Niclas Börjeson
Locost Sverige medlemsklubb-
Posts
152 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
44
Content Type
Profiles
Forums
Events
Everything posted by Niclas Börjeson
-
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Verkligen, häftigt när filmerna är baserade på verkliga personer och händelser 😄 Perfekt, tack! Knivar inhandlade, listigt med gradmarkering på dina hylsor! -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Va! Skall man inte det, den var ju för lång?🧑🎨 Den var framplockad ifrån högen märkt "Offerings to the god of speed" (För övrigt en bra film för er som inte har sett den, Worlds fastest Indian), resterande del med tillhörande fjäderben möte sitt öde i rallyskogarna utan för Östergötland. Man kan summera den matchen, stenmur vs Volvo 940 1-0.😁 Grävde fram den för att försöka klargöra hur man mätte totallängden när man skall återinvestera i knivar, men det hjälpte föga i detta fallet då hylsan saknades 😅 -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Apropå kylare och passform, glad ihågen skulle jag montera kylaren... den tar i vingarna på chassi.. Episkt fail. Snabbt misstänktes den kines som i Arcal gas ångor loppat ihop den skevt, men den slog på bara någon millimeter. Däremot så var chassit svagt inåtlutat vid kylarinfästningen (slog 15mm ifrån topp-botten), fick slitsa upp i underkant och räta upp. Efter detta passade kylaren som ett yx-hugg i skenbenet. -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Känner mig som Pettsson och Findus, fastnar på ena saken efter den andra pga brist på vissa delar.. I fall ni undrar över den något o-ortodoxa anfallsvinkeln på bygget. Påbörjat projekt krängare och kylare 😁 Kommer köra med Sellholms Knivkrängare, blir 280mm fram och bak. -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Det finns en finurlig plan, eller ja, det är plats mellan tank och chassit.🙂 Dom stående chassibenen (även ett tvärstag) där tanken klämmer emot chassit är utav annan dimension, så det blir ett utrymme mellan. Utrymmet är ca 17mm och med tankens distanser så är det ca 19-20mm utrymme att dra el/slang/broms osv. Jag är inne precis som du också nämner att dra el ovan kardantunneln tillsammans med AC rören, broms/koppling enklare el ute i mellanrummet. -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Dags att kasta ut skelettdelarna över garagetgolvet och fyra igång TIGsvetsen, tank nummer två på ingång. Tidsödande för att det inte skall slå sig, fick kyla med tryckluft och svetsa i etapper... det är då man passar på och plockar ur alla stickor ifrån rostfriaborsten. Dom var 3 skvalpskott som är svetsade ifrån insidan. Betpastan fungerade utmärkt! -
Snygg montering och lösning! Har du slanganslutning i ovandelen av kylaren, för att få ut luft?
-
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Ackompanjerad utav ledorden ifrån Gimli - "Garanterad katastrof, liten chans till att lyckas - vad väntar vi på" så applicerades en intet ont anande Ford styrväxel i svarven. Med överraskande god kvalitet utav gjutningen av aluminiumhuset, förvandlades upplagsytan till rund dito istället. 🥳 Svetsplattorna till lagerhusen är aningens overkill kanske, blir troligen genomgående bult istället. Behöver uprights för att justera in höjden och läget i längsled, så fortsättning följer. Men jag avslutar med dom berömda orden man konsekvent hör vid utfarten till byggvaruhandeln efter surrning av last, "Det här kommer ingenstans" -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Tack för input Arto. Testade med dämparen, stagen tar inte i något vid ändlägena. Så då skall det fungera tänker jag. Bra tips! Skall justera in det efter bästa förmåga och tillgång till verktyg 😀 Tråkigt om ex krängaren tar i något vid slutmontage.. 🥵 -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
