Jump to content

pacman

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    1,299
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

pacman last won the day on October 25

pacman had the most liked content!

Reputation

11 Good

About pacman

  • Birthday 10/04/1963

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Katrineholm
  • Interests
    Min PCE Shark (seven clone):

    - Ram 25x25x2, efter egna ritningar, lite bredare än "original".
    - Motor: Fiat 1800 TC turbo med MegaSquirt&Spark och metanolinsprutning. Effekt? Ja, förhoppningsvis!
    - Vxl: Se ovan.
    - Bakvagn: Sierra diff, egna bärarmar och nav, trumbromsad.
    - Framvagn: Ford Taunus spindlar och skivbromsar. Egna a-armar.
    - Styrning: Taunus kuggstång, breddade länkarmar. Rattstång mix av Sierra och Fiat Tipo.
    - Bränsletank: 1,5mm plåt, 45 L, inbyggd catchtank.
    - Hjul: Fram; Brock B2 205/55-16. Bak; Brock B2 245/45-16.
    - Kaross: GF, delvis egen design.

Profile Fields

  • Namn
    Peter Carlsson
  • Ort
    Katrineholm
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

11,297 profile views
  1. När jag ändå håller på så har jag börjat fundera på att uppgradera bromsarna. Både fram och bak sitter det Sierra-prylar, och det är väl inte det mest upphetsande. Rallydesign har ett trevligt Wilwood-kit med Midilite 4-kolvsok och 283-millimeters skivor som skulle passa fint bakom mina 16-tummare. Kan det vara ett vettigt alternativ? Jag har ingen erfarenhet av Wilwood, men det är ju ett välkänt fabrikat med många olika serier så det kan väl inte vara skräp.
  2. Äntligen börjar det närma sig provstart med nya el- och styrsystemet. Jäklar vilken tid det tar! Men hellre det - fort och fel är inte rätt strategi när det gäller elsystem. Nya ledningar och kontakter, lödda med krympslang över och uppmärkta med nummer. Trots att man försöker hålla ned antal meter ledning och antal anslutningar till plus och minus så blir det ändå en hel del separata ledningar kors och tvärs. Men skillnaden är stor mot hur det var förut. Säkringar och relän sitter nu på en nedfällbar plåt under rattstången för lätt åtkomst vid behov. Innan provstart ska nu "bara" alla kretsar testas, och styrsystemet ställas med rätt parametrar. En fördel med Speeduino är man använder samma tuning- och loggprogram som till Megasquirt-systemet som jag hade förut, så det är i princip bara att ladda in samma mappar och inställningar som i gamla systemet. Byggmax har ett litet sortiment av stål och aluminiumprofiler som ibland får leverera lämplig råvara. De tunna svarta stagen ovanpå intercoolern är därifrån, 15x1,5 i svartmålad aluminium a´ 69:-/m. Biltemas bränslegivare av rörtyp är skräp! Flottören ger samma impedans de första 15-20 mm från bottenposition, och dessutom är halva flottören under ytan. Sammantaget gör det att bränslemätaren visar tom tank när den är 20% fylld. Tänkte att jag kanske hade fått ett måndagsexemplar och gick till Biltema för att byta, men vid kontroll så hade alla nya givare de hade samma fel. Så det blev till att byta till en vipp-givare, en smidig sak som är lätt att justera in efter befintligt utrymme i tanken. Efter en hel del modifiering av innanmätet i tanken så har jag nu en bränslemätare som jag kan vara trygg med att den visar rätt. Vem vet - man kanske kan dra på en tomtemask och luva och ta en tur på julafton! Till Jul ska man ju åka röd bil, säg det. God Hjul!
