 12 plus kamlägesgivare ? Edited November 24, 2012 by micke r1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted November 24, 2012 Author Share Posted November 24, 2012 (edited) Det ska funka med 12 tänders triggerhjul till MS3. Kan inte hitta det nu men har för mig att jag sett det på Megasquirtsidorna. Känns som att Megasquirtinstallation blir ett stort projekt bara det. Information finns i massor och jag har lite svårt att hitta just det jag är intresserad av. Sedan får man förstås ta med i beräkningen att bara för att det "ska" fungera är det ju inte säkert att det gör det i alla fall. Har ju läst o hör om en del mysterier i Megasquirtsammanhang. Bestämde mig för MS3 för jag ville ha både bränsle o tändning sekventiellt bland annat för att minska risken för baktändning. "Boken" rekommederar att inte använda wastespark med roots eller skruvkompressor av den anledningen, helst fullt sekventiellt. Här är triggerhjulet till förgasarmotorn med påskruvat drev för torrsumppumpen. På förgasarmotorn använder Honda 12 minus 2 hjul. Insidan på pumpkåpan. Triggerhjulet ligger löst i kåpan ungefär på rätt plats. Jag har tillverkat några bitar till drivningen men dom är inte helt färdiga. 12 tandshjulet (eller ett annat om Megasquirt inte gillar det) ska bearbetas och lödas fast på den inre klokopplingen. Den andra klokopplingen ska lödas fast på axelstumpen som än så länge saknar kilspår för remhjulet och gänga för att dra fast det. När dom här delarna var gjorda insåg jag att en fräs behövdes för att komma vidare och när en sådan väl inskaffats kunde några fler bitar tillverkas. Jag valde att göra lagerlägena separata för att kunna finjustera läget radiellt och för att de är lättare att göra om ifall jag misslyckas med lagerpassningen. Den yttre kåpan är inte riktigt färdig än. Hur bitarna ska monteras framgår av tidigare bild med trämodell. Edited December 1, 2012 by HovstaSX360 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted November 24, 2012 Share Posted November 24, 2012 Känns som att Megasquirtinstallation blir ett stort projekt bara det Mm de blir nog en heldel pyssel Satt ju dit ett motec sprut på en trimmad 98 r1 motor för några år sen blir rätt mycket trial and error om man inte kan kopiera nåns "setup" Jag fick inte de o lira sekventiellt,så jag körde vaste fire samt batch fire på spridarna med ett hemmabygt trigger hjul 12+1 dock på en sugmotor. Fick tom bygga en rullande landsväg för att mappa motorn som tyvär när jag behövde den tyvär inte fanns kvar,så kompressor anders o jag fick mappa klart på gatan . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted November 25, 2012 Author Share Posted November 25, 2012 Har i helgen nästan färdigställt rätningen av insugskanalerna. Fräste först bort de ursprungliga stosarna och gjorde ett plan vinkelrätt (så nära jag kunde) mot kanalen. Trodde först att det skull gå att svetsa dit nya stosar inne i kanalen och gjorde nya stosar med en liten styrkant o en motsvarande urborrning på insuget. Utan att tala med svetsaren såklart. :doh: Bakläxa alltså. Han fick bygga upp utsidan med svets istället så jag kunde borra ur djupare o med större diameter för att kunna pressa/limma i nya stosar. Dom gled inte ner i hålet i rumstemperatur även om skjutmåttet sa att dom borde. Jag vågade inte ta bort mer material o riskera att de skulle sitta sladdrigt så jag värmde upp toppen med varmluftpistol o kylde stosarna i frysen. Med dom förutsättningarna gick stosarna ner ganska lätt med hjälp av en gummiklubba, hoppas bara att det inte var för lätt. Kladdade på lite stark loctite gänglåsning också och håller tummarna för att det ska hålla. Låter bitarna vila till nästa helg då tänkte jag fila till övergången från runt hål vid insugsgummit till den lite ovala porten längre ner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted November 27, 2012 Share Posted November 27, 2012 Fränt !! :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted November 30, 2012 Author Share Posted November 