Jump to content

Mårups Hyper 8


Peter M

Recommended Posts

Tack ska ni ha pöjkar.

Börjar starkt fundera på vad i helskotta jag håller på med, men det är svårt att sluta när man hamnat i puts-träsket.

@ Tabac:

Se till att skärma av all strålningsvärme mot huvudcylinder/cylindrar och köp en riktigt bra bromsvätska.

För den som inte orkar byta vätska stup i kvarten kan jag rekommendera ATE Super Blue Racing. Den funkar som en vanlig bromsvätska men tål sjukt mycket värme. Har till och med lyckats elda upp Ferodo racingbelägg utan att pedalen blev svampig. Dock bromsade det inte så bra när beläggen förkolnades. :whistling:

Dessutom är bromsvätskan verkligen BLÅ, så man ser direkt att den gamla är ute ur systemet när det droppar ut blå vätska.

Link to comment
Share on other sites

Peter tur du inte var anmäld till MSCC KM1 i söndags. Jag fick ta våtdammsugaren och suga ur ca 5 liter vatten från bilen efter tävlingen. Det hade varit förödande för putsen :racesmile:

@ Tabac:

Jag kör med vanlig ATE Dot 4 bromsvätska och har aldrig lyckats överhetta bromsvätskan. I förra veckan eldade jag upp mina Ferodo DS3000 belägg bak för att en av huvudbromscylindrarna falerade. Inte ens då blev bromspedalen svampig trots att bakskivorna lyste rött och fint i solskenet samt att färgen på oken började brinna :blink:

Link to comment
Share on other sites

Peter tur du inte var anmäld till MSCC KM1 i söndags. Jag fick ta våtdammsugaren och suga ur ca 5 liter vatten från bilen efter tävlingen. Det hade varit förödande för putsen :racesmile:

Gör som Henke. Borra hål i golvet så det rinner ut. Tänkte göra det på min sen när den ska börja användas.

8 mm måste man borra för att det ska rinna ut. (8 mm = kapillärbrytande.)

Link to comment
Share on other sites

Jag insåg att vatten nog kommer att samlas överallt där det kan bildas "bassänger".

På ett tidigt stadium borrade jag hål på alla dessa ställen och gjorde sedan scoop över hålet med öppningen riktad bakåt.

Förhoppningen är att jag ska slippa torka och våtdammsuga upp vattnet.

Antas

Torr om baken.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Bil nr 1 har några stycken 8 mm hål borrade.

Bil nummer 2 glömde jag borra hål i. bilen stod utomhus, förvisso under tak, men snö, regn och lite tö i början av vintern 2010 gjorde sitt. Det gav två mycket bra skridskoisar på 5 cm var..... Numera har även bil nr 2 borrade 8mm hål i golvet.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ja, man kan få mindervärdeskomplex för mindre. Om någon vill titta under min huv när jag är klar kommer jag säga att det inte går och säga att det är ditt fel :)

Jag kan skicka en bild av min motor. Ta upp den ur fickan och visa när någon frågar hur det ser ut under huven.

Du behöver ju inte säga att det inte är en bild på hur det ser ut under just din huv. :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Ja, man kan få mindervärdeskomplex för mindre. Om någon vill titta under min huv när jag är klar kommer jag säga att det inte går och säga att det är ditt fel :)

Samma här..... jag kommer kallt påstå att det inte är min bil!!! :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

Gör som Henke. Borra hål i golvet så det rinner ut. Tänkte göra det på min sen när den ska börja användas.

8 mm måste man borra för att det ska rinna ut. (8 mm = kapillärbrytande.)

Har hål i golvet, men inte på lägsta punkterna och inga i stolarna. Ska fixas innan lördagens körning med Lotusklubben :racesmile:

Ett större problem är att jag fick ett par rostprickar på bromsskivorna som fick putsas bort :prop:

Link to comment
Share on other sites

Passade på att ta en fulrunda ner till vändplatsen eftersom grannen inte var hemma.

Bilen funkar!!! :banana: :banana: :banana:

Det blev ingen film för min hustrus telefon är en Android och det vet ju alla hur kassa såna är. :P

Tar fram systemkameran och filmar med den nästa testrunda.

