Jump to content

Fru Decibel.


family guy

Recommended Posts

Svejs!

Håller som bäst på att färdigställa ramen innan lack och grubblar lite på hur jag ska göra med avgassystemet. Klarar man decibelgränsen med två hyfsat stora dämpare längs sidan eller ska jag redan nu förbereda för ytterligare en i skuffen?

Jag undviker helst sistnämnda lösning eftersom jag helst vill hålla utrymmet fritt för bränsletank och annat och dessutom är det rätt svårt att komma dit då jag har ett Haynes chassi med individuell bakvagn.

Jag kör med Zetec silvertop 2.0 och Mondeon jag tog den från hade inte mindre än tre burkar.

Nån som har erfarenhet av hur mycket som krävs för att få en dylik pjäs acceptabelt tyst?

Link to comment
Share on other sites

Gå in på min tråd för CealmSeven = första bilen och titta. Jag har två runda Simons dämpare utan extra stålull mm. Jag hade ett original Volvo luftfiler, runda modellen, som passade på en Pierburg förgasare plus en grov slang och ett Biltema filter och allt riktat framåt.

Avgasutblåset var riktat "lite extra" nedåt mot marken.

Resultat för B230A = 81dB som mest och 79dB som lägst dvs god marginal.

Men vi har inte samma motor så det kan skilja men 85dB på mätaren med 1dB rabatt = 84dB och de skulle förvåna mig om du inte klarar provet med normala dubbla burkar och insuget riktat framåt. Förresten hade jag ingen motorhuv heller vid bullerprovet och det har ju du som du kan klistra Biltema motorrumsskumgummi på insidan av.

Det där skall gå bra!

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Med raka dempare är det svårt hur som helst. Men du kan ju hänga en dämpare som vänder gaserna (inuti i däparen) på sidan så löser det sig nog. Att byta riktning på flödet gör underverk.

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Har 4-2-1 grenrör och därifrån 2,5” Monterat två simonsdämpare (en stor och en liten)– rakt flöde och slutligen 2,5” ändrör som är nervinklat. Insug tar jag framifrån så det borde inte bli några problem. Nu till frågan → om jag skulle göra en extrakrok med 2”-rör på slutröret och i detta slutrör montera en ”insticksdämpare” - hur mycket gör det? Ett annat alternativ skulle vara att dra ett ”rakt” 2”- rör med utgång bak och insticksdämpare i det röret – det finns inte så mycket plats längst bak.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Har 4-2-1 grenrör och därifrån 2,5" Monterat två simonsdämpare (en stor och en liten) rakt flöde och slutligen 2,5" ändrör som är nervinklat. Insug tar jag framifrån så det borde inte bli några problem. Nu till frågan → om jag skulle göra en extrakrok med 2"-rör på slutröret och i detta slutrör montera en "insticksdämpare" - hur mycket gör det? Ett annat alternativ skulle vara att dra ett "rakt" 2"- rör med utgång bak och insticksdämpare i det röret det finns inte så mycket plats längst bak.

kenneth

Nästan exakt som jag har. Jag har 4-1 > 2,5" å en stor å en liten simonsdämpare (runda). jag har inte mätt min ljudnivå men efter att jag provkört tycker jag inte att de låter speciellt mycket ändå. visst låter de men borde klara buller. vad är bullergränsen?

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Kom bara ihåg att rikta avgaserna nedåt så mycket som ni tror att SFRO-bullerprovaren kan tycka vara ok. Dvs skruva inte fast slutkröken så hårt då kan du ha den "lite för mycket nedåt" skulle SFRO vilja ändra så går det att rikta upp några grader.

VVFS 2003:22 8 Kap. Avgassystem

Övergripande krav

1 § Bil som drivs med förbränningsmotor skall ha avgassystem bestående av avgasrör och effektiv anordning (ljuddäm-pare) för att hindra störande ljud från avgaserna. Bil skall uppfylla kraven för respektive kategori enligt 2 – 6 §§ samt kraven för utvändigt fordonsbuller i 10 kap.

