Antas Posted January 30, 2013 Posted January 30, 2013 Vad smart du är Antas:) då är det ju inga problem, men är "plasten" så lös så den rinner?är den som sirap då? Jag har sådana mått till barnens hostmedicin:) Tack för tippset;) Www.locost.bloggplatsen.se Den brukar vara som sirap i konsistens (kan variera lite med temperaturen). Utgå från att alla processer bör ske vid 20c. Om du söker i min byggtråd "Uppdatering av ett långsamt bygge" hittar du en bild på min "magic box". Jag tog en wellpapplåda, gjorde ett hål i nedre kanten för inblåsning av varmluft från kupévärmaren till bilen. Diagonalt i övre kanten gjorde jag ett hål ca 10 cm i diameter i vilket jag stack in ett "grårör" (avloppsrör av grå plast), röret ledde jag ut ur garaget. På detta sätt behövde bara grannarna njuta av styrenlukten! Den är näst intill outhärdlig i slutna rum. Samtidigt fick jag fördelen att hålla jämn temp i härdningsprocessen. Hmm.....undrar om bilden finns kvar i min tråd? Tog bort en massa bilder eftersom jag påstods ha för många. Quote
Henke_HJCC Posted January 30, 2013 Posted January 30, 2013 hur mäter man upp 1,5-2% härdare :icon_oops:/> när jag blanda spackel så brukar jag köra på känn, men det vågar jag inte här. väger man? Enkelt... 1kg polyester 2gram härdare. 2gram härdare är 2cl. Blandar du då upp 0,5kg ska du ha ca 1cl härdare. Quote
Karlskrona Posted January 30, 2013 Author Posted January 30, 2013 Hehe känner mig lite dum nu, det är ju inte så svårt när hjärnan kopplar;) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Morty Posted January 30, 2013 Posted January 30, 2013 Jag blandar i en burk direkt på en digital hushållsvåg. Har krånglat med medicinmått och sådant innan, men bara kladdigt och krångligt. Quote
Tabac Posted January 30, 2013 Posted January 30, 2013 Enkelt... 1kg polyester 2gram härdare. 2gram härdare är 2cl. Blandar du då upp 0,5kg ska du ha ca 1cl härdare. Ursäkta, men jag hänger inte med här riktigt. Procent betyder ju en hundradel. 1 procent är väl en hundradel av något. 1Kg.= 1000gram. Så 1 procent av 1000gr. borde väl bli 10gr. Så 2 procent av 1000gr. borde väl bli 20gr. ?? Quote
Karlskrona Posted January 30, 2013 Author Posted January 30, 2013 Du har rätt, det är nog därför dem säljer dem i storleken 1kg och härdaren i 20g förpackning :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Antas Posted January 30, 2013 Posted January 30, 2013 Jag rekommenderar att du inte blandar 1 kg vid ett tillfälle! Ta mindre portioner. Om du blandar t.ex. 1 kg frigörs så mycket värme i härdningsreaktionen att du inte hinner använda satsen. Quote
Henke_HJCC Posted January 31, 2013 Posted January 31, 2013 Helt rätt... Missade en nolla... 2g härdare känns lite svårt att hälla upp ;) Blanda bara 0,5kg som max vid lagningar. Bättre att blanda flera gånger än ha en halv burk kvar när man är färdig. Sen om du använder dig av biltema eller eller baushaus polyester kan du köra 2,5-3% härdare. Detta är för att deras polyester har oftast gått ur "potlife". Polyester har 6 månaders "potlife". Eftersom jag vet var biltema köper från så kan deras polyester vara upp till 2 år gammalt beroende på vilket storlek. Quote
Karlskrona Posted January 31, 2013 Author Posted January 31, 2013 Ok, då känns det som en bra idé och delar det på 4 olika blandningar. Man vill ju inte behöva göra ett stress jobb. Om jag förstår det rätt så ska jag lägga två lager glasfiber i "hålet" ska dessa över lappa den befintliga glasfibern? Borde det inte bli starkare om jag lägger ett tredje som överlappa ca 10 cm på varje sida eller räcker det med två lager som överlappa lite på varje sida? Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Antas Posted January 31, 2013 Posted January 31, 2013 (edited) Låt alla lager lappa över - blir starkast så. MYCKET viktigt att slipa där överlappen ligger mot befintligt laminat!!! Ett fel som många gör är att använda för mycket plast. Det är mattan som ska mättas och inte mer! Du ser när det inte finns vita fläckar i mattan - då är det mättat. Använd en roller för utläggning av plast, pressa och rolla sedan ut luften ur mattan med en tandad stålroller. Ha en burk med aceton i beredskap för att rensa verktygen. Detta klarar du galant! Edited January 31, 2013 by Antas Quote