30, 2012 (edited) Jag har filat till övergången från rund stos till lite oval kanal. Först var jag lite orolig över det här momentet men det gick bra ooch jag är helnöjd med resultatet. Kanalerna är nu rakare än både insprutarens och förgasarmotorns orginal dessutom är övergången till gummit jämnare och en del "vårtor i kanalen försvann. :)/>/>/> Köpte en roterande fil för aluminium för 400:- men det var nog välinvesterade slantar för den fungerade verkligen bra. Men fy sjutton vilka vassa spånor det blev. Har små aluminiumstickor som knappt syns och tränger in lite överallt i skinnet nu. Min luftdrivna högvarvare från Biltema funkade också men var lite svår att "smyga" med. Lite nervöst när man skulle göra de sista finjusteringarna. Före och efter rätning. Filade till svetsarna utvändigt också, nu fattas det bara lite färg. Edited November 30, 2012 by HovstaSX360 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted November 30, 2012 Author Share Posted November 30, 2012 (edited) Blackbirden har fina insugstrattar med en radie längst ut men tyvärr är dom lite för långa då jag vill försöka få in plenumet under huven (helst utan nån bula). Dessutom är dom av plast och har en utformning som gör det lite krångligt att montera i plenumet. Jag försökte först svarva nya korta och elliptiska trattar genom att följa en mall med en indikatorklocka monterad på svarvens tvärslid. Men efter ett par misslyckade försök så gav jag upp. Jag gjorde istället så att jag svarvade de raka bitarna på trattarnas utsida först. Därefter satte jag upp bitarna i ett rundmatningsbord och fräste en "trappa" på insidan efter koordinater jag räknat ut. Varje trappsteg var 0,25 mm högt så det blev ca 130 trappsteg per tratt. Det blev mycket vevande på rundmatningsbordet innan trapporna var klara. Sedan satte jag upp trattarna i svarven igen, körde sakta och skavde bort "trappstegen" med ett handstål ( heter det så ?) och putsade det sista med smärgelduk. Monteringen av trattarna gick till på samma sätt som jag monterade stosarna till insugskanalerna. Trattar frusna, bottenplåt uppvärmd, gummiklubba och loctite. Plenumet är en extrudering som jag köpt hos McExpress. Tack för tipset XTR. Slutligen en bild på plenum, trattar och spjällhus monterat på upprätade insugskanaler. Tyvärr så är bottenplattan med trattarna lite böjd. Antingen slog den sig vid svetsningen eller så var den krokig redan när jag lämnade den till svetsaren. Hur som helst måste jag hitta på något sätt att räta den innan jag fortsätter med plenumet. Edited December 1, 2012 by HovstaSX360 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted December 1, 2012 Share Posted December 1, 2012 Det här blir ju kanon, vilket jobb med trattarna :thumbsup: När jag såg bilden med plenumet monterat, var första tanken att det satt upp och ner om det skulle få plats under huven. Sen tittade jag på lite tidigare bilder och såg att du har mycket plats jämfört med mig. På mitt bygge ligger spjällaxeln strax under huven i framkant :o Skulle du kunna måtta av profilen på plenumet? Jag tror att det skulle gå att använda för mig med om jag vänder det om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted December 1, 2012 Author Share Posted December 1, 2012 Jag förstår att du trodde det var upp o ned. Anledningen att jag satte den på det viset är att jag vill ha utrymme runt trattarna. Jag hade helst sett att plenumets uppåtvinklade bit hade varit paralell med översidan eller lite nedåtvinklade som du hade tänkt dig. Jag kanske sågar upp det och gör om det lite grand, vi får se när det kommer på motorn. I min bil är det plenumets "runda hörn" närmast topplocket som är högst upp. Jag vill helst slippa göra hål i huven och hoppas det räcker att fasa av lite på "hörnet" av plenumet längst fram på bilen. Har ritat av plenumet utsida i ett kollegieblock. Rutorna är 5mm och pennspetsen la till ungefär 1 mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted December 1, 2012 Share Posted December 1, 2012 Tackar, blir