Personbil och lätt lastbil

2 § Avgasrör får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme.

Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet.

6 § Åt sidan riktat avgasrör skall vara så anordnat att avgasernas huvudriktning är snett bakåt vänster i högst 45 vinkel med fordonets längdaxel och är riktat horisontellt eller snett nedåt.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Enbart genom att lyssna på mitt motorljud förstod jag att den aldrig skulle få godkänt. Ljuddämparna på sidorna är av "rakt igenom" typ och dämpar alldeles för lite. Yngste sonens kompis kom med två små platta dubbelströmningdämpare som jag fick montera med div rörkrökerier bak.

Som läget är tror jag mej nu kunna vara ganska säker på att ljudnivån blir godkänd. Ska nog försöka få tag på längre dubbelströmningsdämpare till sidorna så kanske bakre dämparna "ramlar av".

Antas

Nyss inkommen efter att ha rejsat med snöslungan.

Link to comment
Share on other sites

Här behöver man minsann inte vänta länge på svar, tack så hjärtligt allihopa!

En dämpare som vänder gaserna en gång verkar ju effektivt, kallas det dubbelströmningsdämpare?

Finns de att köpa på Biltema?

Det känns i all fall som att det nog går att lösa utan att behöva lägga till dämpare bakom bakaxeln. Till saken hör också att jag kommer att göra systemet så enkelt som möjligt med original grenör och ett 2" rör ut, sen får det bli uppgraderingar efterhand som ekonomin tillåter. Luftfilter siktar jag också på original Mondeo för ljudnivåns och kostnadernas skull.

Link to comment
Share on other sites

Denna dämpare är en "raktigenom-dämpare" och med den klarade jag bullerprovet trots högt varv på motorn (taskig utväxling).

Det var en snygging, påminner om den Stigge köpte på Stoneleigh förra året. Något sånt har jag nog tänkt mig på längre sikt, men för närvarande lär jag bli tvungen att trolla lite med knäna och hitta billigast fungerande grejer.

Link to comment
Share on other sites

En effektiv tillfällig DB killer borde vara att göra en insats så som många japsdämpare har. När jag körde omkring med japsdämpare på min civic jag hade för massa år sedan hade jag 2.25" rakta rör från katten å japsdämpare på slutet lät ohyggligt mycket utan insatsen i.

Men med insatsen i lät det faktiskt inte alls speciellt mycket.

Har man t.ex. ett 2,5" system så är det ju enkelt att bara ha en speciell slutböj för besiktning med en insvetsad plåt med säg 1,5" hål och sedan ett 2dm långt 1,5" rör som går in i dämparen.

Dessutom kan ju inte besiktningen klaga på "tillfällig" lösning eftersom det inte syns.

ms-401.jpg

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Har en android telefon - till den finns en fri decibelmätere https://market.android.com/details?id=kr.sira.sound&feature=more_from_developer#?t=W251bGwsMSwxLDEwMiwia3Iuc2lyYS5zb3VuZCJd - Har installerat den på telefonen men ej testat mot bilen. Är det någon som har testat någon decibelmätare och jämfört värdena med bilprovningen. Hur pass bra är dessa appar? Är de tillförlitliga? Kostnaden är ju gratis... Skulle vara intressant att få svar på hur mycket en insatsdämpare ger eller hur värdet påverkas av vinklingen av slutröret

Kenneth

Link to comment
Share on other sites

jag är utbildad ljutmätningstekniker inom kartingen och man kan inte enbart "höra" om det låter högt eller lågt, en decibelmätare mäter ljudtryck, inte hur det låter.

Ljudskalan är logaritmisk , igentligen är 3 dba en fördubbling av ljudnivån men i praktiken så uppfattar det mänskliga örat en fördubbling först vid 6 - 9 dbA ökning.

lLjud är som bekant en subjektiv bedömning prop.gif

Inom kartingen så är det ju som många vet mest 2 -taktare och dom flesta tycker att en sådan låter mycket mindre än exvis crosshojjarna som numer har många 4-takt.

inom mc sporten så är det max 94 dbA och inom kartingen är det fritt änså länge men när jag mäter så ligger dom flesta kartar på 100 dbA och uppåt, vilket mänga inte tror på när jag visar dom mätdata.