Henke_HJCC Posted January 31, 2013 Posted January 31, 2013 Men sist men absolut viktigaste... Skydd! Mask med A2 filter och gärna skyddsbrillor. Nu plastar jag mycket mer men de är ofta jag får stänk på mina skyddsbrillor och nu när jag bytt till friskluftsmask har jag stänk på visiret. Få de i ögonen är nog ingen hit. Inte direkt att man sköljer med aceton ;) Quote
Karlskrona Posted January 31, 2013 Author Posted January 31, 2013 Det här med skydd har jag lärt mig under min tid som golvläggare:) lacka trä golv för 15 år sedan utan mask så lär man sig det:/ Tack för all hjälp!!! :) Ska bara få igång ved kaminen i garaget sen är det dags:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted February 1, 2013 Author Posted February 1, 2013 Ingen skönhet men kommer nog att värma gott i kylan:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
kengren Posted February 1, 2013 Posted February 1, 2013 Ingen skönhet men kommer nog att värma gott i kylan:) Www.locost.bloggplatsen.se Hittar det inte nu. Men på något forum på nätet så har de sysslat med att bygge värmekaminer av P17 flaskor- det ser inte bra ut men de verkar fungera perfekt - tror att jag sett detta på detta forum http://www.metalmeet.com/forum/index.php - det verkar finnas tävlingar - en del är bättre än andra kenneth ps kan man få tag på en tom P11 eller P18 så är det bara att bygga kaminen...ds kenneth Quote
Karlskrona Posted February 1, 2013 Author Posted February 1, 2013 Hittar det inte nu. Men på något forum på nätet så har de sysslat med att bygge värmekaminer av P17 flaskor- det ser inte bra ut men de verkar fungera perfekt - tror att jag sett detta på detta forum http://www.metalmeet.com/forum/index.php - det verkar finnas tävlingar - en del är bättre än andra kenneth ps kan man få tag på en tom P11 eller P18 så är det bara att bygga kaminen...ds Kaminen har jag det är skorstenen jag fundera över men tro att vi har löst det nu:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted February 4, 2013 Author Posted February 4, 2013 Nya emblem till baken på sjuan:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Antas Posted February 4, 2013 Posted February 4, 2013 Prydligt! Förstår att du har satt det bak, det är väl den del de flesta "Svenssonförare" får beskåda det. Quote
Karlskrona Posted February 5, 2013 Author Posted February 5, 2013 Hehe helt rätt Antas:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
dmc12Hank Posted February 5, 2013 Posted February 5, 2013 Var har du fått dom där fina emblemen ifrån. Quote
Karlskrona Posted February 5, 2013 Author Posted February 5, 2013 Jag beställde dem på ebay:) ca 150kr tro jag det var:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted February 7, 2013 Author Posted February 7, 2013 Ett gotte bord av godis:) Hoppas att man får lite tid över på söndagen så det börja hända lite:) Köpte fyra camberjusterare till nedre a-armen för 40£ ink frakt och kanon kvalite av en engelsman som svarvar allt möjligt:) jag bara skrev vad jag behövde så fixade han det. Tog väl ca en vecka från det jag skickade vad jag ville ha till paketet låg på köksbordet:) så nu har jag beställt en justering till mitt sne stag till bakaxelen med en höger och en vänster gänga ca 25£ ink frakt:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted February 7, 2013 Author Posted February 7, 2013 Bygger en jigg till övre bärarmarna:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Antas Posted February 7, 2013 Posted February 7, 2013 Jag gjorde en likadan gigg utom att de korta (grövre) tvärrören gjorde jag i hel längd. Anledningen var att då riskerade jag inte att de inte skulle vara i en rät linje. Efter svetsningen var det enkelt att kapa dom i de längder som behövdes. Antas Linjär gubbe. Quote
