Niclas Börjeson
Locost Sverige medlemsklubb-
Posts
152 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
44
Content Type
Profiles
Forums
Events
Everything posted by Niclas Börjeson
-
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Montering utav lyftpumparna och förfiltret, det är Carter lågtryckspump som går upp till catchtanken. passade även på att sätta en skyddplåt på undersidan, med inspektionslucka för åtkomst om det blir något intermezzo. -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Tack Arto! Bra tips, det skall jag kolla upp direkt! Man var snabb och ta ut segern när den smet ner på sin plats 😅 Men som du säger så skall det emellan en gummilist.. Tack FEGE! Precis, jag lurar på som du säger att ha den demonterbar. Jag bultar den emot förstärkningarna i själva chassit, sedan klämmer jag alu plåten emellan. Så har man lite framtida möjligheter 🙂 -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Jag valde att såga av framkanten på spindeln, fanns inte den mängden klammer eller tvingar söder om Dalälven för att få ner den på plats. Fick sedan lite kalla kårar om vindrutan, men den *suprice* passade som handsken på OJ Simpson. efter det så gav jag mig i kast med fronten, där gångjärnet blev enligt nedan: Har en liten magisk plan om dold gasdämpare, återkommer med den lösningen 😅 den lilla hängande örat är hävarmen för gasdämparen. -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
När man vallfärdar till det mytomspunna industriområdet i Borås, där planer smids djupare än i Saurons gruva och mekaniska drömmar föds till ljudet av trycklufts kompressor då vet man att man är på helig mark.🥳 Nästan omgående brukar man få två snabba kontrollfrågor ifrån Viktorsson. Den första är ett gammalt epitet, odödliggjort av Bosse Bildoktorn redan -76, någonstans efter en midsommarfest: Vilket är även en av Viktorssons nationalsporter, det är inte svårt att hitta till adressen när det ligger spår likt Hans och Greta 😁 Den andra är minst lika viktig: Är det färgtäckning i luftintaget till insuget? Svarar man ja på båda öppnas portarna. Då finns det nämligen en exklusiv GT40-klubb att bli inbjuden till. Längst in i Viktorssons lackeringsverkstad. Det sägs att det är lite som att kliva in i Narnia, fast med mer lösningsmedel och mindre snö. För att ens ha en sportslig chans på fråga ett slog jag till på en diff under Black Friday. Quaife till 01E-lådan. Kändes som ett kap… tillsjag öppnade växellådan, blev snabbt smärtsamt medveten om mina egna begränsningar. Efter lite grubblande så lyckades jag få tag på Fixit, experter är bra. Hoppas att nästa besök i Borås slutar med ett godkänt “börna med” -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
GT40-dörrar är ju lite mytomspunna och säger en hel del om bilens karaktär, det är är vi alla överens om. Efter att frun fått hämta mig på en stubbe i skogen, kedjerökandes gula Blend, vid upprepade tillfällen under monteringsprocessen, så började man ana att detta inte är ett bygge, utan det är ett livsval. Efter att ha kört runt spindeln i alla möjliga, och några helt omöjliga... vinklar så känns det hela mer som en Jönssonligan-process med Cheva Impala-logik. Smäller jag igen ena dörren så ramlar bakhuven ur låsning eller tappar position. Klassisk Glädjande nog passade dörrarnas ovandel oväntat bra, nästan så man blev misstänksam. Däremot kommer underkanten och tröskeln behöva lite kärlek och justering innan allt sitter där det ska. Men det hade ju varit för enkelt annars Men under en sejour på stubben i skogen fick jag en uppenbarelse, jag slutade mäta på karossen och kollade infästningen. ja, då började man förstå varför ordspråket ”inget passar på denna bilen” lever kvar. Fästet i chassit där gångjärnen sitter, skiljer våldsamt mellan sidorna. Plåten var på vänstersidan monterad uppochner och bakåfram.. Sagt och gjort, fick modifiera gångjärnen. Efter det så passade dom som ett yxhugg i skenbenet. Vidare så monterade jag även dörrlåsen, som kommer ifrån