När man mäter ljud så som på våra bilar eller kartar så är det inte avgasljudet som ger det största utslaget som många tror utan det är insugsljud som påverkar till en mycket stor del och

som dom flesta inte har en aning om och även övrigt skrammel såsom lösa plåtar osv.

En bra ljuddämpare ska ha en stor inre volym och lämplig diameter på röret igenom , på en 2 litersmaskin är 2- 2 1/2 " lagom , inte mindre för då ökar gashastigheten .

Min egen bil har en dämpare på 160 mm diam och 1000mm lång 2 ,5 " inv , insugssidan tas via sportfilter som ligger i noskonen och jag fick 78 dbA utan problem.

Kolla in min tråd ,tror det ligger bilder p ådämparen där.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Vad det gäller ljudbidraget från avgassidan är det stora skillnad på sug- och turbo-motorer. Krolleg har du några bilder på ditt system?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Vad det gäller ljudbidraget från avgassidan är det stora skillnad på sug- och turbo-motorer. Krolleg har du några bilder på ditt system?

Tja Pac ,

visst är det skillnad på sug o turbomotorers avgasljud men inte så stor som man tror, ser man bara till att ha en tillräcklig volym på dämparen så bör bör det gå .bra thumbsup.gif

När man ser byggen som har haft problem med ljudet här på forumet genom åren så har det oftast varit för små dämpare , mindre bra insugslösningar och diverse skrammel.

Allt bidrar tyvärr att dra upp ljudet sad.gif

Avgassidan är ju relativt lätt att lösa då volymen är det mest avgörande på burken.

Tyvärr så är insugssidan ett eftersatt ämne då dom allra flesta inte har kunskapen om sånt här men som sagt ,allt går att fixa till prop.gif.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

intressant diskussion. Kommer ju själv till det stadiet när det ska på ett avgassystem. Jag har ju en katt, sen får jag se vad som får plats. Vill gärna ha lite lägre ljudnivå. Har en kortad microndämpare på hojen (ninja 600) och det blir olidligt ibland. Ska försöka "fylla" på dämparen till säsongen..

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv ingen katt.

Om man skall dra slutsatser av grannens katt så gillar den inte ljudet utan springer iväg då jag startar sjuan. Har också provat med olika antal ljuddämpare utan större påverkan på kattens reaktion.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag valde den största ljuddämparen av två skäl:

- Det är bra för grannsämjan om bilen är relativt tystgående eftersom jag åker till jobbet strax innan halv fem på morgnarna och ibland vill jag köra med den gula.

- Min arbetsplats är av den bullrigare sorten och jag har blivit så gammal att jag upplever de flesta ljud som irriterande. Inte minst efter ett trettontimmarspass bland jetmotorer.

Link to comment
Share on other sites

Min bil för alldeles för mycket oväsen för att bli godkänd.

Motor Ford V6, 2,9. Katalysator + ljuddämpare (L 42 cm), inga "omlott" rör i dämparna utan rakt igenom - lika på båda sidor.

För att få ner ljudet till godkänd nivå har jag monterat två platta dubbelströmningsdämpare tvärs bak. Med de platta bakre dämparna är det nog inga problem att få det godkänt. Vill helst ta bort dessa eftersom frigången blir låg.

Vilken längd har ni på era dämpare och har ni dubbelströmmning (dvs in i ett nedre rör och ut i ett övre? Cylindervolymen blir ca 1,5 lit och 3 cyl/sida.

Antas

Lomhörd

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Väcker liv i denna tråden.

Jag är fortfarande i utredningsskedet i mitt bygge. Dvs jag forskar kring ett eventuellt bygge för att se om det skall bli av. En av de saker jag oroar mig för och som i mitt fall kan bli en "show stoper" är (o)ljudet från en sjua. I mitt fall planerar jag en Westfield med 2l Duratec motor.