  3. När man väl börjar fräscha upp så bygger det på med fler och fler saker som man plötsligt tycker är nödvändiga. Det ena ger det andra... Jag har tidigare tyckt att med det relativt låga turbotryck jag kört med så behövs ingen intercooler. Med ett ständigt bekymmer med hög kylvattentemperatur så har jag heller inte velat blockera kylaren. Men höstens tester och utprovning av kylsystemet gör att jag känner mig trygg med att kylet funkar, och därmed finns utrymme för en intercooler och högre laddtryck (vilket är vanebildande, har jag hört från säkra källor...). En lagom stor intercooler med tillhörande 2,5" tryckrör och div. silikonböjar levererades. Efter div. trixande och funderande så har nu intercoolern fått sin position och även undre fästen. Fattas nu bara ett axiellt stöd i överkant så är den här delen klar.
  4. Bilen byggdes för över 20 år sedan (!) och blev registrerad 2004. Kördes en hel del de första åren men sedan dess har den inte rullat många mil. Mest har den stått under ett skynke som ett sorgligt problembarn, med mer eller mindre ambitiösa årliga försök att få den i ett tillförlitligt skick att köras under sommarmånaderna. Men ett strulande kylsystem och andra återkommande och irriterande symptom gjorde att det år från år inte blev mer än några få testkörningar. Och det var många år sedan nu. Livet och prioriteringarna förändras. Bilhobbyn lades på is. De senaste 4 åren har dock bilintresset tagit över då jag börjat köra historisk racing med Formel Ford med viss framgång. Superkul! Och med ett nytt större garage (med värme!) så finns både utrymme och möjligheter att underhålla bilparken även under de kalla månaderna. Lådbilen har under sensommaren utsorterats och testats för att bestämma vad som behöver ses över inför 2025. Första bekymret var att försöka komma ihåg hur styrsystemet fungerade. Megasquirt V1 fungerar visserligen fortfarande men det hackar och rycker en del och jag får inte maskin att gå rent på alla varv. Det pyser och fräser när turbon laddar. Generatorn laddar inte. Bromsarna tar dåligt, och den kändes allmänt orolig på vägen. Med kunskap från Formelracingen så gjordes en ordentlig hjulinställning vilket förbättrade vägegenskaperna väsentligt. En ny liten generator från Biltema sattes i. Första större vinteråtgärden är nu att byta ut det gamla Megasquirt-systemet (som väl får betraktas som motsvarande Windows 95 eller Nintendo 8-bitar) mot ett nyare och kraftfullare system. Valet föll på Speeduino V04.3d, dels för priset skull men också för att det använder samma tuning-program som MS (tuner studio och megalogviewer). Samtidigt med bytet så skapar jag lite mer ordning och reda och river ut det gamla ormboet bakom instrumentbrädan, putsar upp kontakter och jordpunkter och organiserar om kablage-logiken.
  5. Uppdatering; Jag fick byta generator, det var troligen något spökigt med den gamla diodbryggan. En liten Biltema-generator lösta problemet.
  6. Jag har under sommaren äntligen tagit tag i min gamla lådbil med ambitionen att fixa till alla problem som gjort att den mest varit stående i ett hörn i många år. Men nu när allt är klart och det är dags att ut och åka så dyker det upp ett problem som jag inte blir klok på. Motorn är okörbar när generatorn ger ström! Megasquirt MS1 Extra, tändning och bränsle. Har bara kört motorn i garaget i år. Märkte problemet första gången när motorn började hacka på tomgång samtidigt som remmen till generatorn (och vattenpump) började skrika. Spände upp remmen men problemet kvarstod. Hade en annan gammal generator liggande som jag provade med. Då gick motorn rent, men generatorn var trasig och laddade inte. Köpte en ny liten generator, och nu var problemet tillbaka. Motorn går skit när generatorn laddar, går inte att varva upp och hackar och hostar. Orsaken är att bränslepumpreläet pulsar dvs, MS pulsar reläet när generatorn laddar. Kopplar jag bort generatorn (tar bort matarkabeln) och kör på batteriström så går den klockrent. Har provat att byta relä - ingen skillnad. Har testat att ta bort reläet och köra med bygling - den går bättre men hackar och hickar ändå en hel del och går inte rent. Generatorn ger ström, har mätt 14 volt på batteriet. MS ska klara upp till 17 volt så det är inte för hög spänning som är problemet. Eftersom den går rent på batteriström så kan jag inte se att det skulle vara inställningsproblem. Någon som varit med om något liknande??