AK. -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Tack Fege! Efter en kväll på Ebay så lokaliserade jag en oljekylare likt orgnialbilarna, så det blev en ny 90 graders vändning när den kom hem! Den sitter normalt på diverse enmotoriga småflyg. Den har inbyggd termostat, men tror att jag kommer plugga den och köra med den som sitter i oljefiltret. Svetsade dit ett par AN8 fästen i orginalportarna. Tidsenlig installation, men måste klura ut placering mer exakt samt en infästning när bakhuven är monterad. -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Snart 6 (!) månader mellan uppdateringarna, det är tur Arto håller mina fiskar varma 😁 Det händer minst sagt en hel del i garaget just nu, eller ja har gjort också. Så mycket att uppdateringarna här på forumet halkat efter i ungefär samma takt som en 10-nyckel försvinner spårlöst så fort man vänder ryggen till. Men behold! Efter att ha hittat både nyckeln, kaffekoppen och motivationen igen tänkte jag försöka komma ikapp och sammanfatta vad som faktiskt hänt – för det har varit mer aktivitet där inne än vad inläggen hittills avslöjar. Motorn har faktiskt åkt ur, så jag kan färdigställa dom sista plåtarna och börja få till rördragningar och infästningar. Nedan syns även färdiga delarna till handbromsen som löper på båda sidor av tråget, men med fel ledlager. Som vanligt är det brist på plats och inget riktigt passar, så jag fick skohorna ner oljefästet bredvid motorfästet. Det sitter även en termostat som omleder till oljekylare. Sedan har det också tillkommit ett gäng täckplåtar för diverse genomförningar. Allt från sånt som faktiskt bär upp saker (och där man håller tummarna lite extra vid första provmonteringen) till mindre bärande grejer som mest är där för att se prydliga ut och inte skava hål på något oväntat. När motorn ändå åkte ur fick den följa med på ett besök hos doktorn (behöver nog doktor själv snart). En snabb hälsokontroll senare håller vi nu tummarna för att 347 strokerkitet passar... annars blir det en sån där “jaha, då lärde man sig något nytt”-övning igen. 😁 -
GT40 replikabygge med Svensk design
Niclas Börjeson replied to swedishGT40's topic in Våra GT40 Bilar
Grattis och bra jobbat! 🏆 -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Glasfiberdammet ligger som ett lager i garaget, efter en monterad karossdel, men nu är karossmontaget iscensatt. Efter lite tips ifrån er andra, så blir det spindeln först, tillsammans med trösklarna, för att få allt i rätt vinklar/höjder. Nu börjar det sakta likna en bil, vilket är kul! -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Tack. Det är rostfritt så det blev en del oxidation eller s.k socker på insidan om man inte använder det, speciellt om man sömnsvetsade och metallen blev redigt varm. Men jag håller med, i backspegeln är rostfritt system något overkill 😀 -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Olika delar av det här bygget verkar ha en förkärlek för att bli följetonger… nästan så man funderar på att trycka upp egna “Tidigare i garaget…” -skyltar.... Den här gången var det rotgasens tur. Jag misstänker att garaget haft mer argon i luften än vad jag någonsin lyckats få in i mina rör. I början var det mickel att få rätt tryck och mängd, som att försöka fylla ett hål i sandstranden med vatten. Efter lite experimenterande (och några väl valda ord) så landade jag på ungefär 2–3 liter. Nu är systemet faktiskt på plats och bakre delarna är sömnsvetsade med rotgas. Helsvetsningen av headers får dock vänta tills bakhuven är provmonterad, men efter FEGEs mätningar ser det lovande ut. -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Haha, det är jag helt överens om! Men jag tror det blir svårt att mäta sig med dig 😅 -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Ah, ibland finns sakerna på dom oväntade ställena. Stort tack 🙂👍 Biltemamutter monterad🏆 -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Nu är pusslet ihop loppat och med utgångar för Lamdasonden, hade såklart tappat bort den andra muttern. Börjar blir dags för storstädning. -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Årets övning i algebra, vinklar och lätt skelögd ingenjörskonst... Efter många timmars stirrande (med varierande grad av ögonkoordination) på ritningar, verkligheten och tomma kaffekoppar, börjar det faktiskt likna något, eller så är det bara ögonflimmer.