Jump to content

Mårups Hyper 8


Peter M

Recommended Posts

Får väl ta och starta en liten tråd med mitt bygge nu när man blivit betalande medlem. :)

Det är en Westfiled SE från början men nu är det något helt annat och eftersom "Super 7" är namnskyddat så fick det bli en "Hyper 8". :P

Nu kommer det en jädrans massa bilder...

Jag tog över bygget när det var i ett stadie som kan beskrivas som "färdigt till cirka 20%".

Fick börja med att kolla om karossen passade. Det gjorde den inte.

karosspassning.jpg

Fick skära upp den och "trycka till" den lite.

Här har karossjobbet kommit lite längre.

Karossen är breddad 80 mm för att länkarmarna till bakvagnen ska få plats. Alltså är sidorna breddade 40 mm inåt för att de ska passa på ramen. För att krångla till det ordentligt ska karossen vara avtagbar. Den ska sitta på dzusar och gå att plocka av på någon minut.

karossjobbsida.jpg

Här är en tidig version av styrarmar i äkta furu. :prop:

styrarm.jpg

Uprighten är Siltech. Fina (läs "dyra") grejer.

Insåg att det inte gick att få ner en stol där man ska sitta och köra bilen så med lite frigolit gjordes en plugg som gjöts av och, vips, så gick det att montera en stol.

karossurtag.jpg

Fick hem en motor från Växjo Bildemontering.

st170.jpg

Den fick en rejäl uppsnyggning och lite nya packningar, kamrem o.s.v.

duratecst.jpg

Bilen var inte byggd för den nya motorn så det fick bli till att göra nya motorfästen.

motorfaste.jpg

Det är en himla massa extra rör i chassiet så grenröret var extra krångligt att få till.

headerel.jpg

Det går både att montera och plocka bort utan att lossa motorn. (Bättre än Westfiled original, för där måste man lossa motorn och lyfta den åt sidan.)

Det blev trångt under huven. :banghead:

bonnethole.jpg

Bestämde mig för att köra med MC-trottelhus.

trottelhus.jpg

Insuget på motorn har lite förskjutna rör så jag fick svarva distanser.

trottelhusdistanser.jpg

...och göra förlängningar till "flärparna" så spjällen skulle funka.

ThrottleFlap.JPG

Grenröret blev ganska trevligt.

ExhaustStep2.jpg

Morty fixade fina trattar. :notworthy:

trattar.JPG

Kom på att det kan vara fiffigt med avtagbar "scuttle". Rätt trevligt när man ska mecka med elsystemet och bland pedalerna. Dessutom extra praktiskt när man har en avtagbar kaross.

Här är ena dzus-fästet till scutteln.

scuttlemount.JPG

Styrpinnar och styrbrickor till "scutteln".

ScuttleGuides.JPG

Det här kan man sitta och glo på en bra stund. :wub:

fin_motor.JPG

Handbromsspakar är ett bekymmer i lådbilar.

Satsade därför på en elektrisk handbroms i stället för en jobbig spak.

handbroms.jpg

Eftersom motorn inte fick plats fick jag göra ett scoop.

Här är pluggen.

Scoop_plugg.jpg

...och här är själva scoopet.

scoop_part2.jpg

Framvagnen någorlunda färdig med skärmfästen och "allt".

Skarmfaste.jpg

Motorn är flyttad en bra bit till höger för att få ordning på cornerweight så det blev ett rejält "utstick". :blink:

filterutstick.jpg

En kylare är bra att ha. Detta är en Radtek.

Kylare.jpg

I stället för att sätta en massa plåtar runt kylaren (plåtar som är i vägen) satte jag en ram i noskonen.

kylarramGummilist.JPG

Här kan luften bara gå igenom kylaren. Inte runt om.

När noskonen är bortplockad är det inget som sitter i vägen när man ska mecka.

noskonMedGummilist.JPG

Här ska elprylarna bo.

elsystemplatta.jpg

Ramen förbereds för lack.

naken_ram.jpg

Bra att ha en gammal 945 att köra lådbilar i.

lastad.jpg

Passade på att fixa med karossen när chassiet var på lack.

grundad_kaross.jpg

Lämnade in alla hemmagjorda prylar samt en och annan skruv på förzinkning.

zinkat.jpg

Ah, äntligen dags att börja skruva ihop eländet.

lackat_chassie.jpg

Bärarmar och båge pulverlackades i en färg som ser ut nästan exakt som krom.

kromade_delar.jpg

Bottenplåten på plats. Plan botten = mindre "drag" under bilen.

golvmontering_steg_4.jpg

Polerade plåtarna innan montering för att få lite "retrostuk".