till att mäta och fundera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted December 1, 2012 Author Share Posted December 1, 2012 (edited) Nu är toppen tillbaka på motorn och här kan man se kompressorns fästen. En del av fästena sitter i vad som ursprungligen var fästen för justeringen av de exentriskt upphängda balansaxlarna. Eftersom jag bestämt mig för att ta bort balansaxlarna blev de lämpliga fästpunkter för kompressorn. :)/>/>/> Svetsarna blev inget vidare men efter att ha reparerat migsvetsen går det mycket bättre att svetsa så jag kanske gör om dom senare. Det bakre fästet sitter i motorfästet som även används för att hänga upp motorn i bilen. Caterhams motorfäste består av två rör bultade i det nedre ramröret som avslutas med en hylsa med gummibussning som kommer att sitta i hylsan på kompressorfästet. Hylsan på kompressorfästet kommer att jackas ur för de nedåtgående rören. Mellan kompressorn och plenumet ska det få plats laddluftkylare och avlastningsventil. Svetstråden på plåtgrejen som är fäst på ventilkåpan motsvarar ungefär motorhuven. Det verkar som att det kommer att få plats utan hål i huven. :)/>/>/> Edited December 1, 2012 by HovstaSX360 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted December 5, 2012 Author Share Posted December 5, 2012 För att se till att jag inte bygger för högt så sågade jag till en bräda som följer undersidan på huvan (ungefär) och fäste den med några stag i motorn. Sedan riggade jag upp anordningen på projektmotorn. Plenumet sticker upp lite grand. :(/> Jag har byggt enkla modeller och provat lite olika layouter på intercoolern och så här kommer det troligen att bli. Den får plats under huven med god marginal, den sitter faktiskt på plats även i förra bilden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M_Starken Posted December 6, 2012 Share Posted December 6, 2012 Åhh så spännande det ser ut. Kan tro att det finns många utmaningar med att få allting att få plats under huven :)/> Ser fram emot fortsättningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted December 15, 2012 Author Share Posted December 15, 2012 De slitsade tuberna till intercoolern som ska husera laminovastavarna blev färdiga idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted December 22, 2012 Author Share Posted December 22, 2012 En bekant skar ut intercoolergavlarna åt mig, med vatten... ! Bra blev det i alla fall. :)/>/>/>/>/> Bredvid ligger en kinesisk pump med borstlös motor som enligt märkskylten ska kunna pumpa 2150 l/h medan den drar endast 3.8A. Här är hålen för laminovastavarna färdiga. Bitarna passar ihop så tight att jag kunde provmontera fast det inte är svetsat ännu. Flänsen för kompressorutloppet och avlastningsventilen är också på plats. Önskar att jag kunde/vågade svetsa aluminiumen själv men det är nog säkrast att jag lämnar bort svetsjobbet igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted January 2, 2013 Author Share Posted January 2, 2013 Mellandagarna användes till att förvandla en aluminiumklump till remhjul. De små hålen närmast centrum ska användas för verktyg att hålla mot med när centrimbulten ska dras åt. Det lilla hjulet har också hål för att hålla emot med när hakmuttern ska dras åt. Måste ju provmontera för att se hur det sur ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Najs :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Det är ju så vackert att man kan inte tro det är gjort av människohänder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 :o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted January 13, 2013 Author Share Posted January 13, 2013 Det här ska bli anslutningsblocken för vattnet till intercoolern. Jag skulle behöva en bandsåg att kapa material med men får göra så här tillsvidare. Till slut blev dom så här. De ska bara gängas för slanganslutningen sen är dom klara att användas men dom känns lite onödigt tunga. Jag kanske tar bort lite mer material senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoXa Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Fräckt! Visa