Nallemannen Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Skaffade en 7" LSD 3,92 diff, monterade den och den går som en vanlig diff. När man drar medbringarna åt varsit håll så är det segt som sirap! Hur ska det kännas där, ska det vara stumt eller ska det vara lite sirap. Enligt uppgifter ska den bara ha gått 2000 mil. Den ser och känns mycket fin i pinjong, inget direkt glapp någon stans. Va kan ha hänt då, kan den ha legat för länge utan olja kanske? //Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Det verkar normalt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elken Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Hej! Varför tror du den är trasig? Mvh Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 En LSD diff känns som sirap. Min gör det också och den funkar tror jag ( det blir två svarta ränder bakom bilen när man skall iväg i alla fall). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted August 26, 2012 Author Share Posted August 26, 2012 Hej! Varför tror du den är trasig? Mvh Thomas Det finns inte en tendens att den låser upp. När jag skulle prova att dra runt bilen så gick inner hjulet i 200 som vanligt, det va blött! In i garaget upp me ena hjulet med en domkraft som stod i färdriktningen, men lika där! Inte ens en liten vilja framåt! Hur mycket ska det diffa, det måste ju vara mer än handkraft som är meningen, vill ju kunna nöta på båda däcken... :) //Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted August 26, 2012 Author Share Posted August 26, 2012 Kan det vara mängden olja jag har haft i? ca 1,1 - 1,2 l fick jag i, tills det kom i nivå pluggen. Ls 80-90 olja! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 (edited) Har inte mycket erfarenhet då jag har odiffat monterat men kolla denna tråd för lite info: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10168 T.ex. från therealpinto "Quaifediffen är bra på så vis att den inte bråkar det minsta när man kör sakta, den är också i praktiken underhållsfri. "Fit and forget". Men precis som viskodiffen får den problem att leverera kraft om man låter ett drivhjul åka upp i luften (eller få väldigt lite marktryck)." Så kanske testa på torrare underlag.... Edited August 26, 2012 by Jocke4U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elken Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Hej! Som föregående talare säger så prova på grus eller nått och gör rivstart. Två ränder ska det bli. Dock låter det som din inte är riktigt frisk, "dra runt" den borde gå finfint när det är blött. Torrt vette tusan, men... MÄngden olja är det inte,själva LSD enheten är sluten i diffen och den "kan du inte" fylla på olja i. Mvh Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtimmyx Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 Jag har haft bilar med helt öppen diff som gladerligen ritar två sträck efter sig på både grus och asfalt vid jämn belastning. Då tror jag mer på att testa diffen såhär: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 Fords viskodiffbroms är inte så hårt "ansatt", och diffbromsverkan fås genom lameller som ligger i ett bad av klibbig silikonolja (typ). När lamellerna vrids åt olika håll "klistras" de ihop av oljan men diffbromsenheten kan bara överföra ett visst moment. Standardspec är 70 +/- 30 Nm, dvs som standard ska den överföra cirka 70 Nm men 40-100 Nm är inom specifikationerna. Vätskan i diffbromsenheten "slits" så en diff som levt några år bromsar mindre. Man ska ju också minnas att syftet med diffbromsen är att man ska kunna ta sig fram i låg hastighet med dåligt grepp (snö, lera), det är inte en diffbroms tänkt för bus på asfalt ;-) Den ska vara snäll och beskedlig, säkert ett resultat av erfarenheterna från Capri 2.8i Special, där Ford originalmonterade en ramplamelldiff i en bil med hyfsad motoreffekt och ganska lätt bakvagn. I blött väglag är den "en handfull" att hantera för en ovan förare... Vill man prova diffen kan man alltså mäta låsverkan med momentnyckel. Om man låser pinjongen och vrider ena axelflänsen med momentnyckel, så ska man alltså se 70 +/- 30 Nm (vrid cirka ett halvt varv på cirka 1 sekund). /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted August 28, 2012 Author Share Posted August 28, 2012 (edited) Tack för alla svar! Jag har prövat dra runt med en moment nyckel,inget direkt motstånd. Och om man lägger ur växeln och snurrar ett varv så kanske det andra har snurrat 20% av ett varv, så att det inte står rätt till är en sak som är säker!!! :( Nu till nästa fråga, går den att reparera/spänna upp så den tar rätt igen. Eller ska den kasseras och jag får jaga ny igen? //Björn Edited August 28, 2012 by Nallemannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Det går att få den renoverad. Gearboxman i England, kanske Maxxtuning i Sverige också. Men börja med att kolla att det verkligen är en LSD-diff du har. Ta av locket och titta på diffcarriern bakifrån - med diffbroms har "flänsen" som kronhjulet sitter på en skarv på mitten, det är där inne som lamellerna ligger. Nån kan ju ha bytt... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted August 30, 2012 Author Share Posted August 30, 2012 (edited) Är detta en Visco diff eller en Lamell diff? //Björn Edited August 30, 2012 by Nallemannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted August 30, 2012 Share Posted August 30, 2012 Det är väl en öppen diff Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted August 30, 2012 Author Share Posted August 30, 2012 Det är väl en öppen diff Öppen diff? Menas det att den är o diffad? Tror diff delen sitter till vänster om kron hjulet, Syns lite dåligt på bilderns kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted August 30, 2012 Share Posted August 30, 2012 Nu har jag Googlat lite. Och det verkar vara en visko diff :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 30, 2012 Share Posted August 30, 2012 Det ser ut att vara en bromsad diff. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted August 30, 2012 Author Share Posted August 30, 2012 Jag kanske ska tillägga att det är den diffen som jag skrev om i början som jag har tagit kort på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted August 31, 2012 Share Posted August 31, 2012 Japp, det där är en viscous diff! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.