Link to comment
Share on other sites

Ett större problem är att jag fick ett par rostprickar på bromsskivorna som fick putsas bort :prop:

Hoppas det blev en trevlig runda. :D

Bilen funkar!!! :banana: :banana: :banana:

Grattis! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

O jag kör med 4,2 mm hål i mitt golv samt okQ8 dot fyra i min som inte är bytt sen -06 :icon_oops:

Men nu ska ja ju inte tävla i år så de får duga ett år till :prop:

Link to comment
Share on other sites

Peter M & Morty: Tackar för råden om Bromsvätska med mera.

Jag har ju råkat ut för överhettning i mina bromstrummor en gång.

Åker man på bana med bromstrummor så är det en fördel att borra hål

i bromsskölden på baksidan för att släppa ut värmen ur trumman.

När man sedan ska åka på allmän väg så kan man t.ex.täppa igen de hålen

med Gula plastplugg. Sådana man använder till hydraulslang.

För att slippa få in vatten och grus i trumman.

Link to comment
Share on other sites

Oj oj det var ett tjusigt bygge Peter.

Vi får väl se vem som blir kommer ut på vägarna först. Det hjälpte att kika genom din byggtråd,

inspiration är vad jag behöver för att få upp lite fart i garaget.

//Micke

Link to comment
Share on other sites

Tackar,

Kul att du blir inspirerad.

Testade Autotune och blev inte särskilt imponerad. Måste ha gjort nåt fel för AFR blev över 20 när jag klickade på "Burn". Fick mecka tillbaks vettig AFR för hand.

Såg också att AFR ändrar sig väldigt mycket hela tiden, vilket ger orolig tomgång. Kan vara felaktiga inställningar för EGO så att den överkompenserar, men alla värden är ställda enligt de rekommendationer jag lyckats sniffa upp på nätet. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört Autotune på min och det har funkat klockrent! Tror nog inte du skall ha EGO-korrigeringen aktiv när du kör autotune, eller???

Nu använder jag ju iofs TunerStudio och inte MS egna programvara, så det kan ju vara skillnad, men som sagt, min Autotune har funkat klockrent!!

Även låtit den autotuna tomgången efter att uppvärmningstillskottet gått ur och det har också fungerat bra....

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört Autotune på min och det har funkat klockrent! Tror nog inte du skall ha EGO-korrigeringen aktiv när du kör autotune, eller???

Nu använder jag ju iofs TunerStudio och inte MS egna programvara, så det kan ju vara skillnad, men som sagt, min Autotune har funkat klockrent!!

Även låtit den autotuna tomgången efter att uppvärmningstillskottet gått ur och det har också fungerat bra....

Jag kör också TunerStudio.

Kom på att min AFR Target var helt åt skogen, så nästa test går nog lite bättre.

Kan man stänga EGO-korrigeringen när man kör Autotune? Stöön, det verkar som att jag måste läsa manualen... :prop:

Link to comment
Share on other sites

Testade på lunchen med rätt AFR target. Det blev mycket bättre men när den blivit varm börjar den kompensera väldigt mycket och då blir tomgången riktigt svajig.

Hmmm... :huh:

Link to comment
Share on other sites

Tjohoo!

Imorgon kommer (kanske) kolfiberljuddämparen. Den har varit försvunnen sen 19:e April och först nu har Posten hittat den.

Har skaffat en slang till MAP-sensorn och ska testa att styra via den i stället för Alpha-N. Det lär vara lättare och det finns massor av info att hitta på nätet. Om Alpha-N står det nästan ingenting.

Ska hämta färg till karossen imorgon och de närmaste dagarna kommer garaget förmodligen att se ut som snömannens bostad. Jobbigt med slipdamm, men förarbetet måste göras. :(

Link to comment
Share on other sites

Jag kör också TunerStudio.

Kom på att min AFR Target var helt åt skogen, så nästa test går nog lite bättre.

Kan man stänga EGO-korrigeringen när man kör Autotune? Stöön, det verkar som att jag måste läsa manualen... :prop:

Hahaha, ja, det är förj*vligt att behöva trassla med manualerna ;)

Kolla under Basic Setup/EGO Control!!

