Jump to content

Läckande T9


DomiSeven

Recommended Posts

Växellådan läcker. I vintras bytte jag två packningar i växellådan. En packbox sitter i urtrampningslagrets styrhylsa (har för mig den heter så) och en korkpackning mellan styrhylsan och växelhuset.

Det började läcka såfort jag körde med bilen. Misstanken var att jag dragit bultarna som håller styrhylsan (korkpackningen) för hårt så en ny korkpackning köptes och igår satte jag dit den och drog bultarna 9Nm (9-11Nm enligt haynes). En tunn tunn film av svart packningssilikon smetades på packningen.

Efter första provturen var det en droppe under sprängkåpan igen. Det är inte mycket som kommer ut, nån droppe då och då.

Jag har hört att korkpackningen kan vara ett helvete att få tät men finns det nåt annat som kan släppa ut olja? Nån hade snackat om nån växelförare eller nåt, det finns nåt rakt under inkommande axel som skulle kunna vara änden på en annan axel, kan det vara nåt?

Andra tips? Mer silikon runt om? Finns det bättre packningar?

Min kompis som jobbar som Ford-mekaniker var väldigt nojig över att ha på silikon på fel ställen.

Oljan tar sig ut mellan sprängkåpan och växelhuset samt genom hålet i framkant på sprängkåpan (antar att det rinner på insidan)

Det är så inihelvete drygt att plocka ner allt, göra om packningen, meka ihop, lyfta i motorn igen, fylla på med växellådsolja och kylvätska, koppla allt för att sedan se att det fortfarande läcker :(

Jag funderar på att köpa en till T9 från skroten men risken är ju att även den läcker.

Link to comment
Share on other sites

På min Quaife låda sitter styrhylsan med o-ringstätning istället för korkpackningen. Quaife hade däremot satt packningsilikon på bultarna som håller fast den. De är genomgående och kan läcka igenom olja annars.

Det sitter det en packning mellan växelhus och sprängkåpa, den tätar bl.a runt axeln till bottenstocken och växelföraren. Jag använder Loctite 573 istället för den packningen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för manualerna och tack Morty för info om packningarna. Nu har jag beställt två (för säkerhets skull) packningssatser på ebay där packning mellan hus och sprängkåpa ser ut att vara med (kunde dock inte hitta den i haynesmanualerna). Sen blir det tätning med silikon på bultarna också.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle kanske inte köra silikon utan någon gängtätning på skruvarna. Loctite har ju flera bra varianter, och så kanske ett bra packningsklister som Hylomar på packningen.

Som Morty säger måste man också täta mellan kåpa och låda om man ska få det droppfritt.

En annan sak att kolla är att avluftningen inte är igensatt. Om den är tät kommer lådan alltid vilja trycka ut olja.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara packboxen för ingående axel som läcker trots bytet.

Är axelns yta skadad så läcker det.

Har packboxen blivit skakad vid montering eller nån yta vid demontering av den gamla?

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Om det var packboxen borde det vara olja i styrhylsan men där är det torrt. Det ser ut som att olja kommer ut mellan spränkåpa och växelhus samt ur spåret i framkant på spränkåpan. Jag tror det är korkpackningen, skruvhålen eller bottenstocken.

När jag får hem packningen mellan spränkåpa och växelhus sätter jag dit den och en ny korkpackning samt tätar gängorna. Det måste funka.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle kanske inte köra silikon utan någon gängtätning på skruvarna. Loctite har ju flera bra varianter, och så kanske ett bra packningsklister som Hylomar på packningen.

Som Morty säger måste man också täta mellan kåpa och låda om man ska få det droppfritt.

En annan sak att kolla är att avluftningen inte är igensatt. Om den är tät kommer lådan alltid vilja trycka ut olja.

/Gustaf

Jag har skaffat blå och röd Hylomar, vilken är lämpligast? Röd kanske?

Link to comment
Share on other sites

Det blev röd Hylomar. Körde ett par mil efter det och kunde inte se några droppar, kan kanske vara tätt nu.

Justja, jag märkte en sak. Jag beställde två packningssatser från olika säljare på Ebay (för att vara säker på att hinna få åtminstone en) och såg att korkpackningen inte vara likadan som Fords.

Till vänster är från Ebay, höger är Fords orginalpackning.

Jag använde en av dom från Ebay, jag fundera på det där när jag bytte förra gången, varför packningen inte hade samma form som anläggningsytan.

packningar.jpg

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Då håller vi tummen på att det blev tätt nu då! :thumbsup: Skumt att inte packningarna är likadana, icke orginal packningen kanske är en packning som används till flera lådor. "universal"

//Björn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...