Tomt_Motorrum.jpg

Snyggade till lådan innan montering.

ladan_monterad.jpg

Mittkonsollen som jag gjort själv, i äkta kolfiber, passade faktiskt. :o

Hade varit jobbigt om den inte passat för det tog en stund att göra den.

mittkonsoll_monterad.jpg

Oj. En nästan komplett bakvagn.

bakvagn_monterad.jpg

Hemmagjort fäste för att noskonen ska sitta extra stadigt.

noskonfaste.jpg

Framvagnen blev nästan för fin. Får väl ha bilen i vardagsrummet. B)

framvagn_ihop_1.jpg

Här har Putsnisse varit framme.

framvagn_ihop_2.jpg

Snart dags att börja koppla el.

panelen.jpg

Tändningskontakten är en brytare för vapensystemet på ett gammalt stridsflygplan.

ignition_switch.jpg

Mmmmm, nylackat...

motor2.jpg

Mycket längre än så har jag inte hunnit.

Det som är kvar är el, kylarslangar (och rör), generatorfäste, adaptrar till bakbromsarna och såklart lackering av karossen.

Samt en himla massa småsaker som man kommer på under tiden. Det tar ju aldrig slut... :huh:

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Välkommen in på LocostSweden forumet Peter M, både som bilbyggare och betalande medlem, med din Hyper 8 bil. Tråden börjar ju alldeles utmärkt med --- Nu kommer det en jädrans massa bilder --- och så kommer det väl att fortsätta, eller hur?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ser riktigt bra ut, du måste ha alldeles för mycket fritid :-)

Gillar ditt sätt att styra luften genom kylaren, den iden kopierar jag nog!

Ang den elektriska handbromsen, vad är det som ser ut som en liten vedklyv, är det där vajrarna ska sitta?

Link to comment
Share on other sites

Ang den elektriska handbromsen, vad är det som ser ut som en liten vedklyv, är det där vajrarna ska sitta?

Ja, det skulle jag rekommendera. :prop:

En vajer från varje sida. När det drar i den ena får den andra exakt samma kraft.

Med en "vanlig" handbromslösning måste man dra med kraften i varje vajer x 2.

Link to comment
Share on other sites

Härligt med en ny byggtråd - kommer att följa den. SNYGGT. Vilket styrsystem till motorn väljer du?

kenneth

Motorstyrning.

megasquirt.jpg

Lödde ihop den själv. Mest för att det är kul att göra så mycket som möjligt alldeles själv.

Testad med "stimulator" och den funkar.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt snyggt å fint drooling.png .

Är det en "Rocket" låda (med innehåll från quaife?

Dina uprights fram (siltech) är det samma geometri som taunus eller bätte samt hur lite väger en sån upright...

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Skoj med en uppdatering här också Peter :thumbsup:

Har sett bilen live ett par gånger och tekniken bakom bygget är super och finishen är lika hög :racesmile:

Magoo, jag kan "nog" svara på växellådsfrågan. Peters låda är Quaife´s 4 vxl dogbox av Rocket ursprung.

Edited by Morty
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla glada tillrop. :notworthy:

Försöker göra det så snyggt som möjligt och när man hamnat i det träsket är det svårt att ta sig ur det. Det ska dock inte hindra mig från att komma ut med bilen. Tar bara lite längre tid. :unsure:

Det är lite lättare att få bilen fin när man har Morty som bundsförvant.

Igår kom han förbi med den här hållaren till rattstången.

rattstangsfaste.jpg

Fint som snus. :wub:

Stort tack till Morty. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Sitter på min kammare och försöker pilla ut flatstiftskontakterna ur Biltemas relähållare.

Det brukar vara lätt, men de här sitter som berget och tar man i på fel sätt ryker stoppklacken all världens väg. :banghead:

Måste nog slipa till en plåtbit som passar, för med skruvmejsel är det nästan omöjligt.

Edit: Det var ju skitlätt när jag kom på exakt var man skulle pilla in skruvmejseln. :prop:

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Oops, glömde säga det igår. Men jag fick ur mig ett par icke väl valda ord när jag pillade ur kontakterna från mina också... :huh::unsure:

Aha, du också. Nåja, nu har jag fem hela och tomma relähållare.

Måste mecka någon sorts konsoll till dem för annars blir det fult och äckligt med sladdar som spretar åt alla håll.

Tänkte köra en fet gemensam pluskabel till allihop och tunna, fina kablar till styr-sidan.

Link to comment
Share on other sites

Aha, du också. Nåja, nu har jag fem hela och tomma relähållare.

Måste mecka någon sorts konsoll till dem för annars blir det fult och äckligt med sladdar som spretar åt alla håll.

Tänkte köra en fet gemensam pluskabel till allihop och tunna, fina kablar till styr-sidan.