2 steg fram, 3 bakåt och sedan lite sidledes. Som livet i största allmänhet, men denna kvällen var det bakvagnen på vänstersidan som kom på plats. Magnus hade vänligheten att låna ut hjul, kunde inte låta bli att provmontera. 🤩 Lurar på nedre 4-länkarmen, den har en liten glugg likt en hockeyspelares garnityr i slutspelet att röra sig på. Ser att några av er andra har notchat det tvärgående röret för att få mer rörelsemån. Är det att rekommendera? Hade 110mm i rörelse ifrån ändlägena. -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Håller på och mixtrar med styrväxeln, med nya uprights så skall den bakåt men även uppåt efter lite mätande. Modifiering pågår med öm hand, likt hålla en nyfödd men med vinkel-Harry och gnistregn. Stålfästet borta och nu slutligen dags att spänna upp i svarven för att runda av den gjutna delen. 10% chans att lyckas - 90% chans att plocka ner den ifrån takstolarna pga vobbel. 😄 -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Den bästa tiden, en stor dos kreativitet och finurlighet 😄👩🎨 -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Efter empiriska studier på nätet och med hjälp av informationen ifrån Arto och Sören, så lyckades jag faktiskt finna en styrled. Så för alla som skall bygga Corsa Elservo, så är det 17.5mm (0,688") - 54 Spline Samt efter en arkeologiskt utredning i överblivna delar så fann jag en DD 3/4" stång med tillhörande led till styrväxeln. Vilken passar ihop med följande led: Hur byggde man bilar innan internet 😁 -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Jag är tvungen att ha en led där, trångt som attan. Men vad är det för Splines på den där, 3/4" 48 spline? -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Chassit hemma i garaget igen. (Magnus, alla karossdelar satt kvar 😄) Börjat passa in tankarna, verkar kunna fungera. Original hänger med 4 M8 bult, denna varianten blir med 3 tankband istället. -
https://www.wiberger.se/produkter Brukar ha mycket trevliga saker, dom finns i Göteborg också.
-
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Betpasta inhandlad, tack för tipsen! Fått till alla tankband, med rätt bockningsvinklar. Blev 2mm svampgummilist emellan tank-band/kaross. -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Första tanken är ihopsvetsad, det utvecklades sig till en wrestling match med tillhörande brännmärken då man inte vill avbryta den perfekta svetsen. Varenda svetstång, tving och likt en bläckfisk fick man hålla ihop plåtarna, nu skall jag bara försöka provtrycka. 🧐 Någon som sysslat med Betning på hobbynivå, eller skall man bara kapitulera vid gränsposteringen och köra borstad ytfinish? -
GT40 replikabygge med Svensk design
Niclas Börjeson replied to swedishGT40's topic in Våra GT40 Bilar
https://garageinredning.se/ https://www.mellbyhome.com/sv/webbshop/kategori/garageforvaring/inredning/ Jag valde ett svart IKEA kök, med massor av lådor och förvaring. Fungerar klockrent och inget har havererat än efter 7år, svagt överlastade med verktyg i vissa lådor. 😄 -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Rotar på alla fronter, har lyckats modifiera Anders (Tack) tankar lite efter knixande, även mina blir i rostfritt. Delarna utskurna och verkar passa ihop, får stänga in mig i helgen och bränna ihop utan intermezzon. Kör med Wemas givare som skruvas med i en BSP gänga, riktigt pålitliga och robusta. Det kan jag rekommendera: https://www.seasea.se/instrument/motor-tankinstrument/givare-sensorer/nivågivare-wema-s3-eu-i-rostfritt Finns även för alla tänkbara Ohm mätare också. Ni som bygger med SGT, bakre bellhouse för bromsskivan. Vad har ni för höjd/spacing på den, samt material tjockhet? Tänkte uppgradera till flytande bromsar, men behöver lite mått. -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Grillen inputtad, regnet intar en mer horisontal anfallsvinkel, garaget ursopat, musiken inställd på blodtryckssänkande P2, ungarnas 39 223 olika farkoster är upp pallade längs kortsidan. GT40 bygget kan äntligen starta. Det är nu alla färdiga byggare knäpper upp popcornen och häller upp mellanölen, resan med alla farthinder har börjat inser samtidigt att jag kommer utveckla underbett ifrån att bita mig i underläppen hela tiden. Med min vanliga tur hann jag inte ens ur startblocket innan P1 byttes mot dödsmetall. Skulle provmontera uprights bak, inser dels att nedre fästet missade båten ifrån England och dels att jag fått nedre ledlager i torktumlad variant. Den var 15.55mm (samt oval) och själva stången var 15.85, övervägde vaselin och våld men slutade med beställning av nytt ledlager. Skall köra med Corsa C rattservo, är klen västkusträka och behöver hjälp. Montaget innefattade något kontroversiella metoden CAD, skriva ut, barnens klipp och klistra samt finlir med Vinkelharry. Fungerar väl när man inte kan skicka små upplagor för utskärning. Valde att linjera med linjelaser i chassit för att få en god grund (minutiöst upphängd med varenda buntband i hela verkstaden), vilket såklart behövdes sidledförskjutas några millimeter efter provmontage av instrumentpanelen. (Tack för test av karossdelar Magnus) Den tysk som (i ett mörk källarutrymme) konstruerade fästet till tändningslåset, måste haft sten i sandlådan under sin uppväxt. Alla har vi nog varit där, med stil och finnes samt små bokstäver försöka lirka loss plastbiten. Slutade såklart med oundviklig våldstrappa innehållande svordomar och batteriverktyg. Chassit har även hamnat i Borås på Magnus GT40 träff, väldigt trevlig tillställning. Kul och inspirerande att träffa likasinnade, för att terrorisera med diverse frågeställningar. 😄 Närmast på tur är undrebärarmar fram, påväg att köpa hydraulrör. Ni som har byggt själva, har ni kört med 25mm eller 28mm i grovlek? -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Allmänna bryderier Håller på så smått och monterar delarna som jag köpte till chassit, blir lite funderade samt fascination av ibland känslan för detaljer emellanåt. Motorfästena, kommer nog få göra om dessa ändock för att få vettiga vinklar på drivaxlarna, hade misstänkt stora hål på ena sidan. (15mm i alla 4 fästpunkterna) Fundersam till borrmallen dom använt, eller avsaknaden av densamma 🙂 Alltid en motivations höjare att se en gasglad Boråsare som verkligen använder sitt bygge, tack för titten och showen Magnus! 😃 -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Tack alla! Skall försöka leverera lite resultat här sen också, ni andra har ett himla tempo 😄 -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Tack, nu börjar det! Skall bara övertala dig tillbaka i fördärvet igen 😄 Kommer bygga hemma i Alingsås efterhand, hawk-eye som du är, så står chassit hos min far. Skall montera motor, växellåda, delar av hjulupphängning innan jag flyttar över. Dom var väldigt flexibla och öppna (samt uppfriskande trevliga), Tornado var mer allt-eller-inget -
Hej Alla! Sista limmet håller på och torkar på mitt förra bygge i garaget, lovade min kära fru att inte starta något nytt galet projekt utan att jag skulle köra och njuta av Daytonan. Sedan köpte hon en häst och jag fick card-blanche 😁 Innan jag byggde Daytonan var jag inne på att bygga en GT40 men sedan snavade jag över en kaross och då blev det Cobra istället, har velat fram och tillbaka länge hur jag tänkt genomföra bygget och valet föll tillslut över AK40. Hade en del dialog med SGT innan dom blev uppköpta. Vill börja med att säga stort tack till Magnus, Arto, Fege, Jocke och även några andra. Utan er hade man aldrig vågat ta jämfota hoppet ut över GT40 stupet 😅 Tack för att jag fick terrorisera er med frågor, stort och smått. Nu har jag Chassit hemma samt delar av hjulupphängningen ifrån AK Sportscars, vill säga hatten av till den leverantören. Alltid snabba på att svara och flexibla, väldigt god kvalitet på chassit och fick även med en del förstärkningar. 8 veckors leveranstid i grunden och fick hem allting före tidsplan, minutiöst packat, hade kunnat släpa allt i ett snöre bakom bilen hem. Kan verkligen rekommendera, ordning och reda. Till detta kommer det en Ford 302 5.0 HO ifrån en Mustang -90, blir uppborrad och strokad till 347. Har även skaffat Audi DQS Transaxel att försöka para ihop med. Kommer starta bygget först på allvar efter sommaren, skall förbereda i garaget samt samla lite mer delar innan allt brakar igång.
