Jump to content

Björns carbon7


Recommended Posts

Vad smart du är Antas:) då är det ju inga problem, men är "plasten" så lös så den rinner?är den som sirap då? Jag har sådana mått till barnens hostmedicin:)

Tack för tippset;)

Www.locost.bloggplatsen.se

Den brukar vara som sirap i konsistens (kan variera lite med temperaturen). Utgå från att alla processer bör ske vid 20c.

Om du söker i min byggtråd "Uppdatering av ett långsamt bygge" hittar du en bild på min "magic box".

Jag tog en wellpapplåda, gjorde ett hål i nedre kanten för inblåsning av varmluft från kupévärmaren till bilen. Diagonalt i övre kanten gjorde jag ett hål ca 10 cm i diameter i vilket jag stack in ett "grårör" (avloppsrör av grå plast), röret ledde jag ut ur garaget.

På detta sätt behövde bara grannarna njuta av styrenlukten! Den är näst intill outhärdlig i slutna rum. Samtidigt fick jag fördelen att hålla jämn temp i härdningsprocessen.

Hmm.....undrar om bilden finns kvar i min tråd? Tog bort en massa bilder eftersom jag påstods ha för många.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 551
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hur mäter man upp 1,5-2% härdare :icon_oops:/> när jag blanda spackel så brukar jag köra på känn, men det vågar jag inte här. väger man?

Enkelt... 1kg polyester 2gram härdare. 2gram härdare är 2cl. Blandar du då upp 0,5kg ska du ha ca 1cl härdare.

Link to comment
Share on other sites

Enkelt... 1kg polyester 2gram härdare. 2gram härdare är 2cl. Blandar du då upp 0,5kg ska du ha ca 1cl härdare.

Ursäkta, men jag hänger inte med här riktigt.

Procent betyder ju en hundradel. 1 procent är väl en hundradel av något.

1Kg.= 1000gram. Så 1 procent av 1000gr. borde väl bli 10gr.

Så 2 procent av 1000gr. borde väl bli 20gr. ??

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar att du inte blandar 1 kg vid ett tillfälle!

Ta mindre portioner. Om du blandar t.ex. 1 kg frigörs så mycket värme i härdningsreaktionen att du inte hinner använda satsen.

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt... Missade en nolla... 2g härdare känns lite svårt att hälla upp ;)

Blanda bara 0,5kg som max vid lagningar. Bättre att blanda flera gånger än ha en halv burk kvar när man är färdig. Sen om du använder dig av biltema eller eller baushaus polyester kan du köra 2,5-3% härdare. Detta är för att deras polyester har oftast gått ur "potlife". Polyester har 6 månaders "potlife". Eftersom jag vet var biltema köper från så kan deras polyester vara upp till 2 år gammalt beroende på vilket storlek.

Link to comment
Share on other sites

Ok, då känns det som en bra idé och delar det på 4 olika blandningar. Man vill ju inte behöva göra ett stress jobb.

Om jag förstår det rätt så ska jag lägga två lager glasfiber i "hålet" ska dessa över lappa den befintliga glasfibern? Borde det inte bli starkare om jag lägger ett tredje som överlappa ca 10 cm på varje sida eller räcker det med två lager som överlappa lite på varje sida?

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Låt alla lager lappa över - blir starkast så. MYCKET viktigt att slipa där överlappen ligger mot befintligt laminat!!!

Ett fel som många gör är att använda för mycket plast. Det är mattan som ska mättas och inte mer! Du ser när det inte finns vita fläckar i mattan - då är det mättat.

Använd en roller för utläggning av plast, pressa och rolla sedan ut luften ur mattan med en tandad stålroller.

Ha en burk med aceton i beredskap för att rensa verktygen.

Detta klarar du galant!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Men sist men absolut viktigaste... Skydd!

Mask med A2 filter och gärna skyddsbrillor. Nu plastar jag mycket mer men de är ofta jag får stänk på mina skyddsbrillor och nu när jag bytt till friskluftsmask har jag stänk på visiret. Få de i ögonen är nog ingen hit. Inte direkt att man sköljer med aceton ;)

Link to comment
Share on other sites

Det här med skydd har jag lärt mig under min tid som golvläggare:) lacka trä golv för 15 år sedan utan mask så lär man sig det:/

Tack för all hjälp!!! :)

Ska bara få igång ved kaminen i garaget sen är det dags:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Ingen skönhet men kommer nog att värma gott i kylan:)

post-4892-1359719813368_thumb.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se

Hittar det inte nu. Men på något forum på nätet så har de sysslat med att bygge värmekaminer av P17 flaskor- det ser inte bra ut men de verkar fungera perfekt - tror att jag sett detta på detta forum http://www.metalmeet.com/forum/index.php - det verkar finnas tävlingar - en del är bättre än andra

kenneth

ps kan man få tag på en tom P11 eller P18 så är det bara att bygga kaminen...ds

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Hittar det inte nu. Men på något forum på nätet så har de sysslat med att bygge värmekaminer av P17 flaskor- det ser inte bra ut men de verkar fungera perfekt - tror att jag sett detta på detta forum http://www.metalmeet.com/forum/index.php - det verkar finnas tävlingar - en del är bättre än andra

kenneth

ps kan man få tag på en tom P11 eller P18 så är det bara att bygga kaminen...ds

Kaminen har jag det är skorstenen jag fundera över men tro att vi har löst det nu:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Ett gotte bord av godis:)post-4892-13602330085333_thumb.jpg

Hoppas att man får lite tid över på söndagen så det börja hända lite:)

Köpte fyra camberjusterare till nedre a-armen för 40£ ink frakt och kanon kvalite av en engelsman som svarvar allt möjligt:) jag bara skrev vad jag behövde så fixade han det. Tog väl ca en vecka från det jag skickade vad jag ville ha till paketet låg på köksbordet:) så nu har jag beställt en justering till mitt sne stag till bakaxelen med en höger och en vänster gänga ca 25£ ink frakt:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde en likadan gigg utom att de korta (grövre) tvärrören gjorde jag i hel längd.

