Niclas Börjeson
Locost Sverige medlemsklubb-
Posts
152 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
44
Content Type
Profiles
Forums
Events
Everything posted by Niclas Börjeson
-
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
När frun frågar om jag hittar till sjukhuset själv, eller om hon skall leda mig. Då vet man att uprights har ankommit och ugnen är under belägring! 🤠 montering utav lagerbanor Monterade tillsammans med Bells och Fälg: Insåg i glädjeyran att jag behövde smalna av fälgen 1” samt att navhålet var 4mm för litet i fälgen, det skall inte vara för enkelt 😅 -
Vad kul med fler byggare! Jag bygger på ett AK40 bygge, gamla Southern som ni har talat om ovan. Är väldigt nöjd med dom som leverantör, hjälpsamma och snabba att svara. Sedan är krävs det bearbetning för att få det att fungera, allt passar inte rakt på för att uttrycka det milt 🙂 Precis som FEGE var inne på, åk och titta på byggen och prata med folk. Jag hade aldrig lyckats ro detta bygget i land utan all hjälp jag fått via er på forumet i olika former. Du är välkommen och titta på mitt bygge, finns i Alingsås. Skall även försöka släpa med metallbitarna till Mangans GT40 träff i September 🙂
-
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Nu kan man fråga sig vad en gasvajern till en Volvo 240 -1979 och skruvar till en Allison C20 jetmotor har gemensamt. Dom har gift sig tillsammans med pedalstället 🎈 Ville åt den dämpade änden på Volvo vajern, som sitter på en hylla på stället. Dissikerat: Skarvade ihop en 3m universalvajer: Färdig monterat på stället: Vilken väg har ni andra dragit vajern? Inuti tunneln eller ovan eller i tröskel? -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Som vanligt ett fler-front aktivitets bygge, strandat lite härochvar. Men lyckades få till en bra lösning med Tiltons bromsreservoar, då kunde jag dölja ledningarna. -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Up in ass of Timo! Man vill ju inte återberätta denna episka händelsen i depån på Kinnekulle, när man råkat klippa curbsen i TV-kurvan under Mach 3 och Fege som intvingad kartläsare åt en hopplös chaufför. Det ända (haha, skyddar ändan..) som skyddar är inlindat med goda förhoppningar och 2mm aluminiumplåt. Båda sidor kompletterade med 3mm stolsfäste. -
Den passade som en sportmössa! Kul att man kan bistå 😊👍🏼
-
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Evighetsplåtbiten del 3 - följetången Till alla som tänker bygga AK eller SGT40 så är plåtkitet som kommer med ovärdeligt, det är mycket klippa,böja, bryta borra. Men sparar mycket tid och det blir snyggt. Vissa bitar får man dock kassera för att få det snyggt/praktiskt. Skulle dölja spolarbehållaren och den fick i sann harmoni gifta sig med en nytillverkad bit, det blev nog lite overkill i efterhand. 😬 -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Rektagulära aluminiumbiten till fästblocket för bromsoken kunde man lätta lite och skissa om lite.. eller det kanske är lättare att banta själv 30gram 😅 Passade som en sportmössa! Bakslag på fälgarna dock, axeltappen var tjockare än styrningen i fälgen. -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Bit för bit! Hittade ingen riktigt bra hållare till batteriet som var snyggt och passande, blev att mixtra ihop ett eget. Batteriet är ett PC950 -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Absolut, du är så välkommen Jocke! Kan behöva lite inspel 🙂 Lättast är om du skickar ett sms när det passar dig -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Eufori! Magplask! Skämtåsido, skyller helt detta på Magnus. (Och att jag är svagsint 😄) Lyckades få tag på en lättviktare som hade fått vilken LCHF diet att blekna, ett pedalställ ifrån TIBUC kullagrat och i exotiskt material. Problemet är att det är 5mm för brett, vågar inte riktigt skava på stället utan är inne på att göra ett litet uttag i tunneln. (Där man redan har obefintligt med plats för rören). Känner att jag får sova på denna frågan, varför göra det enkelt och köra på något som passar… -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Klippa, kappa, slipa, skära sig, nya svordomar, slipa, klippa… Har monterat plåtarna ifram och även passat in det sista med kylaren. Skall tillverka ett par nya plåtar, samt ett finurligt fäste till batteriet. Kommit fram till att det bästa är att tillverka ett eget som är kombinerat med lock för bakreplåten. Lustigt nog satt chassinumret 20mm fel gentemot hålet i plåten 😄 -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Tack Arto, uppskattas! Precis, så är det verkligen! Den lilla jiggen var ungefär version 37 innan man blev nöjd. Växellådan gav ingen hjälp då det är svagt omöjligt att hitta en centrumlinje på den😄 Ja, det är nog den bästa planen att vänta med ljuddämparna och montera karossen helt perfekt och sedan justera rören rakt i öppningen. Haha, håller med.. Man är lite sugen på att bara veva igång maskineriet, då blir jag vräkt på min villagata.. men det kan det vara värt 😁 Var och tittade på Iwdals fina bygge i vintras, han kommer köra med megafoner.. Han kommer vinna db tävlingen är jag övertygad om 😅🏆 -
Imponerande tempo!