Karlskrona Posted February 7, 2013 Author Posted February 7, 2013 Jag har sett att många har gjort på detta sett och det kändes som en bra grej att kopiera :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
gka Posted February 8, 2013 Posted February 8, 2013 Det går stadigt framåt :racesmile: Vad hette han med svarven? Quote
Karlskrona Posted February 8, 2013 Author Posted February 8, 2013 Tack:) Han med svarven heter Wayne Gascoigne och har ett företag i England. Kanon service:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted February 9, 2013 Author Posted February 9, 2013 Första klar:) ska tapetsera lite fort imo så jag kanske hinner göra den andra imo kväll:) Den är bara punktad, farsan får äran att helsvetsa när han är hemma igen:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted February 16, 2013 Author Posted February 16, 2013 Nu är kaminen installerad i garaget:) värmer gott gör den med. Farsan tyckte att garaget var för fult för att vara med på bild men det ska renoveras till våren när hans firebird är såld:) då blir det klinker golv och ljusgrå väggar:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Tabac Posted February 16, 2013 Posted February 16, 2013 Är det en gasolkamin eller en vedkamin ?? Klinkersgolv går lätt att hålla rent. Men de golven brukar vara hårda att ligga på. Jag brukar lägga ut en trasmatta- som jag ligger på. Värme i golvet vore nåt att drömma om. :) Quote
Karlskrona Posted February 16, 2013 Author Posted February 16, 2013 Ved kamin är det:) jag har värmegolv i huset men det sitter tyvärr inte ihop med garaget. Jag lade in klinker i hallen och det var så hårt att jag förstörde två borr till ett hål, så det kommer att hålla för allt:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted February 17, 2013 Author Posted February 17, 2013 Har häftat ihop övre a-armarna:) farsan får helsvetsa dem. Börjat med en gigg till de undre, men skulle vilja ha lite synpunkter innan jag går vidare:) Kom med synpunkter Övre som ligger och vänta på att bli helsvetsade Www.locost.bloggplatsen.se Quote
cealm Posted February 17, 2013 Posted February 17, 2013 En synpunkt jag har för att du lättare skall få hylsorna till fästet mot ramen att linjera i alla led. Svarva två kottar som är lika långa som hylsorna. Lägg dem i dimensionen något lägre än hylsorna. De skall finnas rörelsemån annars kommer dessa att fastna när du bränner på med svetsen. Borra i svarven ett längsgående 12mm hål i kottarna. Sätt upp ett rör i svarven och svarva av röret till den längd innermåttet mellan hylsorna skall ha. Dags att montera. Sätt i en gängstång och dra ihop. Nu kan du svetsa utan att hylsorna smiter iväg åt alla håll = du får göra om bärarmarna. Eller i alla fall är risken mindre. Hur jag gjorde finns på någon av sidorna i CealmSeven V8 tråden. För att kunna genomföra idén måste du göra om jiggen lite grann. Det kan det vara värt...... Quote
Karlskrona Posted February 17, 2013 Author Posted February 17, 2013 Jag tänkte häfta dem i giggen så dem blir exakt lika dana:) men jag förstår vad du menar men tro det blir samma sak med giggen? Mvh Björn Www.locost.bloggplatsen.se Quote
cealm Posted February 17, 2013 Posted February 17, 2013 --- men tro det blir samma sak med giggen --- Nej, svetskrafterna när du bränner på är så mycket större än man tror och inget trävirke kan hålla dem på plats. Det flyttar sig mer eller mindre. Flyttar det sig inte har du säkert bränt på för lite med svetsen. Trodde faktiskt jag hade någon bild i V8 tråden men kunde inte hitta jiggen. Konstigt. Har väl skrivit det i någon annan tråd då. Hylsan var helt röd när svetsningen var klar. Förvisso hade jag 30x3 rör. Hur som helst det kan gå bra och det kan bli föremål för "omgörning". När jag skall göra mina bärarmarna till nya bilarna är det fastlåsning som gäller trots att det bara är 25mm rör. Quote
Karlskrona Posted February 17, 2013 Author Posted February 17, 2013 Calle du har nog rätt, tänkte inte på att det kan slå sig när man svetsa:) om man spänner en kraftig järn bit över med riktiga skruvtvingar så borde det inte slå sig eller? Man vill ju inte göra om;) kollade mina övre och dem blev raka men de är ju bara häftade. Farsan har ca 30 års erfarenhet av svetsning på karlskrona varvet( tillverka båtar till marinen ) han kanske har några tips:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
cealm Posted February 17, 2013 Posted February 17, 2013 (edited) ---- riktiga skruvtvingar så borde det inte slå sig eller --- Jo tyvärr är risken stor. Även min metod kan ge möjlighet att få göra om men chansen är mindre. Ta exemplet när man justerar Toe-in på en stelbakaxel. En klassiker där är att lägga en eller ett par svetssträngar på rätt sida röret. Ett bakaxelrör är kraftigt men lite svets så viker det sig så Toe-in blir bra. Inte så små rör jag använde för att hålla svetsningen skapligt linjerad. Men bättre ett stort och kraftigt rör som gör jobbet bra än att få göra om. Både tid och pengar..... Edited February 17, 2013 by cealm Quote
Karlskrona Posted February 17, 2013 Author Posted February 17, 2013 Kör du med m8 eller grövre? Www.locost.bloggplatsen.se Quote
cealm Posted February 17, 2013 Posted February 17, 2013 Mittemellan. Jag hade M16 att dra ihop bärarmarna med. M16 är rätt stadig och bra. Quote
Karlskrona Posted February 17, 2013 Author Posted February 17, 2013 Ok, tack:) då blir det till att åka och köpa gängstav av modell m16:) och bränna på Www.locost.bloggplatsen.se Quote
cealm Posted February 17, 2013 Posted February 17, 2013 Tänkte till en extra gång. Det är bra att göra det. Det kanske inte är lika känsligt för dig eftersom du har justeringarna. Mina var ju tvungna att blir "rätt direkt". Du kan ju faktiskt moderera en del. Fast jag är ändå av den principiella åsikten att allt ska sitta tokstadigt fast inför svetsning för att sitta ändå mera fast när svetsningen är klar. Quote
Karlskrona Posted February 17, 2013 Author Posted February 17, 2013 Jag håller med Calle:) jag tacka för tipset:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted February 18, 2013 Author Posted February 18, 2013 Jippi stötdämparna har kommit, nu ska det byggas:) Tack Peter för en smidig affär:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted February 21, 2013 Author Posted February 21, 2013 Framvagnen är nästan färdig för att skruvas dit, blir nog klar i helgen:) tack Calle för tipset:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
steel Posted February 21, 2013 Posted February 21, 2013 (edited) Hej, jag tog en grov plåt 10 mm som jag punktade dit vinkeljärn på strategiska platser, liknande träjiggen men så att det inte kan dra sig. Det är enkelt att ritsa med ritspik och vinkel så att det blir rakt. Sedan är det bara att bränna på. plockar man ur bärarmen för att svetsa runt om kan man bara lägga i den i jiggen och kontrollera att det inte slagit sig. Sedan när du som Cealm ska bygga nr 2 och 3 är det bara att lägga i bitarna :)/>/> Pär Edited February 21, 2013 by steel Quote
Karlskrona Posted February 22, 2013 Author Posted February 22, 2013 Tack!! Här bara haglar idéerna:) vilket bra forum detta är!! Björn Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted February 22, 2013 Author Posted February 22, 2013 Nu är dem helsvetsade och med på bild:) nu blir det gubbfest och öl;) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted March 3, 2013 Author Posted March 3, 2013 Har fått panhardstages justeringen nu:) ena sidan är vänster gängad och den andra sidan är höger gängad så det blir lätt att justera bakaxlen Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted March 5, 2013 Author Posted March 5, 2013 (edited) Nu har det landat lite fjädrar i garaget ;) Om man bara kunde få loss lite tid nu med :) Www.locost.bloggplatsen.se Edited March 5, 2013 by Karlskrona Quote
Biiren Posted March 6, 2013 Posted March 6, 2013 Hallå undrar vart du har köpt ditt panhardstages justeringen någonstans. Fint bygge. :) :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.