Ska man vara riktigt skitnoga skall du helst stänga ner Accel Enrich också ;) :D :D

Du kör väl spjällhus? Då kan du nog glömma SpeedDensity-läget helt.... att mappa mot mapsensorn på låglasten är typ jätteomöjligt.... kolla vad du får för vacuum på 4an-5an vid 80-90 så ser du problemet ;)

Du får köra antingen Alpha-N eller ITB ;)

Link to comment
Share on other sites

Fick ljuddämparkitet idag och då fanns bara en sak att göra... Give the iron.

Efter fyra timmar såg det ut så här:

carbonmuffler.jpg

Blev rätt hemtrevligt med kolfiber. (Och LÄTT!!!)

Återstår att helsvetsa och polera, borra hål för skruvarna, fixa ett fäste längst bak samt stoppa i dämpar-fluffet.

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket väger den?

Lätt är bra. :)

Vet inte, den är inte färdig ännu. Men den ska vara lättare än en titandämpare för jag bad leverantören fixa en tub i titan och hans enda kommentar var: "Varför då? Den är dyrare och tyngre". :prop:

Link to comment
Share on other sites

Fick ljuddämparkitet idag och då fanns bara en sak att göra... Give the iron.

Efter fyra timmar såg det ut så här:

Blev rätt hemtrevligt med kolfiber. (Och LÄTT!!!)

Återstår att helsvetsa och polera, borra hål för skruvarna, fixa ett fäste längst bak samt stoppa i dämpar-fluffet.

Riktigt snyggt!

Varifrån handlade du dämparkitet? Kostnad?

Mvh Magnus

Link to comment
Share on other sites

Riktigt snyggt!

Varifrån handlade du dämparkitet? Kostnad?

Mvh Magnus

http://www.pjengineering.co.uk/

Landade på 305 Pund, vilket är exakt en tredjedel av kostnaden för en Raceco. Försökte handla av dem först, men de var inte alls flexibla när det gällde specialmått. Dessutom var de hutlöst dyra.

Link to comment
Share on other sites

Har hämtat färg till bilen och ska försöka kladda på den på insidan av karossen i helgen.

Hur, var, av vem och när den ska målas på utsidan återstår att fastställa. Kan bli i ett "ful-bås" med hjälp av byggplast, under förutsättning att grannen åker till sin sommarstuga. :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Nu är dämparen klar.

Pallade inte att åka iväg och få den tigsvetsad så jag stoppade rostfri tråd i min MIG (MAG) och drog på rejält med ström. Funkade helt OK. Inte perfekt resultat men tillräckligt bra.

Det är två rör som är skarvade på mitten och skarven är nästan osynlig efter slipning och polering. Jag är nöjd. :)

ljuddampare_klar.jpg

Lyxade till det ordentligt och använde titanskruvar för att hålla gavlarna på plats. Resultat: Totalvikt på 4.5 kilo.

Diametern är 152 mm och max beställbar längd på höljet är 850 mm.

Diameter på själva avgasröret kan man få upp till 2.5 tum, vilket jag har.

Link to comment
Share on other sites

Har börjat kladda färg på insidan av karossen.

Masken funkar fint. Ingen "thinnerfylla" här inte, men det svider i ögonen. Vadå ventilation? Vad är det för nåt? :image018:

Oj! Nu skriker familjen för att mina kläder luktar alldeles för starkt av lösningsmedel. :prop:

Får väl byta om i garaget då...

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

---- jag stoppade rostfri tråd i min MIG (MAG) och drog på rejält med ström ----

Skyddsgas?

Rejält med ström = dubbelt så mycket som för vanlig MÍG tråd av samma dimension, eller?

Något annat att tänka på mer än att övning ger färdighet?

Link to comment
Share on other sites

---- jag stoppade rostfri tråd i min MIG (MAG) och drog på rejält med ström ----

Skyddsgas?

Rejält med ström = dubbelt så mycket som för vanlig MÍG tråd av samma dimension, eller?

Något annat att tänka på mer än att övning ger färdighet?

Samma fulgas som för vanlig tråd. (Mison)

Nä, inte dubbelt. Ställde in svetsen som jag brukar ha den när det ska svetsas i lite rejälare doningar, samt ökade matningen något. Det går säkert att experimentera sig fram till en alldeles fantastisk inställning om man har tid och gott om tråd.

