Packalen Posted July 18, 2012 Posted July 18, 2012 Hej, Efter att har hängt här på forumet ett tag och inspirerats av alla byggen som pågår så bestämde jag mig för att göra ett försök själv. Jag kommer från hoj racingen och har inte någon speciell kunskap om bilbygge. Men vad fan, varje dag man inte lär sig något nytt är en bortkastad dag. Hur som helst så är ett grund kit beställt och ska hämtas i Kingswinford nästa vecka. Motorn dök upp igår, så nu kliar det bra i fingrarna. Tänkte försöka hålla tråden levande genom bygget, både för att visa hur jag gör och för att få tips och ställa frågor. Quote
Jocke4U Posted July 18, 2012 Posted July 18, 2012 Hej och kul med en byggtråd och snart ytterligare en bil i Västra Götaland :) Vilket kit är det du skall hämta? Quote
fege Posted July 18, 2012 Posted July 18, 2012 (edited) Välkommen och lycka till! Det du inte kan lär du dig på vägen, jag vet... Tar man det bara lugnt och frågar om man inte vet så ordnar det sig alltid. Skall bli kula att följa detta bygge! Edited July 18, 2012 by fege Quote
seven Posted July 18, 2012 Posted July 18, 2012 Roligt att du är igång på allvar. Hoppas det funkar bra när du hämtar kitet, det är ju inte alltid perfekt leverans från den ön..... Lycka till! vi hörs. / Arne Quote
Packalen Posted July 19, 2012 Author Posted July 19, 2012 (edited) Tack för lyckönskningarna, det ska bli spännade. Det blir ett Westfied MegaBusa kit som jag får modda för att få ner R1 motorn. Beställde Ram, plast, plåtar, pedalställ, hjulupphängningar, vissa styrdelar, frambromsar o lite annat smått o gott som är lika bra att få hem när man ändå är över. Jag kommer att vara på Westfileld i Kingswinford fredag den 27:e om det är någon som vill få hem något därifrån. //Patrick Edited July 19, 2012 by Packalen Quote
Packalen Posted July 30, 2012 Author Posted July 30, 2012 Efter 300mil så stod detta hemma i garaget. Nu är det bara ex antal timmar svets, fil, skruv o många fula ord så är det snart klart. Quote
fege Posted July 30, 2012 Posted July 30, 2012 Snyggt! Du har en rolig och lärorik resa framför dig. Kör så det ryker!!! :racesmile: Quote
Packalen Posted July 31, 2012 Author Posted July 31, 2012 Jag lurar lite på hur jag ska ordna med backandet. Backväxellåda är förmodligen det bästa alternativet. Men vad är nackdelarna med elektrisk back typ startmotor? Mvh Patrick Quote
Thomas Posted July 31, 2012 Posted July 31, 2012 Elektrisk back fordrar mer kringutrustning om du ska kunna styra "hastigheten" Quote
Packalen Posted August 22, 2012 Author Posted August 22, 2012 Började mitt bilbygge idag. Skulle pressa i bussningar i bärarmarna. Efter andra bussningen blev det såhär.. Ska dom sitta så hårt eller är det skit (läs biltema)kvalitet på städet?? Quote
Tabac Posted August 22, 2012 Posted August 22, 2012 Skruvstädet är förmodligen i gjutjärn. Försök att få tag i ett skruvstäd i smitt stål. Quote
Jocke4U Posted August 22, 2012 Posted August 22, 2012 Mina satt ordentligt också, putsa rören med en duk innan och fett med fett Quote
Rikard Larsson Posted August 23, 2012 Posted August 23, 2012 Sådana skruvstäd är inget bra, tycker inte man ska kunna dra isät det största med handkraft (vilket jag gjorde). Följ ovanstående tips så går det nog bra. Att frysa bussningarna först hjälper också. Quote
Packalen Posted September 4, 2012 Author Posted September 4, 2012 Nu är byggvagnen klar i alla fall. Ja, lite överdimensionerad men grannen var på väg att köra materialet till tippen. Då var det ju bättre att svetsa en vagn. Till helgen, får jag med lite tur kardaner och backlåda. Då blir det inpassning av drivlina. Quote
Packalen Posted September 10, 2012 Author Posted September 10, 2012 (edited) Nu har jag fått hem kardanaxlar och backlåda. Tack fege. Då kommer jag till frågan hur jag ska fästa lådan. Westfield hänger ju upp sin låda i fyra busningar. Jag lurar på om jag ska göra fästen så jag kan använda det som sitter där eller om jag ska skära bort allt svetsa dit en platta som jag skruvar dit quife lådan på, stumt. Om jag använder westfield upphängningen, räcker det med de två nedre eller borde jag använda även övre? Nästa fråga är. Hur mycket växer krymper normalt en kardan under körning? Hur mycket justermån bör man minst lämna? En fråga till. Är det någon som låter oljetråget på motorn sticka ner lite under bottenplattan eller är det ett big NO-NO? Vad finns det för regler ang markfrigång? // Patrick Edited September 10, 2012 by Packalen 1 Quote