gärna fler bilder "emellan", så att man ser hur du bär dig åt för att få till dessa underverk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted January 13, 2013 Author Share Posted January 13, 2013 (edited) Är det något särskilt du vill se så kanske jag har fler bilder. Det blir en del bilder på olika "mellanstadier" dock inte så många under tillverkningen. Jag är nybörjare med maskinerna och får klura en hel del på uppsättningen innan jag kan göra en bit. Gör dessutom en hel del misstag men lär mig något hela tiden. Vattenblocken gjordes först kvadratiska ock sedan borrades alla hålen. Efter det frästes radien längs med långsidorna. Sedan sattes dom upp i rundmatningsbordet där först den raka vertikala delen av gaveln frästes och därefter radien högst upp. Här klantade jag mig och gjorde överfallet som håller fast biten lite för långt vilket gjorde att fastspänningen kom lite för långt ut på rundmatningsbordet som sprack när jag drog fast biten. Dessutom borde jag ha fräst den platta delen där slanganslutningen ska sitta innan jag gjorde gaveln rund för då hade biten suttit bättre fast under bearbetningen. Nu fick jag ta väldigt försiktigt för att den inte skulle lossna. Egentligen vill jag ta bort mer material på de här bitarna men har redan lagt ner så mycket tid på dom och vill komma vidare så det får bli senare. Edited January 13, 2013 by HovstaSX360 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Jag vill ha en fräs! (Och en svarv, och en tig-svets, och en bandsåg, och en pelarborr, och en....... :( ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted January 17, 2013 Author Share Posted January 17, 2013 Idag var jag ledig och kunde spendera hela dagen på mina leksaker. Jag har inte kunnat släppa det här med att vatten blocken var onödigt stabila och funderade på hur de kunde se ut om man tog bort lite mer material. Svårt att visualisera och mina försök i Cadprogrammet gick inte så bra så jag gjorde en bit lite slarvigt bara för att se ungefär hur det kunde bli. Provade lite olika radier på avfasningarna också. Tror att vattenblocken blir snyggast som dom är och med tanke på jobbet och att det bara kan röra sig om 200-300 gram så avfärdar jag tillsvidare tanken på att bearbeta dom mer. Började med nästa detalj, mätte lite och gjorde en enkel skiss. Satte upp en aluminiumklump på planskivan och grovsvarvade änden platt. Borrade med stegvis större borr från änden. Efter det får jag in ett svarvstål o kan svarva ur till färdigt mått. Sedan svarvades änden fin. Sedan svarvades biten ner till färdigt mått på delens största diameter. Därefter de andra diametrarna och jag glämde visst ett oringsspår på änden. Färdig i svarven och här sticks den av. Uppsatt i rundmatningsbordet och här var det lätt att fräsa av graderna som blev vid avstickningen. Här borras fästhålen. Bara att veva fram 90 grader för varje hål. Eftersom jag gjorde flänsen lite avsmalnande så måste hålen försänkas för att få en plan yta att dra skruvarna mot. Tar bort lite material mellan fästhålen dels för att jag tycker det blir snyggare men också för att delen annars skulle sticka ut utanför ytan den ska skruvas fast på. Efter lite avgradning och puts med dremeln är den färdig. Är det någon som kan gissa vad det är ? 10.00-23.00 och en enda bit blev färdig, inte konstigt det går så skakta framåt. :)/>/> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Oj, mycket jobb för en??? Slanganslutning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 (edited) Att göra ett litet slätt lock av en plåtbit ska väl gå ganska snabbt att göra trodde jag. Här följer en lite mer detaljerad redovisning över tillverkningen av en liten simpel del som tar mycket längre tid än vad jag någonsin skulle gissat innan jag började med det här. Jag är nybörjare på det här och detta får illustrera turerna för en sådan som skaffat maskiner och provar sig fram med tillverkning. Mer erfarna har säkert andra tillvägagångsätt. För