Anledningen var att då riskerade jag inte att de inte skulle vara i en rät linje.

Efter svetsningen var det enkelt att kapa dom i de längder som behövdes.

Antas

Linjär gubbe.

Link to comment
Share on other sites

Nu är kaminen installerad i garaget:) värmer gott gör den med. Farsan tyckte att garaget var för fult för att vara med på bild men det ska renoveras till våren när hans firebird är såld:) då blir det klinker golv och ljusgrå väggar:)

post-4892-13610242642354_thumb.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Är det en gasolkamin eller en vedkamin ?? Klinkersgolv går lätt att hålla rent.

Men de golven brukar vara hårda att ligga på. Jag brukar lägga ut en trasmatta-

som jag ligger på.

Värme i golvet vore nåt att drömma om. :)

Link to comment
Share on other sites

Ved kamin är det:) jag har värmegolv i huset men det sitter tyvärr inte ihop med garaget. Jag lade in klinker i hallen och det var så hårt att jag förstörde två borr till ett hål, så det kommer att hålla för allt:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Har häftat ihop övre a-armarna:) farsan får helsvetsa dem. Börjat med en gigg till de undre, men skulle vilja ha lite synpunkter innan jag går vidare:) Kom med synpunkter

post-4892-13611037279649_thumb.jpg

Övre som ligger och vänta på att bli helsvetsade

post-4892-13611037806806_thumb.jpg

post-4892-13611038024342_thumb.jpg

post-4892-13611038373657_thumb.jpg

post-4892-13611038597647_thumb.jpg

post-4892-1361103879612_thumb.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

En synpunkt jag har för att du lättare skall få hylsorna till fästet mot ramen att linjera i alla led.

Svarva två kottar som är lika långa som hylsorna. Lägg dem i dimensionen något lägre än hylsorna. De skall finnas rörelsemån annars kommer dessa att fastna när du bränner på med svetsen. Borra i svarven ett längsgående 12mm hål i kottarna. Sätt upp ett rör i svarven och svarva av röret till den längd innermåttet mellan hylsorna skall ha.

Dags att montera.

Sätt i en gängstång och dra ihop. Nu kan du svetsa utan att hylsorna smiter iväg åt alla håll = du får göra om bärarmarna. Eller i alla fall är risken mindre.

Hur jag gjorde finns på någon av sidorna i CealmSeven V8 tråden.

För att kunna genomföra idén måste du göra om jiggen lite grann. Det kan det vara värt......

Carbon7_zps1a645a18.jpg

Link to comment
Share on other sites

--- men tro det blir samma sak med giggen ---

Nej, svetskrafterna när du bränner på är så mycket större än man tror och inget trävirke kan hålla dem på plats. Det flyttar sig mer eller mindre. Flyttar det sig inte har du säkert bränt på för lite med svetsen. Trodde faktiskt jag hade någon bild i V8 tråden men kunde inte hitta jiggen. Konstigt. Har väl skrivit det i någon annan tråd då. Hylsan var helt röd när svetsningen var klar. Förvisso hade jag 30x3 rör. Hur som helst det kan gå bra och det kan bli föremål för "omgörning". När jag skall göra mina bärarmarna till nya bilarna är det fastlåsning som gäller trots att det bara är 25mm rör.

Link to comment
Share on other sites

Calle du har nog rätt, tänkte inte på att det kan slå sig när man svetsa:) om man spänner en kraftig järn bit över med riktiga skruvtvingar så borde det inte slå sig eller? Man vill ju inte göra om;) kollade mina övre och dem blev raka men de är ju bara häftade. Farsan har ca 30 års erfarenhet av svetsning på karlskrona varvet( tillverka båtar till marinen ) han kanske har några tips:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

---- riktiga skruvtvingar så borde det inte slå sig eller --- Jo tyvärr är risken stor.

Även min metod kan ge möjlighet att få göra om men chansen är mindre. Ta exemplet när man justerar Toe-in på en stelbakaxel. En klassiker där är att lägga en eller ett par svetssträngar på rätt sida röret. Ett bakaxelrör är kraftigt men lite svets så viker det sig så Toe-in blir bra.

Inte så små rör jag använde för att hålla svetsningen skapligt linjerad. Men bättre ett stort och kraftigt rör som gör jobbet bra än att få göra om. Både tid och pengar.....

bararmardistans_zps51ee3478.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tänkte till en extra gång. Det är bra att göra det. Det kanske inte är lika känsligt för dig eftersom du har justeringarna. Mina var ju tvungna att blir "rätt direkt". Du kan ju faktiskt moderera en del. Fast jag är ändå av den principiella åsikten att allt ska sitta tokstadigt fast inför svetsning för att sitta ändå mera fast när svetsningen är klar.

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag tog en grov plåt 10 mm som jag punktade dit vinkeljärn på strategiska platser, liknande träjiggen men så att det inte kan dra sig. Det är enkelt att ritsa med ritspik och vinkel så att det blir rakt. Sedan är det bara att bränna på. plockar man ur bärarmen för att svetsa runt om kan man bara lägga i den i jiggen och kontrollera att det inte slagit sig.

Sedan när du som Cealm ska bygga nr 2 och 3 är det bara att lägga i bitarna :)/>/>

Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...