Link to comment
Share on other sites

Nu är alla karossdelar utom framskärmarna klossade och klara för lack.

Framskärmarna är nu förstärkta så de inte ska fladdra samt tillpassade och klara för slipgrund. Garaget är dammigt och jag ser ut som snömannen. :(

Får låna lackbox av en god vän och täckt släp av en annan god vän. :notworthy:

Siktar på lackad kaross inom en vecka. :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Här går det undan! Hur går det med byggbesiktningarna? Hinner du klart så att vi får en chans att se bygget live på locostfestivalen? :racesmile:

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Här går det undan! Hur går det med byggbesiktningarna? Hinner du klart så att vi får en chans att se bygget live på locostfestivalen? :racesmile:

Är du helt säker på att du vill det??? Man kan ju få mindervärdeskomplex för mindre..... ;) :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

Här går det undan! Hur går det med byggbesiktningarna? Hinner du klart så att vi får en chans att se bygget live på locostfestivalen? :racesmile:

Locostfestivalen?

När, var, hur?

Link to comment
Share on other sites

Locostfestivalen?

När, var, hur?

Gött Peter! Kolla här och boka in det i din kalender! :)

Det skulle verkligen vara jätteroligt att få krypa runt ditt fina och mycket ändamålsenliga bygge med mikroskop. :D

Link to comment
Share on other sites

Gött Peter! Kolla här och boka in det i din kalender! :)

Det skulle verkligen vara jätteroligt att få krypa runt ditt fina och mycket ändamålsenliga bygge med mikroskop. :D

Tror minsann du får ta med luppen till Knutstorp. Det är SSM då.

Synd att det ska vara två så kul grejer samtidigt och sen ingenting de andra 51 helgerna. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Karossdelar överallt.

karossdelar.jpg

Ska bara putsas av lite efter ett tunt lager filler som fick läggas på där jag råkat slipa igenom.

Det ska regna nåt djävulskt på fredag, då jag ska stiga upp med tuppen och dra iväg med karossen till lackering. :banghead:

Släpet är täckt men inte helt tätt, så allt måste packas in i plast. :mad:

Link to comment
Share on other sites

Tog semester idag och lackade karossen.

Tre lager färg och tre lager klarlack utan en enda rinning. :)

lackad.jpg

Rätt OK för att vara gjort av en amatör. (Undertecknad.) :prop:

Det är faktiskt inte så svårt när man får använda proffsgrejer. Tack till Leif som ställde upp och lånade ut sin lackverkstad. :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Hämtade karossen idag och kunde inte motstå frestelsen att hänga på alla delar.

ljusbla.jpg

Allt ska slipas och poleras och sen ska jag försöka hitta nån firma som kan klistra upp den så det blir Gulf Livery.

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat. Jag får nog skippa lack om jag ska få ut in i sommar.

Men när man ser din blir man sugen på att jobba hårdare istället.

Tackar!

Ja lite färg gör underverk.

Min kaross är helt avtagbar så jag hade kunnat vänta med lack, men det var lika bra att ge järnet. Kan du ta av din kaross så det blir smidigt att lacka den? Annars kanske du ska offra dig och lacka den nu.

Link to comment
Share on other sites

Det är bra tecken när det är svårt att bestämma sig för om en bil ser bäst ut med eller utan kaross... :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Det är bra tecken när det är svårt att bestämma sig för om en bil ser bäst ut med eller utan kaross... :thumbsup:

Den blir nog rätt fräck när alla grejer är fastskruvade och linjerna kommit på plats.

Tyvärr blev det gråt och tandagnisslan när jag frågade en klisterfirma om de kunde klistra näbben likadant som på en Caterham. Det ska visst vara svårt. :blink:

Får väl göra det själv. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Alla som gillar kolfiber kan mysa lite när de tittar på min torpedvägg.

torped2.jpg

Alla andra kan ignorera det här inläggget. :prop:

Det var rätt bökigt att kapa och härja i en tämligen dyr plastskiva, men skam den som ger sig.

Nu passar den nästan perfekt och det går alldeles utmärkt att lyfta av och sätta tillbaks scutteln. Meckvänligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...