Jump to content

Problem med tändning till en Zetec


Recommended Posts

Hej

Har en Zetec 2,0 årsm -93 med ett Silverkit" från Webcom. http://www.webcon.co.uk/alpha/index.htm

Innehållande Ecu och Weber45 förgasare och kabelvinda. Mitt problem är att jag inte får någon gnista på stiften. Har 12 volt fram till tändspolen.

Här kommer en massa frågor

Varvtalen har jag tagit från givaren vid svänghjulet. Kan man på ngt sätt mäta varven ?

Får inte Ecu:n inf om varvtalet så kan den väl inte ge inf till tändspolen ?

Brukar tändspolarna på Zetec vara dåliga. I mitt fall är allting nytt för utom tändspolen ?

Tacksam för alla tips o ideer

//Jonas Hägglund

Link to comment
Share on other sites

Varvtalen har jag tagit från givaren vid svänghjulet. Kan man på ngt sätt mäta varven ?

Får inte Ecu:n inf om varvtalet så kan den väl inte ge inf till tändspolen ?

Brukar tändspolarna på Zetec vara dåliga. I mitt fall är allting nytt för utom tändspolen ?

- Du kan mäta pulserna från givaren med ett oscilloskop. Men är det inte enklare att koppla upp datorn och se att ECUn ser att moton snurrar den vägen?

- På en fyrtaktsmotor måste ECUn veta vilken takt och var på takten motorn är, dvs vilket varv och var på varvet. "Vilket varv" brukar man få från en kamaxelgivare och "var på varvet" brukar man få från en vevaxelgivare. "vilket varv" kan man iofs också få om man mäter relativ accelerationen på vevaxelgivaren och "prova" sig fram mellan cylindrarna. Så att du bara har en vevaxelgivare betyder inte att det inte skall funka. Återigen, det här kan du se via webcons mjukvara i datorn du kopplar upp för att kalibrera.

- Mät på ECUns utgångar och se att den ger tändpulser. Gör den det, men du får ingen gnista är spolarna dåliga.

Link to comment
Share on other sites

Finns det ngn dokumentation till ECU'n? I ett megasquirt kan du se pulserna från vevgivaren via datorn.... Annars är det som Pac säger, att mäta med oscilloskop.....

Fast du behöver bara vevgivare om du kör waste spark ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Problemet är att jag inte har någon programvara från Webcon. Dom säger att man måste ha en "box" mellan dator och den 9 poliga datakontakten.

Idag har jag mätt upp alla kablar och det är inget kabelbrott. Och jag får ut 12 v från ECU vid kontakten till tändspolen.

Har även mätt motståndet i varvtalsgivaren (388 ohm) Har inget oscilloskop. Har även kollat att jag har bra jord.

Finns det olika varvtalsgivare till Zetec ? Min motor kommer från England, men jag har köpt varvtalsgivaren av den lokala Fordhandlaren.

Allt är nytt förutom tändspolen och tändkablarna.

Min slutsats är att ECUn är trasig, fel/trasig varvtalsgivare el att tändspolen är trasig (visst är det två spolar)eller att alla fyra tändkablar är trasiga.

//Jonas H

Link to comment
Share on other sites

Hej

Problemet är att jag inte har någon programvara från Webcon. Dom säger att man måste ha en "box" mellan dator och den 9 poliga datakontakten.

Idag har jag mätt upp alla kablar och det är inget kabelbrott. Och jag får ut 12 v från ECU vid kontakten till tändspolen.

Har även mätt motståndet i varvtalsgivaren (388 ohm) Har inget oscilloskop. Har även kollat att jag har bra jord.

Finns det olika varvtalsgivare till Zetec ? Min motor kommer från England, men jag har köpt varvtalsgivaren av den lokala Fordhandlaren.

Allt är nytt förutom tändspolen och tändkablarna.

Min slutsats är att ECUn är trasig, fel/trasig varvtalsgivare el att tändspolen är trasig (visst är det två spolar)eller att alla fyra tändkablar är trasiga.

//Jonas H

Kollade min vevsensor/varvtalsgivare som är ny och fungerar. Den mäter 535 ohm. Det är då en Bosch-sensor, så jag vet inte om värdet är relevant för dej....

Link to comment
Share on other sites

Min slutsats är att ECUn är trasig, fel/trasig varvtalsgivare el att tändspolen är trasig (visst är det två spolar)eller att alla fyra tändkablar är trasiga.

Nja, det behöver inte nödvändigtvis vara något som är trasigt. Men det vore mycket enklare att flesöka om du inte kan "se" det ECUn "ser" och vad den gör.

Link to comment
Share on other sites

Kitet (PI150) har ju tydligen utgång för varvräknare. Antar att om du kan se ett varvtal ut där, så bör ju boxen få rätt signal in och tvärtom.... alltså ingen signal ut till varvräknaren borde ju betyda att du inte har någon insignal?

Link to comment
Share on other sites

Det finns olika längd på VR-givarna, en del är kortare och kommer inte tillräckligt nära triggerhjulet/svänghjulet (givaren ska vara max 1 mm ifrån).

En VR-givare alstrar spänning när den fungerar, du kan mäta med voltmeter när du kör på startmotorn. Det bör vara typ 1 volt eller däromkring.

Tändspolarna går sällan sönder.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har varit hos Ford idag och dom säger att det finns två hus/hållare för varvgivaren. En sitter på manuella och den andra på automat bilar. Och som jag har förstått så skall man ha en hållare till en manuell bil, och jag har en från en automat....... Enl Ford i stan finns ingen hus/hållare i Sverige, Har beställt en från England. Lev tid 4-5 dagar. Art nr skall vara 928F-6K341-AF ( ngn som har en liggande ? Jag bor i Övik)

Tror du Gustav att man kan mäta och fila in den givare jag har, man måste också fixera den på ett bra sätt så man kan behålla huset/hållaren. Annars måste jag ut med motorn och v-låda för att komma åt att byta hus/hållare.

Eller har du/ni något annat förslag. Triggerskiva ?

Tacksam för alla tips och ideer

//Jonas

Link to comment
Share on other sites

Är givaren för kort så kan du inte förlänga den (är den för lång tar den i svänghjulet) och jag tror inte det går att modifiera fästet, jag är inte helt säker.

Men det dräller väl av Zetec på skroten, det kan inte vara så svårt att hitta tycker jag?

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

om givaren är hel så brukar man kunna få en spänning om man viftar med en skiftnyckel framför den och är den hel så brukar varvräknarnålen röra sig när man kör på startmotorn.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Felet verkar vara en fel hållare som håller varvtalsgivaren. Vilket gjorde att givaren låg på fel ställe och förlångt ifrån (skillnad på aut o manuella bilar). Hållaren sitter med en skruv bakom svänghjulet. Så en ny hållare är beställd (tack Åman)kommer på måndag. Rivit ut motorn idag, bort med v-låda o svänghjul för att komma åt.

//Jonas

Link to comment
Share on other sites

Det är väl inte så illa på Ford som på Volvo att man kan sätta svänghjulet i fel bulthål? Då stämmer inte triggern o motorn startar inte.

Link to comment
Share on other sites

Nej de har ingen styrpinne och det händer att folk tar bort sv.hjulet och sedan monterar det och motorn startar inte mer för det har kommit fel.Nu tänker jag på B230 motorn.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...