att fästa plåtbiten i svarven tog jag en spillbit aluminiumaxel och svarvade änden slät. Borrar och gängar den Borrar plåtbiten fast inte helt igenom och gängar och skruvar fast en avkapad bult. Sätter upp den i svarven och sticker av den. Hade inget bra stål till det här så det blir att byta verktyg många gånger o köra från olika vinklar. Kör dessutom sakta och står lite vid sidan av för den här uppsättningen känns inte helt säker. Här är den färdig i svarven. Här riktas biten upp i rundmatningsbordet för att hålen senare ska hamna på rätt plats. Hålen borras och försänks. Sedan fräses material mellan fästöronen bort och biten vänds. Nu blev det lite krångligare att sätta fast och centrera biten med fyra fästöron i en trebackschuck. Den måste dessutom riktas både radiellt och på höjden så att oringspåret blir lika djupt runt om. Lite muttrar o tunn aluminumplåt så går det vägen. Fräser först ett spår för o-ring med en smal pinnfräs och sedan tar jag bort lite material i mitten. Locket är till för att täcka ett hål för eventuella framtida anslutningar på plenumets gavel och fästhålen borras här. Jag är glad att jag köpte digitalskalorna. Dom gör all uppsättning så mycket enklare och säkrare. Bultcirklar t.ex är bara att skriva in hur man vill ha dom och sedan flytta bordet efter vad som står i displayen. Det stora hålet "grovborras" med en hålsåg, och finborras med borrhuvudet. Längst ner till höger är det färdiga locket. Det är inte bara bearbetningen som tar tid. Väldigt mycket tid går åt till att sätta upp bitarna och byta verktyg. Edited January 19, 2013 by HovstaSX360 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 (edited) Så här blev det med de senaste delarna påskruvade på plenum/intercoolern. Dumpventilen ska användas som säkerhetsventil för eventulla baktändningar och styrs inte av vakum som vid en turboinstallation. Hålet på andra sidan är för eventuella framtida ventiler. Jag har tänkt att använda trotteln före kompressorn till att börja med då det är normalsättet vid deplacementkompressorer. Spjällhusen kommer att ha sina spjäll helt öppna. Jag har dom kvar för att det var enklast så eftersom spridarna sitter i dom. Dessutom har jag läst om andra som har gjort på det andra sättet och trycker mot spjällen och fått en väldigt bra respons på motorn. Genom att ha kvar spjällhusen har jag möjlighet att enkelt prova den metoden längre fram. Att trycka mot spjällen med deplacementkompressor har lite andra avigsidor så därför räknar jag det som överkurs och sparar det till senare. Edited January 19, 2013 by HovstaSX360 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Det här blir riktigt bra och otroligt snyggt :notworthy: Väntar på att få höra soundet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Mycket fint! Bra jobbat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Ja fantastiskt är väl det minsta man kan säga. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Skoj att du lägger upp bilder på snidandet :thumbsup: :thumbsup: Fint blir det också. Har du funderat på att sätta en extra spridarbrygga som skjuter in i centrum på trattarna. Plenumet ser optimalt ut för det. Ev. Platsbrist skulle vara det som kan ställa till det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 Tack för de positiva kommentarerna. :) Jodå jag har funderat på en extra rad med spridare ner i trattarna. Särskilt eftersom jag redan har en extra motor med spjällhus och spridare. Till att börja med lär det inte behövas då det laddtryck och effekt jag tänkt mig i första skedet (0,7-0,8 Bar och 50% effektökning) inte är mer än orginalspridarna klarar av (enligt turbotrimmarna på CBRXX-forumet). Efter det kan man behöva mer bränsle men ska man ha spridarna riktade rakt in i trattarna kommer dom att sticka ut ovanför huven och det vill jag inte. I alla fall inte nu. Man kan ju också ersätta spjällhusen med en distans som har plats för dubbla spridare eller helt enkelt byta till större. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Så snyggt alltså! Tror knappt på att du är nybörjare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Väldigt snygga grejor du gör Har du någon bra leverantör på aluminiumämnena i närheten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted January 21, 2013 Author Share Posted January 21, 2013 (edited) Tack, det är roligt att bilderna uppskattas. :)/> Nybörjarstatusen syns väl främst i skrotlådan och på hur mycket tid som läggs ner på tillverkning och framförallt på att klura ut hur jag ska göra. Jag brukar "träna" på finbearbetningen under själva grovbearbetningen och därför tar grovbearbtnengen ganska läng tid. För övrigt verkar inte maskinerna gilla särskilt "grova" tag i alla fall. Som tur är har jag inte behövt kassera så mycket då mina värsta blunders skett under grovbearbetning/träning. Dumpventilen har jag inte gjort själv. Jag har handlat aluminium på flera olika ställen I Örebrotrakten Stälshopen- grossist där jag köpt lite längre stångmaterial. Abat-tillverkar aluminiumluckor och har plåt för det. Har köpt rör o 5mm plåt där. Bista mekan- svetsverkstad som har en del plåt på hyllan. Ekonomidelar- plåt o svetsverkstad som också har en del plåt hemma och vattenskärningsutrustning. Arne S Andrsson i Frövi- tillverkar dosfräsar och har därför stångmaterial i varierande diametrar. Sista biten på en stång går inte att såga i hans bandsåg och såna har jag köpt några stycken. Det materialet är dessutom det som varit tacksammast att bearbeta då det blir korta spånor och inte kladdar så mycket. Edited January 21, 2013 by HovstaSX360 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted February 21, 2013 Author Share Posted February 21, 2013 I dag hämtade jag några bitar som jag fått utskurna till absolut lägsta pris :)/> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted February 27, 2013 Author Share Posted February 27, 2013 Har äntligen fått nått uträttat igen. Inte mycket men ett par svarvade stumpar till dom numrerade plåtarna blev det. Tanken är att de här plåtarna ska ersätta pulsairlocken/slanganslutningar. Pulsairkanalerna kommer att pluggas i ventilkåpan eller i topplocket. I plåtarna kan jag sen fästa COP spolarna. Slanganslutningen för vevhusventilationen är tyvär i vägen för en av spolarna och ska flyttas men den var ändå lite illa placerad så det är lika bra att jag blir tvungen att flytta den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoXa Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Jäklar vad snyggt! Kul med alla tillverkningsbilder, blir ännu mer sugen på att utöka min maskinpark i garaget nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted February 28, 2013 Author Share Posted February 28, 2013 Idag försöker jag detaljplanera remdragningen med brythjul och spännare. Riggade upp allt med tejp o träklossar för att se hur man kan göra. Ser här att spännanordningen hamnar ovanför delningsplanet till torrsumptråget. Det är bra, för det har hänt att tråget tagit i marken någon gång eftersom det sticker ner under chassiet. Underkant på chassit är ungefär i höjd med delningsplanet. Då är det bara att klura ut hur allt ska fästas upp. Det håller antagligen inte med silvertejp o balsaklossar. Jag har sparat lite material nedtill på kåpan för att lättare kunna fästa en spännanordning men för brythjulet som jag först trodde att jag skulle klara mig utan finns ingen sådan plats förberedd. Funderar också lite på hur mycket förspänning man behöver på remspännaren. Tror att jag måste ha ett justerbart läge för ursparingen som remspännarens lilla klack ska vila mot. Här skulle jag vilja ha tips på lösningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted March 9, 2013 Author Share Posted March 9, 2013 Har nu tillverkat fästen för remspännare o brythjul. Först planade jag alla sidor på en spillbit så de blev släta o vinkelräta. Sidan som ska möta motorkåpans nedre hörn frästes ur. Hålet som borrades i hörnet för kunna köra med lite större fräsar fram till hörnet visade sig sen vara onödigt då