-
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Likt professor Baltazar så var det ett himla micklande och mätande för att få slutrören korrekt i karossen och emot växellådan. Nu sitter det på plats i en Jigg, nästa steg blir grenrören. Biltema fick bidra med temporära RF Rör innan slutdämparna kommer på plats. Sätter en 3” V-bandklämma vid grenrör och dämpare. -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Det blev stolar ifrån Intatrim, kommer köra med nackstöd och genomföring för bältena. Konstruerade även en plåt i botten för infästning av stolarna, den blev i 3mm. Liten kedjereaktion, med stolarna då kunde jag fastställa rattaxeln. Nästa huvudvärk är pedalstället -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Det var inte påskharen som kom förbi, som man kanske hade önskat. Det verkar som alla ägare till Audi 108mm medbringare vet dess värde i guld. Efter att ha utvecklat sig till trådarkeolog på Ebay, så lyckades jag hitta ett par. Byter till 108mm för att få ett bättre utbud med knutkors, nu har jag även samma storlek på inv och utv knut. Blev GKN motorsport knutar, hoppas få hem dom i kommande dagar. -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
I väntan på diverse delar så påbörjades montering av paneler vänster fram, alla behöver någon form av modifikation. För att uttrycka det milt, blev även stort uttag efter flytten av styrväxeln. Kommer justeras efterhand. -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
3 Korta steg hur man bygger svänghjul: 1. Stor metallbit 2. Ritning 3 CNC Sedan be en bön att det passar… -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Mixtrar med avgassystemet, har lyckats få tag på alla pusselbitar och skall bygga en atrapp för att gå till grenröret. Kollektorn har även fått en ny frisyr, 15cm kortare. Blev 3” V-bandklämma och uttag för lambda efter klämman. -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Startmotor, tack Fege den passade(!)), schimsad och inpassad. Trångt emot motorn, men nu lever den med en V8 istället för en engelsk V6a. PowerLite RAC407, high torque -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Lite allmänna framgångar, inte en övning som naprapaten hade blivit imponerad över. Uppochner med oändligt massa borrande, men nu är golvet inpassat och monterat. Valde även att sänka ner stolarna 20mm, mycket pill med att passa in och svetsa. -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Suck, hur missade jag den där 😄 ibland ligger svaret på säljavdelningen..på rea… och 4km bort 😅 Mina skall få möta sin skapare, dvs Vinkelharry. Blir att korta ner dom och svetsa fast en V-band klämma, precis som din plan 😊 -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Det är med lite ödmjukhet in för det himla ormboet 🐍, men skall se till att ha kul! Det är väldigt tillfredsställande när allt passas ihop 😊 Tack för hjälpen med den sista felande biten där, hittade förövrigt efter närstudier i din tråd -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Det kan man säga! 😅 Precis, den är 3" i utgången. Men väldigt lång som du säger.. den såg kortare ut på bilderna när jag beställde, får modifiera som med allt annat 😁 Den har jag spanat på, väldigt bra att ha era trådar och spana hur ni löst saker 🙂 Blir nog liknande lösning som din, du fick till en riktigt snygg lösning! Tanken är nog att jag flyttar bak V-bandklämman emot foten på kollektorn, likt din.
