DomiSeven Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 Växellådan läcker. I vintras bytte jag två packningar i växellådan. En packbox sitter i urtrampningslagrets styrhylsa (har för mig den heter så) och en korkpackning mellan styrhylsan och växelhuset. Det började läcka såfort jag körde med bilen. Misstanken var att jag dragit bultarna som håller styrhylsan (korkpackningen) för hårt så en ny korkpackning köptes och igår satte jag dit den och drog bultarna 9Nm (9-11Nm enligt haynes). En tunn tunn film av svart packningssilikon smetades på packningen. Efter första provturen var det en droppe under sprängkåpan igen. Det är inte mycket som kommer ut, nån droppe då och då. Jag har hört att korkpackningen kan vara ett helvete att få tät men finns det nåt annat som kan släppa ut olja? Nån hade snackat om nån växelförare eller nåt, det finns nåt rakt under inkommande axel som skulle kunna vara änden på en annan axel, kan det vara nåt? Andra tips? Mer silikon runt om? Finns det bättre packningar? Min kompis som jobbar som Ford-mekaniker var väldigt nojig över att ha på silikon på fel ställen. Oljan tar sig ut mellan sprängkåpan och växelhuset samt genom hålet i framkant på sprängkåpan (antar att det rinner på insidan) Det är så inihelvete drygt att plocka ner allt, göra om packningen, meka ihop, lyfta i motorn igen, fylla på med växellådsolja och kylvätska, koppla allt för att sedan se att det fortfarande läcker :( Jag funderar på att köpa en till T9 från skroten men risken är ju att även den läcker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 (edited) om allt går som det ska bör en engelsk ganska dålig kopia av typ9-handbok ligga här. såg att den redan finns upplagd i annan tråd: tråd 'N'_Transmission.pdf Edited June 20, 2012 by stigge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 På min Quaife låda sitter styrhylsan med o-ringstätning istället för korkpackningen. Quaife hade däremot satt packningsilikon på bultarna som håller fast den. De är genomgående och kan läcka igenom olja annars. Det sitter det en packning mellan växelhus och sprängkåpa, den tätar bl.a runt axeln till bottenstocken och växelföraren. Jag använder Loctite 573 istället för den packningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 (edited) hittade en haynes-manual för typ9 i mitt arkiv som jag laddade upp via Dropbox: Dropbox-länk här är en annan variant: http://81.149.250.214:76/pdf/type9.pdf Edited June 20, 2012 by stigge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DomiSeven Posted June 21, 2012 Author Share Posted June 21, 2012 Tack för manualerna och tack Morty för info om packningarna. Nu har jag beställt två (för säkerhets skull) packningssatser på ebay där packning mellan hus och sprängkåpa ser ut att vara med (kunde dock inte hitta den i haynesmanualerna). Sen blir det tätning med silikon på bultarna också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted June 21, 2012 Share Posted June 21, 2012 Jag skulle kanske inte köra silikon utan någon gängtätning på skruvarna. Loctite har ju flera bra varianter, och så kanske ett bra packningsklister som Hylomar på packningen. Som Morty säger måste man också täta mellan kåpa och låda om man ska få det droppfritt. En annan sak att kolla är att avluftningen inte är igensatt. Om den är tät kommer lådan alltid vilja trycka ut olja. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DomiSeven Posted June 21, 2012 Author Share Posted June 21, 2012 Tack för tipsen. Hålet i locket är öppet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 21, 2012 Share Posted June 21, 2012 Hej Min läckte lite kring backljuskontakten men den sitter ju på sidan, så det kanske inte har med ditt läkage att göra. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DomiSeven Posted June 21, 2012 Author Share Posted June 21, 2012 Nej det är inte där det läcker :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 23, 2012 Share Posted June 23, 2012 Det kan vara packboxen för ingående axel som läcker trots bytet. Är axelns yta skadad så läcker det. Har packboxen blivit skakad vid montering eller nån yta vid demontering av den gamla? Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DomiSeven Posted June 23, 2012 Author Share Posted June 23, 2012 Vi kollade det, det är inte där det läcker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 24, 2012 Share Posted June 24, 2012 Var läcker det ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DomiSeven Posted June 24, 2012 Author Share Posted June 24, 2012 Om det var packboxen borde det vara olja i styrhylsan men där är det torrt. Det ser ut som att olja kommer ut mellan spränkåpa och växelhus samt ur spåret i framkant på spränkåpan. Jag tror det är korkpackningen, skruvhålen eller bottenstocken. När jag får hem packningen mellan spränkåpa och växelhus sätter jag dit den och en ny korkpackning samt tätar gängorna. Det måste funka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DomiSeven Posted June 30, 2012 Author Share Posted June 30, 2012 Jag skulle kanske inte köra silikon utan någon gängtätning på skruvarna. Loctite har ju flera bra varianter, och så kanske ett bra packningsklister som Hylomar på packningen. Som Morty säger måste man också täta mellan kåpa och låda om man ska få det droppfritt. En annan sak att kolla är att avluftningen inte är igensatt. Om den är tät kommer lådan alltid vilja trycka ut olja. /Gustaf Jag har skaffat blå och röd Hylomar, vilken är lämpligast? Röd kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DomiSeven Posted July 1, 2012 Author Share Posted July 1, 2012 (edited) Det blev röd Hylomar. Körde ett par mil efter det och kunde inte se några droppar, kan kanske vara tätt nu. Justja, jag märkte en sak. Jag beställde två packningssatser från olika säljare på Ebay (för att vara säker på att hinna få åtminstone en) och såg att korkpackningen inte vara likadan som Fords. Till vänster är från Ebay, höger är Fords orginalpackning. Jag använde en av dom från Ebay, jag fundera på det där när jag bytte förra gången, varför packningen inte hade samma form som anläggningsytan. Edited July 1, 2012 by DomiSeven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted July 1, 2012 Share Posted July 1, 2012 Då håller vi tummen på att det blev tätt nu då! :thumbsup: Skumt att inte packningarna är likadana, icke orginal packningen kanske är en packning som används till flera lådor. "universal" //Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.