jag gjorde en annan montering för att göra färdigt hörnet. En av långsidorna var redan klar så fästhålet för spännaren borrades och den andra långsidan frästes till. Hålet fick en liten styrning för att lättare kunna centera biten på rundmatningsbordet och den stora radien frästes. Plan för fästskruvar och hål En styrning och ett plan att fästa remspännaren på. Jag tror det kan bli besvärligt att få in verktyg mellan kopplingskåpan och det här fästet så jag har gjort en urfräsning som ska fixera skruvskallen på bulten som ska hålla remspännaren. En del av fästet kolliderar med kopplingskåpan och en del material måste tas bort. Kom inte på nåt bättre sätt att göra den här avfasningen, så det blev en "trappa" som sedan filades o slipades slät. Med roterande filen justerades det sista för att få frigång mot kopplingskåpan. Här är det dags för fästet till brythjulet och det gick till på ungefär samma sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoXa Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Imponerande att du vevar allt för hand! Vad är det för fräs du har? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted March 9, 2013 Author Share Posted March 9, 2013 (edited) Vid det nedre hörnet fanns det rejält med material att fästa remspännaren i. När kåpan gjordes visste jag att jag skulle ha en remspännare där fast inte vilken modell eller pricis var. Därför sparades material för senare bearbetning. Hade jag från början tänkt använda ett brythjul hade jag inte tagit ur så mycket material på insidan av kåpan. På fästet för brythjulet har jag en stålbussning som enkelt kan bytas ut om jag vill flytta centrum för brythjulet lite grand. Det kan tänkas bli aktuellt om jag byter till en annan storlek på något av remhjulen. För att kunna justera förspänningen på remspännaren gjorde jag en lös ställbar bricka med det rektangulära hålet som fixerar remspännaren. Brickan med 7 hål fixeras med EN skruv i något av de 8 hålen. Man kan flytta brickan i steg om 5 grader på det viset. På grund av att det rektangulära hålet var i vägen så är hålen lite glesare där och just det steget är lite längre. Så här blev det Remhjulen har 8 spår och det finns plats mellan kåporna för 10 men de flesta lättillgängliga remmar har 6 spår o det är vad jag tänker prova med först. Jag har tänkt byta ut min kapade/skarvade rem till en med rätt längd. Med drivningen i det här stadiet har en viktig milstolpe i projektet passerats o det känns fint. :)/>/>/>/>/> Edited March 10, 2013 by HovstaSX360 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted March 9, 2013 Author Share Posted March 9, 2013 Jag har en Kinatillverkad fräs som heter ZX45D3. Den finns i lite olika utföranden. Min har digitalpositionering i x och y på den stora displayen och Z (upp och ner) på en liten mörk display på själva borrhuvudet. Den har dessutom motor för att höja o sänka själva borrhuvudet. Den kostade ca 25000:- för snart ett år sedan o det finns flera handlare som säljer dom här. Min svarv är en gammal Blomqvist som jag köpte för drygt 20 år sen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Riktigt snyggt jobb :notworthy: Undrar varför man älskar frästa aluminiumbitar :wohow: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Riktigt vackert handarbete :racesmile:/> Svarvade och frästa aluminiumdelar är underbart :wub:/> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted June 4, 2013 Author Share Posted June 4, 2013 Åksäsongen har startat för en tid sedan och inkräktar en smula på byggandet. Tillsammans med hustrun har två banträffar hunnits med och en hel del söndagsutflykter. Vid dessa utflykter skulle det vara fint med ett bagageutrymme för t.ex picknickkorgen så att hustrun slipper ha allting i knäet eller mellan fötterna. Lite plywoodbitar och en aluminiserad skyddsduk jag "hittat" på jobbet förvandlade det gapande hålet till ett användbart utrymme. Tas bort på mindre än en minut med hjälp av skåpknopparna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.