Jump to content

Undre rutram


Antas

Recommended Posts

Den nedre alulisten i rutramen blir böjd åt "fel håll".

Hur man böjer den övre är bra och utförligt beskriven i Ron Champions bok, men hur böjer man den undre?

Någon som har erfarenhet och kunnande av sådana "böjelser"?

Antas

Okrökt

Link to comment
Share on other sites

om den är i alu så värmer du upp den till 100 -150 grader så kan du faktiskt böja den runt ett rör med

stor radie för hand , är du försiktig så går det bra , gjorde så på min undre rutram.

När man bock/böjer alu så hårdnar den snabbt och blir svår jobbad men värmer man med en gasol brännare

så mjuknar den direkt till sitt ursprungstillstånd.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag gjort första försöket att böja nedre U-profilen till rutan.

Det gick inte, det var fullständigt omöjligt! Jag tillverkade en mall av plywood som passade in i skänklarna i U-et.

Provade att böja med tvingar - nix! Provade att värma - nix! Provade att slå med gummihammare - nix!

Ska ta mej en tänkeperiod och fundera på hur detta ska gå till.

Link to comment
Share on other sites

Om du sätter ett plattjärn som passar bra, sugpassning, inne i profilen kan du ju hamra på sidorna, då "växer" dom och böjer profilen. Viktigt att knacka lika på båda sidor, annars blir den skev. Men det beror ju på hur mycket du ska böja den? Är det efter scuttleformen borde det kunna gå i alla fall. Viktigt att ha en blank hammare.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Den list jag skall böja är inte rutramen utan en lite större list som rutan sätts in i.

Denna list är den som syns på bilden. Den gick inte att böja in i hörnen. Fick en idé om att kapa bort de böjda yttre delarna och bulta fast den svagt böjda mittre delen i scuttlen och låta det bli nedre fästet för rutan (=rutramen). Inte alls trevligt men vad i helve....göra man när det inte gick att böja den.

Listen är 16x20 mm och mtrltjocklek 1,25 mm, rutramen (rutan limmas i den) är 15x12 mm mtrltjocklek 1 mm.

Rutramen tror jag inte blir några problem att böja eftersom den listen är smäckrare.

Ska prova att använda din metod men det får nog bli i morgon.

Antas

Kröker inte rygg!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Kan vara värt ett försök, ev i kombination med värme. Många lätta slag i lite V form från botten av U:t och utåt. Funkar säkert, mewn du kanske får putsa och lacka listen efteråt.

Link to comment
Share on other sites

Värm alu till ca 300 grader låt svalna. Du har nu flera timmar på dig att bocka innan den återtar sin styrka. Detta gäller alulegeringar och har fungerat mycket bra på alla aluprofiler jag bockat. Jag skulle inte banka utan använda mig av en plyfaorm dvs ta vara på det man sågade bort minus profiltjockleken och sedan dra ihop hela baletten med spännband.

Michael W

Ps jag bockade om min underprofil ovärmt kunde jag inte bocka ett dugg men efter värmebehandling så handbockade jag den. (Jag är absolut inte stark)

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Värmde du hela listen vid samma tillfälle eller värmde du de partier som skulle böjas?

300c - räcker gasol? Svalna - är det till handvarmt, eller bör man ha svetshandskar?

Link to comment
Share on other sites

Värmde du hela listen vid samma tillfälle eller värmde du de partier som skulle böjas?

300c - räcker gasol? Svalna - är det till handvarmt, eller bör man ha svetshandskar?

Ta mitt svar med en nypa salt - tror att man kan rita med en tuschpenna på aluminium - sedan värma aluminiumet så att tuschen försvinner - då skall man ha rätt temperatur för att avhärda den. Ett annat sätt tror jag är man man med hjälp av gassvetsen svärtar ner aluminiumet med ren acytylen - därefter värmer man så att svärta försvinner - då har du rätt temperatur. Tagit detta i huvudet kommer ej ihåg vart jag har läst detta

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Ta mitt svar med en nypa salt - tror att man kan rita med en tuschpenna på aluminium - sedan värma aluminiumet så att tuschen försvinner - då skall man ha rätt temperatur för att avhärda den. Ett annat sätt tror jag är man man med hjälp av gassvetsen svärtar ner aluminiumet med ren acytylen - därefter värmer man så att svärta försvinner - då har du rätt temperatur. Tagit detta i huvudet kommer ej ihåg vart jag har läst detta

kenneth

Nu har jag hittat boken

IMG_1812.jpg

har fotograferat av de sidorna som behandlar hur man får aluminiumet mjukt igen - texten blir ju liten men om du använder "CTRL + +" så blir den ju större och då kan du förhoppningsvis läsa texten

IMG_1810.jpg

IMG_1811.jpg

hoppas att det fungerar

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Vilka resurser som finns på detta forum!!!

Tack för utdraget.

Mycket intressant men tyvärr bitvis svårt att läsa.

Har du möjlighet att scanna sidorna? Tydligheten blir mycket bättre då.

Antas

Link to comment
Share on other sites

Vilka resurser som finns på detta forum!!!

Tack för utdraget.

Mycket intressant men tyvärr bitvis svårt att läsa.

Har du möjlighet att scanna sidorna? Tydligheten blir mycket bättre då.

Antas

Kopplar in scannern och ordnar skickar till dig - jag har din mejladress så det är inga problem

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Norrlänningar är pålitliga! Jodå, ni andra är det också, speciellt forumdeltagare.

Ser fram emot att "läsa på" innan nästa försök till "heta böjelser".

Antas

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Norrlänningar är pålitliga! Jodå, ni andra är det också, speciellt forumdeltagare.

Ser fram emot att "läsa på" innan nästa försök till "heta böjelser".

Antas

Du kan öppna din mejl så har du kvällslektyr - drog hela 1:a kapitlet

god natt och läs gott

kenneth

Link to comment
Share on other sites

I Chris Gibbs bok "Build your own Sports Car on a budget" kan man på sid 106 läsa om ytterligare en metod att upphetta aluminium till rätt temperatur.

Man drar en träbit över den upphettade (alu-)ytan och "When the timber leaves a burnt mark it is heated sufficiently".

Med stort intresse och spänning kommer jag att (återigen!) göra nya försök att forma rutlister.

Kenneth: alla sidorna är utskrivna och studeras nu noga.

Fantastiskt vilken kunskap och hjälpsamhet som finns på detta forum. Heder över er alla!

Antas

På väg till gymmet för att plåga kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Nedre rutlisten eller snarare, nedre ruthållaren, är nu böjd till passform.

Tog en större U-profil (tips av "pelle17B"), lade rutlisten i U-et, rutlisten fick vila på två bultar i vardera änden för att inte avleda värme till det större U-et..

Tog till Kengrens "tuschpennetrick", ritade streck längs hela rutlisten på båda sidor. Värmde med gasolen tills strecken försvann.

Tack och lov har vi snö fortfarande, stack in listen i snön - kylde perfekt.

Nu gick listen att böja i formen!

Detta bådar gott inför övriga böjningar.

Antas

Böjd nybörjare.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Värmde du hela listen vid samma tillfälle eller värmde du de partier som skulle böjas?

300c - räcker gasol? Svalna - är det till handvarmt, eller bör man ha svetshandskar?

Gasol är perfekt och du kan lungt låta svalna till rumstempratur det tar upp till 24h innan den återtat sin hårdhet.

Michael

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...