Jump to content

Fjädring!


Stimpy

Recommended Posts

Hejsan har nu kommit så långt i bygget att jag behöver köpa fjädrning, undrar över bra webbsidor inom eu där "coilovers" finns gärna inom sverige?.

kan nån ge mig ett bra tips om vart dom finns och vem som har bäst priser och kvalite?

Link to comment
Share on other sites

Du kan troligen hitta coilovers på RallyDesign till ett mycket bra pris - jag har läst deras katalog fram och tillbaka under hela byggtiden och jag vet ej hur många gånger jag har beställt från dem

kenneth

Link to comment
Share on other sites

jo den sidan var det mycket på som jag behöver :), men när det kommer till coilovers så hittar jag bara bara fjädrar eller bara dämpare, finns det inga sidor som har ett komplett sett med fjäder å dämpare i ett? eller måste man köpa en av varje å sen bygga ihop?. en hel vetenskap med bara upphängning men svårt att veta redan nu vad bilen kommer att väga, har ett ron champion chassi fast med en scorpio 2.9l v6a. vad väger era bilar färdiga?

Link to comment
Share on other sites

Du får nog räkna med att sätta ihop lämpliga kombinationer själv. Att "sätta ihop" är en baggis!

Ser att du har en Ford V6 2,9, vilket är samma motor som jag har.

Skrev detta i ett tidigare inlägg om bilens vikt:

"Min väger ca 900 kg med reservhjul + fäste, verktyg, domkraft, sufflett, stolar med rörram, 15 tums hjul, plåt i golv och ryggstycke, stort chassi (McSorley 7+442 dvs 5 cm bredare,5 cm högre och 10 cm längre än bokbilen), Ford V6 2,9 (160 kg, med härligt vridmoment). V6:an krävde en hel del trianguleringar och förstärkningar som inte finns på bokbilen.

Eftersom jag inte hade för avsikt att rejsa med bilen har jag heller inte varit gramräknare.

Om jag hade varit viktmedveten hade jag lätt kunnat sänka vikten med 200 kg - men till vilken nytta?"

Fram har jag fjädrar 450 lbs - något för vekt enl mitt tycke.

Bak 600 lbs - mycket styvt, skulle nog klara mej med mjukare.

Har funderat på att skifta om fram/bak fjädrarna för att prova hur bilen känns, iofs är jag mycket nöjd med nuvarande konfiguration.

Men va fan, det är alltid roligt att experimentera och man vill ju att det ska bli bäst!

Antas

Experimentator.

Link to comment
Share on other sites

Libell är väl återförsäljare för Protech. http://www.protechshocks.co.uk/

MK Indy har dessa som standard. Mina har fungerat felfritt. Beställer du så se till att få med ledlager i ändarna så att du inte bygger in spänningar i dämparna som hindrar dämparens funktion. Jag har beställt direkt från Protech även om alla pratar positivt om Libell :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...