Går det att få en bil tyst? Nu tänker jag inte alls på regler etc utan jag skall kunna köra åtminstone några mil som inkluderar motorväg utan att det sjunger i huvudet efteråt. Vet att vinden i sig är ett problem då jag kan få problemet även i min Miata. Skillnaden är att i en sjua kan jag nog tänka mig att köra med luva. Skulle jag aldrig sätta på mig i en Miata :)

Läser en del på wscc (Wesfield forumet i England) och där verkar de ju ha problem att komma ned i nivåer så att de tillåts köra på bana....

Offrar gärna (kanske inte gärna men det är ok) en del hästar för att få ned ljudet.

Observera att jag har faktiskt inte upplevt ljudet annat än på videos på youtube så vet inte hur illa det är i verkligheten. Detta får jag försöka lösa till våren innan jag köper ett kit.

Om det inte framgått innan så kommer jag köra landsväg, ej bana.

Link to comment
Share on other sites

Inga som helst problem att få en bil som klarar 85 -1dB = 84dB. Tror någon under 2011 / 2012 till och med kom under 75dB i bullerprovet utan att "fixa".

Som förare och passagerare så blåser det och det kan "sjunga" vaxellåda och kardan. En Sjua är inte tyst även om man ligger under 84dB i provet. Motorn i sig väsnas en del.

Välj att köra med hjälm. Minst en öppen men kanske hellre en integralhjälm. Det tar bort mycket ljud och visiret skyddar mot flugor, getingar och småsten.

Slutsatsen är, inget problem med (o)ljud på en Sjua. Det är lätt att bygga bort men en Sjua väsnas klart mer än en "vanlig bil" med täkt kupé.

Passar även på att säga välkommen Martin och hoppas du snart lägger upp en egen byggtråd även om den kanske inte just nu innehåller en bil men den är ju på väg och det räknas.

Link to comment
Share on other sites

Inga som helst problem att få en bil som klarar 85 -1dB = 84dB. Tror någon under 2011 / 2012 till och med kom under 75dB i bullerprovet utan att "fixa".

Som förare och passagerare så blåser det och det kan "sjunga" vaxellåda och kardan. En Sjua är inte tyst även om man ligger under 84dB i provet. Motorn i sig väsnas en del.

Välj att köra med hjälm. Minst en öppen men kanske hellre en integralhjälm. Det tar bort mycket ljud och visiret skyddar mot flugor, getingar och småsten.

Slutsatsen är, inget problem med (o)ljud på en Sjua. Det är lätt att bygga bort men en Sjua väsnas klart mer än en "vanlig bil" med täkt kupé.

Passar även på att säga välkommen Martin och hoppas du snart lägger upp en egen byggtråd även om den kanske inte just nu innehåller en bil men den är ju på väg och det räknas.

Fast vad betyder 84dB? Tror som sagt att jag behöver komma ganska långt under det (utan att veta vad det verkligen innebär). Hjälm är inte aktuellt för min del. Bilen skall vara bruksbil när väder och ärende tillåter och då vill jag inte släpa på en hjälm. Sedan följer även minsta motståndets lag. Det skall vara enkelt och självklart att sätta sig i sjuan. Behöver man en hjälm så blir det snabbt en ursäkt att ta bruksbilen.

Får se när det blir vår och jag förhoppningsvis kan lura till mig en åktur vad det verkligen innebär med ljudnivån.

Tack för välkomnandet. Lägger kanske upp en tråd när jag kommit så långt att jag bestämt mig. Ännu så länge finns det för många frågetecken att räta ut för att jag skall veta om det blir av. I princip alla dessa frågetecken är på något sätt relaterade till att använda sjuan som bruksbil och då ersätta min Miata som är en underbar bil som jag egentligen inte vill bli av med (en av två MSM i Sverige).