  7. T70-projektet ligger i frysen för närvarande. Kanske dags att tina upp det snart, nu när nya garaget är invigt och funktionellt. Slå gärna ihop kontona om du vill under pacman-namnet. Det lär inte bli någon aktivitet i bygg-tråden än på något år.
  8. Bilen har under sommaren genomgått en del modifieringar, bl.a. ny framvagn, konvertering till elektrisk vattenpump, ny intercooler, nya stolar och byte av topplocksbultar & toppackning. Har tokmekat sista veckan för att få allt klart till Kinnekulle. Uppstart i går eftermiddag. Några tiotal sekunder efter uppstart började blåröken fylla gatan och grannarnas altaner. Tänkte att det nog samlats lite olja i turbo och div kanaler så jag lät motorn gå för att bränna ur oljan. Men dessvärre så avtog det inte, snarare tvärtom. Har kört motorn utan tryckrör och med öppen vevhusventilation utan framgång. Har tagit ur tändstiften flera gånger och sista gången, efter att jag stängde av motorn när den bolmade som värst, så strömmade en blå rökpelare ur tändstiftshålet i ettans cylinder. Tycker mig även se olja på kolvtoppen i trean. Vete tusan vad som gått snett. Motorn gick utan problem förra året. Och jag har som sagt bara bytt toppackning och bultar. Felsökning pågår, men det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk. Kolvringar? Defekt toppackning? Turboras? Oavsett vilket så behövs det nya delar som jag inte kan få fram över dagen. Och jag vill inte köra med blå avgasrök på banan. Det verkar vila en förbannelse över Kinnekulle, för det här är inte första gången jag får lämna återbud i sista stund. Jag ska nog inte hålla på med bilar.... :-(
  9. 1.---- Alex Bergsland 2.---- Alex Bergsland 3.---- Jari Kinnunen 4.---- Peter Carlsson 5.---- 6.---- 7.---- ..... 16.----
  10. Inga problem för mig. Bara kul med lite olika bilar på banan. Körtiden räcker gott ändå.
  11. Öka accel enrichment. Det motsvarar acc-pumpen på en förgasare. Skickat från min iPhone med Tapatalk
  12. Dåligt med svar... Jag överväger just nu att beställa ett par Intatrim Voyager, då måtten stämmer bra med vad jag får plats med i min bil. Enligt vad som skrivits på andra forum verkar kvaliteten vara okej. Några har klagat på att stolarna verkar lite veka och sladdriga i stommen, men vad jag förstått så är orsaken de veka skenorna. Det känns inte som ett problem då jag kommer att skruva fast stolarna direkt i chassit. Priset är humant, £400 för två stolar (svart med röd piping och röd tråd). Frakten kostar en tusing. Ingen här som har eller haft Intatrim-stolar?
  13. Alltid svårt med fel som kommer o går. Kolla tändkablarna så du inte har strömläckage mot toppen. Om en kabel ligger väldigt nära eller emot en metallyta eller hörn, så kan det med tiden uppstå ett litet hål i kabelisoleringen och då går gnist-strömmen ut där istället för till stiftet. Har haft ett sånt fel på en Escort. Tog lång tid att hitta. Det kom och gick, beroende på hur nära kabeln var toppen. Även om de bytt drivsteg så finns alltid risken för kallödning eller spricka i lödningen med glappkontakt som följd. Skickat från min iPhone med Tapatalk
  14. Logg; Du spelar in data till datorn när du kör som du efteråt läser av i diagram i exempelvis Megalogg viewer eller annat program. Hur kan du annars ställa in MS ordentligt? Du bör kunna läsa ut vad som händer med motorn ur diagrammen. Tändning, spridare, tryck etc. Slår motorn ifrån vid ett specifikt varvtal varje gång?
  15. Som du själv nämnde - kolla inställningarna i MS så du inte har någon begränsning vad gäller varvtal eller annat. Inget konstigt på loggarna när du kör?
×
×
  • Create New...