fege Posted September 10, 2012 Posted September 10, 2012 Varsågod! Du kommer säkert att få bra svar angående monteringen och det funkar säkert med både och. På MNR:en satt lådan i alla fall stumt monterad på en platta i kardantunneln. Jag tror det finns en hel del byggen där sumpen sticker ned under chassiet utan problem. Kan dock vara bra att ha något som tar smällen om olyckan skulle vara framme. Quote
Packalen Posted September 16, 2012 Author Posted September 16, 2012 Har börjat göra nya motorfästen så att R1 moton ska passa. Westfield har ju bussnings upphängd busa och blade motor. Men alla andra BEC byggen jag sett bilder på har motorerna stumt bultade. Är det overkill att hänga motorn i gummi, eller kanske är det aldrig fel att kunna bli av med de vibrationer som finns?!? Quote
fege Posted September 16, 2012 Posted September 16, 2012 (edited) Vibrationer är ju sällan bra men det är inget jag tänkt på i mitt bygge. Jag har ALLT stumt monterat och stolar utan stoppning. Vid vissa varvtal kan man känna ett lätt surr men när det rullar på och körningen är "inspirerad" är vibrationer det sista man tänker på.... :) Edited September 16, 2012 by fege Quote
Packalen Posted January 22, 2013 Author Posted January 22, 2013 (edited) Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade. Det har inte hänt jätte mycket men lite har jag fått gjort. Tröttnade efter ett tag på att fundera över hur motorn ska sitta så jag fick fixa med lite motivations höjande saker istället. Självklart fattades det lite prylar Edited January 22, 2013 by Packalen Quote
Packalen Posted January 22, 2013 Author Posted January 22, 2013 (edited) Efter ett tag var det då dags att börja med motor vaggan igen. Så här blev det. Svetsarna är inte så snygga men jag ska få hjälp med att värma om dom med TIG. Undre fäste. Moddat busa fäste Övre fäste. Edited January 22, 2013 by Packalen Quote
Packalen Posted January 22, 2013 Author Posted January 22, 2013 Nu har jag börjat med att få till styrningen. Måste förlänga den undre axeln lite. Vinklarna är ganska skarpa men under 45grader. Quote
Packalen Posted January 22, 2013 Author Posted January 22, 2013 Någon som kan uttala sig något om ett Sierra nav passar på denna. När jag frågar Westfield om vilka delar som passar så säger dom bara ” Westfield part” //Patrick Quote
Morty Posted January 22, 2013 Posted January 22, 2013 Kommer inte riktigt ihåg, men har för mig att Sierrans kan du bara montera i en position, dvs inte ett "vanligt" splines-förband. Quote
fege Posted January 22, 2013 Posted January 22, 2013 Om jag kommer ihåg rätt är Sierran en sexkantig konad historia så jag tror inte ett Sierranav passar på din axel. Quote
Packalen Posted January 22, 2013 Author Posted January 22, 2013 Kommer inte riktigt ihåg, men har för mig att Sierrans kan du bara montera i en position, dvs inte ett "vanligt" splines-förband. Om jag kommer ihåg rätt är Sierran en sexkantig konad historia så jag tror inte ett Sierranav passar på din axel. Då får jag väl räkna splines och mäta och sedan försöka leta rätt på något som passar... Någon som har tips om vart man ska leta? Quote
Christer J Posted January 22, 2013 Posted January 22, 2013 Å andra sidan ser ju delen svetsad ut, så varför inte svetsa dit en splinesaxel som passar istället? Offtopic så gjorde det jag på min traktor, så nu har den Saabsplines och en Momo träratt :) Quote
Packalen Posted January 24, 2013 Author Posted January 24, 2013 Då får jag väl räkna splines och mäta och sedan försöka leta rätt på något som passar... Någon som har tips om vart man ska leta? Å andra sidan ser ju delen svetsad ut, så varför inte svetsa dit en splinesaxel som passar istället? Offtopic så gjorde det jag på min traktor, så nu har den Saabsplines och en Momo träratt :)/> Verkar vara Landrover Defender. 19mm med 48 splines Quote
Packalen Posted January 24, 2013 Author Posted January 24, 2013 Lurar på att beställa bromsslang ifrån MIn Länk istället för att börja kröka o kona bromsrör. Någon som beställt från detta ställe? För o nackdelar?? Någon? // Patrick Quote
Rikard Larsson Posted January 24, 2013 Posted January 24, 2013 Volvo har också 19 mm, 48 splines på vissa delar. Och amerikanska delar finns, 3/4", 48 splines. Tro mig, jag har sökt... http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9381&view=findpost&p=100654 Quote
Christer J Posted January 24, 2013 Posted January 24, 2013 http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid=53b323f0-5b18-4c14-aa81-35faf07b1f16 Quote
Packalen Posted January 24, 2013 Author Posted January 24, 2013 http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid=53b323f0-5b18-4c14-aa81-35faf07b1f16 Funderar på att prova denna MIn Länk .. Inte lika dyrt om det inte funkar Quote
Christer J Posted January 24, 2013 Posted January 24, 2013 Det var mest för att se vilka bilar det sitter sån spline på. Hittade även "snapoff" nav på Ebay till 3/4" -48, antar att det är tum? 19.05 mm Dalhems stod iofs 18,8 mm Quote
Packalen Posted February 22, 2013 Author Posted February 22, 2013 Igår var det lilla hjulafton. Min första beställning från Rally design :thumbsup: Quote
Packalen Posted March 6, 2013 Author Posted March 6, 2013 Det går inte så fort men det gå långsamt :unsure: Lite händer det i alla fall plus att det dyker upp nya prylar lite då o då. Igår kom min Trigger Flat Floor. Det börjar likna bil eller :blink: Kommer en 90 graders böj få plats eller behöver jag flytta ut kylet lite? Quote
Christer J Posted March 6, 2013 Posted March 6, 2013 Ett alternativ, om det får plats, är ju att ställa upp kylaren så anslutningarna hamnar ovanför övre ramröret. Så sätter jag min då det även passar fint med min motors anslutningar. Quote
Thomas Posted March 6, 2013 Posted March 6, 2013 jag skulle rekommendera att kylaren sätts med avvibrerade gummin så det inte spricker. Quote
Packalen Posted March 6, 2013 Author Posted March 6, 2013 jag skulle rekommendera att kylaren sätts med avvibrerade gummin så det inte spricker. Jag var oxå inne på det. Feltema har ju en vibb dämpare som bygger 20mm har jag för mig. Då blir det ju två flugor på smällen. Kylet vibrerar inte sönder o jag får plats med en slang. Quote
Jocke4U Posted March 10, 2013 Posted March 10, 2013 Swedol har också massa olika vibrationsdämpare Quote
Packalen Posted December 27, 2013 Author Posted December 27, 2013 Det går ju inte jätte fort med bygget men lite händer då o då. Nu är det så att jag har plockat isär min sierra diff för att stoppa i en lsd i den. I min iver att få isär den tänkte jag inte på att hålla isär lagerhållarna/kronmuttrarna. Fick tag på en manual som säger att man måste hålla isär dom med tanke på vilken sida dom satt på? Varför? Är det bara för att lagerbanorna ska vara med sitt inslitna lager eller finns det någon annan anledning? Jag ska använda nya lager. Quote
Packalen Posted December 27, 2013 Author Posted December 27, 2013 Familjen fick i somras smak på vad som komma skall. Quote
Packalen Posted December 30, 2013 Author Posted December 30, 2013 Kul att vara igång igen efter en längre tids frånvaro från garaget. Idag blev det hydraul koppling Quote
cealm Posted December 31, 2013 Posted December 31, 2013 Fin cylinder och konstruktion. Kul att bygget kört igång igen. Var har du köpt den från? England? Prisbild? Frakt? Quote
Packalen Posted December 31, 2013 Author Posted December 31, 2013 Fin cylinder och konstruktion. Kul att bygget kört igång igen. Var har du köpt den från? England? Prisbild? Frakt? http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=4080 Det verkar fungera bra när man torrkör. Ska bli intressant att se på riktigt. Har en 0.7 master. Det är lite lång pedalrörelse för få kopplingsarmen att vrida sig hela vägen men o andra sidan så släpper ju kopplingen på hojar vid minsta rörelse. Quote
fege Posted January 1, 2014 Posted January 1, 2014 Långt pedalslag är ingen nackdel då det brukar vara kort ingrepp på hojkopplingar. Quote
vedde Posted January 1, 2014 Posted January 1, 2014 Hej Kul med en R1 till med insprutning, vilken årsmodell är din? Tänk på att du kanske måste göra moddet på ventilkåpan om du skall köra bana med den då den tenderar att häva ur sig olja ur växelhusventilationen. Jag har gjort det och det funkar bra om man sätter slangarna rätt, inte som jag gjorde. /Fredrik Quote
Packalen Posted January 1, 2014 Author Posted January 1, 2014 Hej Kul med en R1 till med insprutning, vilken årsmodell är din? Tänk på att du kanske måste göra moddet på ventilkåpan om du skall köra bana med den då den tenderar att häva ur sig olja ur växelhusventilationen. Jag har gjort det och det funkar bra om man sätter slangarna rätt, inte som jag gjorde. /Fredrik Det är en 09:a. Vet bara en som byggt med den motorn o det var MK sportscars. Enligt dom så gjorde dom inget med oljesystemet, vare sig ventilation eller någon baffelplåt men jag lär väl göra både och för att vara på den säkra sidan. // Patrick Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.