Har åtminstone kommit så långt så att jag beställt SFROs bok. Så nära har det aldrig varit förut :)

Link to comment
Share on other sites

En Sjua är inte en vanlig bil vad nu en vanlig bil är. En Sjua är en öppen bil som levererar, ljud, luft, väta, flugkrockar plus mycket till. Alla dessa upplevelser är momentana och kännbara. Från njutning till ett Aj eller lomhörd.

Vissa av dessa är lätta att ta hand om med en hjälm

Du behöver nog ut i en bil för att känna lite hur du vill gå vidare. Det är du som måste lägga nivan på krav kontra "egen tålighet". Sjua utan hjälm eller hörselproppar och tio mil tar lite grann på hörselnerverna toppar man sedan med "ingen hjälm eller skinnluva" då är man nog rätt mör om man ens kommer tio mil. Nu pratar jag om 10 mil i landsvägsfart dvs 70 och uppåt. Men som sagt prova, fundera sedan på om hjälm mm fortfarande är otänkbart.......

Bygg bort hjälmen med en rejäl ruta ett tak och plcka in lite värme i kupén. Ljudet har du men ett par bra öronproppar löser problemet utan att det är för "skämmigt".

Du kommer utan problem att fixa det hela och SFRo boken är en mycket bra början.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det som låter mest, åtminstone i min bil (i normal trafikrytm) är vinden. När jag kör med läderhuva sätter jag i proppar för att minska tjutet. Utan huva är det inga problem. Hjälm anväder jag aldrig, inte ens på +700-milafärder runt Europa, eftersom jag tycker det förtar lite av vitsen med att åka öppet. Ja, jag vet, humlor i pannan gör ont!

Jag åker med en (1) Simons ovala dämpare och har hittills inte haft problem varken på bana eller vid besiktning. Vid bullermätningen var dämpningen förstärkt invändigt i röret, men fortfarande bara en dämpare.

Efter drygt 3000 mil börjar dämparen bli lite ljudligare, så det är nog dags att ersätta den...

Viss låter det lite om man varvar mellan husväggarna i stan, men det hör väl till? ;-)

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Konstaterar att de flesta bilder jag har av 7an är tagna på vänster sida!?! Måste bero på att avgassystemet skämmer bilen? :-)

Bilden jag bifogat är tagen på väg ner mot Riomaggiore, Toscana Italien, och visar både bilen och lämplig klädsel vid framförande av en Seven.

Anledningen till att vi står still är att från Sestri Levante kör man längs kusten i en gammal järnvägstunnel en bra bit. Denna är enfilig vilket innebär att trafiken går i 20 minuter i vardera riktingen. En tur i dessa trakter rekommenderas varmt!

Bakom oss står Peter Ausgård i sin underbara Alfa P3-replika.

/Bengt

post-25-0-18943400-1356251925_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tackar! Första gången jag ser en sidmonterad oval dämpare. Sett folk skriva att "det kan man ju inte ha" men det såg ju inte så hemskt ut.

Vad jag förstår kan man få dessa effektiare än runda dämare. Jag föredrar en rund dämare men tycker detta kan vara ett alternativ.

Förhoppningsvis gör jag dock en höna av en fjäder och ljudproblemet är inget problem på riktigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag testade med en rund, men det var inte behagligt (för passageraren), så det fick bli en kompromiss med utseendet. En 7:a är oavsett helt fokuserad på funktion och egentligen ganska ful. :)

Link to comment
Share on other sites

Man har en "sidepipe" på var sida, och sedan trasslar man rör genom bakvagnen så att man får ett par utblås i mitten. Då kan det yla bäst det vill utan at någon i bilen blir orättvist behandlad! ;)

Vill man inte ha oljefat på sidorna för att klara ljudgränserna på banorna (oftast 95 dB - och då är det vid fullt pådrag på höga varv!) så kan man klämma in en extra burk i slutet istället. Bättre möjligheter att få ett snyggt (mindre burkigt) ljud med flera burkar av blandade typer och storlekar, dessutom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...