Jag beställde något hos lokala bildelsfirman som heter Powr-Blok. Modulsystem som verkar hur smidigt som helst. Går att bygga hela elcentraler med både säkringshållare och relähållare som kan byggas ut efter behov....

Kika i bifogad PDF på sidan 70 så ser ni hur det är tänkt :)

http://ecommerce.hcdk.com/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=Files%2fFiler%2fCATALOGUES%2fcargo%2fHC-CARGO_Workshop_Consumables_and_tools.pdf

Link to comment
Share on other sites

Bra tips Stefan, men nu vill jag komma igång, så det får bli det jag har redan.

Ska försöka lära mig Visio för det kan vara bra att ha ett elschema att gå efter.

Tänkte först "koppla efter hand" men det blir nog inte så bra. Tur man har en MSDN-licens så man kan hämta det som behövs när andan faller på. :prop:

OJ! Nu var nerladdningen klar. Dags att leka datanörd. :icon_smartass1:

Link to comment
Share on other sites

Blir hur bra som helst. Kan du sätta rätt färg på kablarna i schemat också så blir det mindre att tänka på senare. :thumbsup:

OK Massa! :busted_cop

Men, jag säger som jag brukar säga på jobb när någon buse kommer in och har synpunkter på ett fult gränssnitt.

"Hallååå, jag håller på med logiken. Ska snygga till det senare." :icon_smartass1:

Link to comment
Share on other sites

Tack Kristoffer.

Nu har jag kommit lite längre med elsystemet.

el-jox2.jpg

Känn som torrsim, men det är nog bra att ha något att gå efter när man står i garaget och nystar i råttboet och undrar vilken sladd som egentligen skulle vara till vad.

Om inte annat så kan man se efteråt varför det blev eldsvåda. :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Om du inte vill riskera att behöva byta huvudbrytare lite då och då så kan du koppla den ledning som matar startern med startström dirket på batteriet, medans spänningen till starterns soleniod matas efter huvudbrytaren. På så sätt slipper man belasta brytaren när startern går men du kan ju ändå inte starta den om du bryter huvudströmmen.

Nu ska många huvudbrytare klara av startströmmarna ändå. Men jag har 2 bekanta som har behöft byta sina brytare några gånger men kommer dock itne ihåg vad det var för märke på dom.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara instämma i kören :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Fantastiskt fint bygge, ännu en tråd jag måste följa. Nu måste jag nog ut i verkstan för att putsa så min inte ser ut som en folkracebil i jämförelse.............

Janne

Link to comment
Share on other sites

Om du inte vill riskera att behöva byta huvudbrytare lite då och då så kan du koppla den ledning som matar startern med startström dirket på batteriet, medans spänningen till starterns soleniod matas efter huvudbrytaren. På så sätt slipper man belasta brytaren när startern går men du kan ju ändå inte starta den om du bryter huvudströmmen.

Nu ska många huvudbrytare klara av startströmmarna ändå. Men jag har 2 bekanta som har behöft byta sina brytare några gånger men kommer dock itne ihåg vad det var för märke på dom.

Detta forum är fantastiskt eller snarare dess medlemmar!

Att koppla startmotorn på detta sätt var helt okänt för mej men ack så smart!

Nu är det dags att gå ut i garage/verkstad för att göra om elkopplingarna (igen!).

Antas

Omkopplare.

Link to comment
Share on other sites

Tack Kristoffer.

Nu har jag kommit lite längre med elsystemet.

Känn som torrsim, men det är nog bra att ha något att gå efter när man står i garaget och nystar i råttboet och undrar vilken sladd som egentligen skulle vara till vad.

Om inte annat så kan man se efteråt varför det blev eldsvåda. :whistling:

Du vet inte hur rätt du har...... "Asch, DEN specialen (gärna färgbyte mitt i en stam) kommer jag ihåg...."

Vilket man självklart inte gjorde ;)

Inspirerad sitter man nu precis som du med Visio ;) :D

Link to comment
Share on other sites

Läste i PDFen, ref inlägg #18.

Jag letar efter ett relä som för varje puls spolen får ställer sig i antingen läge A eller läge B. Inte återgående till läge A all stöm på bilen stängs. Kan det vara ett 160654 Flip Flop Relay, sid 60 längst ner till höger jag letar efter.

Link to comment
Share on other sites

Detta forum är fantastiskt eller snarare dess medlemmar!

Att koppla startmotorn på detta sätt var helt okänt för mej men ack så smart!

Nu är det dags att gå ut i garage/verkstad för att göra om elkopplingarna (igen!).

Antas

Omkopplare.

Och för att slippa använda en stor resistor som tar upp generatorns laddning innan motorn hinner stanna om du skulle få för dig å bryta strömmen under körning så kopplar du enklast generatorn direkt till batteriet. generator och startmotor direkt mot batteri, resterande elsystem genom huvudbrytaren.

Link to comment
Share on other sites

Läste i PDFen, ref inlägg #18.

Jag letar efter ett relä som för varje puls spolen får ställer sig i antingen läge A eller läge B. Inte återgående till läge A all stöm på bilen stängs. Kan det vara ett 160654 Flip Flop Relay, sid 60 längst ner till höger jag letar efter.

Vågar inte svara på den, men här har du en principförklaring :)

Flip Flop relä

Och Google sökresultat:

https://www.google.com/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=flip+flop+relay

Link to comment
Share on other sites

Vågar inte svara på den, men här har du en principförklaring :)

Flip Flop relä

Och Google sökresultat:

https://www.google.c...flip+flop+relay

Nej Cealm. Det där relät används för reducerat halvljus på bla VAG och går även att använda till ex vis bromsljusblinkers. Växlar mellan olika matningar bara och går till viloläge när du bryter strömmen. Leta istället på ett gammalt ljusrelä till en Saab 99/900. Fungerar som en kulspetspenna och stannar där du lämnade den sist. Har nog några såna liggandes..

Christer

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte minns fel har Volvo 140 ljusrelä den funktionen att det växlar läge när man drar i helljusspaken.

Man är nog lite skadad någonstans när man kan sitta och bläddra i kataloger med el/elektronik prylar i timtal.

till min Healey kommer jag förmodligen att använda en mini PLC för att styra det elektriska.

http://www.xlogic.se/elc-18.html

Riktigt bra detaljarbete Peter tummen upp.

//micke

Link to comment
Share on other sites

ktm_micke: !40-an också, hade någon liten vibb om den också. Då är det så alltså.

Christer J: --- Har nog några såna liggandes.. --- Kan vi göra affär?

Link to comment
Share on other sites

Oj, här stjäls det trådar. :huh:

Min huvudbrytare ska kopplas in enligt FIAs regler. Det finns väldigt tydliga instruktioner för hur den ska installeras.

Anledningen till att huvudbrytaren ska sitta innan startmotorn är att bilen ska vara helt spänningslös när jag meckar med den i depån.

En oförsiktig rörelse och "ZAPP" så har man svetsat fast en ringnyckel i startmotorn OCH sabbat det svindyra racingbatteriet.

Helt spänningslös blir den faktiskt inte då parkeringsljuset ska kunna användas även när huvudbrytaren är i läge "av". Bilen ska ju besiktigas.

Link to comment
Share on other sites

Wow.. knäckande snyggt!

Din rattstång ser smäcker och fin ut, vad har du använt för delar där?

Övre delen är Caterham, nedre delen är en modifierad orignalrattstång. Den är nersvarvad och nerslipad för att överdelen och klämman från Caterham ska funka.

Det innebär att ratten nu är enkelt justerbar i längsled.

I höjdled justeras ratten med mellanlägg.

Link to comment
Share on other sites

Nej, Nej och Ja.

Beställde ratt, snap-off och övre rattstång (som är ett rör) via Roxan. Han sa att det var Caterham, men han kanske bara retades för att han råkar ha en sådan. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Är någon av delarna kollapsbar vid kollision?

Jag undrar eftersom jag har en solid stång som går nästan raka vägen, och funderar på att byta ut allting mot något säkrare, men helst utan för klumpiga delar.

Link to comment
Share on other sites

Kollade igenom tråden igen, denna gång med solglasögonen på, och hittade en bild jag missat. Eller rättare sagt jag hade missat att man såg styrstången på den. B)

Fattar jag det rätt att den undre delen ska kunna åka in i det övre röret om det smäller? Sitter det i så fall en likadan koppling i andra änden som kan tryckas ihop ytterligare, eller sitter rattnavet direkt på röret?

ladan_monterad.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kollade igenom tråden igen, denna gång med solglasögonen på, och hittade en bild jag missat. Eller rättare sagt jag hade missat att man såg styrstången på den. B)

Fattar jag det rätt att den undre delen ska kunna åka in i det övre röret om det smäller? Sitter det i så fall en likadan koppling i andra änden som kan tryckas ihop ytterligare, eller sitter rattnavet direkt på röret?

Tror inte det är godkänt som "kollapsbar rattstång" men det lär vara där det börjar röra sig om det skulle bli stora krafter.

Nu är dock min nedersta rattstång så kraftigt vinklad mot den övre delen att det inte kommer att röra sig uppåt alls.

Det är dessutom ganska långt mellan nedre rattstångsbussningen och översta knuten, så övre rattstången kommer att vika sig, inte sticka uppåt.

Jag har dessutom flyttat styrväxeln från framför framaxeln till bakom, så det ska mycket till för att den ska röra på sig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...