😶 Pusslet: Audi-lådan bjöd förstås på sin egen lilla utmaning, dess fästöron sitter så långt fram att man undrar om den är designad för en annan bil… eller.... Lösningen? Jo, ett par sidostycken med en liten hylla där dämparna nu bor. Dämparna själva ligger som i en vagga, redo att ta emot allt chassi-buller med en mild gäspning Och så hittade jag en "Super Silencer for Track Use...." –ett sånt där rör som enligt beskrivningen får till och med en Lamborghini att viska som en zenmunk. Men det är lite mer rakt rör än tystnad, så det återstår att se om den gör skäl för sitt namn eller bara blåser hela kvarteret bakåt. 😁 -
Magnus väg till färdig GT40
Niclas Börjeson replied to Magnus. Viktorsson's topic in Våra GT40 Bilar
Magnus, snabb fråga. Var Coatade du dina headers? Ser ut att hållit riktigt bra👍 -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Perfekt, tack för snabb service Fege! Ser ganska lovande ut, men skall mäta lite noggrannare ikväll! 😅 -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Tack för hejaropen 🙂 Bra med referensmåtten, kanske lika bra att ta ett djupt andetag och mäta. Fege, kan du mäta ifrån fönstret och bakåt tills "hyllan" börjar stiga som Daniel tipsade om? Om du har tid någon gång i framtiden 🙂 -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Lär hitta metallspån i hela garaget kommande halvår, men nu sitter det på plats. Bandsåg var ovärderlig samt bilder på hur ni andra har löst det, lite orolig för den kröken som korsar ovan får plats emot huven. Men det märker vi 😅 Någorlunda lika längd, inom centimetrar Fick korta ner en, det var för övrigt jätte tråkigt, så det skulle stämma bättre. Med hjälp av Arto kunde jag skära ut flänsar i rostfritt, sedan pressade jag ändarna på röret till rektangulärt. Slutligen helsvetsat invändigt, kommer behöva slipa till innan. Valde att använda avgasfjädrar som förankrar emot kollektorn. Allt är bara punktat, måste bygga om min gasflaska så jag kan köra rotgas bättre innan helsvetsning. -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Jag har köpt lite här och var på reor, både kort radie böjar och lite längre långradie som jag använder här. Dom kommer ifrån: https://www.speeding.nu/p/motor-tuning/avgasdelar-grenrorsdelar/rordelar/rorboj-90-grader/rorboj-90-gr-1-34-tum-rostfritt-445mm.html https://www.j-spec.se/motor/avgassystem/avgassystem/avgasrordelar/wortex-rostfritt-ror-90-boj-445mm-175-tum -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Lite för mycket jobb, som inte är garagerelaterat, men nu är jag på gång igen! Appropå att anpassa primärrören till headersflänsen, det känns som när man var liten och försökte trycka den runda klossen i det fyrkantiga hålet... fast nu är verktygen dyrare och man svär mer. 😁 Får skylla på att jag troligen hade sten i sandlådan. Kör med 44.5mm primärrör, till 10mm rostfrifläns och sedan till 3" kollektorn. -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Tack! Du är så välkommen, är nog klar med lånet för insuget här också. Lurar på en inspektion och mäta lite på din här var det lider också 🙂 -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Haha, kan ha lagt líiite för mycket tid på den 😁 -
GT40 replikabygge med Svensk design
Niclas Börjeson replied to swedishGT40's topic in Våra GT40 Bilar
Vilken milstolpe, stort Grattis! 🏆 -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
Niclas Börjeson replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Plåtformnings home-run, är klar med alla plåtar runt om bilen. (Iwdal nu närmar sig utlån för falsen 🙂) Har även modifierat torpedplåten: Har även lyckats hitta ett tråg som förhoppningsvis kommer passa:
