Jonas Posted September 27, 2013 Author Share Posted September 27, 2013 Då är sommaren över och man kan spendera lite tid i garaget igen! Har punktat ihop avgasgrenröret så att jag kan börja dra länkaget mellan styrstång och styrväxel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Ser ju riktigt trevligt ut! :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted November 4, 2013 Author Share Posted November 4, 2013 :twinkle: :lam: :twinkle: Missade tyvärr att fira att jag haft användarkonto på detta eminenta forumet i 10år igår! Får nog bli en Whiskey i garaget ikväll istället! (Sen kan man ju fundera över varför det inte står någon färdig bil i garaget efter alla dessa år... nej förresten, det ska man nog inte...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Var hittade du delarna till grenröret om man får fråga? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted November 4, 2013 Author Share Posted November 4, 2013 Köpte ett begagnat grenrör som suttit i en 7:a i UK. Passade dock inte eftersom motorn suttit längre till vä än min gör, så jag fick kapa upp och dra om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Ok, tack ändå! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted November 7, 2013 Author Share Posted November 7, 2013 Styrningen klar: Nästa, fastsättning av pedalställ. Vad tror ni, kommer pedalerna för när styrstången? Jag kan öka avståndet mellan pedalerna (ca20mm) genom att modifiera kopplingspedalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted November 28, 2013 Author Share Posted November 28, 2013 Lite spakar med tillhörande länkage på plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Snygg fleeceframskärm på bilden och fin rattmuff kanske lite "plastig" men den är fin ändå. Rattmuffinfo från förr-i -tiden vid 0:59 min på filmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M_Starken Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Snygg fleeceframskärm på bilden och fin rattmuff kanske lite "plastig" men den är fin ändå. Rattmuffinfo från förr-i -tiden vid 0:59 min på filmen. Haha en klassiker. "Jag vet förare, ja vänner till mig förresten, som behållt rattmuffen på långt in i vecka 20 . . ." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted November 29, 2013 Author Share Posted November 29, 2013 Snygg fleeceframskärm på bilden och fin rattmuff kanske lite "plastig" men den är fin ändå. Japp, framskärmen ska dränkas i tapetklister och få härda: tunt, lätt och perfekt passform! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Du bygger ju i samma snigeltempo som jag. Kanske får gasa lite och komma ikapp. Liknande "problem" verkar vi också ha. Husrenoveringar och en massa annat ivägen. Andra bilar t.ex... :unsure: Är det en Mazda RX8 du har? Funderar också på grenrör. Var hittade du ditt? Vad får man betala för ett grenrör till en R1? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted December 22, 2013 Author Share Posted December 22, 2013 Va f-n säger du, att jag är långsam!? :) :) :) Ibland undrar man varför man inte bor i lägenhet. Kom precis hem från semestern och fick riva upp en del av köksgolvet eftersom diskmaskinen läckt.... Japp, en RX8 har jag (till salu om du är intresserad :-)) och en hundkoja (med turbo) och vinterbilen Vauxhall Viva -65 och en KTM Duke 640. Jag köpte mitt genrör begagnat Locostbuilders, fick bygga om det lite. Ska man vara säker på att det passar rakt av så ska man nog köpa från de som tillverkat chassiet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Skulle ju kunna köpa ett grenrör av engelsmännen om jag hade tänkt att ha motorn som dom tänkte... RX8 är ju trevligt men jag har fyllt tilldelade bilkvoten här. Nu i somras blev det den här: Garaget är fullt. Bygget står numera på tvären längst in... :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted January 17, 2014 Author Share Posted January 17, 2014 Huvudbromscylindrar och bromsrör på plats: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted February 5, 2014 Author Share Posted February 5, 2014 Det sista på bromsarna är nu gjort så nu kan jag bocka av det: Stålomspunnen slang i kardantunneln, blev bra och lättmonterat: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted February 27, 2014 Author Share Posted February 27, 2014 Mätte och försökte föreställa mig burrör i ett par kvällar, tills hjärnan höll på att koka över. För att undvika överhettning plockade jag fram fogsvansen och ett par reglar, skulle jag gjort tidigare, nu kan jag se hur mycket fritt jag får ovanför hjälmen osv.. Tror ni det håller, eller ska jag gå upp till 45x70 :-) Tacka alla som bidragit med mått på sina burar! (Min har blivit en blandning av dom) I väntan på att de beställda rören ska komma, håller jag på med kardanringar/fångare, började med att montera en magnet (till givaren för växelindikatorn) på kardanen när den ändå var av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted March 7, 2014 Author Share Posted March 7, 2014 Kardanfångarna klara, ska bara helsvetsas. Eftersom jag har 2 kardaner så fick det bli 4st fångare: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 Bild 3 och 4 ska jag kopiera. Stålrör? Kanske skulle det funka med aluminium? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted March 7, 2014 Author Share Posted March 7, 2014 Kopiera på :-) Jag har använt 3mm sömlöst tryckrör (en kompis som arbetar inom livsmedelsindustrin ordnade det till mig). Tror inte aluminium duger, finns ett exempel i SFRO boken med rostfritt rör som ansågs för klent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 Skippa alu! Kör minst 3mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 Ok. Men det ser tungt ut. Vill minnas att "min" SFRO-besiktningsman förordade trekantigt skydd. Så att axeln stannar i ett hörn och snurrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Det blev inte så tungt som det ser ut tycker jag. Jag har försökt hålla mig till så lite material som möjligt utan att göra det för klent. Velade lite först om jag skulle ha 1,2,3 eller 4st men kom fram till att jag hellre har ett par 100gram extra "last" än en tilltrasad högersida (om karadanen skulle lossna). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Det blev inte så tungt som det ser ut tycker jag. Jag har försökt hålla mig till så lite material som möjligt utan att göra det för klent. Velade lite först om jag skulle ha 1,2,3 eller 4st men kom fram till att jag hellre har ett par 100gram extra "last" än en tilltrasad högersida (om karadanen skulle lossna). Om man är ute efter styrka så skall man försöka göra kardanfångarna med så liten inner diameter som möjligt, desto närmare axeln desto mindre kraft kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 12, 2014 Author Share Posted April 12, 2014 Helbur klar: Nästa på listan, göra batterihållare och fästa tanken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Snygg bur, smart att sätta främre bågen utanför schuttlen. / Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Berne var nog den första jag såg som hade gjort en sådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted June 5, 2014 Author Share Posted June 5, 2014 Tackar! Har fått mycket inspiration från bågar här på forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 1, 2014 Author Share Posted October 1, 2014 Då var sommaruppehållet över och man kan få lite kvalitets tid i garaget igen!! Köket har byggts om från grunden så nu har man garagetid tillgodo. På bilfronten har jag sålt RX8an och köpt en Renault Clio Sport 172, trodde aldrig att jag skulle äga en fransk bil men den är faktiskt riktigt trevlig. Förhoppningsvis blir det lite banåka med den nästa sommar. Bältena har kommit på plats i 7:an och SFRO1 börjar närma sig, fäste av tank och batteri kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 2, 2014 Author Share Posted October 2, 2014 Då var tanken på plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 28, 2014 Author Share Posted October 28, 2014 Påfyllning fixad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Snyggt gjort, ser att det måste inhandlas en tig ! Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted November 16, 2014 Author Share Posted November 16, 2014 Byggbesiktning avklarad och godkänd!! Nu är det bara resten kvar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted November 16, 2014 Share Posted November 16, 2014 Grattis! Klar till nästa säsong? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted November 17, 2014 Author Share Posted November 17, 2014 Tackar! Nja, ska jag vara realistisk så får jag nog satsa på 2016... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted November 21, 2014 Author Share Posted November 21, 2014 (edited) Byggt en catch på tanken, lika bra att göra det nu när tanken är torr så man slipper svetsa när det varit bensin i den. Vinner inga priser i svetsfogtävlingar men är rätt nöjd ändå med tanke på att det är första gången jag svetsar aluminium. Det ser tätt ut men skulle ändå vilja provtrycka den, tänkte trycksätta den och spreja den med såpvatten, om inte någon har bättre förslag? (Christer, tack för slang anslutningen. Lyckades dock bränna hål på den så fick flytta den befintliga) Edited November 21, 2014 by Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted November 24, 2014 Author Share Posted November 24, 2014 Byggt om reservgivaren från MC tanken så att jag kan montera den i toppen på tanken: (Vänt på givaren och förlängt den så den kommer närmre botten, får ev förlänga den lite till om reserven blir för stor) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted March 11, 2015 Author Share Posted March 11, 2015 (edited) Lite uppdatering. Mycket modifiering av luftburken för att få ner höjden, nu är det säkert en hel mm tillgodo. Före: Efter: Huv och noskon inpassade, kon fäst med Dzus och huv med Aerocatch. Tyckte det såg klumpigt ut med låsen på huven så det fick bli en "inverterad" montering med låsen nere istället. Kylsystemet färdigt (med bla teleskopskaftet från en snöraka :-)): Lite kosmetiskt har det också blivit: Edited March 11, 2015 by Jonas 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 1, 2015 Share Posted April 1, 2015 Ser riktigt nice ut ju! Grattis till SFRO 1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 2, 2015 Author Share Posted April 2, 2015 Tackar! Det börjar närma sig den obligatoriska provstarten av motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted June 21, 2015 Author Share Posted June 21, 2015 Obligatoriska första start videon (ok, det var faktiskt 2:a starten...): https://youtu.be/kINodekSPI0 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 21, 2015 Share Posted June 21, 2015 :racesmile: :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted June 23, 2015 Share Posted June 23, 2015 Grattis till uppstart! Nu blev jag sugen på att få igång min egen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted August 24, 2015 Author Share Posted August 24, 2015 (edited) Inte hänt så jättemycket under sommaren. Fixat dom sista grejorna som innebär svetsning på chassiet, "boxning" av bärarmsfäste, lamphållare osv: Plockar ner allt igen (undrar hur många gånger varje del har varit av och på nu...) för blästring och lackering. Lite förberedelse av motorn. Skvalpplåt: Dubbla kopplingsfjädrar: Dags att få iväg grejorna på blästring/lackering, sen blir det "fin" meck! Ska köpa hem aluplåt till sidor, kardantunnel osv.. (golv i stålplåt är redan på plats), vilken tjocklek är lämplig, 1,5mm? Vilken legering ska man välja (mycket av plåten kommer att vara olackad)? Edited August 24, 2015 by Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted September 14, 2015 Author Share Posted September 14, 2015 Det gäller att passa på när ramen är på blästring/lack och det finns plats i garaget . Garagepoker :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 15, 2015 Author Share Posted October 15, 2015 Grejorna tillbaka från blästring/lack, nu ska allt "bara" ihop igen, en sista gång. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted November 11, 2015 Author Share Posted November 11, 2015 Undersidan plåtad och klar, ska bara av igen för lack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted November 11, 2015 Share Posted November 11, 2015 Blir bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted November 12, 2015 Author Share Posted November 12, 2015 Tackar! Det är konstigt, hur lång tid det kan ta att "bocka lite plåtar"... Har konstaterat att det är allt mätande och funderande som äter upp all tid man lägger i garaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted November 12, 2015 Share Posted November 12, 2015 Har konstaterat att det är allt mätande och funderande som äter upp all tid man lägger i garaget. Jag håller med; men kan också konstatera från mitt bygge att det lönar sig. Visst har jag gjort om och har fortfarande förbättringspunkter men ganska lite. Det är bra att ställa sig frågan "hur demonterar jag detta?" T.ex. såsom Westfield har satt rullarna till bälten; man måste demontera skärmar, bakre kaross (vad det drar med sig), båge, bränsletank och i mitt fall slangar,...detta bygger jag om nästa gång. Nu ligger dom på golvet och belastar bilen med 500-700 gram (känner hur Pac blänger på mig nu ;) :D ) ...jag använder ju 4-punkt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts